Eller helt enkelt en Model X?martinot skrev:Tänkte precis föreslå minibuss, men du hann före.

Jag har iofs bara tre barn (och hund) i min X, men det bör funka bra med ett par telningar till också.
/fth
Moderator: Redaktion
Eller helt enkelt en Model X?martinot skrev:Tänkte precis föreslå minibuss, men du hann före.
The new Tesla Model S and Model X have been delayed for several months now, and for the most part, the EV community, particularly those who are used to the idea of “Elon Time,” have been pretty silent about it. But recently, the Tesla CEO’s delays with the flagship vehicles were brought out in the open, after UFC fighter Beneil Dariush called out Elon Musk over the delays in his Tesla order.
Laguna Seca är 3 602 meter lång. Plaid+ har en WLTP på 840 000 meter. Kan förbrukningen på bana vara fyrdubbel gentemot WLTP? I så fall räcker batteriet till 58 varv.Credde skrev:Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
När jag kör rakt fram kan bilen köras på i storleksordningen 15-20 kW. Räkna med att Pelle sitter i mattan 80% av tiden på banan med 1000 kW förbrukning. Då går batteriet åt rätt fort ! En F1 bil drar ca 7,5 l/mil, men den väger ju inte alls som en MS. Bara för att se relationerna. En dragster top fuel tar 6 l /sekund.MWall skrev:Laguna Seca är 3 602 meter lång. Plaid+ har en WLTP på 840 000 meter. Kan förbrukningen på bana vara fyrdubbel gentemot WLTP? I så fall räcker batteriet till 58 varv.Credde skrev:Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
Gustafsson skrev:När jag kör rakt fram kan bilen köras på i storleksordningen 15-20 kW. Räkna med att Pelle sitter i mattan 80% av tiden på banan med 1000 kW förbrukning. Då går batteriet åt rätt fort ! En F1 bil drar ca 7,5 l/mil, men den väger ju inte alls som en MS. Bara för att se relationerna. En dragster top fuel tar 6 l /sekund.MWall skrev:Laguna Seca är 3 602 meter lång. Plaid+ har en WLTP på 840 000 meter. Kan förbrukningen på bana vara fyrdubbel gentemot WLTP? I så fall räcker batteriet till 58 varv.Credde skrev:Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
Jag lider med dig! Jag har inte ens ett leveransdatum på min S LR. Tog erbjudandet om den nya modellen när jag fick meddelat för mig att de inte skulle skicka fler av den gamla varianten till Europa (beställd i november 2020). Just nu är jag så himla sugen på att ringa Förenade Bil och kolla hur snabbt de kan fixa fram en 5-serie. Med den här takten på förseningar så kan jag säkert ha en sådan under en 3-års leasingperiod.larsw skrev:Q1 2022 (dvs mars-april 2022 Musk-tid…) i leveransdatum på min S LR nu. Tidigare september.
Jag köpte en ny model 3 så länge så får vi se vad som händer när Model S väl börjar leveraras. Är det nästa det i mitten på nästa år så är det kanske ändå dags att byta!frippz skrev:Jag lider med dig! Jag har inte ens ett leveransdatum på min S LR. Tog erbjudandet om den nya modellen när jag fick meddelat för mig att de inte skulle skicka fler av den gamla varianten till Europa (beställd i november 2020). Just nu är jag så himla sugen på att ringa Förenade Bil och kolla hur snabbt de kan fixa fram en 5-serie. Med den här takten på förseningar så kan jag säkert ha en sådan under en 3-års leasingperiod.
