Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.Datzun skrev:När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är väl bara första året som abonnemanget kostar lite mindre med ID-bilarna, sen kostar det ca 200 för dem också.mati skrev:Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.Datzun skrev:När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tror det är upp till 3 år om man vill.Maw skrev:Det är väl bara första året som abonnemanget kostar lite mindre med ID-bilarna, sen kostar det ca 200 för dem också.mati skrev:Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.Datzun skrev:När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
- Off Grid Byggaren
mati skrev:Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.Datzun skrev:När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Fast Audi har ju ett första helt gratisår, så räknat på tre år blir det totalt 102:- per månad exkl moms.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- Teslaspolen
- Teslaägare
Man säger ofta att de tradionella tillverkarna är dåliga på mjukvara, men med dessa abonnemang har de lyckats ganska bra att härma fulspelen som mjukvaruföretag ofta pysslar med.mati skrev:Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.Datzun skrev:När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Porsche bjuder på abonnemanget i 3 år, elen på Ionity kostar ca 3 kr/kWh att ladda vilket jag känner är en helt ok deal.
Största bristen hos Ionity är ju antalet "stationer" och laddare per station.
Största bristen hos Ionity är ju antalet "stationer" och laddare per station.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
mati skrev:Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.Datzun skrev:När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Skulle vara intressant att se ägarandelarna i ionity. Att varje tillverkare har olika priser på sitt abonnemang har nog att göra med hur mycket de köpt in sig i själva ionity och hur många bilar den investeringen kan delas upp på. Investeringen ska hämtas tillbaka på något sätt (om man inte lägger den på bilens nypris).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Och sen då? Ska man inte ha bil efter 3 år? Första gratisåret gäller ju bara en gång. Man får inget nytt gratisår när man köper en ny bil efter tre år.Off Grid Byggaren skrev:Fast Audi har ju ett första helt gratisår, så räknat på tre år blir det totalt 102:- per månad exkl moms.
- Off Grid Byggaren
Då kan det ju passa att byta till en rymlig Porsche Macan electric med dragkrok och få tre gratis år till på Ionitymati skrev:Och sen då? Ska man inte ha bil efter 3 år? Första gratisåret gäller ju bara en gång. Man får inget nytt gratisår när man köper en ny bil efter tre år.Off Grid Byggaren skrev:Fast Audi har ju ett första helt gratisår, så räknat på tre år blir det totalt 102:- per månad exkl moms.

VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Vet ej, men tänkte bara säga att jag tycker du fått till en riktigt snygg och stilig e-tron-logga!Off Grid Byggaren skrev:Undrar om detta är någon förbättring egentligen, ladda i ett annat land och bli debiterad i SEK direkt?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Haha, bra idé. Eller så gör man det alla fossilbilstillverkare hoppas på, man inser att de där nymodigheterna med elbilar är skit och så återgår man till en fossilbil eftersom det är billigare. Jag är fortfarande tämligen övertygad om att det är precis det som är huvudsyftet med Ionitys prissättning. Man får aldrig glömma vem som äger Ionity och vilka bilar de tjänar mest pengar på. Elbilar bygger de bara för att slippa betala böter.Off Grid Byggaren skrev:Då kan det ju passa att byta till en rymlig Porsche Macan electric med dragkrok och få tre gratis år till på Ionitymati skrev:Och sen då? Ska man inte ha bil efter 3 år? Första gratisåret gäller ju bara en gång. Man får inget nytt gratisår när man köper en ny bil efter tre år.Off Grid Byggaren skrev:Fast Audi har ju ett första helt gratisår, så räknat på tre år blir det totalt 102:- per månad exkl moms.
Har de ens sökt bidrag? Jag tror ju inte någon bara ger dig pengar utan att ansöka.ReNewAble skrev:Drygt 39mEUR från EU:Matte skrev:Hur mycket bidrag har ionity fått? Var finns källan?
Och vad har andra operatörer fått?
https://ec.europa.eu/inea/en/connecting ... -tm-0064-w
De flesta andra har kunnat söka lokala bidrag i varje land.
