Hur bra går ID4 lanseringen i Kina egentligen?
Köper folk en snabb Tesla hellre än en trött ID4?
Screenshot_20210514-064326_YouTube.jpg
Kan bara svara för mig själv och jag köpte en ID4 hellre än en Tesla.
Då den sålde mest av alla bilar inklusive ICE här i april så verkar fler ha gjort samma val.
Jag valde den dock inte för att den var tröttare än en Tesla utan av helt andra anledningar.
Hur bra går ID4 lanseringen i Kina egentligen?
Köper folk en snabb Tesla hellre än en trött ID4?
Screenshot_20210514-064326_YouTube.jpg
Jag köpte först en id4 MAX men efter att ha väntat drygt 5 månader och fått flera framflyttade leveransdatum pga någon ”brist” de inte ville prata om så avbokade jag och beställde en model 3 istället.
Anser nog fortfarande att id4 hade varit en mer lämplig bil för mig (vs model 3).
Men, nej, jag befinner mig inte i kina (som inlägget handlade om). Dock, kan VW ha samma problem i kina? Dvs, de har visserligen tillverkat x-antal bilar men de har antingen inte varit i säljbart skick eller haft så lång leveranstid att kunder tröttnat?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Att någon enskild person valt ID4 eller annan bil istället för Tesla är inte intressant ur perspektivet "Aktien Tesla". Förmodligen korrekt val för just dem. För aktien är det mer de sammanlagda siffror och trender som betyder något.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Att någon enskild person valt ID4 eller annan bil istället för Tesla är inte intressant ur perspektivet "Aktien Tesla". Förmodligen korrekt val för just dem. För aktien är det mer de sammanlagda siffror och trender som betyder något.
Tror inte det spelar så stor roll för aktien huruvida någon annan bil är "trött" eller inte heller.
Det är väl faktisk försäljning/utebliven försäljning.
Att någon enskild person valt ID4 eller annan bil istället för Tesla är inte intressant ur perspektivet "Aktien Tesla". Förmodligen korrekt val för just dem. För aktien är det mer de sammanlagda siffror och trender som betyder något.
Tror inte det spelar så stor roll för aktien huruvida någon annan bil är "trött" eller inte heller.
Det är väl faktisk försäljning/utebliven försäljning.
Korrekt, vad jag är ute efter är att tråden inte ska hamna i en diskussion om vilken modell som är bäst. Då är "trött" en onödig kommentar.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Menar Elon att han har positiva överraskningar att komma med?
Man kanske måste boka en MS Plaid+ nu!
Screenshot_20210514-122226_Twitter.jpg
Lätt att säga för någon som sett sitt aktievärde rasa med 300-400 miljarder kronor senaste veckorna
Jag tror ju fortfarande att 1000 dollar är möjligtinnan året är slut, med en allmänn uppgång efter sommaren på aktiemarknaden.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag köpte på mig en del warrants idag. Vågade inte köpa för mycket för jag tycker det känns osäkert. Skulle gärna sett att Biden fick igenom sitt paket.
Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
FSD vore bra men räcker det med FSD level 2 som är det de lovat närmaste tiden för att aktien ska ta ny fart?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
Teslas största konkurrensfördel är tillverkningskapacitet. Marknaden för rena elbilar växer så snabbt att nog alla tillverkare kommer få sålt allt de tillverkar under lång tid framöver. Det är fossilbilar som är konkurrensen, inte andra elbilar.
Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Att det kommer så många bra konkurrenter gör ju även att Tesla måste skärpa sig och leverera ännu bättre bilar. Bra för konsumenter.
Teslas största konkurrensfördel är tillverkningskapacitet. Marknaden för rena elbilar växer så snabbt att nog alla tillverkare kommer
få sålt allt de tillverkar under lång tid framöver. Det är fossilbilar som är konkurrensen, inte andra elbilar.
Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmars
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.
Fossilbilstillverkarna sitter i en rävsax.
1. De tillverkar dåliga elbilar och ger Tesla fritt spelrum.
2. De tillverkar bra elbilar och dödar sin fossilbilstillverkning.
Oavsett så får Tesla sälja allt de tillverkar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmars
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.
Ja, det är iaf det som inger mig mest trygghet som aktieägare. Elon säger att det enda sättet att säkra konkurrensfördel långsiktigt är att hela tiden ha väsentligt högre innovationstakt än konkurrensen vilket i sin tur kommer ge lägre tillverkningskostnad. I början lät det mest som tomt prat men med octavalve, gigapress, 4680, Cybertruckens exoskelett och annat så verkar det verkligen mer och mer som att det inte är det.
Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmars
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.
Ja, det är iaf det som inger mig mest trygghet som aktieägare. Elon säger att det enda sättet att säkra konkurrensfördel långsiktigt är att hela tiden ha väsentligt högre innovationstakt än konkurrensen vilket i sin tur kommer ge lägre tillverkningskostnad. I början lät det mest som tomt prat men med octavalve, gigapress, 4680, Cybertruckens exoskelett och annat så verkar det verkligen mer och mer som att det inte är det.
Har man den bästa tekniska lösningen, då kan man både sälja och ta bra betalt.
Sandy Munro pratar ju hela tiden om ekonomers vilja att sälja undermåliga produkter dyrt, vilket han inte gillar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.
Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.
Jag tänker mest på att den iaf är hyggligt bra på att planera in laddstopp och visa var Teslas laddplatser finns. Lång mycket bättre än hos de flesta konkurrenter iaf. Det underlättar ägandet.
Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.
Autobidder blir allt mera viktig för Tesla.
The Tesla Energy Plan offers the lowest flat electricity rates in the UK*—saving you up to 75% on your energy bill.
Become part of the UK Tesla Virtual Power Plant and join a network of homes that generate, store and return solar energy to the grid during peak times.
To get started, request a Powerwall quote or sign up today.
Kan tipsa om Quantumscape (QS) som har tappat rejält senaste månaden på grund av en rapport från en short-fund som jämförde dem med Thalanos... QS är ju ett rejält moon-shot, men går det bra så kan den flyga. Idag gick dom ut med att dom ska bygga en pilotlina med VW.
Tesla tycker jag är för dyrt innan 420, som jag sa för tre månader sedan...
För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.
Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Definitivt inte högt värderad med tanke på att det är stor chans att Tesla blir världens högst värderade bolag redan 2030
Man behöver inte gå så långt bort. Marginaler och vinst har utvecklats bättre än vad de flesta hade trott skulle ske. Tesla kan mycket väl nå p/e under 100 inom 2-3 år på dagens kurs. Det är inte överdrivet dyrt för ett företag som förväntas fortsätta växa med 50% per år.
Det finns goda anledningar till att analytiker har höjt sina riktkurser så mycket senaste året. Tesla har bevisat att man kan bygga fabriker snabbt och att efterfrågan finns.