https://www.electrive.net/2021/05/21/bu ... adegesetz/
Förbundsregeringens utkast till en snabb avgiftslag har nu antagits av förbundsdagen. I nästa steg kommer Federal Council att behandla SchnellLG - troligen vid sitt möte den 28 maj.
På grundval av lagen ska de 1000 snabbladdningsplatserna - ofta även kallade "federala laddningsparker" - anbudas i flera delar. Partierna, som buntar flera platser med olika attraktivitet, är avsedda att förhindra att de bästa platserna plockas ut och därmed bidra till att utvidga området. Inte bara enskilda företag utan även konsortier kan ansöka om partierna.
Efter behandlingen i Förbundsdagen antogs lagen med omröstning från den stora koalitionen (CDU / CSU och SPD) och De gröna. Parlamentsledamöterna för FDP och AfD röstade emot, vänsterpartiets grupp avstod från att rösta.
Den version som nu har antagits specificerar också kriterierna enligt vilka täckningsområdet ska bestämmas. Alla "förare av ett rent eldrivet fordon" bör kunna täcka alla rutter rikstäckande "utan betydande omvägar". Vissa siffror anges också i anledningen till förändringen. Det måste vara möjligt att nå en motsvarande kraftfull snabb laddningspunkt på högst tio minuter. För långväga transporter innebär det att en snabbladdningsplats bör skapas var 15 till 30 kilometer. Väntetiden för laddningens början bör vara högst fem minuter; vid högtider under semestermånaderna bör också en väntetid på 15 minuter tillåtas.
Max 15 minuters väntan på snabbladdning
Moderator: Redaktion
Max 15 minuters väntan på snabbladdning
I Tyskland ska väntetiden för laddningens början bör vara högst fem minuter; vid högtider under semestermånaderna bör max en väntetid på 15 minuter tillåtas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension