Bättre än prognos av förbrukning vid resa (Model 3)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Lantmatare
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 maj 2021 18:54

Bättre än prognos av förbrukning vid resa (Model 3)

Inlägg av Lantmatare »

Hej!

Vi har nu kört en model 3 sen september och avverkar många mil i tjänsten. Skrivande stund har vi kört ca. 4000 mil.
En sak jag har funderat på är varför prognosen vid energiförbrukningen alltid tenderar att vara markant lägre än det resultat vi får efter en färd. Vi tenderar att spendera betydligt mindre ström än beräknat, ändå skulle jag vilja påstå att vi generellt snittar 5-10 km/h över den lagliga gränsen. Beräknas denna prognos på en snitt model 3 eller av den egna bilens egna tidigare körning?

Som idag, då körde vi från Värnamo till Jönköping och hade ca. 10% mer ström än prognos. Detta är trots att vi var två stycken i bilen och körde 120 km/h med mindre skurar av regn. Kartan från google maps är inte heller uppdaterad, så bilen trodde att det var 110 km/h som hastighetsbegräsning, men det är 120 i verkligheten. Det känns som att detta är den vanliga trenden för oss på alla resor. Hur ser det ut för er? Är det någon som har en förklaring på detta samt hur det beräknas? Mvh G
IMG_2045.jpg
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bättre än prognos av förbrukning vid resa (Model 3)

Inlägg av Dexter »

Den kurvan som visar högre förbrukning är nog baserad på din vanliga dagliga ordinarie körning.
Medan den med lägre förbrukning visar vad du förbrukade på denna sista resan.
Så tolkar jag dem men det kanske de andra erfarna i forumet är mer säkra på hur det ska tolkas.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Bättre än prognos av förbrukning vid resa (Model 3)

Inlägg av Elix747 »

Tycker att det stämmer helt ok, men som du säger så oftast blir det bättre än prognos. Här är en bild på dagen körning. Jag har kört ca skyltad hastighet. Med takbox och vinter blir det istället en mycket tydlig underskattning i prognosen. Jag har alltid trott att det är en statisk prognos beroende av skyltad hastighet och inte av bilens adaptiva preferens. Men jag vet inte, kanske någon vet hur den beräknas.
4BAE21D1-4C54-4A3E-BDC2-7667D4DA669D.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bättre än prognos av förbrukning vid resa (Model 3)

Inlägg av NiklasTesla »

Misstänker helt enkelt att det är lite mjukvarustyrt av Tesla så att man inte skall få slut på el innan man kommer fram (buffert/reserv).

MVH
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Bättre än prognos av förbrukning vid resa (Model 3)

Inlägg av Jonny »

Tycker min oftast gör en väldigt exakt prognos. Körde igår 40 mil med släp och även den prognosen blev ”on spot”. Så uppenbarligen kände den av redan vid start att det var släpvagnsdags. Lite imponerande ändå. Drog för övrigt exakt 200 wh/ km med obromsat släp med en moped lastad och 75 -80 km/h i snitt.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Bättre än prognos av förbrukning vid resa (Model 3)

Inlägg av LasseTM »

Lantmatare skrev:
Hej!

Vi har nu kört en model 3 sen september och avverkar många mil i tjänsten. Skrivande stund har vi kört ca. 4000 mil.
En sak jag har funderat på är varför prognosen vid energiförbrukningen alltid tenderar att vara markant lägre än det resultat vi får efter en färd. Vi tenderar att spendera betydligt mindre ström än beräknat, ändå skulle jag vilja påstå att vi generellt snittar 5-10 km/h över den lagliga gränsen. Beräknas denna prognos på en snitt model 3 eller av den egna bilens egna tidigare körning?

Som idag, då körde vi från Värnamo till Jönköping och hade ca. 10% mer ström än prognos. Detta är trots att vi var två stycken i bilen och körde 120 km/h med mindre skurar av regn. Kartan från google maps är inte heller uppdaterad, så bilen trodde att det var 110 km/h som hastighetsbegräsning, men det är 120 i verkligheten. Det känns som att detta är den vanliga trenden för oss på alla resor. Hur ser det ut för er? Är det någon som har en förklaring på detta samt hur det beräknas? Mvh G
IMG_2045.jpg
Startar du navigatiorn innan avfärd eller under färd?
Jag drar alltid några % mer än beräknad men jag ligger ofta 10-15km/h över och startar navigatorn innan jag rullat 1m.
Men om du redan ligger på motorvägen och sedan startar har jag för mig att den anpassat resan efter din senaste förbrukning som då kan vara väldigt hög med start och stopp osv samtidigt som den ser att du kör fortare. Men startar du navigatorn innan så går den ju helt på beräknade siffror.
Sedan kanske du är en sådan som ligger i röven på andra bilar och då sjunker ju förbrukningen drastiskt.
Själv kör jag med avstånd 7 till bilen framför och tycker det är för nära med tanke på stenskott och annat skit.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar