Viltolycka?
Moderator: Redaktion
Viltolycka?
Har någon koll på hur AP bär sig åt om det skulle råka komma älg, rådjur eller en gris i vägen för bilen? Har någon av er råkar ut för djur på vägen?
Har ni sett detta diskuteras tidigare?
Hade varit skönt om det funnits ett skydd mot viltkollision!
Har ni sett detta diskuteras tidigare?
Hade varit skönt om det funnits ett skydd mot viltkollision!
Re: Viltolycka?
Eftersom djuret kommer från sidan så tror jag bilen kommer detektera objektet sent. Men kör du i 50 km/h så kanske bilen hinner stanna.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Jag hade oturen att krocka med ett rådjur i somras, innan autopiloten alltså. Själv hann jag knappast reagera och försökte vaja, men ändå smällde jag på stackars djuret
. Det hela skedde på motorvägen vid 120km/h och jag kan inte tänka mig att autopiloten kan göra mycket då den ju inte vajar för ett hinder. Den kanske försöka tvärbromsa, men då smäller det ändå.

Radarn känner inte av djur. Kameran kan möjligtvis om dataprogrammet är uppbyggt för att analysera drt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag såg någon intervju med Elon där han visade upp AP och reportern ställde frågan om en människa råkar gå ut i gatan (vilket är en liknande situation)
Då svarade han att bilen kommer att panikbromsa med hjälp av automatbromsen men att bilen inte kan utföra mirakel. Som jag tolkade det, kommer en Tesla utan AP automatbromsa vid samma tillfälle som en med.
Då svarade han att bilen kommer att panikbromsa med hjälp av automatbromsen men att bilen inte kan utföra mirakel. Som jag tolkade det, kommer en Tesla utan AP automatbromsa vid samma tillfälle som en med.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Om bilen får plats att passera i filen kan den i bästa fall göra en justering för att undvika objekt i filen, så den kan undvika ett djur som står nära kanten av filen. Men i nästan alla fall torde det vara tvärnit som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Helt säker på att den kommer bromsa men inte veja.
Sen handlar det bara om hur lång förvarning den får och hur långt fram djuret står.
Sen handlar det bara om hur lång förvarning den får och hur långt fram djuret står.
jag tror jag körde över en mus (eller liten råtta). AP sa inget om det, men den kanske är programmerad att inte väja för skadedjur?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har med nöje läst diskussinonen. Tack för alla "kloka" inlägg. Viltolyckor är en realitet här men kanske inte i Kalifonien? En älgkollision kan bli förödande.
För att kunna se djur på ett tidigt stadium behövs kanske IR-Teknik? Eller skulle det gå att trimma upp radar och kamera för att upptäcka djur på ett tidigt stadium? Ett tips till Tesla?
För att kunna se djur på ett tidigt stadium behövs kanske IR-Teknik? Eller skulle det gå att trimma upp radar och kamera för att upptäcka djur på ett tidigt stadium? Ett tips till Tesla?
Tror inte den försöker väja då den är så väldigt nära att köra på bilar som ligger nära eller i min fil när den ska köra om, ibland känns det som att den skulle ha kört på den andra bilen om jag inte ingripit.bylund skrev:Om bilen får plats att passera i filen kan den i bästa fall göra en justering för att undvika objekt i filen, så den kan undvika ett djur som står nära kanten av filen. Men i nästan alla fall torde det vara tvärnit som gäller.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Inte väja, men om det står något två in i filen och det finns plats i filen kanske den justerar för det. Vad jag förstår så lämnar den inte frivilligt filen. Jag tror såklart inte att det i praktiken händer särskilt ofta, och jag är inte sugen på att experimentera för att ta reda på det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
igår körde jag i 90 på motorväg och en vägskylt hade blåst ner i min fil. Bilen väjade inte och hade inte jag korrigerat så hade jag skrapat upp bilen fint längs med hela sidan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Volvo forskar och testar, BMW har ett system i trafik som går att köpa.Shven skrev:Har med nöje läst diskussinonen. Tack för alla "kloka" inlägg. Viltolyckor är en realitet här men kanske inte i Kalifonien? En älgkollision kan bli förödande.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... iltvarning
Installerat 13,2 kWp solceller
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag har för några år sedan nu åkt med en kompis BMW som hade ett IR- kamerabaserat system. Det är riktigt coolt. Räddat honom några gånger från djurkollisioner dessutom. Det var dock inte gratis...Shven skrev:Har med nöje läst diskussinonen. Tack för alla "kloka" inlägg. Viltolyckor är en realitet här men kanske inte i Kalifonien? En älgkollision kan bli förödande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Läste precis det här i ett PM från Volvo Cars:Gustafsson skrev:Jag har för några år sedan nu åkt med en kompis BMW som hade ett IR- kamerabaserat system. Det är riktigt coolt. Räddat honom några gånger från djurkollisioner dessutom. Det var dock inte gratis...Shven skrev:Har med nöje läst diskussinonen. Tack för alla "kloka" inlägg. Viltolyckor är en realitet här men kanske inte i Kalifonien? En älgkollision kan bli förödande.
"....Volvo S90 är första bilen i världen med tekniken Large Animal Detection. Systemet, som är en del av det banbrytande City Safety-paketet, detekterar stora djur som älgar, rådjur eller hästar, dag som natt. Ett intuitivt varnings- och bromssystem hjälper till att undvika en kollision..."
Installerat 13,2 kWp solceller
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Så "large animal detection" ingår i Volvos "city safety" paket...+46 skrev:Läste precis det här i ett PM från Volvo Cars:
"....Volvo S90 är första bilen i världen med tekniken Large Animal Detection. Systemet, som är en del av det banbrytande City Safety-paketet, detekterar stora djur som älgar, rådjur eller hästar, dag som natt. Ett intuitivt varnings- och bromssystem hjälper till att undvika en kollision..."
Klockrent att ha om elefanterna lyckas rymma när cirkusen är i stan.

För det är ganska sällan jag upplevt älgar, rådjur och hästar som någon större trafikfara i city.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Nicke Nyfiken skrev:Så "large animal detection" ingår i Volvos "city safety" paket...

Viltolycka?
Hade en otäck nära-krock händelse häromdagen. Körde på e4:an när det var mörkt och glest med bilar när bilen framför mig helt plötsligt stannade precis i början på en avfart. Jag kom i ca 80-90 och såg ju bromsljusen vilket är normalt men innan jag förstod att hen faktiskt tvärnitat så hade bilen börjat varna mig ordentligt genom det rödblinkande och tjutande systemet. Sedan blev det en undanmanöver som jag gärna skulle vilja ta all heder för då den nog såg ut som något ur gone in 60 sec men eventuellt hjälpte bilen till lite aktivt men greppet och undanmanövreringsförmågan (trots blött väglag) var det bästa jag någonsin varit med om och då har jag mest kört volvo och bmw innan. Inte en repa och jag älskar min bil ännu mera!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Såg du varför den andra bilen hade stannat mitt på avfarten? Var det en Volvo som trodde den detekterat en elefant?C Johan skrev:...men innan jag förstod att hen faktiskt tvärnitat så hade bilen börjat varna mig ordentligt genom det rödblinkande och tjutande systemet.
Jag var med om en liknande grej förra veckan - kom körande en kväll med AP på motorvägen, och plötsligt utan synbar anledning började bilen pipa desperat och bromsa in. Jag förstod inte varför - jag var helt ensam på motorvägen i mörkret, sikten var klar och det var inga djur eller något annat på vägen.
Plötsligt ser jag en bil utan fungerande bakljus på en motorvägspåfart, alldeles snett framför mig, som är på väg rakt ut i filen framför mig. AP hade redan bromsat ner så att jag bara behövde byta fil för att undvika kollision.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
När Consumer Reports gjorde undanmanöverprov så konstaterade de ju att Model S fick närapå sportbilssiffror i det testet. Det vore intressant att se Teknikens Värld göra sitt berömda älgprov med bilen. Vi Bilägare verkar ha gjort älgprov men jag hittade inga siffror på det.C Johan skrev:Hade en otäck nära-krock händelse häromdagen. Körde på e4:an när det var mörkt och glest med bilar när bilen framför mig helt plötsligt stannade precis i början på en avfart. Jag kom i ca 80-90 och såg ju bromsljusen vilket är normalt men innan jag förstod att hen faktiskt tvärnitat så hade bilen börjat varna mig ordentligt genom det rödblinkande och tjutande systemet. Sedan blev det en undanmanöver som jag gärna skulle vilja ta all heder för då den nog såg ut som något ur gone in 60 sec men eventuellt hjälpte bilen till lite aktivt men greppet och undanmanövreringsförmågan (trots blött väglag) var det bästa jag någonsin varit med om och då har jag mest kört volvo och bmw innan. Inte en repa och jag älskar min bil ännu mera!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Haha!! Näh, det var en Saab så kanske hen såg en Saabdel i diket och tog chansen att få tag på reservdelar??Herr X skrev:Såg du varför den andra bilen hade stannat mitt på avfarten? Var det en Volvo som trodde den detekterat en elefant?C Johan skrev:...men innan jag förstod att hen faktiskt tvärnitat så hade bilen börjat varna mig ordentligt genom det rödblinkande och tjutande systemet.
- Mistafrizz
- Teslaägare
Bilen reagerade inte på rådjuret som "betade" på en mörk landsväg nyss - men med Stålmannens blick och Bolts reaktionsförmåga, så gled bilen lugnt förbi. 

Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna