
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.[JM] skrev:500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....Legato skrev:Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.Legato skrev:När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Re: Aktien TSLA
Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?Jordad skrev:Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.Legato skrev:När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Re: Aktien TSLA
Tror man att all kompetens som gör att Tesla kan exekvera så grymt som man gör idag försvinner om bara några år så ska man sälja. Många investerare inklusive mig själv tror det motsatta, att det här bara är början.MWall skrev:Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?
Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:Tror man att all kompetens som gör att Tesla kan exekvera så grymt som man gör idag försvinner om bara några år så ska man sälja. Många investerare inklusive mig själv tror det motsatta, att det här bara är början.MWall skrev:Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?
Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
En investering på lååång sikt då?
Re: Aktien TSLA
Härlig cherry picking som vanligt.Jordad skrev:Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.Legato skrev:När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Legato skrev:Härlig cherry picking som vanligt.Jordad skrev:Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.Legato skrev:När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%

Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.Maw skrev:Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Generösa Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: Aktien TSLA
Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.Legato skrev:Härlig cherry picking som vanligt.
2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Re: Aktien TSLA
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?spacecoin skrev:Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.Maw skrev:Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Re: Aktien TSLA
Det är väl klart att Tesla har gynnats oproportionerligt mycket av el-bonusar och utsläppshandeln under tiden konkurrensen knappt funnits? Dvs fram tills nu.Jordad skrev:Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?spacecoin skrev:Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.Maw skrev:Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Re: Aktien TSLA
Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?spacecoin skrev:Det är väl klart att Tesla har gynnats mest av el-bonusar under tiden konkurrensen knappt funnits?Jordad skrev:Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?spacecoin skrev:Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.Maw skrev:Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Det är ändå roligt att de som gnäller på Tesla anser att Tesla är ett dåligt företag eftersom de använder skattesystemet för att skaffa sig fördelar. Det är tydligen Teslas fel att andra företagsledningar agerar som kompletta idioter och tvingas betala miljardbelopp i böter eftersom de inte förmår att ha någon framförhållning. Okej

Re: Aktien TSLA
Jag sa att det aldrig kommer att vara gynnsammare läge i framtiden. Det anknyt till diskussionen om värdering, P/E, CAGR. Vet inte riktigt vad du fick det där andra ifrån? Kanske läge för dig att hoppa i säng för kvällen?Jordad skrev:Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?
Det är ändå roligt att de som gnäller på Tesla anser att Tesla är ett dåligt företag eftersom de använder skattesystemet för att skaffa sig fördelar. Det är tydligen Teslas fel att andra företagsledningar agerar som kompletta idioter och tvingas betala miljardbelopp i böter eftersom de inte förmår att ha någon framförhållning. Okej
Jag har inga problem med att Tesla har i ensam majestät avnjutit denna statliga sponsring. Det jag säger är att den håller på att spridas ut.
Re: Aktien TSLA
Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.spacecoin skrev:Jag sa att det aldrig kommer att vara gynnsammare läge i framtiden. Det anknyt till diskussionen om P/E, CAGR.
Re: Aktien TSLA
Jag kanske uttrycker mig oklart eller så vill du inte bara förstå vad jag säger.Jordad skrev:Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Re: Aktien TSLA
Ja man kan ju hoppas det iafspacecoin skrev:Jag kanske uttrycker mig oklart eller så vill du inte bara förstå vad jag säger.Jordad skrev:Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?

Re: Aktien TSLA
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.Jordad skrev:Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.Legato skrev:Härlig cherry picking som vanligt.
2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Helt klart att Tesla har motvind nu i Kina.
Och dementier.
http://www.chinadaily.com.cn/a/202105/1 ... be48b.html
Doubts rise over Tesla as April sales tumble.
Och dementier.
Twitter user Ray4Tesla shared that an automobile social media outlet in China took responsibility for the fear, uncertainty, and doubt (FUD) it spread against Tesla in China. The network publicly apologized to Tesla for spreading the rumors of brake failure without any evidence. The outlet also urged other outlets to delete the false information and made a promise to stop spreading rumors in the future. I think both the American and some European media outlets should take notes.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Och det är motvind i Berlin.
Elon är nu i Berlin och ska styra upp saker.
Elon är nu i Berlin och ska styra upp saker.
https://www.tagesspiegel.de/berlin/elon ... 96202.html
Tesla-chefen flög in efter problem med Gigafactory i Grünheide.
Produktionsstart i juli 2021 misslyckades. Problem ökar kring Gigafactory i Grünheide. Nu har Tesla-chef Elon Musk överraskat flög in.
Elon Musk är i Tyskland, i Berlin. Om det är eld någonstans flyger Tesla-chefen personligen: Och på byggarbetsplatsen för den nya europeiska gigafabriken för den amerikanska elbilstillverkaren i Tyskland i Grünheide, Brandenburg, där produktionsstart måste skjutas upp från juli till höst / i slutet av 2021, staplar problemen upp.
Det faktum att Elon Musk oväntat anlände till BER-flygplatsen på söndag kväll efter en mellanlandning i London passar in i detta - och orsakar omedelbart spekulationer om hans Berlin-resa. Tesla-freaks filmade inflytandet från sin privata jet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ska man göra ett förarprov innan man får ut sin Tesla I Kina?
https://www.globaltimes.cn/page/202105/1223604.shtml
Tesla issues clarification on testing Chinese car-buyers’ driving knowledge
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Det är väl helt naturligt att ta med siffrorna för senaste kvartalet? Det känns mer oärligt att ignorera dessa. Så mycket cherrypicking att säga att CAGR ligger runt 50% tycker inte jag att det är. Att säga att CAGR är kring 20% skulle jag säga är cherrypicking då det endast är ett kvartal som faller in där (2018 Q4 med CAGR på 17,5%).Legato skrev:
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.
Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Klart att man kan få lägre CAGR om man ignorerar senaste kvartalet men då ställer jag återigen frågan, varför ignorera senaste kvartalet? Det finns dessutom flera perioder med >50% CAGR så att välja n=2, dvs 2 år är inte enda period med över 50% CAGR. Tar vi endast heltal för n så är hälften över 50% och andra hälften mellan 40-50% de senaste 10 åren tillbaka, inga perioder under 40%.
Nog tycker jag att det är nära 50%. Skulle till och med säga att CAGR ligger kring 50% med en avvikelse för 2018 Q4. Att välja just detta kvartal som begin value är cherrypicking enligt mig då det egentligen är enda kvartalet som sticker ut.Legato skrev:Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Aktien TSLA
Teslas skatterabatt i USA försvann för över 2 år sedan. Dom nådde 200.000 sålda bilar i USA i juli 2018. Den minskade sedan gradvis under några kvartal.spacecoin skrev:Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Sedan dess har Tesla sålt strax över 500.000 bilar i USA. Dessa är sålda med en konkurrens nackdel på $7.500 dollar jämfört med samtliga andra tillverkare (utom på slutet när även GM nått gränsen). Under hela denna period har man hållt ungefär samma marknadsandel, 70-80%.
Tesla har alltså sålt 500.000 av 700.000, det är över 70%, av sina bilar i USA utan skatterabatt.
Ditt argument verkar inte vara att skatten påverkar utan att konkurrenterna nu har bilar att sälja vilket dom inte hade innan. I stort är det fel. Ja dom kan tillverka fler än innan men det kan Tesla också. Men det är en annan diskussion.
En förändring av skatterabatten (ja jag vägrar kalla det subventioner, subventioner är vad oljebolagen får) kommer att stärka Teslas situation jämfört med situationen de senaste 2-2½ åren. Alltså den period man sålt 70+ procent av sina totala försäljning någonsing.
Om Tesla i år ökar sin försäljning i USA med 100% och alla andra ökar sin med 200% så innebär det defacto att i antal bilar ökar Tesla mer än alla de andra tillsammans. 100% på en marknadsandel av 70% är fler bilar än 200% på 30% marknadsandel. Teslas kunder skulle alltså tillsammans kunna få mer lättnader än vad samtliga andra tillverkares får tillsammans.
Om skattelättnaderna återinförs även för Tesla för att hjälpa dom att sälja så många bilar så skulle det absolut vara en fördel jämfört med situationen som den varit de senaste åren.
Det finns dessutom en direkt negativ påverkan sedan Biden blev president för Tesla i att många, förmodligen korrekt, tror att det kommer nya lättnader för elbilar som även kommer att gälla Tesla igen. Kanske t.o.m. $10.000 istället för $7.500. Dock kan ingen vara säker på att det kommer att gälla retroaktivt för hela 2021. Det innebär att tills det är klarlagt vilket i bästa fall verkar bli i augusti så riskerar alla som köper en Tesla att gå miste om dom pengarna. Det bidrar ju knappast till din teori om att det blir en nackdel för Tesla när det nya systemet blir klart.
Senast redigerad av TomParkering, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
https://www.marketwatch.com/story/early ... cle_inline
“The only rhyme is that in the long run the value of stocks is the long-run free cash flows they generate but we have but the barest and most nebulous clues as to what these cash flows will turn out to be,” Anderson said. “But woe betide those who think that a near-term price to earnings ratio defines value in an era of deep change.”
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Aktien TSLA
Mitt resonemang var bredare än bilsubventioner, men sedan snöade diskussionen in på det. Det handlade om brist på konkurrens inom elbilar, utsläppsrätts-spelet i EU och till viss del bilsubventioner för elbilar. Apropå värdering, CAGR P/E osv.TomParkering skrev:Ditt argument verkar inte vara att skatten påverkar utan att konkurrenterna nu har bilar att sälja vilket dom inte hade innan. I stort är det fel.spacecoin skrev:Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Tesla har haft det lugnt och förmånligt och njutit av first-mover advantage fram tills 2021, more or less. Och fått jackpot av EU:s regler. Mitt resonemang var att det inte kommer att bli bättre än vad det är idag. Sedan växer så klart marknadssegmentet "elbil" men när "elbil" är samma sak som "bil" inom några år, så är det många som vill vara med och slåss om marknaden.
Ang CAGR så verkar 2020Q1 vara en outlier om man tittar på diagrammet som Svenssons postade. Är det något som har koll på varför? Och hur det ser ut resten av 2020 + 2021Q1?