https://www.dn.se/debatt/miljardstod-ti ... l-elbilar/
DN Debatt. ”Miljardstöd till laddhybrider hindrar skiftet till elbilar”.
DN DEBATT 24/5.
Företrädare för miljöorganisationer: Ett historiskt misstag att undanta hybridbilar från förbudet mot nya bensin- och dieseldrivna bilar.
Inom kort presenteras förslagen från utredningen om ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar.
Förbudet är välkommet och årtalet behöver sättas i närtid. Dessvärre har regeringen gett utredaren i uppdrag att föreslå ett undantag för så kallade laddhybrider.
Stoppa stödet till pluginbilar
Moderator: Redaktion
Stoppa stödet till pluginbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stoppa stödet till pluginbilar
Nja.
1) För det första så kom direktiven 19 december 2019 så det är frågan om det nu kommer förändras/kompletteras med tanke på vad som uttalats inom EU på senare tid angående hur man ser på olika former av hybrider/laddhybrider framöver..
2) För det andra följer man länken så har utredaren bland annat fått följande direktiv: "fordon som drivs på förnybara drivmedel eller som är elhybrider ska kunna undantas från ett sådant förbud" Dvs det står uttryckligen en ambition att avse "elhybrider" så frågan är om det ens avses laddhybrider eller om de redan anses undantagna utifrån den skrivningen?
3) För det tredje så står det att ambitionen är att undanta förnybara drivmedel. Så då är frågan om hur det blir med diesel/bensinbilar som KAN köra på HVO100, E85, Biogas osv? Tidigare regelverk kring subventioner har ofta fokuserat på den tekniska MÖJLIGHETEN att använda ett visst bränsle, inte på att det bränslet verkligen sen ANVÄNDS.
4) För det fjärde är det ett "debattinlägg" som avses innan utredningen är presenterad.
Som jag tolkar det, javisst det finns ett debattinlägg som föregår presentationen av en utredning där det eventuellt, men antagligen inte, kommer att föreslås att stödet till pluginhybrider ska stoppas. Kanske kommer till och med även rena elhybrider att undantas i förslaget, helt enligt de direktiv som utredningen haft.
Personligen uppskattar jag att rubriker och innehåll/länkar hänger ihop innehållsmässigt så att jag genom rubriksättningen får en bild av vad som skrivs på olika ställen eftersom det lyfts fram såna enorma mängder av nyhetsartiklar på olika ställen i media, forum, FB-grupper osv.
1) För det första så kom direktiven 19 december 2019 så det är frågan om det nu kommer förändras/kompletteras med tanke på vad som uttalats inom EU på senare tid angående hur man ser på olika former av hybrider/laddhybrider framöver..
2) För det andra följer man länken så har utredaren bland annat fått följande direktiv: "fordon som drivs på förnybara drivmedel eller som är elhybrider ska kunna undantas från ett sådant förbud" Dvs det står uttryckligen en ambition att avse "elhybrider" så frågan är om det ens avses laddhybrider eller om de redan anses undantagna utifrån den skrivningen?
3) För det tredje så står det att ambitionen är att undanta förnybara drivmedel. Så då är frågan om hur det blir med diesel/bensinbilar som KAN köra på HVO100, E85, Biogas osv? Tidigare regelverk kring subventioner har ofta fokuserat på den tekniska MÖJLIGHETEN att använda ett visst bränsle, inte på att det bränslet verkligen sen ANVÄNDS.
4) För det fjärde är det ett "debattinlägg" som avses innan utredningen är presenterad.
Som jag tolkar det, javisst det finns ett debattinlägg som föregår presentationen av en utredning där det eventuellt, men antagligen inte, kommer att föreslås att stödet till pluginhybrider ska stoppas. Kanske kommer till och med även rena elhybrider att undantas i förslaget, helt enligt de direktiv som utredningen haft.
Personligen uppskattar jag att rubriker och innehåll/länkar hänger ihop innehållsmässigt så att jag genom rubriksättningen får en bild av vad som skrivs på olika ställen eftersom det lyfts fram såna enorma mängder av nyhetsartiklar på olika ställen i media, forum, FB-grupper osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Stoppa stödet till pluginbilar
Tycker det är bra om kan sluta att subventionera fossilbilar (även om det är hybrider).Zalman3 skrev:https://www.dn.se/debatt/miljardstod-ti ... l-elbilar/
DN Debatt. ”Miljardstöd till laddhybrider hindrar skiftet till elbilar”.
DN DEBATT 24/5.
Företrädare för miljöorganisationer: Ett historiskt misstag att undanta hybridbilar från förbudet mot nya bensin- och dieseldrivna bilar.
Inom kort presenteras förslagen från utredningen om ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar.
Förbudet är välkommet och årtalet behöver sättas i närtid. Dessvärre har regeringen gett utredaren i uppdrag att föreslå ett undantag för så kallade laddhybrider.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Stoppa stödet till pluginbilar
Mycket bra invändningar, och även jag är intresserad av svaren på detta.Leo skrev:2) För det andra följer man länken så har utredaren bland annat fått följande direktiv: "fordon som drivs på förnybara drivmedel eller som är elhybrider ska kunna undantas från ett sådant förbud" Dvs det står uttryckligen en ambition att avse "elhybrider" så frågan är om det ens avses laddhybrider eller om de redan anses undantagna utifrån den skrivningen?
3) För det tredje så står det att ambitionen är att undanta förnybara drivmedel. Så då är frågan om hur det blir med diesel/bensinbilar som KAN köra på HVO100, E85, Biogas osv? Tidigare regelverk kring subventioner har ofta fokuserat på den tekniska MÖJLIGHETEN att använda ett visst bränsle, inte på att det bränslet verkligen sen ANVÄNDS.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Stoppa stödet till pluginbilar
Tror det enkla/krassa svaret är att de styrande/påverkande oavsett land inte vill slå på den inhemska industrin.
Angående 3 så beskrev t ex Skatteverket att regelverket/besluten var skrivna så att endast MÖJLIGHETEN var det som skulle vägas in. Dvs ur Skatteverkets horisont var det egalt om fordonet sen användes/kördes på det ”miljövänliga” bränslet.
Angående 3 så beskrev t ex Skatteverket att regelverket/besluten var skrivna så att endast MÖJLIGHETEN var det som skulle vägas in. Dvs ur Skatteverkets horisont var det egalt om fordonet sen användes/kördes på det ”miljövänliga” bränslet.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Stoppa stödet till pluginbilar
Vilket blir rätt tokigt i verkligheten. Typiskt byråkratiskt och politiskt misslyckad åtgärd.Leo skrev:Tror det enkla/krassa svaret är att de styrande/påverkande oavsett land inte vill slå på den inhemska industrin.
Angående 3 så beskrev t ex Skatteverket att regelverket/besluten var skrivna så att endast MÖJLIGHETEN var det som skulle vägas in. Dvs ur Skatteverkets horisont var det egalt om fordonet sen användes/kördes på det ”miljövänliga” bränslet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/