Riktigt tysta däck Model 3?
Moderator: Redaktion
Riktigt tysta däck Model 3?
Efterlyser erfarenheter om riktigt tysta däck främst i dim 235/45-R18.
Jag har tittat på däck som har låga db i EU-märkningen men det är ju inte säkert att det är så inne i bilen.
Synpunkter på tex Landsail, Good Year som har låga db ?
Ang Kinadäck... Kan man köpa en bil som tillverkats i Kina (MIC) så kan man nog köpa däcken därifrån också?
Jag har tittat på däck som har låga db i EU-märkningen men det är ju inte säkert att det är så inne i bilen.
Ang Kinadäck... Kan man köpa en bil som tillverkats i Kina (MIC) så kan man nog köpa däcken därifrån också?
Re: Riktigt tysta däck Model 3
Jag tröttnade på att behöva köpa nya däck varje vår eftersom originaldäcken (Michelin) slets ut efter en säsong. Så denna sommar provar jag Winrun R330 som säljs som smör i solsken till Model-3-ägare i Norge (se megahjul.no). De är avsevärt mycket bättre på att ta bort vägljud på svensk asfalt (och norsk) och bilen går absolut betydligt tystare med dessa däck än original.
Tyvärr har dock mina däck då istället introducerat ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Det är förmodligen så att däcken är lite konkava i slitytan, och får ett brummande ljud på grund av det. Men å andra sidan kostar de ungefär en tredjedel av originaldäcken, så det lilla brummet kan jag leva med. Inte alla som kör Winrun R330 upplever heller problemet. Om dessa däck slits ut på en sommar som originaldäcken gör funderar jag på att prova Goodyear F1 Assymetric 5 nästa sommar som också fått bra kritik (och är mellan 500 och 700 kronor billigare per däck än original).
Det man ska vara medveten om är att Tesla är griniga om du inte köper original och använder deras service vid punktering. Men å andra sidan så kommer jag ringa gummiverkstaden direkt om jag får punktering, inte till Tesla.
Tyvärr har dock mina däck då istället introducerat ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Det är förmodligen så att däcken är lite konkava i slitytan, och får ett brummande ljud på grund av det. Men å andra sidan kostar de ungefär en tredjedel av originaldäcken, så det lilla brummet kan jag leva med. Inte alla som kör Winrun R330 upplever heller problemet. Om dessa däck slits ut på en sommar som originaldäcken gör funderar jag på att prova Goodyear F1 Assymetric 5 nästa sommar som också fått bra kritik (och är mellan 500 och 700 kronor billigare per däck än original).
Det man ska vara medveten om är att Tesla är griniga om du inte köper original och använder deras service vid punktering. Men å andra sidan så kommer jag ringa gummiverkstaden direkt om jag får punktering, inte till Tesla.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
themax skrev:Jag tröttnade på att behöva köpa nya däck varje vår eftersom originaldäcken (Michelin) slets ut efter en säsong. Så denna sommar provar jag Winrun R330 som säljs som smör i solsken till Model-3-ägare i Norge (se megahjul.no). De är avsevärt mycket bättre på att ta bort vägljud på svensk asfalt (och norsk) och bilen går absolut betydligt tystare med dessa däck än original.
Du kanske ska nämna hur mycket du kör på en sommar också.

Kan för övrigt rekommendera Goodyear.
Re: Riktigt tysta däck Model 3?
Ang använda deras service vid punktering. Det är väl knappast tesla som hjälper dig när du blir ståendes vid vägen vid ev punktering? Det är väl nån form av vägassistans eller bärgare?
Tja, vad skall man svara på en sådan fråga tycker du själv?Black skrev:Ang Kinadäck... Kan man köpa en bil som tillverkats i Kina (MIC) så kan man nog köpa däcken därifrån också?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Sant. Mellan 2000 och 2500 mil på sommardäck per år. Men jag är van vid att däck håller åtminstone tre somrar. Med tanke på tyngden på bilen och att den i övrigt kanske har lite mer oomph än mina tidigare bilar så hoppades jag väl på att de i alla fall skulle klara två år. Men de har varit helt slut efter en sommar (och första året till och med mer än slut då i stort sett allt gummi var borta på "insidan" fram). Och då kör vi med Chill och aldrig med mer än tull (inte moms) på hastighet (10 %)MWall skrev:Du kanske ska nämna hur mycket du kör på en sommar också.
Efter flera länkarmsbyten, kontroller och hjulinställningar hoppas jag det blivit bättre. Vinterdäcken har gått 4200 mil och är fortfarande godkända att hänga på till hösten. Det är helt OK hållbarhet tycker jag.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
themax skrev:Sant. Mellan 2000 och 2500 mil på sommardäck per år. Men jag är van vid att däck håller åtminstone tre somrar. Med tanke på tyngden på bilen och att den i övrigt kanske har lite mer oomph än mina tidigare bilar så hoppades jag väl på att de i alla fall skulle klara två år. Men de har varit helt slut efter en sommar (och första året till och med mer än slut då i stort sett allt gummi var borta på "insidan" fram). Och då kör vi med Chill och aldrig med mer än tull (inte moms) på hastighet (10 %)MWall skrev:Du kanske ska nämna hur mycket du kör på en sommar också.
Efter flera länkarmsbyten, kontroller och hjulinställningar hoppas jag det blivit bättre. Vinterdäcken har gått 4200 mil och är fortfarande godkända att hänga på till hösten. Det är helt OK hållbarhet tycker jag.