Mig veterligt har Tesla inte tagit emot bidrag alls.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Off Grid Byggaren
Planerar för lite Valborgsskidåkning och Ionityladdning.
Tänkte passa på och stämma av om ABRP räknar rätt med detta underlag.
Har jag missat något som borde vara med?
Tänkte passa på och stämma av om ABRP räknar rätt med detta underlag.
Har jag missat något som borde vara med?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Åkte förbi ikväll och tittade nog, högt upp på ena sidan så är det Cirkle K's logga.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Tror inte de kan få bidrag då kravet för att få det borde vara att det är öppet för alla. Tesla har valt sin egen väg vilket jag tycker är helt ok. Däremot så borde bidraget till t ex Ionity vara betingat av att de kan t ex inte ta mer än 20% över vad de ger till ägarföretagens bilar. Som det är nu så är modellen förkastlig att man tar emot bidrag och samtidigt hårt gynnar ägarföretagen.chaffis75 skrev:Har de ens sökt bidrag? Jag tror ju inte någon bara ger dig pengar utan att ansöka.ReNewAble skrev:Drygt 39mEUR från EU:Matte skrev:Hur mycket bidrag har ionity fått? Var finns källan?
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Jo, det har varit riktigt smarta gällande att hitta ett kryphål. Rent juridiskt så uppfyller de kraven, men genom att prisa det så högt för andra kunder än deras egna, så lyckas de få bidrag till ett nät som främst är till för att stötta försäljning och användning av deras egna bilar. Faktiskt riktigt smart gjort av företagen bakom Ionity. Även om det är mot intentionen bakom EU-bidragen, så lyckas de rent juridiskt komma undan med det.ReNewAble skrev:Tror inte de kan få bidrag då kravet för att få det borde vara att det är öppet för alla. Tesla har valt sin egen väg vilket jag tycker är helt ok. Däremot så borde bidraget till t ex Ionity vara betingat av att de kan t ex inte ta mer än 20% över vad de ger till ägarföretagens bilar. Som det är nu så är modellen förkastlig att man tar emot bidrag och samtidigt hårt gynnar ägarföretagen.chaffis75 skrev:Har de ens sökt bidrag? Jag tror ju inte någon bara ger dig pengar utan att ansöka.ReNewAble skrev:Drygt 39mEUR från EU:Matte skrev:Hur mycket bidrag har ionity fått? Var finns källan?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jo men även jag som vw får betala de högre priset, de är bara de som äger rätt bil och laddar massor på ionity som får nytta av dessa laddare.martinot skrev:Jo, det har varit riktigt smarta gällande att hitta ett kryphål. Rent juridiskt så uppfyller de kraven, men genom att prisa det så högt för andra kunder än deras egna, så lyckas de få bidrag till ett nät som främst är till för att stötta försäljning och användning av deras egna bilar. Faktiskt riktigt smart gjort av företagen bakom Ionity. Även om det är mot intentionen bakom EU-bidragen, så lyckas de rent juridiskt komma undan med det.ReNewAble skrev:Tror inte de kan få bidrag då kravet för att få det borde vara att det är öppet för alla. Tesla har valt sin egen väg vilket jag tycker är helt ok. Däremot så borde bidraget till t ex Ionity vara betingat av att de kan t ex inte ta mer än 20% över vad de ger till ägarföretagens bilar. Som det är nu så är modellen förkastlig att man tar emot bidrag och samtidigt hårt gynnar ägarföretagen.chaffis75 skrev:Har de ens sökt bidrag? Jag tror ju inte någon bara ger dig pengar utan att ansöka.ReNewAble skrev:Drygt 39mEUR från EU:Matte skrev:Hur mycket bidrag har ionity fått? Var finns källan?
Oavsett bidrag eller ej så har jag svårt att förstå deras prismodell. Kanske de riktar sig bara till företag och säljare för jag har svårt att se en privat person köra så mycket att de har nytta av ionity även om de kanske finns något undantag..
Kanske för de som inte har hemma laddning men då måste man ju bo nära en ionity för att de ska funka.
