Ser ju väldigt futuristiskt ut får man köra en sådan special anpassad bil även som ej handikappad? Krävs det något special i körkortet?
Jag tror du redan idag får köra ett anpassat fordon på vanligt körkort. Kanske har myndigheterna inte förutsett att icke rörelsehindrade skulle vilja ha ett sånt fordon.
Inte helt ovanligt att lastmaskiner, traktorer eller skogsmaskiner har joysticksstyrning.
Minns att jag själv byggde om en hjullastare på 1990 talet för att föraren skulle få bättre ergonomi vid repetitiva rörelser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vet tusan om jag hade velat accelerera 0-200 med den lilla spaken
Blir ju ON/OFF allt eller inget känsla.
Varför skulle du ha mindre känsla med handen än med foten?
Inte mindre känsla men läget mellan 0-Max blir ju väldigt kort i spaken jämfört med en gaspedal.
Typ när man var i "mopedåldern" och körde pinngas när gaswiren gick av.
Gaspedalen är mindre känslig och man behöver trycka lite mer innan det händer något.
Vet tusan om jag hade velat accelerera 0-200 med den lilla spaken
Blir ju ON/OFF allt eller inget känsla.
Varför skulle du ha mindre känsla med handen än med foten?
Inte mindre känsla men läget mellan 0-Max blir ju väldigt kort i spaken jämfört med en gaspedal.
Typ när man var i "mopedåldern" och körde pinngas när gaswiren gick av.
Gaspedalen är mindre känslig och man behöver trycka lite mer innan det händer något.
Jag kan lova dig att en modern joystick är betydligt bättre än att rycka i en gaswire.
Dessutom är motoriken i handen långt mycket bättre än i foten.
Jag har en kompis som handikappkonverterar bilar.
Hur mycket tar han för ett sånt här jobb?
Han kan få business från oväntat håll...
Jag misstänker att en "dator på hjul" kan bli lite knepig att konvertera....
Jag tror precis tvärtom, under förutsättning att Tesla är beredda att hjälpa till genom att ge tillgång till protokoll, gränssnitt etc så finns ju all hårdvara som broms- och styrservo och liknande redan på plats.
En ”vanlig” bil måste väl byggas om rätt rejält för att bli ”fly by wire”, en Tesla är ju byggd för det från grunden.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options