Tror du räknar/gissar kraftigt fel i underkant (utan att själv ha sett några faktiska data).MWall skrev:Gustafsson skrev:När jag kör rakt fram kan bilen köras på i storleksordningen 15-20 kW. Räkna med att Pelle sitter i mattan 80% av tiden på banan med 1000 kW förbrukning. Då går batteriet åt rätt fort ! En F1 bil drar ca 7,5 l/mil, men den väger ju inte alls som en MS. Bara för att se relationerna. En dragster top fuel tar 6 l /sekund.MWall skrev:Laguna Seca är 3 602 meter lång. Plaid+ har en WLTP på 840 000 meter. Kan förbrukningen på bana vara fyrdubbel gentemot WLTP? I så fall räcker batteriet till 58 varv.Credde skrev:Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
Ärligt talat vet jag inte hur mycket den drar på bana (obviously) men har du "pelle i mattan" 80% av tiden med en 1000+ hästars bil med tveksam aero (en F1 bil har gigantiskt luftmotstånd och pressas hårt mot marken) så sitter du nog i räcket ganska fort.Såg att en BMW M5 som drog ~1,4 liter till vardags drog drygt 4 liter per mil på bana. Nu är det inte direkt översättningsbart till elbilar eftersom en bensinmotor får bättre verkningsgrad vid högre last. Men om den ökar sin förbrukning med 3 ggr sin "blandade" så bör ju inte en elbil öka sin med mer än 4 ggr sin normala förbrukning. Den är visserligen högre än WLTP så säg 5 ggr WLTP då.
Tittar på en beggad fossilare som dragbil i väntan på CyberTruck, då den befintliga skräprishögen håller på att falla isär (Honda CRV, 16 år, 35000 mil) och kostar i runda slängar 10000:- om året i reparationer, utöver drift och underhåll.frippz skrev:Jag lider med dig! Jag har inte ens ett leveransdatum på min S LR. Tog erbjudandet om den nya modellen när jag fick meddelat för mig att de inte skulle skicka fler av den gamla varianten till Europa (beställd i november 2020). Just nu är jag så himla sugen på att ringa Förenade Bil och kolla hur snabbt de kan fixa fram en 5-serie. Med den här takten på förseningar så kan jag säkert ha en sådan under en 3-års leasingperiod.larsw skrev:Q1 2022 (dvs mars-april 2022 Musk-tid…) i leveransdatum på min S LR nu. Tidigare september.
Det har de inte alls!larsw skrev:.../ M3 har man ju tagit bort dragkroken på nu...
Jag har fått en uppdatering på min beställning av Model S LR Svart/svartklädsel/19" (gjord 2 feb 2021):jpetters skrev:
Så här gör man tydligen:SwedishAdvocate skrev:Det har de inte alls!larsw skrev:.../ M3 har man ju tagit bort dragkroken på nu...
Du kan fortfarande beställa dragkrok. Det är 'bara' det att den är 'off menu' som Tesla kallar det. Du måste alltså kontakta en anställd på Tesla och förmedla till hen att du vill ha din bil med dragkrok. Borde väl t.ex. gå i chattfunktionen som dyker upp på beställningssidan.
TiborBlomhall skrev:Fick snabbt svar från Tesla:
Tillfällig ändring. De är välkomna att höra av sig till butikerna. Telefonnummer finns på tesla.com under fliken Hitta oss.
We have removed the Tow Hitch option from Model 3 in EMEA on the design studio. It will continue to be available off-menu for a period of time and customers should contact their local store to order this option, if needed.
Nä. Samma status som tidigare. Jag har både en LR och en Plaid beställd. LR beställde jag 28/1. Plaid i mars.kingstreet skrev:Jag har fått en uppdatering på min beställning av Model S LR Svart/svartklädsel/19" (gjord 2 feb 2021):jpetters skrev:
"Uppskattad leveranstid -
Vi kommer nå ut till dig för att boka in din leverans. Leveranstiden beror på reservationsdatum, beställningsdatum, leveransplats och bilkonfiguration."
tidigare hade jag ingenting om leverans, bara ett streck " - " (i inloggat läge på mitt Tesla-konto).
Har ni fått någon uppdate?
Så betalningen sker inte förrän leverans? Hur funkar det?fakerlind skrev:Kostar en tusenlapp. Beställ och avvakta recensioner etc. Du kan alltid skjuta upp sen.
Med tanke på att levereranserna börjar om ett par veckor i USA och bilarna till Europa inte lär tillverkas än på ett antal månader, kanske längre om man beställer nu, så finns det en del tid att fixa eventuella barnsjukdomar.CarlJ skrev:Är väldigt sugen på nya modellen men är det ens värt att beställa nu eller kan jag lika väl vänta till nästa år? Tänker att första som rullar ut kan ha några barnsjukdomar?