Smart och smart. De har också kommit undan med att sälja bilar som enligt regelverket såg ut att uppfylla utsläppskraven, fast de gjorde inte det i verkligheten, och alla visste om det. Det tog många år innan myndigheterna reagerade. Och några direkta påföljder så som i USA blev det ändå inte här i Europa.martinot skrev:Jo, det har varit riktigt smarta gällande att hitta ett kryphål. Rent juridiskt så uppfyller de kraven, men genom att prisa det så högt för andra kunder än deras egna, så lyckas de få bidrag till ett nät som främst är till för att stötta försäljning och användning av deras egna bilar. Faktiskt riktigt smart gjort av företagen bakom Ionity. Även om det är mot intentionen bakom EU-bidragen, så lyckas de rent juridiskt komma undan med det.
Just sayin'...
Ja, men för just tankning hade jag kanske gjort det? Jag måste ju åka till ST-1 macken ändå varje gång så skulle jag komma undan med några kronor billigare totalt så hade det ju kunnat vara värt det. Med en elbil är det ju helt annorlunda eftersom den huvudsakliga laddningen sker hemma.mati skrev:Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?
...
Andra laddar ”abonnemang” är ju gratis. Jag har kort till alla de andra bolagen liggande i bilen så att jag kan ladda vart jag vill.
Sant iofs. För en fossilbil hade det inte gjort nånting eftersom man ändå måste tanka den. Samtidigt finns ju inget att tjäna på en sådan affärsmodell när det kommer till fossilbilar. I fallet med elbilar är det ju jättesvårt att veta om ett abonnemang lönar sig eller inte. Oftast inte, skulle jag vilja påstå. Men samtidigt är jag övertygad om att de flesta ändå tecknar ett abonnemang, eftersom de inte vet bättre. Och det är precis det tillverkarna hoppas på.LarsL skrev:Ja, men för just tankning hade jag kanske gjort det? Jag måste ju åka till ST-1 macken ändå varje gång så skulle jag komma undan med några kronor billigare totalt så hade det ju kunnat vara värt det. Med en elbil är det ju helt annorlunda eftersom den huvudsakliga laddningen sker hemma.mati skrev:Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?
Japp tror de ligger mycket i dina sista två meningar..mati skrev:Sant iofs. För en fossilbil hade det inte gjort nånting eftersom man ändå måste tanka den. Samtidigt finns ju inget att tjäna på en sådan affärsmodell när det kommer till fossilbilar. I fallet med elbilar är det ju jättesvårt att veta om ett abonnemang lönar sig eller inte. Oftast inte, skulle jag vilja påstå. Men samtidigt är jag övertygad om att de flesta ändå tecknar ett abonnemang, eftersom de inte vet bättre. Och det är precis det tillverkarna hoppas på.LarsL skrev:Ja, men för just tankning hade jag kanske gjort det? Jag måste ju åka till ST-1 macken ändå varje gång så skulle jag komma undan med några kronor billigare totalt så hade det ju kunnat vara värt det. Med en elbil är det ju helt annorlunda eftersom den huvudsakliga laddningen sker hemma.mati skrev:Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?
Gargamel skrev:Åkte förbi ikväll och tittade nog, högt upp på ena sidan så är det Cirkle K's logga.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Tack för uppdateringen. Nu är ju detta en Ionity tråd (finns det ngn för Circle K?) men det vore intressant att veta lite mer om var Circle K tänker fortsätta bygga sina egna laddare.
Jag gissar på att man inte vill ha sina egna och Ionitys blandade på samma ställe (till en början) utan kommer att bygga på strategiska ställen där Ionity saknas för att komplettera för bristen på laddare där.
Jönköping, Halmstad och Markaryd (till exempel, lider av ett visst väst/sydkust-önsketänkande) ser ut som intressanta platser för Circle K tycker jag. Och vem blir först att bygga i Åmål?
Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning 

Vad händer när de 300kWh är slut då?Svirre skrev:Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
What a smart ass..HelectriC skrev:Vad händer när de 300kWh är slut då?Svirre skrev:Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning