Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Dragkrok borta ur konfiguratorn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inläggav Teslaägare Jerker » 26 apr 2021 09:57

mati skrev:
LarsL skrev:Kan det vara så att de gjort en en-dels-bakdel som på Model Y och då inte designat den för en dragkrok? Vet att det låter bakvänt då Model Y har krok men det är ju inte samma del i Model 3 ändå. Amerikanska konstruktörer prioriterar nog gärna bort dragkrok på en premium-sport-sedan om ingen övervakar dem.

Jag hade ju hoppats och trott att Model 3 i så fall får ökad dragvikt istället för de ynka 1000kg som den haft hittills. Att den istället blir av med kroken helt och hållet är ju bara hål i huvudet. Vad håller de på med? Det kan ju inte vara meningen att alla ska köpa en Model Y nu. Då kan de ju lika gärna plocka bort hela Model 3 från konfiguratorn.
Och jag som alltid i hemlighet hoppades att Model S någon gång i framtiden ändå skulle få krok kanske nån gång. :roll:

Här har de förstärkt dragkroken på en 3.a och drar en husvagn som väger 6000 pounds, dvs 2240 kg. Bilen har inga problem alls med den här vikten.

Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 apr 2021 11:00

Rackarns vilken ball husvagn! :) är det en aero-vagn? Både utseende och namn tyder på det iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Fredrik j » 26 apr 2021 11:07

Bjelke skrev:Rackarns vilken ball husvagn! :) är det en aero-vagn? Både utseende och namn tyder på det iaf :)

Airstream är en klassisk husvagnsdesign som härstammar från 30/40-talet. Lite som husvagnarnas Harley Davidson.
Fredrik j

Inläggav elbilist mati » 26 apr 2021 11:27

martinot skrev:Men oavsett detta så tror jag MY är ett extremt mycket bättre alternativ för dig än M3. Dels med tanke på hundarna bak som skall få plats, och dels mycket högre dragvikt då hela konstruktion av MY är ifrån början gjord för att kunna dra (till skillnad från M3).

Vidare tror jag att MY även är mycket bättre än MS för dig med tanke på prisskillnaden (som är rätt stor).

Fast nu tänkte jag verkligen inte på mig själv i det här fallet, utan rent allmänt. Det finns ju fler människor som vill ha en bil med vettig dragvikt. Jag ska varken skaffa en Model 3 eller en Model Y eller S.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav TiborBlomhall » 26 apr 2021 13:56

Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.

Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare Jerker » 26 apr 2021 14:02

TiborBlomhall skrev:Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.

Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare taliz » 26 apr 2021 14:54

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.

Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?

Eller att dom som sagt vill styra beställningar mot Y nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare thebishop » 26 apr 2021 15:14

Vill bara säga att det också är rätt många av oss europeer som totalt struntar i en krok.

Det kan ju vara så att Tesla skulle kunna råka ha statistik hur många som faktiskt väljer det tillvalet...

(sen får de gärna för min del ha det kvar, men vi beställde precis en M3 utan detta blindstarmsbihang ;-)
P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Dinsdale » 26 apr 2021 16:45

Tittar man på blocketannonserna för begagnade model 3 tycker iaf jag inte det är speciellt många som har dragkrok. Inte i området heller, och model 3 är ändå en väldigt populär bil. Kan förstås bero på många olika saker. Vore intressant att se Teslas statistik, är detta verkligen ett så oerhört populärt erbjudande? Sen kan man absolut tycka att dragkrok är ett standardtillbehör biltillverkarna bör erbjuda, gillar man inte avsaknaden får man visa det genom att köpa från konkurrenterna istället. Eller vänta och se ifall de helt enkelt bara avser byta ut kroken mot en annan variant.

Har för övrigt också nyligen beställt en model 3 utan dragkrok. Får rätt många hemleveranser av skrymmande varor för 14000 eller vad kroken nu kostade.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 apr 2021 17:03

Dinsdale skrev:Tittar man på blocketannonserna för begagnade model 3 tycker iaf jag inte det är speciellt många som har dragkrok. Inte i området heller, och model 3 är ändå en väldigt populär bil. Kan förstås bero på många olika saker. Vore intressant att se Teslas statistik, är detta verkligen ett så oerhört populärt erbjudande? Sen kan man absolut tycka att dragkrok är ett standardtillbehör biltillverkarna bör erbjuda, gillar man inte avsaknaden får man visa det genom att köpa från konkurrenterna istället. Eller vänta och se ifall de helt enkelt bara avser byta ut kroken mot en annan variant.

Har för övrigt också nyligen beställt en model 3 utan dragkrok. Får rätt många hemleveranser av skrymmande varor för 14000 eller vad kroken nu kostade.

Dom utan dragkrok kanske dumpas på blocket pga dom är värdelösa utan kroken? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3