Hela grejen med Robotaxi är ju, som Hotz säger, framförallt att ersätta taxi med en billigare liknande tjänst. Pre-mappning med HD-kartor är inget problem eller någon direkt kostnad i t ex begränasade områden som t ex Stockholm, NYC eller San Francisco. Flottan kan sedan hålla kartorna uppdaterade automatiskt om man har Lidar. Att få en robotaxi som kör från Laholm till Luleå, eller ens mellan Gävle och Stockholm får du nog vänta på ett tag...lakke skrev:Waymo funkar bra. Inom sin sandlåda "pre mappade område" den måste ha för att kunna fungera bra. Så fort något ändras inom det kommer waymo strula. Svårt att skala upp stort. går ju inte riktigt jämföra med tesla som kör en mer generell lösning då du i princip kan släppa en tesla vart som helst i världen och den ska kunna köra live utifrån det den ser. Dom är inte där än nej. Men med nog data och machinelearning, vilket är nyckeln är det nog rätt väg att gå.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:Hela grejen med Robotaxi är ju, som Hotz säger, framförallt att ersätta taxi med en billigare liknande tjänst. Pre-mappning med HD-kartor är ingetlakke skrev:Waymo funkar bra. Inom sin sandlåda "pre mappade område" den måste ha för att kunna fungera bra. Så fort något ändras inom det kommer waymo strula. Svårt att skala upp stort. går ju inte riktigt jämföra med tesla som kör en mer generell lösning då du i princip kan släppa en tesla vart som helst i världen och den ska kunna köra live utifrån det den ser. Dom är inte där än nej. Men med nog data och machinelearning, vilket är nyckeln är det nog rätt väg att gå.
problem eller någon direkt kostnad i t ex begränasade områden som t ex Stockholm, NYC eller San Francisco. Att få en robotaxi som kör från Laholm till Luleå får du nog vänta på ett tag...
Är ju det som är grejen. Waymo hade måstat premappa hela Sverige isf om man nu ska åka laholm /Luleå. Plus att inget vägarbete eller något får avika från den premappade kartan. Men när teslas AI har tillräckligt med data å träning behövs inte det. Då kör den vart som helst, när som helst. Och med en uppdatering är alla teslor redo för det över natten.
Model Y performance
Re: FSD Beta är imponerande!
Även större olyckor kan bli stora problem med den tekniken.lakke skrev:spacecoin skrev:Hela grejen med Robotaxi är ju, som Hotz säger, framförallt att ersätta taxi med en billigare liknande tjänst. Pre-mappning med HD-kartor är ingetlakke skrev:Waymo funkar bra. Inom sin sandlåda "pre mappade område" den måste ha för att kunna fungera bra. Så fort något ändras inom det kommer waymo strula. Svårt att skala upp stort. går ju inte riktigt jämföra med tesla som kör en mer generell lösning då du i princip kan släppa en tesla vart som helst i världen och den ska kunna köra live utifrån det den ser. Dom är inte där än nej. Men med nog data och machinelearning, vilket är nyckeln är det nog rätt väg att gå.
problem eller någon direkt kostnad i t ex begränasade områden som t ex Stockholm, NYC eller San Francisco. Att få en robotaxi som kör från Laholm till Luleå får du nog vänta på ett tag...
Är ju det som är grejen. Waymo hade måstat premappa hela Sverige isf om man nu ska åka laholm /Luleå. Plus att inget vägarbete eller något får avika från den premappade kartan. Men när teslas AI har tillräckligt med data å träning behövs inte det. Då kör den vart som helst, när som helst. Och med en uppdatering är alla teslor redo för det över natten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: FSD Beta är imponerande!
Att driva ett taxiföretag över hela Sverige är det väl ändå ingen som gör? Det finns anledningar till det.lakke skrev:Är ju det som är grejen. Waymo hade måstat premappa hela Sverige isf om man nu ska åka laholm /Luleå. Plus att inget vägarbete eller något får avika från den premappade kartan. Men när teslas AI har tillräckligt med data å träning behövs inte det. Då kör den vart som helst, när som helst. Och med en uppdatering är alla teslor redo för det över natten.
Bilarna går sönder, ska städas/tvättas/laddas/tankas/servas, fixa punka osv osv. Taxi tjänar 95% av sina pengar inom rätt avgränsade områden.
En robotaxi lär ju behöva hjälp oftare än en taxi med chaufför.
Jag tror du har lite för höga förväntningar på Tesla, lakke.
Re: FSD Beta är imponerande!
Hotz menar, precis som Elon att t ex lidar är en "krycka" och att förmappade hd-kartormartinot skrev:På vilka grunder sågar han Waymo?Larofo skrev:Håller du med honom om hans och Teslas strategi med "vision" också?spacecoin skrev:Agree to disagree.
Comma.ai tränar (även dem) endast med simulationer, precis som de flesta andra.
Ny intervju med Hotz här. Väldigt bra tycker jag.
Håller helt med honom om Robotaxis t ex.
Eller att han tror att Tesla sannolikt blir först med riktig "FSD"?
Eller när han sågar Waymo?
För övrigt är det alltid underhållande och intressant när Hotz håller låda.
Själv har jag nog gjort det (som en generell AD-lösning), men intressant att förstå hur andra resonerar.
att köra efter är fel strategi. Det är stora mängder bra data och ML som gäller.
Vision mao.
Här några axplock, med hans egna ord. Tittar man nån minut eller två på varje klipp
så får man en snabb bild var Hotz står när det gäller detta.
Nu är det ju fullt möjligt att det kanske krävs att en självkörande bil måste se ut som
en knölval på hjul (läses Waymo) överbelamrat med dyra sensorer dom
kommande 10 åren. Då blir det lite jobbigt för Tesla.
Eller så blir det en hit för Tesla och jobbigt för många andra.
Jag vet vilken strategi jag tror mest på.
Re: FSD Beta är imponerande!
"Knölval på hjui" var kul!Larofo skrev:Nu är det ju fullt möjligt att det kanske krävs att en självkörande bil måste se ut som
en knölval på hjul (läses Waymo) överbelamrat med dyra sensorer dom
kommande 10 åren. Då blir det lite jobbigt för Tesla.
Eller så blir det en hit för Tesla och jobbigt för många andra.
Jag vet vilken strategi jag tror mest på.

Jag tänker att man löser olika problem. Vill man bygga taxitjänster så funkar Waymos lösning bra. Vill man bygga det Tesla gör så funkar vision bra. Tesla säljer bilar till folk som kan köra bil. Teslas kunder har inget problem med att styra när det blir jätte-struligt med olyckor, jättevägarbeten och sånt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Måste erkänna att jag log lite själv åt formuleringen "knölval på hjul" när jag skrev.spacecoin skrev:"Knölval på hjui" var kul!Larofo skrev:Nu är det ju fullt möjligt att det kanske krävs att en självkörande bil måste se ut som
en knölval på hjul (läses Waymo) överbelamrat med dyra sensorer dom
kommande 10 åren. Då blir det lite jobbigt för Tesla.
Eller så blir det en hit för Tesla och jobbigt för många andra.
Jag vet vilken strategi jag tror mest på.
Jag tänker att man löser olika problem. Vill man bygga taxitjänster så funkar Waymos lösning bra. Vill man bygga det Tesla gör så funkar vision bra. Tesla säljer bilar till folk som kan köra bil. Teslas kunder har inget problem med att styra när det blir jätte-struligt med olyckor, jättevägarbeten och sånt.

Men inte helt sällan går det lite väl snabbt när jag skriver och i princip vad som helst
kan bli resultatet på pränt. Ibland lite ogenomtänkt, ibland lite konstigt men oftast
brilliant förstås.

Well, den här tråden om FSD, tillsammans med tsla-tråden är nog dom där vi alla är
som mest oense om vad framtiden har att erbjuda.
Visst, det är väl bra att höra många idéer och åsikter, men egentligen är det tämligen
meningslöst att träta om utfallet.
Vi kommer inom dom kommande åren få svar på alla våra frågor och påståenden
om FSD och den där j**la aktiekursen.

Och det kommer visa sig att jag hade rätt.

Re: FSD Beta är imponerande!
[quote="spacecoin"
"Knölval på hjui" var kul!
Jag tänker att man löser olika problem. Vill man bygga taxitjänster så funkar Waymos lösning bra. Vill man bygga det Tesla gör så funkar vision bra. Tesla säljer bilar till folk som kan köra bil. Teslas kunder har inget problem med att styra när det blir jätte-struligt med olyckor, jättevägarbeten och sånt.[/quote]
Taxitjänster som bygger på LIDAR funkar bra där det i princip aldrig regnar och där det aldrig blir snö. Funkar inte i dimma, regn eller snö. Funkar alltså inte särskilt bra i Blöteborg eller Sverige under större delen av året.
"Knölval på hjui" var kul!

Jag tänker att man löser olika problem. Vill man bygga taxitjänster så funkar Waymos lösning bra. Vill man bygga det Tesla gör så funkar vision bra. Tesla säljer bilar till folk som kan köra bil. Teslas kunder har inget problem med att styra när det blir jätte-struligt med olyckor, jättevägarbeten och sånt.[/quote]
Taxitjänster som bygger på LIDAR funkar bra där det i princip aldrig regnar och där det aldrig blir snö. Funkar inte i dimma, regn eller snö. Funkar alltså inte särskilt bra i Blöteborg eller Sverige under större delen av året.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD Beta är imponerande!
Waymo har ju 10+ kameror (29 stycken sägs det i denna video så jag håller inte riktigt med om att de skulle få problem med vägbyggen eller liknande. Det är lixom inte så att de måste lita blint på 3d-kartor inscannade för länge sedan, vägbyggena kan kamerorna identifiera.
Re: FSD Beta är imponerande!
Taxitjänster som bygger på LIDAR funkar bra där det i princip aldrig regnar och där det aldrig blir snö. Funkar inte i dimma, regn eller snö. Funkar alltså inte särskilt bra i Blöteborg eller Sverige under större delen av året.[/quote]Svenssons skrev:[quote="spacecoin"
"Knölval på hjui" var kul!
Jag tänker att man löser olika problem. Vill man bygga taxitjänster så funkar Waymos lösning bra. Vill man bygga det Tesla gör så funkar vision bra. Tesla säljer bilar till folk som kan köra bil. Teslas kunder har inget problem med att styra när det blir jätte-struligt med olyckor, jättevägarbeten och sånt.
Finns det några filmer med FSD i snöstorm eller ösregn? Dimma kanske?
Tror förresten att jag sett någon demo som waymo körde där dom använde NN för att filtrera bort snö från nån av sensorerna, det såg nästan overkligt bra ut när man fick se resultatet med eller utan "filter".
Re: FSD Beta är imponerande!
Precis! Förmappade HD-kartor och Lidar på flottan är för extra nior ovanpå kamerorna. Tesla har ju valt att hålla nere kostnaden per fordon för att de anser att det räcker för deras användningsområde. Jag tror att det innebär att dom når färre nior (så länge dom inte ändrar sensor-paketet).Maxerl skrev:Waymo har ju 10+ kameror (29 stycken sägs det i denna video så jag håller inte riktigt med om att de skulle få problem med vägbyggen eller liknande. Det är lixom inte så att de måste lita blint på 3d-kartor inscannade för länge sedan, vägbyggena kan kamerorna identifiera.
Med det sagt tror jag att alla FSD-ägare kommer att bli supernöjda med vad Tesla åstadkommer (om dom behåller blien ytterligare några år vill säga).
Re: FSD Beta är imponerande!
Självklart kommer det att uppnå självkörning med bara kameror. Det är ju bara kameror vi har som människor, vi behöver inte 3D scanna vägen till jobbet och spara i en detaljerad karta. Jag kan köra bilen bara genom en skärm och jag är övertygad om att jag skulle kunna köra bilen bara med hjälp av de kameror bilen har nu.
Det som behövs är en tillräckligt bra dator. En tillräckligt bra som är liten och energisnål. Kan mycket väl tänka mig att demobilen från 2016 hade skuffen full med datorer.
Det som behövs är en tillräckligt bra dator. En tillräckligt bra som är liten och energisnål. Kan mycket väl tänka mig att demobilen från 2016 hade skuffen full med datorer.
Re: FSD Beta är imponerande!
LarsL skrev:Självklart kommer det att uppnå självkörning med bara kameror. Det är ju bara kameror vi har som människor, vi behöver inte 3D scanna vägen till jobbet och spara i en detaljerad karta. Jag kan köra bilen bara genom en skärm och jag är övertygad om att jag skulle kunna köra bilen bara med hjälp av de kameror bilen har nu.
Det som behövs är en tillräckligt bra dator. En tillräckligt bra som är liten och energisnål. Kan mycket väl tänka mig att demobilen från 2016 hade skuffen full med datorer.
Skulle du kunna köra bilen genom skärmen i snöfall eller regn?
Min upplevelse är att snö/regn via kamera/video blir mycket mer "störande" än vad jag upplever det genom mina ögon.
Re: FSD Beta är imponerande!
Den här argumentationen att "människor kan köra med bara kameror, så därför kan bilen det" haltar rätt rejält. Jag önskar att folk skulle börja inse att det är ett väldigt förenklat "marknadsföringsresonemang".backe skrev:Skulle du kunna köra bilen genom skärmen i snöfall eller regn?LarsL skrev:Självklart kommer det att uppnå självkörning med bara kameror. Det är ju bara kameror vi har som människor, vi behöver inte 3D scanna vägen till jobbet och spara i en detaljerad karta. Jag kan köra bilen bara genom en skärm och jag är övertygad om att jag skulle kunna köra bilen bara med hjälp av de kameror bilen har nu.
Det som behövs är en tillräckligt bra dator. En tillräckligt bra som är liten och energisnål. Kan mycket väl tänka mig att demobilen från 2016 hade skuffen full med datorer.
Min upplevelse är att snö/regn via kamera/video blir mycket mer "störande" än vad jag upplever det genom mina ögon.
Dels så har människor en oändligt mycket mer avancerad processor och programvara än vad som någonsin kommer att finnas i en bil, dels har vi 576 megapixel-kameror mot Teslas nuvarande 1.2 megapixel (1280x720/60fps). Bilens kameror har ju inte heller inbyggd rengöring (förutom de framåt). Det innebär per definition att man behöver kompensera för skillnaden. T ex med flera kameror, bättre kameror, andra typer av sensorer som t ex radar, lidar, ultraljud, för att blir lika bra som en uppmärksam förare. Ju fler sensorer du har och ju högre upplösning det är på dessa driver upp behovet av processorkraft. Både för bilarna och för träningen. Sedan är ju det dokumenterat svårt att väga som olika sensorernas input mot varandra om dom tycker olika saker.
Sedan tror jag, som sagt, att Tesla kommer att komma riktigt långt med deras nuvarande approach och hårdvara på bilarna, men vi får se hur med hur hög konfidens det blir under olika förhållanden och trafiksituationer.
Re: FSD Beta är imponerande!
Någon som har sett hela testet?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: FSD Beta är imponerande!
Låt oss säga så här; Det är ingen slump att Waymo endast kör i en stad i torra Texas, och inte i NY eller Seattle.Svenssons skrev:
Taxitjänster som bygger på LIDAR funkar bra där det i princip aldrig regnar och där det aldrig blir snö. Funkar inte i dimma, regn eller snö. Funkar alltså inte särskilt bra i Blöteborg eller Sverige under större delen av året.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: FSD Beta är imponerande!
