Ändrad maxeffekt
Moderator: Redaktion
Ändrad maxeffekt
Sen 7.0 kom så har jag funderat på om effekten har ändrats? Det blev sagt att alla RWD skulle få bättre prestanda, det kan jag tyvärr inte kolla pga vinterdäck och allmänt dåligt väglag nu för tiden, men det jag reagerat på är effektmätaren som inte längre går till 320, nu endast till 300. Nu pratar jag om en vanlig S85, som ska ha ca 370hk, så 300kW är mer hur man än vänder och vrider på det. Dock så var det ändå mer förr.
Kände jag behövde skriva detta för att få lite balans mellan vanlig S85 och alla diskussioner om P85D som har sina felaktiga HK-siffror.
Kände jag behövde skriva detta för att få lite balans mellan vanlig S85 och alla diskussioner om P85D som har sina felaktiga HK-siffror.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
Re: Ändrad maxeffekt
Äh, du har väl ändå bara 94 hk eller något liknande...
Enligt regbeviset. Eller är det annorlunda i Norge?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

HelectriC skrev:Sen 7.0 kom så har jag funderat på om effekten har ändrats? Det blev sagt att alla RWD skulle få bättre prestanda, det kan jag tyvärr inte kolla pga vinterdäck och allmänt dåligt väglag nu för tiden, men det jag reagerat på är effektmätaren som inte längre går till 320, nu endast till 300. Nu pratar jag om en vanlig S85, som ska ha ca 370hk, så 300kW är mer hur man än vänder och vrider på det. Dock så var det ändå mer förr.
Här är dom inte strypta eftersom vi har sådana fantastiska högfartsvägar. Det är lite av en hemlighet att Autobahn faktiskt hamnar lite i skymundan när man har kört på norska vägar. Så här har S85 the full deal

Model 3-24/Polestar 3-24
- lator
- Teslaägare
Fränt! Då kanske jag ska ta och importera en från Norge i alla fall bara för att få se hur Transportstyrelsen bedömer effektuppgifterna på den... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Vad energimätaren går till är väl ingen bra indikation på den faktiska effekten. Regenmätaren visade ner till 60 kW innan, men nu går markeringen vid 50 kW - inte har vi väl mindre regen för det?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Menar du att skalan går till 300 eller får du den faktiskt att ange att den levererar 300 kW?
Annars när jag var liten så kollade vi hastighetsmätare på bilar och konstaterade att någon var snabbare då mätaren gick till 240 när de flesta gick till 220 km/h.
Annars när jag var liten så kollade vi hastighetsmätare på bilar och konstaterade att någon var snabbare då mätaren gick till 240 när de flesta gick till 220 km/h.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den skalan är så grov så det känns som man inte kan läsa ut nått vettigt av den.
Jag tyckte bättre om gamla mätaren.
Jag tyckte bättre om gamla mätaren.
Festligt att du noterat att regenmätaren bara går till 50 kW numera. Det har jag missat helt. Däremot har jag reagerat på att jag måste bromsa där jag tidigare inte behövde bromsa, trots full regen och samma ingångsfart...danni skrev:Vad energimätaren går till är väl ingen bra indikation på den faktiska effekten. Regenmätaren visade ner till 60 kW innan, men nu går markeringen vid 50 kW - inte har vi väl mindre regen för det?
Installerat 13,2 kWp solceller
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Samma temperatur också?+46 skrev:Festligt att du noterat att regenmätaren bara går till 50 kW numera. Det har jag missat helt. Däremot har jag reagerat på att jag måste bromsa där jag tidigare inte behövde bromsa, trots full regen och samma ingångsfart...danni skrev:Vad energimätaren går till är väl ingen bra indikation på den faktiska effekten. Regenmätaren visade ner till 60 kW innan, men nu går markeringen vid 50 kW - inte har vi väl mindre regen för det?
Driver sajten Car.info
Tror inte dom minskat på regen. Skalan ser annorlunda ut. Högsta siffran är 50, men den går ju förbi det strecket.+46 skrev:Festligt att du noterat att regenmätaren bara går till 50 kW numera. Det har jag missat helt. Däremot har jag reagerat på att jag måste bromsa där jag tidigare inte behövde bromsa, trots full regen och samma ingångsfart...danni skrev:Vad energimätaren går till är väl ingen bra indikation på den faktiska effekten. Regenmätaren visade ner till 60 kW innan, men nu går markeringen vid 50 kW - inte har vi väl mindre regen för det?
Det samma gäller för övre Skalan. Tidigare gick siffrorna högre och mätaren nådde aldrig fram hela vägen. Nu har dom minskat siffrorna och man kommer längre upp på Skalan.
Anser också att den gamla effektmätaren var mycket bättre än nuvarande.
Speciellt bra var att man tydligt såg aktuell effekt när man ville anpassa körstilen så att man skulle nå fram till laddare. Eftersom tesla beräknat ca 200 Wh/km var det bara att anpassa sig till detta och hur många procent kvarvarande eller saknade procent som färddatorn beräknade att man skulle ha kvar vid ankomst. Saknades det energi var det bara att se till att sällan förbruka över 200 varvid man ganska snart kunde se att färddatorn räknade om och angav att man skulle nå destinationen.
Nuvarande mätare är inte så tydlig avseende det aktuella energiförbruket så jag hoppas på en uppgradering avseende detta.
Speciellt bra var att man tydligt såg aktuell effekt när man ville anpassa körstilen så att man skulle nå fram till laddare. Eftersom tesla beräknat ca 200 Wh/km var det bara att anpassa sig till detta och hur många procent kvarvarande eller saknade procent som färddatorn beräknade att man skulle ha kvar vid ankomst. Saknades det energi var det bara att se till att sällan förbruka över 200 varvid man ganska snart kunde se att färddatorn räknade om och angav att man skulle nå destinationen.
Nuvarande mätare är inte så tydlig avseende det aktuella energiförbruket så jag hoppas på en uppgradering avseende detta.
Vid Max pådrag går nålen till 300, förr gick den till 320. Iofs har jag inte testat med fullt batteri och rätt batteritemperering, kan hända att nålen då går förbi 300.bylund skrev:Menar du att skalan går till 300 eller får du den faktiskt att ange att den levererar 300 kW?
Model 3-24/Polestar 3-24
Med tanke på att skalan är logaritmisk, så och ganska grov, så kan det lätt slå 20-30 kw när man tycker den står på ca 300.HelectriC skrev:Vid Max pådrag går nålen till 300, förr gick den till 320. Iofs har jag inte testat med fullt batteri och rätt batteritemperering, kan hända att nålen då går förbi 300.bylund skrev:Menar du att skalan går till 300 eller får du den faktiskt att ange att den levererar 300 kW?
- lator
- Teslaägare
Blev ju tvungen att verifiera detta då jag ju inte kan ta in "personal" som inte håller sig till sanningen.HelectriC skrev:HelectriC skrev:Sen 7.0 kom så har jag funderat på om effekten har ändrats? Det blev sagt att alla RWD skulle få bättre prestanda, det kan jag tyvärr inte kolla pga vinterdäck och allmänt dåligt väglag nu för tiden, men det jag reagerat på är effektmätaren som inte längre går till 320, nu endast till 300. Nu pratar jag om en vanlig S85, som ska ha ca 370hk, så 300kW är mer hur man än vänder och vrider på det. Dock så var det ändå mer förr.
Här är dom inte strypta eftersom vi har sådana fantastiska högfartsvägar. Det är lite av en hemlighet att Autobahn faktiskt hamnar lite i skymundan när man har kört på norska vägar. Så här har S85 the full dealeller kanske inte längre då
Det visar sig att övermod ligger för dig då denna bil anges ha samma effekt som här i Sverige. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Jag är också ganska säker att din "autobahnteori" lider av en viss begränsad sanningshalt...

370 hk ≈ 272 kW (oavsett vad mätarna visar)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Mätaren i bilar utan AP är ju fortfarande likadan och har samma gradering som före 7.0 så någon strypning av effekt och/eller regen kan vi nog utesluta.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Det står 94hk i regbeviset på min också, men då blev inte historien lika bralator skrev:Blev ju tvungen att verifiera detta då jag ju inte kan ta in "personal" som inte håller sig till sanningen.HelectriC skrev:HelectriC skrev:Sen 7.0 kom så har jag funderat på om effekten har ändrats? Det blev sagt att alla RWD skulle få bättre prestanda, det kan jag tyvärr inte kolla pga vinterdäck och allmänt dåligt väglag nu för tiden, men det jag reagerat på är effektmätaren som inte längre går till 320, nu endast till 300. Nu pratar jag om en vanlig S85, som ska ha ca 370hk, så 300kW är mer hur man än vänder och vrider på det. Dock så var det ändå mer förr.
Här är dom inte strypta eftersom vi har sådana fantastiska högfartsvägar. Det är lite av en hemlighet att Autobahn faktiskt hamnar lite i skymundan när man har kört på norska vägar. Så här har S85 the full dealeller kanske inte längre då
Det visar sig att övermod ligger för dig då denna bil anges ha samma effekt som här i Sverige. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Jag är också ganska säker att din "autobahnteori" lider av en viss begränsad sanningshalt...

Model 3-24/Polestar 3-24
olarsson skrev:Mätaren i bilar utan AP är ju fortfarande likadan och har samma gradering som före 7.0 så någon strypning av effekt och/eller regen kan vi nog utesluta.
Ahh ok, det är ju faktiskt en bra förklaring. Då borde det inte vara någon skillnad.
Model 3-24/Polestar 3-24