Naah. Det krävs absolut inga "exakt samma omständigheter". Det är så stora skillnader i ljudnivå mellan olika modeller att de lätt avslöjas även med relativt stora skillnader i omgivande faktorer.kikat skrev:Hur man upplever olika ljud är en helt annan sak än ett värde på en decibelmätare. För att kunna jämföra värden måste de dessutom vara mätta under exakt samma omständigheter med samma mätare och samma placering. Jag ser det som en omöjlighet. Vad jag vet finns det inga biltillverkare som presenterar ljudnivån i sina specifikationer.Legato skrev:Fast ljudnivån är ju i allra högsta grad mätbar...kikat skrev:Tycker inte alls det är meningslöst.MWall skrev:HelectriC skrev:
all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Den främsta anledningen till att jag vill provköra bilar innan jag köper är ljudnivån i högre hastigheter. Skiljer sig enormt mellan olika bilmodeller och bara för att någon tycker den är tyst betyder inte att jag tycker det. Det är klart man har backat på en bil som man tyckt vara bra men sedan provkört och den skramlat och bullrat något helt otroligt. Kia E-Niro är ett bra exempel på detta.
Det spelar ingen roll hur bra specifikationen är, hur billig den är eller hur mycket rabatt man får, man ska faktiskt också orka köra med den utan att bli mörbultad i huvudet.
Har större förståelse för att man vill uppleva körkänsla eller ljudet i stereon, dvs subjektiva faktorer. De rent objektiva som ljudnivå eller 0-100 acceleration kan man ju läsa sig till.
Men däremot ljudet i stereon ser jag som en total meningslös egenskap.
Ljudkvaliteten i en stereo är däremot extremt svårt att mäta... Givetvis mycket, mycket svårare än att mäta bullernivå.