På tal om det, youtube-filmerna jag sett på beta-teslor som kör runt har ju inte varit i utmanande väder. Med tanke på att det ju faktiskt finns skidorter i kalifornien borde väl någon utsatt FSD för lite ”svenskt” väder. Erkänner att jag inte aktivt letat efter klipp.martinot skrev:Låt oss säga så här; Det är ingen slump att Waymo endast kör i en stad i torra Texas, och inte i NY eller Seattle.Svenssons skrev:
Taxitjänster som bygger på LIDAR funkar bra där det i princip aldrig regnar och där det aldrig blir snö. Funkar inte i dimma, regn eller snö. Funkar alltså inte särskilt bra i Blöteborg eller Sverige under större delen av året.
Re: FSD Beta är imponerande!
https://lmgtfy.app/?q=fsd+beta+snowFredrik j skrev:På tal om det, youtube-filmerna jag sett på beta-teslor som kör runt har ju inte varit i utmanande väder. Med tanke på att det ju faktiskt finns skidorter i kalifornien borde väl någon utsatt FSD för lite ”svenskt” väder. Erkänner att jag inte aktivt letat efter klipp.martinot skrev:Låt oss säga så här; Det är ingen slump att Waymo endast kör i en stad i torra Texas, och inte i NY eller Seattle.Svenssons skrev:
Taxitjänster som bygger på LIDAR funkar bra där det i princip aldrig regnar och där det aldrig blir snö. Funkar inte i dimma, regn eller snö. Funkar alltså inte särskilt bra i Blöteborg eller Sverige under större delen av året.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror inte vi kommer få se Tesla L4 färdigt (utanför beta) i Sverige/EU förens om tidigast ca. 8-10 år.Fredrik j skrev:På tal om det, youtube-filmerna jag sett på beta-teslor som kör runt har ju inte varit i utmanande väder. Med tanke på att det ju faktiskt finns skidorter i kalifornien borde väl någon utsatt FSD för lite ”svenskt” väder. Erkänner att jag inte aktivt letat efter klipp.martinot skrev:Låt oss säga så här; Det är ingen slump att Waymo endast kör i en stad i torra Texas, och inte i NY eller Seattle.Svenssons skrev:
Taxitjänster som bygger på LIDAR funkar bra där det i princip aldrig regnar och där det aldrig blir snö. Funkar inte i dimma, regn eller snö. Funkar alltså inte särskilt bra i Blöteborg eller Sverige under större delen av året.
Problem för alla med AD är dels snö/frost som kan skymma eller reducera prestanda på kameror, lidar och radar.
Det andra problemet är potentiell halka och olika trafikväglag (snö, is, etc.) som är något som är extremt mycket mer komplicerat att hantera jämfört med torra fina vägar för alla som sysslar med AD. Har ingen koll på YT (finns säkert flera videos även på det), men komplexiteten är väldigt mycket större att gå från torra Texas till vintriga Alperna än vad en lekman kanske förstår vid en första anblick.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: FSD Beta är imponerande!
Det jag menar är att man ofta ser kommentaren ”i soliga Kalifornien” med antydan att tesla inte har sett svenskt vinterslask. Jag har själv använt det nån gång. Faktum är ju att tesla har tillgång till snöslask på nära håll.martinot skrev:Jag tror inte vi kommer få se Tesla L4 färdigt (utanför beta) i Sverige/EU förens om tidigast ca. 8-10 år.Fredrik j skrev:På tal om det, youtube-filmerna jag sett på beta-teslor som kör runt har ju inte varit i utmanande väder. Med tanke på att det ju faktiskt finns skidorter i kalifornien borde väl någon utsatt FSD för lite ”svenskt” väder. Erkänner att jag inte aktivt letat efter klipp.martinot skrev:Låt oss säga så här; Det är ingen slump att Waymo endast kör i en stad i torra Texas, och inte i NY eller Seattle.Svenssons skrev:
Taxitjänster som bygger på LIDAR funkar bra där det i princip aldrig regnar och där det aldrig blir snö. Funkar inte i dimma, regn eller snö. Funkar alltså inte särskilt bra i Blöteborg eller Sverige under större delen av året.
Problem för alla med AD är dels snö/frost som kan skymma eller reducera prestanda på kameror, lidar och radar.
Det andra problemet är potentiell halka och olika trafikväglag (snö, is, etc.) som är något som är extremt mycket mer komplicerat att hantera jämfört med torra fina vägar för alla som sysslar med AD. Har ingen koll på YT (finns säkert flera videos även på det), men komplexiteten är väldigt mycket större att gå från torra Texas till vintriga Alperna än vad en lekman kanske förstår vid en första anblick.
Re: FSD Beta är imponerande!
Att de flesta med AD, eller för den delen annan teknisk utveckling, börjar att starta med de enklare förhållanden, är nog mer för att gå efter den lågt hängande frukten, för att sedan öka på komplexiteten efter hand. Ibland är det en naturlig strategi från både en teknisk och affärsmässig synvinkel att göra så (även om det inte alltid behöver vara det).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: FSD Beta är imponerande!
För mig är det fullständigt självklart att man börjar på enklare platser. Det är svårt nog det. Krypa. Gå. Springa.martinot skrev:Att de flesta med AD, eller för den delen annan teknisk utveckling, börjar att starta med de enklare förhållanden, är nog mer för att gå efter den lågt hängande frukten, för att sedan öka på komplexiteten efter hand. Ibland är det en naturlig strategi från både en teknisk och affärsmässig synvinkel att göra så (även om det inte alltid behöver vara det).
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja man vill definitivt kunna springa. Men det kan bli svårt MED kryckor.spacecoin skrev:För mig är det fullständigt självklart att man börjar på enklare platser. Det är svårt nog det. Krypa. Gå. Springa.martinot skrev:Att de flesta med AD, eller för den delen annan teknisk utveckling, börjar att starta med de enklare förhållanden, är nog mer för att gå efter den lågt hängande frukten, för att sedan öka på komplexiteten efter hand. Ibland är det en naturlig strategi från både en teknisk och affärsmässig synvinkel att göra så (även om det inte alltid behöver vara det).

Re: FSD Beta är imponerande!
Bra där!Larofo skrev:Ja man vill definitivt kunna springa. Men det kan bli svårt MED kryckor.spacecoin skrev:För mig är det fullständigt självklart att man börjar på enklare platser. Det är svårt nog det. Krypa. Gå. Springa.martinot skrev:Att de flesta med AD, eller för den delen annan teknisk utveckling, börjar att starta med de enklare förhållanden, är nog mer för att gå efter den lågt hängande frukten, för att sedan öka på komplexiteten efter hand. Ibland är det en naturlig strategi från både en teknisk och affärsmässig synvinkel att göra så (även om det inte alltid behöver vara det).

Re: FSD Beta är imponerande!
Ja eller så är det Waymo och dom andra knölvalarna med sina robotlegs ochspacecoin skrev:Bra där!Larofo skrev:Ja man vill definitivt kunna springa. Men det kan bli svårt MED kryckor.spacecoin skrev:För mig är det fullständigt självklart att man börjar på enklare platser. Det är svårt nog det. Krypa. Gå. Springa.martinot skrev:Att de flesta med AD, eller för den delen annan teknisk utveckling, börjar att starta med de enklare förhållanden, är nog mer för att gå efter den lågt hängande frukten, för att sedan öka på komplexiteten efter hand. Ibland är det en naturlig strategi från både en teknisk och affärsmässig synvinkel att göra så (även om det inte alltid behöver vara det).
rälsbussmetoden (läses hd maps) som kommer vinna den här löpartävlingen.
Blir mycket spännande. Jag kommer sitta som klistrad.