Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
MrRun skrev:
Lyckades precis få en offert (med standard first edition rabatten, dvs listpris) från min handlare och har också "beställt" (vad har jag gjort :shock: , har alltid kört gamla billiga bilar) en bil med möjlighet att gå ur affären. Tur man har några månaders betänketid nu.
Aha du gör en Jerker :)
För mig blir det tvärtom. Bilen kostar mindre än hälften jämfört med min nuvarande. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ganska trevligt ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Ja, verkligen. Säljaren tyckte nog lite synd om mig med tanke på Audis prisdumpning och de låga milen som min bil har. Fattar du vilken extrem milkostnad du haft med denna bilen?, frågade han. Ja tack, jag vet. Över 160kr milen har den kostat mig. Man fattar först nu vilken försumbar besparning det egentligen är att man slipper tanka bilen. Jag hade kunnat åka taxi och förmodligen ändå kommit undan billigare. Helt sjukt. Detta måste få ett slut nu. Och är det så att jag måste betala för att bli av med e-tron så får det bli så. Slut på lyxlivet blir det hursomhelst. Äntligen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja, verkligen. Säljaren tyckte nog lite synd om mig med tanke på Audis prisdumpning och de låga milen som min bil har. Fattar du vilken extrem milkostnad du haft med denna bilen?, frågade han. Ja tack, jag vet. Över 160kr milen har den kostat mig. Man fattar först nu vilken försumbar besparning det egentligen är att man slipper tanka bilen. Jag hade kunnat åka taxi och förmodligen ändå kommit undan billigare. Helt sjukt. Detta måste få ett slut nu. Och är det så att jag måste betala för att bli av med e-tron så får det bli så. Slut på lyxlivet blir det hursomhelst. Äntligen.
Kan tänka mig att din Hyundaihandlare surrar mycket om att nu kommer Audi e-tron folket och köper en Hyundai Ioniq5 istället!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att din Hyundaihandlare surrar mycket om att nu kommer Audi e-tron folket och köper en Hyundai Ioniq5 istället!
Ja men vafan, jag menar, tänk på alla norrmän som har köpt en e-tron. Det gjorde de ju inte för att de absolut ville ha en tysk lyxbil utan för att det är en typ kombi med hög dragvikt. Men kan man få en billigare elbil som gör jobbet lika bra finns ju ingen anledning att ha en Audi. Såvida man inte är märkesfantast eller nåt. Inte konstigt att Hyundais servrar kraschar.
Nu har ju jag dessutom oturen att jag köpte e-tronen när den var mycket dyrare än vad den är idag. En värdeminskning på 20000kr i månaden är ju fullkomligt horribelt. Det är lika mycket som min nettolön. Usch. Tur att det är företagsleasing. Då blir det ju inte riktigt fullt så dyrt. Men ändå. Hade jag vetat det så hade jag naturligtvis aldrig köpt den.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Ja men vafan, jag menar, tänk på alla norrmän som har köpt en e-tron. Det gjorde de ju inte för att de absolut ville ha en tysk lyxbil utan för att det är en typ kombi med hög dragvikt. Men kan man få en billigare elbil som gör jobbet lika bra finns ju ingen anledning att ha en Audi. Såvida man inte är märkesfantast eller nåt. Inte konstigt att Hyundais servrar kraschar.
Nu har ju jag dessutom oturen att jag köpte e-tronen när den var mycket dyrare än vad den är idag. En värdeminskning på 20000kr i månaden är ju fullkomligt horribelt. Det är lika mycket som min nettolön. Usch. Tur att det är företagsleasing. Då blir det ju inte riktigt fullt så dyrt. Men ändå. Hade jag vetat det så hade jag naturligtvis aldrig köpt den.

Min Model S har bara tappat 15 tusen i månaden i värde. Som hittat. Som tur är så är det bara ~2 dagars debitering snarare än halva nettolönen som varit fallet om den varit privatägd. Viss skillnad. :)

