Volkswagen-koncernchefen Herbert Diess är relativt blygsam när det gäller sin egen position jämfört med Tesla, men lokala representanter stöter ibland på mer stötande toner. I början av VW ID.3 förra sommaren sa presidenten för återförsäljarföreningen för VW och Audi i Tyskland att Tesla snabbt skulle överköras med den första elbilen på den nya gruppplattformen MEB . Stephan Wöllenstein, chef för den tyska koncernens Kina-verksamhet, har nu gjort ett liknande uttalande: Volkswagen kommer att behöva två till tre år där för att köra Tesla, sade han vid presentationen av ID.6 sju-sits elbil för den kinesiska marknaden.
Enligt Automobilwoche har Kina cirka en tredjedel av den totala globala bilmarknaden och Volkswagen gör cirka 40 procent av sin globala verksamhet där. Så landet är av yttersta vikt för industrin. Elon Musk sa nyligen att Kina kommer att spela den viktigaste rollen för Tesla i både produktion och försäljning på lång sikt .
Med tanke på den starka lokala konkurrensen uppgav chefen för försäljning av VW i Kina, Olaf Gutkowski, i ett pressmeddelande att ID-modeller för denna marknad skiljer sig från västerländska modeller genom att de har ”en hög datorkraft och en robust programvaruplattform ”.
Jag skulle absolut tro att VW/VAG kommer bli större biltillverkare än Tesla på elbilssidan.
VAG är bland de största biltillverkarna i världen idag, och när ICE byts mot BEV, så tror jag de kommer fortsätta att vara det (till skillnad från Toyota som kommer tappa i marknadsposition över tiden pga. deras tveksamheter och aktiva motstånd mot BEV som produkt).
Det sagt så håller jag med många som är besvikna över ID3/ID4 tekniskt, och att den är för omodern elbilsplattform för att kunna konkurrera med Tesla M3 och Hyundai/KIA. Ett bra första försök till ren BEV från VAG, men tror de kommer behöva komma ut med en "MEB-2" eller en "PPE-lite innan de blir tillräckligt konkurrenskraftiga på marknaden.
Fram tills dess så måste de börja konkurrera på pris, då de tekniskt ligger efter de andra, och det kommer bli dyrt för VAG-gruppen om de skall fortsätta att sälja med förlust genom att prisa ner sig (som de gjorde mycket innan nyår med löjligt låga leasingavtal för både privatpersoner och företag).
Så min gissning är att de inte kommer att krossa Tesla med denna generationens MEB-bilar, men däremot när de lärt sig mer (vilket jag är övertygad att de kommer göra), och kommer ut med nästa generations ersättare till MEB, så kommer de nog att kunna göra det.
Det stora kruxet, förutom att man måste släppa en stor del av den lönsamma ICE-verksamheten för en än så länge förlustbringande BEV-verksamhet (utan att ägarna får krupp) är att de måste rampa upp eller säkra en enorm kapacitet på batterifronten. De planer VAG hittills har deklarerat kan verka storstilade, men är ändå blygsamma, med en total batteriproduktion 2030 från 6-7 fabriker (vad jag minns) som typ bara motsvarar vad Tesla kommer att ha från 1-2 fabriker redan 2025 (om Tesla lyckas någorlunda med sina planer). Och då räknar VAG ändå med att de på något sätt ska fortsätta tillverka ca 60% ICE-bilar 2030, vilket är minst sagt bisarrt med tanke på hur omöjligt det kommer att bli att sälja ICE-bilar alls 2030.
VAG har misslyckats totalt med sin elbilssatsning i Kina och tvingas nu betala Tesla för att undvika böter. Det här snacket är bara ett meningslöst avledningsförsök från den högst ansvarige för VAG i Kina. VAG har tyvärr investerat alldeles för lite trots att man har känt till att böterna skulle införas sedan lång tid tillbaka.
Jag skulle absolut tro att VW/VAG kommer bli större biltillverkare än Tesla på elbilssidan.
VAG är bland de största biltillverkarna i världen idag, och när ICE byts mot BEV, så tror jag de kommer fortsätta att vara det (till skillnad från Toyota som kommer tappa i marknadsposition över tiden pga. deras tveksamheter och aktiva motstånd mot BEV som produkt).
Det sagt så håller jag med många som är besvikna över ID3/ID4 tekniskt, och att den är för omodern elbilsplattform för att kunna konkurrera med Tesla M3 och Hyundai/KIA. Ett bra första försök till ren BEV från VAG, men tror de kommer behöva komma ut med en "MEB-2" eller en "PPE-lite innan de blir tillräckligt konkurrenskraftiga på marknaden.
Fram tills dess så måste de börja konkurrera på pris, då de tekniskt ligger efter de andra, och det kommer bli dyrt för VAG-gruppen om de skall fortsätta att sälja med förlust genom att prisa ner sig (som de gjorde mycket innan nyår med löjligt låga leasingavtal för både privatpersoner och företag).
Så min gissning är att de inte kommer att krossa Tesla med denna generationens MEB-bilar, men däremot när de lärt sig mer (vilket jag är övertygad att de kommer göra), och kommer ut med nästa generations ersättare till MEB, så kommer de nog att kunna göra det.
Hur kan ett företag som investerar mindre och har mer återhållna planer gå om ett företag som investerar långt mer och dessutom planerar för 3-4x högre kapacitet? Känns tyvärr inte troligt.