LR får högre WLTP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Julleruff »

AAKEE skrev:
De nya bilarna ser ut att ha fått den nya 2170L-batteriet med 82.1kWh capacitet( samma som 2021 P har).

Det finns levererade LR med detta batteri i EU som har WLTP 640km i fordonspapprena.

Det verkar inte ha byggts några LR efter sista mars med LG-batteriet.

Bra info! Vart har du fått den ifrån?

Jag har nmligen fått fram från Tesla:
"....alla bilar som är tillverkade i April kommer med den nya hårdvaran."

som också visar på att det är snack om annat batteri.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av pefreli »

AAKEE skrev:
De nya bilarna ser ut att ha fått den nya 2170L-batteriet med 82.1kWh capacitet( samma som 2021 P har).

Det finns levererade LR med detta batteri i EU som har WLTP 640km i fordonspapprena.

Det verkar inte ha byggts några LR efter sista mars med LG-batteriet.
Kan wltp skilja mellan olika EU-länder?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av markuswesterberg »

Jag fick skriftligt svar att vi skulle få utökade räckvidden på vår (om)beställning som gjordes strax efter prissänkningen för någon vecka sedan. Behövde alltså inte beställa om (igen) enligt säljaren utan alla som kommer med nästa båt verkar alltså få den utökade räckvidden. Så tolkar jag det i alla fall.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Arn »

Off topic men har inte hängt med i alla svängarna, finns det numera rattvärme på model 3?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Remuz »

Arn skrev:
Off topic men har inte hängt med i alla svängarna, finns det numera rattvärme på model 3?

Ja
P85D svart/svart med gratis SuC
Hoffster
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 sep 2020 10:52

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Hoffster »

Någon som vet om de bilar som är på båt nu, ”lagerbilar” som bevisligen har nyaste uppdateringen på interiören (list på dörren), har rattvärmen? Det är inte med på feature-listan när man klickar på bilarna, men det är ju en massa saker som inte står där å andra sidan.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Segelflygaren »

Hoffster skrev:
Någon som vet om de bilar som är på båt nu, ”lagerbilar” som bevisligen har nyaste uppdateringen på interiören (list på dörren), har rattvärmen? Det är inte med på feature-listan när man klickar på bilarna, men det är ju en massa saker som inte står där å andra sidan.
Jag chattade med Tesla, och fick det svaret.
Hoffster
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 sep 2020 10:52

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Hoffster »

Toppen! Så tar man en LR som är specad 614km borde man ju få samma grejer som vid en nybeställning.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Arn »

Det låter ju underbart med både längre räckvidd och rattvärme, när exakt kom rattvärmen till bilarna? Är det i samband med utökningen av räckvidd eller har några som fått sig leverans under kvartalet 1 som fått rattvärme aktiverat i efterhand?
Electron
Inlägg: 433
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Electron »

EnTraktor skrev:
granna_polka skrev:
billyohgren skrev:
Det verkar som om att Tesla ändrat info gällande WLTP för Model 3 long range i natt från 580(?) till 614.

Nu är ju frågan om alla bilar som är på väg till Sverige kommer få denna förlängda räckvidd eller endast de som levereras i juni.
Jag la en beställning nyligen på en M3LR och hade leverans maj. Mailade Tesla om WLTP ändringen och fick rekommendationen att beställa en ny om jag vill ha WLTP 614 och fick leverans juni istället. Så troligtvis alla LR från och med juni är det som gäller med WLTP 614.
Mer troligt är att säljarna vet precis lika mycket som vi. Dessutom kan dom inte sitta och lova 614 till folk beställt 580 om risken finns att vissa verkligen får 580. Matchningen vilken bil man får görs oftast ganska sent i processen och kan även ändras med kort varsel. Därför kör dom enklaste spåret och rekommenderar nybeställning. Varje batch M3 kommer med nån nyhet. Så om man alltid ska ha senaste får man lägga om sin order var 3:e månad.
Lade beställning förra veckan på M3 LR och då jag inte blivit matchad ännu så blir det den nya med längre räckvidd.
Har hört av mej till Tesla online chat för att få detta bekräftat.

Så om ni inte blivit matchade ännu - då blir det juni leveransen med längre räckvidd.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Elix747 »

Intressant. Nu finns både 614 och 580 km räckvidd för nya bilar i lager på teslas hemsida. Samma pris oavsett räckvidd. Alla väljer väl den nya modellen. Hur kommer tesla sälja den gamla?
5D17E1DA-45A2-4849-BCF8-4967D7F8095F.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av taliz »

Elix747 skrev:
Intressant. Nu finns både 614 och 580 km räckvidd för nya bilar i lager på teslas hemsida. Samma pris oavsett räckvidd. Alla väljer väl den nya modellen. Hur kommer tesla sälja den gamla?
5D17E1DA-45A2-4849-BCF8-4967D7F8095F.jpeg
Alla lär inte bry sig eller överhuvudtaget notera det. Men skulle de bli några över så gör dom väl som dom gjorde med de icke faceliftade, dvs droppar priset lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Henrik P »

Klart man hellre vill ha den med längre räckvidd men i ärlighetens namn så är det ju ca 3 mil på pappret det skiljer! Inte speciellt mycket att bry sig om egentligen.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Fredrik j »

Kan det vara så enkelt att det handlar om andra däck?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Arn »

82 vs 75kwh batteri är vad det handlar om
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Fredrik j »

Arn skrev:
82 vs 75kwh batteri är vad det handlar om
Ok. Så det är bekräftat?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av vibrationsfri »

Tesla kör fullt ut på Panasonic igen. Som fick högre energidensitet och längre räckvidd. Under ett tag körde de både LG och Panasonic och låste då endel av kapaciteten eftersom LG batterierna hade något mindre energi så bilarna skulle bli lika . Nu kör de bara Panasonic igen utan att låsa energi.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av rolundb »

Någon som vet vad detta betyder för bilar som redan levererats med detta batteri? Tex. P 2021, som jag själv äger :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Abbe77
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 apr 2021 23:13

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Abbe77 »

Beställde dagen efter prissänkningen och har nu frågat tesla på chatten som bekräftar att det är en 614km som kommer :)
Wyx
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 feb 2021 20:47

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Wyx »

Abbe77 skrev:
Beställde dagen efter prissänkningen och har nu frågat tesla på chatten som bekräftar att det är en 614km som kommer :)
Hur når man dem på chatt? Vart hittar man chatten?
Är det i appen? Min app, åtm före jag har en bil, kommer man ingen vart med. Bara skattkistan och "få support". Men där hittar jag inte chatt.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av vibrationsfri »

Tänk så utvecklingen går. För några år sedan var det stort att Model S hade 40 mil. Nu har Model 3 över 60 mil och nya S Plaid 83,7 mil.
Abbe77
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 apr 2021 23:13

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Abbe77 »

Wyx skrev:
Abbe77 skrev:
Beställde dagen efter prissänkningen och har nu frågat tesla på chatten som bekräftar att det är en 614km som kommer :)
Hur når man dem på chatt? Vart hittar man chatten?
Är det i appen? Min app, åtm före jag har en bil, kommer man ingen vart med. Bara skattkistan och "få support". Men där hittar jag inte chatt.
På webbsidan vid beställning dyker det upp en kontakt med chat.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Bodes_dad »

Wyx skrev:
Abbe77 skrev:
Beställde dagen efter prissänkningen och har nu frågat tesla på chatten som bekräftar att det är en 614km som kommer :)
Hur når man dem på chatt? Vart hittar man chatten?
Är det i appen? Min app, åtm före jag har en bil, kommer man ingen vart med. Bara skattkistan och "få support". Men där hittar jag inte chatt.
Chat finns tex om du går in på siten på sidan där det finns lagerbilar: https://www.tesla.com/sv_se/inventory/new/m3

Hör om du ska beställa och vill byta kod.
Wyx
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 feb 2021 20:47

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Wyx »

Bodes_dad skrev:
Wyx skrev:
Abbe77 skrev:
Beställde dagen efter prissänkningen och har nu frågat tesla på chatten som bekräftar att det är en 614km som kommer :)
Hur når man dem på chatt? Vart hittar man chatten?
Är det i appen? Min app, åtm före jag har en bil, kommer man ingen vart med. Bara skattkistan och "få support". Men där hittar jag inte chatt.
Chat finns tex om du går in på siten på sidan där det finns lagerbilar: https://www.tesla.com/sv_se/inventory/new/m3

Hör om du ska beställa och vill byta kod.
Tack! Men jag får inte upp någonting. Ingen fråga om att chatta, ingen ruta man kan trycka att man vill chatta...
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Bodes_dad »

Wyx skrev:
Bodes_dad skrev:
Wyx skrev:
Abbe77 skrev:
Beställde dagen efter prissänkningen och har nu frågat tesla på chatten som bekräftar att det är en 614km som kommer :)
Hur når man dem på chatt? Vart hittar man chatten?
Är det i appen? Min app, åtm före jag har en bil, kommer man ingen vart med. Bara skattkistan och "få support". Men där hittar jag inte chatt.
Chat finns tex om du går in på siten på sidan där det finns lagerbilar: https://www.tesla.com/sv_se/inventory/new/m3

Hör om du ska beställa och vill byta kod.
Tack! Men jag får inte upp någonting. Ingen fråga om att chatta, ingen ruta man kan trycka att man vill chatta...
Kanske bara kommer upp under kontorstid? Har varit där för mig tidigare.
Skriv svar