Inte mycket om det specifika med att campa med eldrivna fordon. Så här långt har det mest varit en debatt om för- och nackdelar med att campa kontra bo på hotell. I den här tråden tycker jag att det är en tämligen ointressant diskussion eftersom förutsättningen för diskussionerna i den här tråden är just att man
ska campa, inte bo på hotell. Det är det som definierar den här tråden. Starta gärna en egen tråd, ni som vill driva den andra diskussionen!
Räckvidden blir ju starkt begränsad om man ska dra en husvagn. Personligen bekymrar det mig inte så mycket. Jag hade en Zoe under 3½ år och att köra långfärder med den måste kan nog likställas med att dra husvagn med en elbil med snabb DC-laddning så jag vet hur det känns. Sträckan Nyköping-Malmö tog nästan dubbelt så lång tid med Zoen som med Tesla 3. Optimala hastigheten med Zoen var c:a 80, alltså samma som med husvagn, och laddtiderna (22 kW AC och 22/43 kWh batteri på Zoe kontra ~100 kW DC och 70-100 kWh batteri och högre förbrukning pga tyngre ekipage) lär bli ungefär de samma. Självklart kommer det att kännas frustrerande för dem som vill komma fram fort mellan A och B.
Så vad göra?
Att ha en bil med 200 kWh batteri som man kör omkring med mesta tiden utan släp? Det finns många argument emot det.
Utrusta husvagnarna med ett eget batteripack som kan förlänga räckvidden? Det kräver ju att bilarna anpassas för att kunna koppla in ett externt batteri under körning.
Det har ju även presenterats prototyper till husvagnar som både har eget batteri och egen drivning. Ett större batteri i husvagnen ger ju också större möjligheter till fricamping, särskilt om man kompletterar med solceller.
Men batteriet ökar vikten och därmed energiåtgången, så det blir lite som att ha alla batterier i bilen. Fast man åker ju inte omkring och släpar på den övervikten för jämnan.
Om det hade varit möjligt att forma en standard som möjliggör modulära batterier för användning i olika sammanhang så tror jag att det skulle vara det mest effektiva och ekonomiska. Då skulle man t.ex kunna använda samma batterier som extrabatteri i husvagnen, lagring av solcellsel i bostaden, driva åkgräsklipparen, fyrhjulingen med osv. Men det lär aldrig hända. Se bara på utbudet av batteridrivna handverktyg. Varje tillverkare har sin egen standard för att binda kunderna till just deras varumärke.
Den stora energislukaren är ju luftmotståndet som ett släp ger upphov till. Jag har ibland funderat på om det skulle kunna gå att konstruera nån övergång mellan bil och släp som gör ekipaget till en lång kropp. Det finns en del utmaningar i detta. Det ska vara utformat så att det fungerar när man svänger, vilket lär vara rätt svårt. Sen undrar jag vad lagstiftningen sätter upp för hinder med en sån lösning?