Jag resonerar dock annorlunda. Varför sälja en bil som redan tappat mycket? Det värsta har ju liksom redan hänt. Förstår inte varför man ska köpa en till NY bil och börja om med värdeminskningen. Tror definitivt det är högre fallhöjd på en ny Ioniq 5 än på din "gamla" E-Tron och så jäkla mycket på förmånsvärdet lär det inte heller skilja.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Nåja det är ju ganska lyxigt med en sprillans Ajåhhhnick fajv också, tror det är ganska många som gärna skulle
köpa en men inte har råd ;)
Att kunna ta med sig ett eget eluttag till lilla stugan på landet är ju bara det ganska lyxigt (eller kunna
låta en husbil vara inkopplad mot bilen tex), men såklart mest lyxigt med en helt ny bil :)
Den här kommer nog att stå sig väldigt bra värdemässigt också gissar jag, så förhoppningsvis billiga mil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jag resonerar dock annorlunda. Varför sälja en bil som redan tappat mycket? Det värsta har ju liksom redan hänt. Förstår inte varför man ska köpa en till NY bil och börja om med värdeminskningen. Tror definitivt det är högre fallhöjd på en ny Ioniq 5 än på din "gamla" E-Tron och så jäkla mycket på förmånsvärdet lär det inte heller skilja.
Ioniq kostar faktiskt 100 000kr mindre ny än vad restvärdet är på e-tron. Fallhöjden i procent blir kanske högre, men inte i kronor. Det kan det ju inte bli. Audin kommer ju fortsätta rasa tills den kommit ikapp alla nya e-tronsar som idag är mycket billigare att köpa.
Förmånsvärdet skiljer ca 4-5000 kr enligt nuvarande regelverk. Bara det blir ju en hel del pengar.
Försäkringen på en Hyundai lär bli betydligt billigare också.
Audin har ingen garanti kvar, och den har ju inte varit direkt felfri om man får säga så. Det är bara en massa kostnader som tillkommer.
Leasingen på Audin går ändå ut om ett år, dvs bara några månader efter att jag förhoppningsvis får Ioniq 5. Att ha en bil som är över tre år gammal som kostar över 8000kr i förmånsskatt är inget kul heller. Och då kommer den också behöva helförsäkring. Ytterligare en tusenlapp eller så att betala varje månad.
Ohmgren

Inlägg av Ohmgren »

mati skrev:
Nu har ju jag dessutom oturen att jag köpte e-tronen när den var mycket dyrare än vad den är idag.
Hur stor skillnad är det? Har inte stenkoll på vad en e-tron kostade då.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tror definitivt det är högre fallhöjd på en ny Ioniq 5 än på din "gamla" E-Tron
Det tror inte jag!

Det dräller av Audi e-tron på blocket.
Knappt 300 annonser.

Och folk vill hellre ha den billigare Q4 som har längre räckvidd än en tung och törstig Audi 50/55 e-tron Quattro.

Tyvärr så kommer väldigt begränsat antal Ioniq 5 till Sverige så priset kan gå UPP i stället för ner för den.

Ioniq 5 med 800V är ju Porsche teknik för en rimlig peng!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep

Inlägg av Mickep »

Åh, så någon kan göra en kia eniro pch sälja på auktion till högre än inköpspriset efter 6 mån? (eller grrrr... sälja till norge)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag fick också en offert nu. Fast jag var tvungen att ta den sista bilen som fanns i oliv-grön. De blåa var slutsålda. :cry:
546.703kr blev priset. Det blev alltså lite rabatt utöver listpris. :-)
Tycker olivgrön (som jag gillar allmänt som färg) inte låter så illa, utan snarare rätt snyggt. Kul också med en lite ovanligare färg!

Är detta AWD, eller RWD för 550 papp?

Vad ingår i övrigt för utrustning i paketet?

Annars så tycker jag det låter som den är mycket prisvärd, och klart billigare än både ID4 och MY.

Gillar även att man kan använda bilen som en stor batteribank/reservkraft. Är nog den saken jag är mest imponerad av, förutom det låga priset. Kul med lite innovation och saker som ingen annan har idag.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
wheels skrev:
Är det någon vet hur mycket servicen kommer att kosta. För där har ju Hyundai tagit ut svängarna rejält med Konan
Min säljare påstod att den ska bli billigare att serva än Kona pga att ionic 5 får OTA.
Är det många biltillverkare som tar betalt för programvaruuppdateringar?

Även utan OTA så har uppdateringar av programvara alltid varit kostnadsfri för våra Volvo och Mercedes som vi haft.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Hur många mil har du hunnit att köra e-tronen, och när tog du den i trafik?

Sedan kunde ju ingen av oss förutse Covid-19. Så jag tror att man får ta detta som en väldigt speciell situation som vi har i världen just nu.
Bild
RyssenKefir

Inlägg av RyssenKefir »

Efterfrågade offert på en 2wd atlas white, först återkomm dom utan de 40000kr i ”lanseringsrabatt” så vart lite snopen på priset.

Men det korrigerades snabbt efter en skärmdump från hemsidan.

Säljaren sa att han kunde hitta en i den kombinationen av de tydligen totalt 290 bilarna för sverige.

Måste dock bestämma mig snabbt.. beslut beslut..

Vill helst ha en id buzz men det är ju väldigt oklart när den kommer ut på marknaden.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Lider med dig och sjukt tråkigt att det inträffar.
Hoppas du blir nöjd med bytet och kan lämna e-tronen bakom dig!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ohmgren skrev:
mati skrev:
Nu har ju jag dessutom oturen att jag köpte e-tronen när den var mycket dyrare än vad den är idag.
Hur stor skillnad är det? Har inte stenkoll på vad en e-tron kostade då.
Min Proline kostade 1,1 miljon inklusive extrautrustning för ca 150k.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Hur många mil har du hunnit att köra e-tronen, och när tog du den i trafik?

Sedan kunde ju ingen av oss förutse Covid-19. Så jag tror att man får ta detta som en väldigt speciell situation som vi har i världen just nu.
2800 mil sedan april 2019.
martinot skrev:
Är detta AWD, eller RWD för 550 papp?
Vad ingår i övrigt för utrustning i paketet?
Det är en RWD. Här är utrustningslistan. https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... t-edition/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fick offert på en First edition AWD med dragkrok för 591 000:- med 1,95% leasingränta.

Verkar vara hyfsat pris, men är den större en en WV Golf egentligen?

Måste bestämma mig senast imorgon, frugan behöver ny bil.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Fick offert på en First edition AWD med dragkrok för 591 000:- med 1,95% leasingränta.

Den är extremt mycket större än en Golf. Låt dig inte luras av proportionerna som påminner om en Golf. Den har faktiskt 5cm längre hjulbas än en Model S.

Kolla den här videon.
Han har parkerat Ioniq 5 bredvid en e-tron och e-tron ser nästan liten ut i jämförelse. Smalare åtminstone.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
tezla

Inlägg av tezla »

Off Grid Byggaren skrev:

Leveranstid?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

tezla skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Leveranstid?
Preliminärt nov-dec, men kan även bli Q1 2022
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Då har ni åkt mer med bilen än vad vi gjort med vår! :)

2670 mil sedan maj 2019.

Man får se glädjen i att man haft tillgång på en rolig och trevlig bil, och inte bara räkna på milkostnaden. :D

Dels ett värde att man är med och ligger i en spännande teknisk framkant, och dels bidrar vi ju till utvecklingen av miljöförbättrande teknologi.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:

2670 mil sedan maj 2019.

Man får se glädjen i att man haft tillgång på en rolig och trevlig bil, och inte bara räkna på milkostnaden. :D

Dels ett värde att man är med och ligger i en spännande teknisk framkant, och dels bidrar vi ju till utvecklingen av miljöförbättrande teknologi.
Ja, i början. Jag har kört 2000 mil under de första 9 månaderna. 800 mil de resterande 15 månaderna. Hade jag fortfarande haft samma körmönster och samma behov av bil hade jag säkerligen behållit den. Men tiden har ju förändrats. Jag åker inte till Tyskland längre, och här i Sverige har tjänsteresorna blivit närmare noll pga corona.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:

2670 mil sedan maj 2019.

Ja, i början. Jag har kört 2000 mil under de första 9 månaderna. 800 mil de resterande 15 månaderna. Hade jag fortfarande haft samma körmönster och samma behov av bil hade jag säkerligen behållit den. Men tiden har ju förändrats. Jag åker inte till Tyskland längre, och här i Sverige har tjänsteresorna blivit närmare noll pga corona.
Ungefär samma mönster här. Mest mil körda under första halvåret för mig. Ingen kunde förutse Corona, så tror inte vi skall skuldbelägga oss själv för mycket.

Man skaffade ju bil och planerade för en värld som såg helt annorlunda ut under 2019. Hade det inte varit Corona så hade jag rest massor av mil i veckan, eller varannan vecka, i mitt jobb med bilen.

Å andra sidan så är det ju bättre på sätt och vis för ens egna tid med familjen att inte behöva resa så mycket, och även bättre för miljön. Så på det sättet så är ju inte hemarbete så dåligt!

Om ett halvår när vi alla är vaccinerade och tillbaka på kontoren igen, så kommer vi säkert tänka tillbaka på denna tiden av hemarbete med längtan... :D
Bild
Skriv svar