Teslaägare, jag står i begrepp att införskaffa en M3 och funderar på laddfrågan. Jag bor i en samfällighet med laddare i området och där kan jag ladda lite närsom. Men jag tänker att bilen mestadels kommer stå på ”min” parkeringsplats utan laddkabel i. Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Hur länge kan bilen stå okörd utan laddning? Som ni förstår har jag inte ägt elbil innan. Jag har förstått det som att det bekvämaste och bästa är att stoppa laddaren i Teslan varje gång man har varit ute, men jag har ingen egen uppfart med laddare så det kan jag icke göra.martinot skrev:Jag skulle avvakta med Tesla/elbil i din osäkra situation. Det bästa är om du kan få till att ditt garage hänger med i tiden och får upp laddmöjligheter.Electron skrev:Hej,
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
Räkna inte med exakta tidplaner för SuC. Beror så mycket på externa faktorer som Tesla inte har kontroll över (myndighetstillstånd, kapacitet i elnäten man måste få till, etc.). Gör inget köp förens det är öppet och finns på plats.
Men se helst till att kunna ladda hemma över natten. SuC är inte bra i längden som standard laddmetod, utan bara en "plan B" om inget annat är möjligt.
Ladda M3 hemma?
Moderator: Redaktion
Re: Ladda M3 hemma?
Re: Ladda M3 hemma?
Om du inte har sentrymode (bevakningskamerafunktionen) inkopplad kan bilen utan problem stå där länge = månadsvis.
Vet inte hur mycket den drar nu med Sentrymode aktiverat?
Vet inte hur mycket den drar nu med Sentrymode aktiverat?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ladda M3 hemma?
Hur mycket kör du per dag eller per vecka? Det är annars inga problem att låta bilen så utan laddkabel inkopplad.Steflan skrev:Teslaägare, jag står i begrepp att införskaffa en M3 och funderar på laddfrågan. Jag bor i en samfällighet med laddare i området och där kan jag ladda lite närsom. Men jag tänker att bilen mestadels kommer stå på ”min” parkeringsplats utan laddkabel i. Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Hur länge kan bilen stå okörd utan laddning? Som ni förstår har jag inte ägt elbil innan. Jag har förstått det som att det bekvämaste och bästa är att stoppa laddaren i Teslan varje gång man har varit ute, men jag har ingen egen uppfart med laddare så det kan jag icke göra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ladda M3 hemma?
Tack för svaren. Är lite oregelbunden i körschemat. Just i veckorna kör jag kanske bara runt 5-10 mil. Vissa helger kan jag casha in 50-100 mil.Niklas Z skrev:Hur mycket kör du per dag eller per vecka? Det är annars inga problem att låta bilen så utan laddkabel inkopplad.
Re: Ladda M3 hemma?
Tänk på att många korta körningar på vintern ÄTER räckvidd...Steflan skrev:Teslaägare, jag står i begrepp att införskaffa en M3 och funderar på laddfrågan. Jag bor i en samfällighet med laddare i området och där kan jag ladda lite närsom. Men jag tänker att bilen mestadels kommer stå på ”min” parkeringsplats utan laddkabel i. Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Hur länge kan bilen stå okörd utan laddning? Som ni förstår har jag inte ägt elbil innan. Jag har förstått det som att det bekvämaste och bästa är att stoppa laddaren i Teslan varje gång man har varit ute, men jag har ingen egen uppfart med laddare så det kan jag icke göra.martinot skrev:Jag skulle avvakta med Tesla/elbil i din osäkra situation. Det bästa är om du kan få till att ditt garage hänger med i tiden och får upp laddmöjligheter.Electron skrev:Hej,
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
Räkna inte med exakta tidplaner för SuC. Beror så mycket på externa faktorer som Tesla inte har kontroll över (myndighetstillstånd, kapacitet i elnäten man måste få till, etc.). Gör inget köp förens det är öppet och finns på plats.
Men se helst till att kunna ladda hemma över natten. SuC är inte bra i längden som standard laddmetod, utan bara en "plan B" om inget annat är möjligt.
Sen vill du ju kunna förvärma bilen på vintern för att slippa skrapa rutor.
Men kan du ladda upp den till 90% 1 gång/vecka så bör det ju funka ok även på vintern. Sen får du kanske fylla på ytterligare vid helg/långkörning.
Har man ett eluttag vid sitt boende är man helt fri att nyttja bilen som man vill. Man kommer hem tom i tanken - inga problem. Alltid 20 grader i bilen- inga problem. Ungarna vill övernatta i bilen - inga problem.
Det är såklart en stor fördel med ett uttag men inte ett måste (vilket många här kan intyga).
