Som jag spekulerat tidigare så kan det finns en marknad för elbilar med kondensator.
En kondensator kan ge väldigt mycket effekt på kort tid och nöts inte på samma sätt som ett batteri.
Enligt företaget kommer Fulminea bli den första bilen i världen med ett hybrid-batteripaket (paket med två energilagringstyper) där både solid-state-celler och ultrakondensatorer (superkondensator) används för att driva fyra stycken elmotorer.
Som jag spekulerat tidigare så kan det finns en marknad för elbilar med kondensator.
En kondensator kan ge väldigt mycket effekt på kort tid och nöts inte på samma sätt som ett batteri.
Enligt företaget kommer Fulminea bli den första bilen i världen med ett hybrid-batteripaket (paket med två energilagringstyper) där både solid-state-celler och ultrakondensatorer (superkondensator) används för att driva fyra stycken elmotorer.
Japp låter perfekt för en supersportbil men mer tveksam om de kommer till vanliga bilar då de kommer varaväldigt dyrt..
Nyttan är ju att man kan ta ut högre effekt än vad batterierna klara dock under en begränsad tid såklart. Blir som en slags boost och de behöver man kanske inte i familje bilen.
Som jag spekulerat tidigare så kan det finns en marknad för elbilar med kondensator.
En kondensator kan ge väldigt mycket effekt på kort tid och nöts inte på samma sätt som ett batteri.
Enligt företaget kommer Fulminea bli den första bilen i världen med ett hybrid-batteripaket (paket med två energilagringstyper) där både solid-state-celler och ultrakondensatorer (superkondensator) används för att driva fyra stycken elmotorer.
Japp låter perfekt för en supersportbil men mer tveksam om de kommer till vanliga bilar då de kommer varaväldigt dyrt..
Nyttan är ju att man kan ta ut högre effekt än vad batterierna klara dock under en begränsad tid såklart. Blir som en slags boost och de behöver man kanske inte i familje bilen.
Kan tänka mig att en kondensator kan vara användbar även i en familjebil eftersom man kan dels, kan öka temporärt effekt in/uttag, dels minska topp in/ut effektuttag så man minskar antal laddcykler
och därmed förlänger batteriets livslängd.
Frågan är dock om man kan komma ner så mycket i pris så att det blir ekonomisk försvarbart.
För alternativet är ju att ha ett lite större batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Som jag spekulerat tidigare så kan det finns en marknad för elbilar med kondensator.
En kondensator kan ge väldigt mycket effekt på kort tid och nöts inte på samma sätt som ett batteri.
Enligt företaget kommer Fulminea bli den första bilen i världen med ett hybrid-batteripaket (paket med två energilagringstyper) där både solid-state-celler och ultrakondensatorer (superkondensator) används för att driva fyra stycken elmotorer.
Japp låter perfekt för en supersportbil men mer tveksam om de kommer till vanliga bilar då de kommer varaväldigt dyrt..
Nyttan är ju att man kan ta ut högre effekt än vad batterierna klara dock under en begränsad tid såklart. Blir som en slags boost och de behöver man kanske inte i familje bilen.
Kan tänka mig att en kondensator kan vara användbar även i en familjebil eftersom man kan dels, kan öka temporärt effekt in/uttag, dels minska topp in/ut effektuttag så man minskar antal laddcykler
och därmed förlänger batteriets livslängd.
Frågan är dock om man kan komma ner så mycket i pris så att det blir ekonomisk försvarbart.
För alternativet är ju att ha ett lite större batteri.
Jo beroende på kosta den så kan de absolut bli så.. Kanske man kan gå på billigare batterier och kompensera med kondensatorer tex.
Som jag spekulerat tidigare så kan det finns en marknad för elbilar med kondensator.
En kondensator kan ge väldigt mycket effekt på kort tid och nöts inte på samma sätt som ett batteri.
Enligt företaget kommer Fulminea bli den första bilen i världen med ett hybrid-batteripaket (paket med två energilagringstyper) där både solid-state-celler och ultrakondensatorer (superkondensator) används för att driva fyra stycken elmotorer.
Japp låter perfekt för en supersportbil men mer tveksam om de kommer till vanliga bilar då de kommer varaväldigt dyrt..
Nyttan är ju att man kan ta ut högre effekt än vad batterierna klara dock under en begränsad tid såklart. Blir som en slags boost och de behöver man kanske inte i familje bilen.
Och den kan ju laddas med mycket hög effekt också tex vid hårda inbromsningar som på LeMans 24h-ars och liknande
men mindre tveksam fördel kanske eftersom ett batteri också kan ta emot hög effekt då (speciellt med rätt kemi)...
Helt klart något mest för supersportbilar.
Batterierna ger väl redan mer effekt än vad som rimligen behövs ?
I vardagsbilar stämmer det, men i supersportbilar kan det funka och priset för det spelar ingen större roll då...
Visst skulle en kondensator förvisso kunna hjälpa till när batteriet är kallt också tex men frågan är om
det går att motivera priset i en vanlig bil, knappast idag iaf... (dom är ju redan för dyra många gånger).