Laddfiasko: "Publik laddning får inte vara så här dålig!"

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olm-6-maj/

Tänk dig att du åker till en obemannad bensinmack för att tanka. Men vid pumpen finns det ingen kortterminal och ingen förklaring eller några som helst instruktioner för hur man betalar. En vanlig bilist skulle aldrig acceptera det. Varför ska då elbilister behöva göra det?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Re: Laddfiasko: "Publik laddning får inte vara så här dålig!

Inlägg av Fredrik j »

Efter vad jag förstår så handlar det om bristfällig skyltning om att stolpen inte är publik. Jämförelsen med den obemannade bensinmacken blir ju märklig.
Däremot kan man likna det vid om jag skulle stanna vid en dieseltank på bondgård/åkeri och bli upprörd över att det inte finns någon skylt om hur jag betalar.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

På vår arbetsplats har vi laddare på den privata parkeringen från InCharge.
De finns inte heller med i InCharge-appen.
De har ingen information om hur man betalar för sin laddning.
Det är ju liksom det som är meningen....
Bara behöriga ska kunna ladda.

Som vanligt så gör s.k "motorjournalister" bort sig igen.

Annat exempel på kass elbilsjournalistik.
Prova sök på nyteknik.se efter "elmaskin"
Felix Björklund på nyteknik envisas i artikel efter artikel med att kalla elmotorn i alla elbilar som provas för elmaskin.

Vad är det en elvisp, hushållsassistent, skruvdragare osv har gemensamt? Jo de är elmaskiner som drivs av en ELMOTOR....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Artikeln har uppdaterats. Men man tog inte tillbaka budskapet i rubriken "Laddfiasko: "Publik laddning är dåligt!"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elbilisten skrev:
Artikeln har uppdaterats. Men man tog inte tillbaka budskapet i rubriken "Laddfiasko: "Publik laddning är dåligt!"
Nej, man bortser helt från att det inte alls var en publik laddare...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Elbilisten skrev:
Problemet, som jag hört från många andra, är att det ibland är svårt och otydligt för konsumenter att se på stolparna om de är publika eller privata.

Tycker de kunde skött det hela bättre genom tydligare märkning av laddstolparna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Elbilisten skrev:
Problemet, som jag hört från många andra, är att det ibland är svårt och otydligt för konsumenter att se på stolparna om de är publika eller privata.

Tycker de kunde skött det hela bättre genom tydligare märkning av laddstolparna.
Frågan är ju liksom hur de ens hittar en laddstolpe som inte är publik? De måste väl verkligen försöka hitta en ickepublik laddare för att lyckas, de ska ju inte finnas med någonstans i några appar väl?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

alvenzo skrev:
Frågan är ju liksom hur de ens hittar en laddstolpe som inte är publik? De måste väl verkligen försöka hitta en ickepublik laddare för att lyckas, de ska ju inte finnas med någonstans i några appar väl?
De hade tydligen hittat den på uppladdning.nu. Kan varit en privatperson som lagt upp den. I dagsläget kan det ju vara bra att verifiera att stolparna är publika och öppna innan man lägger ut dem.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
alvenzo skrev:
De hade tydligen hittat den på uppladdning.nu. Kan varit en privatperson som lagt upp den. I dagsläget kan det ju vara bra att verifiera att stolparna är publika och öppna innan man lägger ut dem.
Jag har t.o.m. hittat stolpar där som inte ens existerar i verkligheten :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Elbilisten skrev:

Ja det vore väl inte så jättejobbigt att markera stolpen som privat eller nåt, med ett klistermärke är det ju
löjligt enkelt gjort liksom...
Jag kan tänka mig i det tex skulle kunna stå några publika stolpar nära dom privata tex, och då blir det ju lite
krångligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
alvenzo skrev:
Har även hört av andra elbilister som hälsat på folk och sett stolpat från Bee/Clever som de trott varit offentliga (på allmän parkeringsplats), sedan laddat där. Då de haft månadsabonnemang där fri laddning inkluderat i den fasta avgiften så har de sedan blivit förvånade/sura när det kommer en faktura på laddningen.

Så behöver ju inte bara vara folk med appar så gör detta misstaget. En enkel märkning (dekal eller någon text) på stolparna hade nog man kommit ganska långt med.

Att det bara är en dekal som har laddnätets namn/logo säger inte tillräckligt mycket (i och med att det är olika priser). Visst är det bra med appar eller att man kan ringa och fråga kundtjänst, men sådant här tycker jag borde vara ganska lätt att få till fysiskt märkt i verkligheten på plats.
Bild
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Det är ett ganska vanligt journalistiskt grepp att gå in på uppladdning.nu, välja en stolpe som ser tveksam ut med dåliga/obefintliga recensioner och sedan köra dit på 0% SOC. Blir en bra artikel.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Det är ett ganska vanligt journalistiskt grepp att gå in på uppladdning.nu, välja en stolpe som ser tveksam ut med dåliga/obefintliga recensioner och sedan köra dit på 0% SOC. Blir en bra artikel.
Det kanske det är (har missat de innan, men generellt inte så höga tankar om journalister).

Men det hjälper år andra sidan inte vanliga människor som råkar ut för detta att vi vänder fokus från det verkliga problemet, till att fokusera på journalisterna. Om laddnäten bara fixar en enkel upplysning för oss konsumenter, så kan journalister få göra vad de vill.

Tycker faktiskt inte att det borde vara så mycket svårare att märka upp laddplatser och vad som gäller, precis som det alltid är uppmärkt vad som gäller för parkeringsplatser.

Hur svårt kan det vara?
Bild
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Ot men, med p-platser har märkning etc stadigt försämrats, nu vill man ta ett ytterligare steg, nästan som militären om kartan och verkligheten etc. Kanske är möp'ar som driver nätverken
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Bjelke skrev:
Jag har t.o.m. hittat stolpar där som inte ens existerar i verkligheten :lol:[/quote]

Jag vet om ett uttag som fanns förut på uppladdning.nu. Det användes av en thaimatvagn som försvann när en butik flyttade och fastigheten tömdes. Undrar vad fastighetsägaren tycker ifall hen råkar se någon ladda där. Men roligast är det när man hittar en ny laddplats, testladdar och kan lägga till den på sidan. Det var bra om vi blir fler nördar som hjälpar till att hålla uppladdning.nu aktuell. Men inte ens laddoperatörarnas appar är alltid 100% korrekta.
larkar
elbilist

Inlägg av larkar »

Som nybörjare som elbilist tycker jag att laddnätverkens problem att ha en korrekt app är ett än större problem.
Förra helgen, en 290 km resa mestadels efter E4 i min 330km WLTP-bil. Tittat i förväg efter laddalternativ, det finns antingen i närheten av destinationen eller halvvägs hem igen, bra, det finns alternativ med 50kW-laddare så det inte tar så lång tid, behöver inte mycket ström. Bilen stödjer 100kW men det finns knappt.

Laddaren närmast destinationen upptagen, de i närheten innebär en omväg så det får bli den halvvägs hem. Kollar i appen, den är ledig och grönmarkerad.
Väl framme fungerar inte laddaren, och telefonsupporten säger att nä, det är kommunikationsproblem sen tre dagar tillbaka, felanmält till nätägare men inget har hänt.
Laddaren har ström men kan inte ge ut någonting.

Kör hem och kommer hem med 8km på räckviddsdisplayen, och de sista 10 km finns det en del laddare om behovet varit större.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

larkar skrev:
Som nybörjare som elbilist tycker jag att laddnätverkens problem att ha en korrekt app är ett än större problem.
Förra helgen, en 290 km resa mestadels efter E4 i min 330km WLTP-bil. Tittat i förväg efter laddalternativ, det finns antingen i närheten av destinationen eller halvvägs hem igen, bra, det finns alternativ med 50kW-laddare så det inte tar så lång tid, behöver inte mycket ström. Bilen stödjer 100kW men det finns knappt.

Laddaren närmast destinationen upptagen, de i närheten innebär en omväg så det får bli den halvvägs hem. Kollar i appen, den är ledig och grönmarkerad.
Väl framme fungerar inte laddaren, och telefonsupporten säger att nä, det är kommunikationsproblem sen tre dagar tillbaka, felanmält till nätägare men inget har hänt.
Laddaren har ström men kan inte ge ut någonting.

Kör hem och kommer hem med 8km på räckviddsdisplayen, och de sista 10 km finns det en del laddare om behovet varit större.
Varför allt annat (elbilsmässigt) än Tesla och deras SuC-Nätverk går bort i dagsläget för min del.

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Klintan skrev:

Jag har gjort det själv. Kom fram till Trysil med nästan 0% kvar och hade siktet inställt på eRoute 71 som jag i förväg tittat ut. Vår stuga ligger alldeles i närheten.

Men döm om min förvåning när jag inte kunde se ett spår av någon laddstation där. Var mörkt, snöstorm och jag var hungrig, kissnödig och trött. Då var Teslan billig kan jag säga. Fy fan vad less jag var. Satt och kokade i bilen.

Blev dock räddad av Radisson som hade Tesla destinationsladdare. Vet inte vad jag skulle gjort annars.
trysiluppladdning.png
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare

Inlägg av Epicure »

Nog för att Eways är bristfälliga när det kommer till information om laddplatser osv.
Men det stora problemet är väl Uppladdning.nu som godkänner alla möjliga laddstationer utan någon som helst kontroll.
Där hade vi ju laddinfra.se som var den svenska delen av den nordiska databasen nobil som en bra motvikt. De tillät ju endast laddstationsägare att lägga upp laddstationer. Dessutom verifierades all information innan det lades ut. Men nu har Energimyndigheten tagit över laddinfra.se så vi får väl se vad som händer.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Nästan som man skulle vilja ha en informationstjänst som dels var uppkopplad mot nätägaren (kan se om platsen används) och dels var recenserad dvs där man kan uppdatera information om det var något felaktigt (ex kanske med någon symbol om den inte var verifierad av ant appen eller ett antal användare)
dfa

Inlägg av dfa »

Mickep skrev:
Nästan som man skulle vilja ha en informationstjänst som dels var uppkopplad mot nätägaren (kan se om platsen används) och dels var recenserad dvs där man kan uppdatera information om det var något felaktigt (ex kanske med någon symbol om den inte var verifierad av ant appen eller ett antal användare)
Testat ChargeFinder? Tror dom har integration mot Hubject så om utagen är lediga eller inte finns ofta med.
Uppladdning.nu använder jag inte längre då den den är helt sjukt dålig på så många olika plan.

Edit: har tappat tilltron till "användarrecensioner" efter att ha gått uteslutande på Tripadvisorrekommendationer vid restaurantbesök i Paris...
Skriv svar