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Ladda M3 hemma?
Betänk att det är en SuC på G i centrala Stockholm och en längs Nynäsvägen. SuC i Väsby är ju även rejält utbyggd numera.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ladda M3 hemma?
Kör du 50-100 mil på en helg lär du köra på ett sådant sätt att du stannar längs vägen och laddar, främst på Supercharger. 5-10 mil i veckan är inget problem alls. Vintertid går mycket el till att värma bilen när det är korta körningar. Jag har haft förbrukning över 3 kWh/mil med korta vinterkörningar i stadstrafik, men det är ändå inget nämnvärt problem för mig som inte har hemmaladdning, utan laddar på publika laddare i omgivningen. Kan du känna dig trygg i att samfällighetens laddplatser är tillgängliga så borde det vara bekvämt med elbil för dig. Annars kan du använda chargefinder.com för att hitta laddplatser i omgivningen. Vet du vilken effekt samfällighetens ladduttag erbjuder?Steflan skrev:Tack för svaren. Är lite oregelbunden i körschemat. Just i veckorna kör jag kanske bara runt 5-10 mil. Vissa helger kan jag casha in 50-100 mil.Niklas Z skrev:Hur mycket kör du per dag eller per vecka? Det är annars inga problem att låta bilen så utan laddkabel inkopplad.
Använd gärna referralkod när du beställer, så får både du och kodens innehavare 150 gratismil på Supercharger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ladda M3 hemma?
Nä, Väsby är inte rejält utbyggd, 8 stycken. Ofta fullt.Jjonas skrev:Betänk att det är en SuC på G i centrala Stockholm och en längs Nynäsvägen. SuC i Väsby är ju även rejält utbyggd numera.
Jämför med Varberg där de sätter upp 20 laddare direkt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ladda M3 hemma?
Ser inte att någon kommenterat laddningen vid stugan?
I Tesla kan du ställa ner laddningsströmen på den stora skärmen så att du inte blåser några säkringar. Använder du den medföljande sladden och ett vägguttag, schuko, så är det bra att börja lågt och sedan höja effekten efterhand med bevakning av värmeutveckling. Uttaget måste vara fräscht och sitta nära centralen.
På sikt är naturligtvis en laddbox vettigt, då kan du få lite bättre fart med 3-fas och högre ström. Kan vara bra om du är ute och vänder en kväll tex. En gammal tumregel säger 1 km per fas och Ampere i timmen, 1-fas 10A ger alltså 10 km på en timme. Under en natt kan man alltså få 12 mil och det är inget att fnysa åt.
I Tesla kan du ställa ner laddningsströmen på den stora skärmen så att du inte blåser några säkringar. Använder du den medföljande sladden och ett vägguttag, schuko, så är det bra att börja lågt och sedan höja effekten efterhand med bevakning av värmeutveckling. Uttaget måste vara fräscht och sitta nära centralen.
På sikt är naturligtvis en laddbox vettigt, då kan du få lite bättre fart med 3-fas och högre ström. Kan vara bra om du är ute och vänder en kväll tex. En gammal tumregel säger 1 km per fas och Ampere i timmen, 1-fas 10A ger alltså 10 km på en timme. Under en natt kan man alltså få 12 mil och det är inget att fnysa åt.
Re: Ladda M3 hemma?
Jodå här finns inte mycket elbilar än så jag kan ladda närsom. Effekten ligger på 22kW. Referralkoden har jag blivit uppmärksammad på så den ska jag dra nytta av.Niklas Z skrev:Kör du 50-100 mil på en helg lär du köra på ett sådant sätt att du stannar längs vägen och laddar, främst på Supercharger. 5-10 mil i veckan är inget problem alls. Vintertid går mycket el till att värma bilen när det är korta körningar. Jag har haft förbrukning över 3 kWh/mil med korta vinterkörningar i stadstrafik, men det är ändå inget nämnvärt problem för mig som inte har hemmaladdning, utan laddar på publika laddare i omgivningen. Kan du känna dig trygg i att samfällighetens laddplatser är tillgängliga så borde det vara bekvämt med elbil för dig. Annars kan du använda chargefinder.com för att hitta laddplatser i omgivningen. Vet du vilken effekt samfällighetens ladduttag erbjuder?Steflan skrev:Tack för svaren. Är lite oregelbunden i körschemat. Just i veckorna kör jag kanske bara runt 5-10 mil. Vissa helger kan jag casha in 50-100 mil.Niklas Z skrev:Hur mycket kör du per dag eller per vecka? Det är annars inga problem att låta bilen så utan laddkabel inkopplad.
Använd gärna referralkod när du beställer, så får både du och kodens innehavare 150 gratismil på Supercharger.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ladda M3 hemma?
Fast bilen tar max 11 kW AC.Steflan skrev:Jodå här finns inte mycket elbilar än så jag kan ladda närsom. Effekten ligger på 22kW. Referralkoden har jag blivit uppmärksammad på så den ska jag dra nytta av.Niklas Z skrev:Kör du 50-100 mil på en helg lär du köra på ett sådant sätt att du stannar längs vägen och laddar, främst på Supercharger. 5-10 mil i veckan är inget problem alls. Vintertid går mycket el till att värma bilen när det är korta körningar. Jag har haft förbrukning över 3 kWh/mil med korta vinterkörningar i stadstrafik, men det är ändå inget nämnvärt problem för mig som inte har hemmaladdning, utan laddar på publika laddare i omgivningen. Kan du känna dig trygg i att samfällighetens laddplatser är tillgängliga så borde det vara bekvämt med elbil för dig. Annars kan du använda chargefinder.com för att hitta laddplatser i omgivningen. Vet du vilken effekt samfällighetens ladduttag erbjuder?Steflan skrev:Tack för svaren. Är lite oregelbunden i körschemat. Just i veckorna kör jag kanske bara runt 5-10 mil. Vissa helger kan jag casha in 50-100 mil.Niklas Z skrev:Hur mycket kör du per dag eller per vecka? Det är annars inga problem att låta bilen så utan laddkabel inkopplad.
Använd gärna referralkod när du beställer, så får både du och kodens innehavare 150 gratismil på Supercharger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ladda M3 hemma?
DÅ har du det bra förspänt vad gäller laddning. Kommer du hem med nästan tomt batteri i söndagkväll så är bilen fulladdad på måndagsmorgonen om du vill det. Normalt laddar man inte till mer än 80-90 % till vardags och med dina körvanor lär det räcka till nästa helg.Steflan skrev:Jodå här finns inte mycket elbilar än så jag kan ladda närsom. Effekten ligger på 22kW. Referralkoden har jag blivit uppmärksammad på så den ska jag dra nytta av.Niklas Z skrev:Kör du 50-100 mil på en helg lär du köra på ett sådant sätt att du stannar längs vägen och laddar, främst på Supercharger. 5-10 mil i veckan är inget problem alls. Vintertid går mycket el till att värma bilen när det är korta körningar. Jag har haft förbrukning över 3 kWh/mil med korta vinterkörningar i stadstrafik, men det är ändå inget nämnvärt problem för mig som inte har hemmaladdning, utan laddar på publika laddare i omgivningen. Kan du känna dig trygg i att samfällighetens laddplatser är tillgängliga så borde det vara bekvämt med elbil för dig. Annars kan du använda chargefinder.com för att hitta laddplatser i omgivningen. Vet du vilken effekt samfällighetens ladduttag erbjuder?Steflan skrev:Tack för svaren. Är lite oregelbunden i körschemat. Just i veckorna kör jag kanske bara runt 5-10 mil. Vissa helger kan jag casha in 50-100 mil.Niklas Z skrev:Hur mycket kör du per dag eller per vecka? Det är annars inga problem att låta bilen så utan laddkabel inkopplad.
Använd gärna referralkod när du beställer, så får både du och kodens innehavare 150 gratismil på Supercharger.
Som skrevs ovan tar bilen bara emot 11 kW när den inte laddar via DC-laddare, men det räcker bra till vardagsbehoven.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ladda M3 hemma?
Har man ett 3-fas CEE-uttag vid stugan så är det ju helt perfekt. Är man inte där extremt mycket (då kanske en "Bjelke" kan vara på sin plats) så fungerar ju en 3-fas mobil EVSE helt perfekt.LarsL skrev:Ser inte att någon kommenterat laddningen vid stugan?
I Tesla kan du ställa ner laddningsströmen på den stora skärmen så att du inte blåser några säkringar. Använder du den medföljande sladden och ett vägguttag, schuko, så är det bra att börja lågt och sedan höja effekten efterhand med bevakning av värmeutveckling. Uttaget måste vara fräscht och sitta nära centralen.
På sikt är naturligtvis en laddbox vettigt, då kan du få lite bättre fart med 3-fas och högre ström. Kan vara bra om du är ute och vänder en kväll tex. En gammal tumregel säger 1 km per fas och Ampere i timmen, 1-fas 10A ger alltså 10 km på en timme. Under en natt kan man alltså få 12 mil och det är inget att fnysa åt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ladda M3 hemma?
Ja, CEE är ju att föredra även om man laddar 1-fas med orginalsladden.martinot skrev:Har man ett 3-fas CEE-uttag vid stugan så är det ju helt perfekt. Är man inte där extremt mycket (då kanske en "Bjelke" kan vara på sin plats) så fungerar ju en 3-fas mobil EVSE helt perfekt.LarsL skrev:Ser inte att någon kommenterat laddningen vid stugan?
I Tesla kan du ställa ner laddningsströmen på den stora skärmen så att du inte blåser några säkringar. Använder du den medföljande sladden och ett vägguttag, schuko, så är det bra att börja lågt och sedan höja effekten efterhand med bevakning av värmeutveckling. Uttaget måste vara fräscht och sitta nära centralen.
På sikt är naturligtvis en laddbox vettigt, då kan du få lite bättre fart med 3-fas och högre ström. Kan vara bra om du är ute och vänder en kväll tex. En gammal tumregel säger 1 km per fas och Ampere i timmen, 1-fas 10A ger alltså 10 km på en timme. Under en natt kan man alltså få 12 mil och det är inget att fnysa åt.
Re: Ladda M3 hemma?
Har haft elbil i vasastan i 10 år, det funkar utan laddning hemma men det är långt ifrån optimalt. Har periodvis haft garage med laddning vilket har känts som värsta lyxen. När jag inte har haft garage och stått på boendeparkering har jag laddat på eon på Rådmansgatan. Nu börjar det dock bli fullt där allt för ofta. Då är det inte så kul att ha elbil... helt omöjligt att hitta garage med laddning oxå, om man inte är sugen att pröjsa 60k/år.
Sammanfattning: har du inte laddning hemma och inte är elbilsentusiast så bör du överväga om du kommer palla åka runt på vintern och leta laddstolpar som är upptagna, som inte fungerar eller där du inte har rätt app/tag/laddkort.
Sammanfattning: har du inte laddning hemma och inte är elbilsentusiast så bör du överväga om du kommer palla åka runt på vintern och leta laddstolpar som är upptagna, som inte fungerar eller där du inte har rätt app/tag/laddkort.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2433
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ladda M3 hemma?
Bor man i Stockholm är det enkelt att idag ha en Tesla utan möjlighet att ladda hemma. Gå på LR Model och åk till Bredden någon gång per vecka och kör en SuC.Benz skrev:Har haft elbil i vasastan i 10 år, det funkar utan laddning hemma men det är långt ifrån optimalt. Har periodvis haft garage med laddning vilket har känts som värsta lyxen. När jag inte har haft garage och stått på boendeparkering har jag laddat på eon på Rådmansgatan. Nu börjar det dock bli fullt där allt för ofta. Då är det inte så kul att ha elbil... helt omöjligt att hitta garage med laddning oxå, om man inte är sugen att pröjsa 60k/år.
Sammanfattning: har du inte laddning hemma och inte är elbilsentusiast så bör du överväga om du kommer palla åka runt på vintern och leta laddstolpar som är upptagna, som inte fungerar eller där du inte har rätt app/tag/laddkort.
MVH
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ladda M3 hemma?
Det känns ju sådär att köra 35 km för att "tanka".NiklasTesla skrev:Bor man i Stockholm är det enkelt att idag ha en Tesla utan möjlighet att ladda hemma. Gå på LR Model och åk till Bredden någon gång per vecka och kör en SuC.Benz skrev:Har haft elbil i vasastan i 10 år, det funkar utan laddning hemma men det är långt ifrån optimalt. Har periodvis haft garage med laddning vilket har känts som värsta lyxen. När jag inte har haft garage och stått på boendeparkering har jag laddat på eon på Rådmansgatan. Nu börjar det dock bli fullt där allt för ofta. Då är det inte så kul att ha elbil... helt omöjligt att hitta garage med laddning oxå, om man inte är sugen att pröjsa 60k/år.
Sammanfattning: har du inte laddning hemma och inte är elbilsentusiast så bör du överväga om du kommer palla åka runt på vintern och leta laddstolpar som är upptagna, som inte fungerar eller där du inte har rätt app/tag/laddkort.
MVH
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ladda M3 hemma?
Ja, nu har jag en s 85 som inte kan snabbladda längre, tar cirka 1,5h 10-90%, så att åka till bredden att ladda är ett riktigt äventyr. Men även med en m3 så skulle jag säga att det är ganska omständigt. Inget för en vanlig Svensson som bara vill ta sig från A till B.mikebike skrev:Det känns ju sådär att köra 35 km för att "tanka".NiklasTesla skrev:Bor man i Stockholm är det enkelt att idag ha en Tesla utan möjlighet att ladda hemma. Gå på LR Model och åk till Bredden någon gång per vecka och kör en SuC.Benz skrev:Har haft elbil i vasastan i 10 år, det funkar utan laddning hemma men det är långt ifrån optimalt. Har periodvis haft garage med laddning vilket har känts som värsta lyxen. När jag inte har haft garage och stått på boendeparkering har jag laddat på eon på Rådmansgatan. Nu börjar det dock bli fullt där allt för ofta. Då är det inte så kul att ha elbil... helt omöjligt att hitta garage med laddning oxå, om man inte är sugen att pröjsa 60k/år.
Sammanfattning: har du inte laddning hemma och inte är elbilsentusiast så bör du överväga om du kommer palla åka runt på vintern och leta laddstolpar som är upptagna, som inte fungerar eller där du inte har rätt app/tag/laddkort.
MVH
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Ladda M3 hemma?
Skulle aldrig köpa en elbil om jag inte kunde ladda hemma, tror tom totalkostnaden för bilen hade blivit mer än en ny bensin/dieselbil.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Ladda M3 hemma?
Håller med helt. Numera är även SuC lika dyrt att ladda på som hos alla andra, och det innebär nästan lika höga drivmedelskostnader som för en fossilbil.Trevlig skrev:Skulle aldrig köpa en elbil om jag inte kunde ladda hemma, tror tom totalkostnaden för bilen hade blivit mer än en ny bensin/dieselbil.
Kan man ladda hemma så kan man lättare motivera det dyrare elbilsköpet med att man får lägre drivmedelskostnad, och därmed en rimligt totalkostnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ladda M3 hemma?
Nja, det är väl fortfarande åtminstone 25-30% dyrare hos konkurrenterna.martinot skrev:Håller med helt. Numera är även SuC lika dyrt att ladda på som hos alla andra, och det innebär nästan lika höga drivmedelskostnader som för en fossilbil.Trevlig skrev:Skulle aldrig köpa en elbil om jag inte kunde ladda hemma, tror tom totalkostnaden för bilen hade blivit mer än en ny bensin/dieselbil.
Kan man ladda hemma så kan man lättare motivera det dyrare elbilsköpet med att man får lägre drivmedelskostnad, och därmed en rimligt totalkostnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ladda M3 hemma?
Vad kostar laddning med SUC nu, har endast laddat hemma de senaste månaderna?martinot skrev:Håller med helt. Numera är även SuC lika dyrt att ladda på som hos alla andra, och det innebär nästan lika höga drivmedelskostnader som för en fossilbil.Trevlig skrev:Skulle aldrig köpa en elbil om jag inte kunde ladda hemma, tror tom totalkostnaden för bilen hade blivit mer än en ny bensin/dieselbil.
Kan man ladda hemma så kan man lättare motivera det dyrare elbilsköpet med att man får lägre drivmedelskostnad, och därmed en rimligt totalkostnad.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Ladda M3 hemma?
Båda är ju fortfarande dyrt om man jämför med hemma. 2-5x gånger dyrare hos tesla eller andra laddare.taliz skrev:Nja, det är väl fortfarande åtminstone 25-30% dyrare hos konkurrenterna.martinot skrev:Håller med helt. Numera är även SuC lika dyrt att ladda på som hos alla andra, och det innebär nästan lika höga drivmedelskostnader som för en fossilbil.Trevlig skrev:Skulle aldrig köpa en elbil om jag inte kunde ladda hemma, tror tom totalkostnaden för bilen hade blivit mer än en ny bensin/dieselbil.
Kan man ladda hemma så kan man lättare motivera det dyrare elbilsköpet med att man får lägre drivmedelskostnad, och därmed en rimligt totalkostnad.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2433
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ladda M3 hemma?
Lagt max 3000sek på el på strax under 9000mil (finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar uppladdning.nu). <3Trevlig skrev:Skulle aldrig köpa en elbil om jag inte kunde ladda hemma, tror tom totalkostnaden för bilen hade blivit mer än en ny bensin/dieselbil.
MVH
Re: Ladda M3 hemma?
Senaste resan kostade det 4:30 på SuC och 4:95 på EON som var de två laddstoppen jag gjorde. Som jag nämnde i annan tråd var SuC-stoppet på lördag eftermiddag och jag var ensam i Gävle. Så 13 % skillnad på min senaste resa.taliz skrev:
Nja, det är väl fortfarande åtminstone 25-30% dyrare hos konkurrenterna.
Vi får väl se hur det ser ut nästa gång. Blir säkert ännu mindre skillnad med den takt Tesla höjer priset nu.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.