I framtiden kommer det nog finnas de firmor som både trimmar elbilar och låser upp batteriet till V2X. Men då var det ju det här med garantin. Och känner jag mig själv rätt så har jag nog bytt bil innan dess.mati skrev:Att det kommer till befintliga e-tron kan du nog glömma. Och lita inte på vad VAG säger, att det kommer och när det kommer. Vill du ha V2L/G/H, eller vad det nu blir, får du vänta tills det är i produktion. Någon retrofit eller update anser jag är tämligen uteslutet.Robertrimmevik skrev:Är lite på gång med att skaffa solceller men ser gärna att det finns en V2H lösning klar till E-tron först. Men känner jag VAG rätt så måste man nog byta till en ny bil när det blir klart.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Körde från Roslagen till Bruksvallarna igår, jag startade med endast 60% soc så jag stannade för en 12min laddning hos ionity Uppsala, det blev 25,3kWh vilket är bra på en så kort tid. Sedan stopp Tönnebro för fika och laddning, laddade galet snabbt, från ca 15-100% på drygt 30 min. Då jag skulle ladda i Sveg på 50kW laddare så tänkte jag att jag kör på i Tönnebro tills laddningen går under 50kW men den gick aldrig under 58kW. Sista 20% (80-100%) gick på 10 minuter. Får dock inte ihop matten riktigt, det borde tagit längre tid, särskilt sista 20% gick extremt fort, den gick ner från 148kW till som minst 58kW de sista 5 minuterna typ. Sen vart det 30min i Sveg. Förbrukning till Tönnebro, 108kmh/h i snitt, 130 på motorvägen, 2,84 kWh/mil. Tönnebro-Sveg 2,45 kWh/mil i 100, torrt hela vägen. Sveg-Bruksv. 2,87kWh/mil, snöstorm efter Hede.
Re: Audi e-tron
Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Någon som vet vart man kan titta på en GT RS typ idag?
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
https://abetterrouteplanner.com/premium/ Scrolla ner lite så ser du.macky skrev:Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Pruttigt, ingen i Uppsala iaf... om en månad ungefär trodde dom...Bjelke skrev:Någon som vet vart man kan titta på en GT RS typ idag?
Vi är i Stockholm nu och åker mot Bollnäs så tänkte om det går att kika på en idag på vägen hem
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Sväng av i Gävle:
https://www.blocket.se/vi/95905856.htm
Eller i Segeltorp:
https://www.blocket.se/vi/95893966.htm
Sen har de på Olofsson bil i Haninge, inte RS men de ser ju rätt lika ut. Kikade in den för ngn månad sen. Inga provkörningar på länge dock.
https://www.blocket.se/vi/95905856.htm
Eller i Segeltorp:
https://www.blocket.se/vi/95893966.htm
Sen har de på Olofsson bil i Haninge, inte RS men de ser ju rätt lika ut. Kikade in den för ngn månad sen. Inga provkörningar på länge dock.
Re: Audi e-tron
Ok, lite bra saker men inget jag drar igång ännu en prenumeration på. Mesta finns redan i bilen utom en lika bra ruttplanerare. Synd ändå att de begränsar den i carplay utan premium.taliz skrev:https://abetterrouteplanner.com/premium/ Scrolla ner lite så ser du.macky skrev:Såg att man har ABRP i carplay numera. Verkar kräva premiumkonto. Ngn som vet vad det innebär? 5 dollar i månaden men vad får man?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Vi stannade lite längre i Uppsala och köpte diverse växter istället så det blev försent för ett depåstoppmacky skrev:Sväng av i Gävle:
https://www.blocket.se/vi/95905856.htm
Eller i Segeltorp:
https://www.blocket.se/vi/95893966.htm
Sen har de på Olofsson bil i Haninge, inte RS men de ser ju rätt lika ut. Kikade in den för ngn månad sen. Inga provkörningar på länge dock.
i Gävle, men det får bli en sväng snart ändå
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Re: Audi e-tron
Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Re: Audi e-tron
Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?MWall skrev:Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja jag vet inte. Många verkar tycka det är nåt slags magi över en högbyggd SUV och att det är "något helt annat". Det är det inte. Det är bara dumt och de fyller exakt samma funktioner. Skillnaden är bara kosmetisk och känslomässig. En Model S är större (7 cm längre och 3 cm bredare iaf. Däremot 17 cm lägre.) och har större bagage än en E-Tron (inkl frunk så är det 894 vs 660 liter till Teslans fördel).Nect skrev:Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?MWall skrev:Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör...
Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”.
Model X är storleken större än en E-Tron (15 cm längre, 7 cm bredare, 7 cm högre) och drar säkert mer. Jag skulle inte köpa en sån heller. Intresserar mig inte det minsta. Men den har åtminstone ett utbyggt laddnätverk.
Re: Audi e-tron
Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Re: Audi e-tron
Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Re: Audi e-tron
Det var faktiskt en av anledningarna till att jag själv beställde en e-tron 55. Fick ett sådant bra pris att jag inte kunna säga nej... och att nya S/X inte kommer först i slutet av året (om ens det?)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.MWall skrev:Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Re: Audi e-tron
Har räknat lite och ekonomiskt går det i princip på ett ut att behålla Teslan i ytterligare 2 år (räknar med ca 75' om året i värdeminskning och att den är värd ~600' i inbyte nu) och att ta en E-Tron 55 på operationell leasing i 24 mån. https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792Ghia64 skrev:Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.MWall skrev:Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Det enda som skiljer är att en ev Europatripp blir knepigare och dyrare med Audin. Har ju fri SuC på min Tesla. Med Audin kostar det 199:-/mån plus ~10 kronor milen? Kör man då 600 mil så blir det 6000 spänn. Plus 2400 i avgift.
Å andra sidan slipper jag köra Tesla utan garanti... Det kan nog bli lika dyrt.
Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Audi e-tron
Att förlita sig enbart på Ionity är, som du skriver, läskigt. I kombination med andra laddnätverk funkar det ganska bra, åtminstone längst västkusten och Skåne där mina resor oftast går.MWall skrev:Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...
Circle K har öppnat upp ett par laddstationer i/nära större städer. InCharge verkar ha vaknat till liv igen börjat inviga (nya) laddstationer med 175-kW-laddare utanför storstadsområden. Mer (f.d. Grön Kontakt) har gjort intåg i Sverige och köpt upp Bee så expansionen får sannolikt en ny skjuts. OKQ8 räknar jag inte med förrän om nått år.
Jag ser det som positivt att Ionity får lite konkurrens och tillverkarnas, framför allt VAG-koncernens, ladd-abonnemang ses över. Just nu är brytpunkten för Audis Transit-abonnemang ca. 100 kWh per månad. Snart finns det nog med alternativ så det inte är lönt att binda upp sig ytterligare ett år.
Re: Audi e-tron
Ja förra helgen när jag körde Lomma-Stockholm t/r nyttjade jag incharge, circle k & bee(hade en gratisladdning). Inga problem, förutom att det enligt incharge-appen skulle vara en 175kw laddare i Värnamo. På laddaren stod det 120kw, men jag fick ca 60kw...
Men skulle förstås inte vilja förlita mig på dem om jag hade bråttom eller ofta körde långt.
Men skulle förstås inte vilja förlita mig på dem om jag hade bråttom eller ofta körde långt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
Re: Audi e-tron
Kul!
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Blir väldigt spännande att se i sommar hur det ser ut på ionity med tanke på alla elbilar som säljs. Men får man vara lite positiv så kanske det innebär att fler aktörer bygger laddstationer när de ser att efterfrågan finns!MWall skrev:Har räknat lite och ekonomiskt går det i princip på ett ut att behålla Teslan i ytterligare 2 år (räknar med ca 75' om året i värdeminskning och att den är värd ~600' i inbyte nu) och att ta en E-Tron 55 på operationell leasing i 24 mån. https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792Ghia64 skrev:Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.MWall skrev:Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Det enda som skiljer är att en ev Europatripp blir knepigare och dyrare med Audin. Har ju fri SuC på min Tesla. Med Audin kostar det 199:-/mån plus ~10 kronor milen? Kör man då 600 mil så blir det 6000 spänn. Plus 2400 i avgift.
Å andra sidan slipper jag köra Tesla utan garanti... Det kan nog bli lika dyrt.
Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Bara 21kr/mil om man kör etron?macky skrev:Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Bara om sladden räcker till uttagettaliz skrev:Bara 21kr/mil om man kör etron?macky skrev:Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24