Jag hade kört ca 3400 mil (ca 2 år) på mina original 21" Michelin när jag blev tvungen att byta pga snedslitning då corden var framme längst in. Dock ca 4 mm kvar över nästan hela slitytan så de hade hållit tills i höst också. Lätt. Men det var rätt skönt att byta till tystare däck så jag grät inte över det...
Konstigt att dina vinterdäck håller så mycket bättre. Kör du lugnare på vintern?
Just det där med hur länge de håller är väl något som typ aldrig framkommer på däcktest här i Europa.
De fokuserar bara på greppnivå på olika underlag.
Däcktillverkarna är förstås glada för det, eftersom de då kan ta bra betalt för "bra" däck som tar slut relativt snabbt = ännu mer pengar till dem.
I USA är det ju dock mycket fokus på livslängd och flera tillverkare har tom garanti på att de ska hålla minst X miles, annars får man nya däck.
Hade varit trevligt med något sånt initiativ här också.
Däcktillverkarna är förstås glada för det, eftersom de då kan ta bra betalt för "bra" däck som tar slut relativt snabbt = ännu mer pengar till dem.
I USA är det ju dock mycket fokus på livslängd och flera tillverkare har tom garanti på att de ska hålla minst X miles, annars får man nya däck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
taliz skrev:Just det där med hur länge de håller är väl något som typ aldrig framkommer på däcktest här i Europa.
I regel håller väl märkesdäck bättre än budgetdäck ändå?
Vad får dig att tro det?MWall skrev:taliz skrev:Just det där med hur länge de håller är väl något som typ aldrig framkommer på däcktest här i Europa.
Bytte till Landsail denna sommar. Tystare än original i övrigt känns de som de tidigare. Försökt provocera och testa gränser - ingen skillnad mot original. Kostade 900.-/st. Tycker de är klart prisvärda.Black skrev:Efterlyser erfarenheter om riktigt tysta däck främst i dim 235/45-R18.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Helt rätt tycker jag.martinot skrev:Tja, vad skall man svara på en sådan fråga tycker du själv?Black skrev:Ang Kinadäck... Kan man köpa en bil som tillverkats i Kina (MIC) så kan man nog köpa däcken därifrån också?
...men det är ju jag det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
taliz skrev:Vad får dig att tro det?MWall skrev:taliz skrev:Just det där med hur länge de håller är väl något som typ aldrig framkommer på däcktest här i Europa.
Propaganda från däcktillverkarna?

https://vianor.se/information-om-dack/b ... kostnader/
Ett bra däck håller ofta längre än ett billigt däck eftersom det används råvaror av hög kvalitet i tillverkningen av däcket och även konstruktionen är mer slitstark.
Vet inte om det stämmer och skiter väl i det också egentligen då budgetdäck inte är ett alternativ för mig. Jag värdesätter mitt och min familjs liv högre än några sparade tusenlappar.
Sen att nån norsk Tesla-youtuber tycker att det går lika bra med billiga Kina-däck bryr jag mig inte om. Det går ju bra med vilka däck som helst om det inte händer något speciellt. Rent krasst hade jag faktiskt aldrig haft nytta av mitt bilbälte eller mina krockkuddar heller. Ändå vill jag ha det. Är samma sak med bra däck.
Att bedöma vilka däck som är bra kräver expertis, testbana och möjlighet att jämföra under lika förhållanden. Mäta bromssträckor på våt och torr väg, kolla sidgrepp osv osv. Att köra runt lite och subjektivt "känna" att de nog är lika bra som originaldäcken från Michelin är tyvärr inte tillräckligt.
Du har flera ggr skrivit att du "momsar" en hel del.MWall skrev:taliz skrev:Vad får dig att tro det?MWall skrev:taliz skrev:Just det där med hur länge de håller är väl något som typ aldrig framkommer på däcktest här i Europa.
Propaganda från däcktillverkarna?![]()
https://vianor.se/information-om-dack/b ... kostnader/
Ett bra däck håller ofta längre än ett billigt däck eftersom det används råvaror av hög kvalitet i tillverkningen av däcket och även konstruktionen är mer slitstark.
Vet inte om det stämmer och skiter väl i det också egentligen då budgetdäck inte är ett alternativ för mig. Jag värdesätter mitt och min familjs liv högre än några sparade tusenlappar.
Sen att nån norsk Tesla-youtuber tycker att det går lika bra med billiga Kina-däck bryr jag mig inte om. Det går ju bra med vilka däck som helst om det inte händer något speciellt. Rent krasst hade jag faktiskt aldrig haft nytta av mitt bilbälte eller mina krockkuddar heller. Ändå vill jag ha det. Är samma sak med bra däck.
Att bedöma vilka däck som är bra kräver expertis, testbana och möjlighet att jämföra under lika förhållanden. Mäta bromssträckor på våt och torr väg, kolla sidgrepp osv osv. Att köra runt lite och subjektivt "känna" att de nog är lika bra som originaldäcken från Michelin är tyvärr inte tillräckligt.
Om du verkligen värderade din/er säkerhet så skulle du förbättra den många ggr mer genom att sänka hastigheten, vs att köpa dyrare däck.
Jag kan också tycka att det är odramatiskt eftersom bilen klarar av det, även om jag aldrig skulle utsätta mig själv och min familj för det på samma sätt som du inte skulle utsätta din familj för "Kinadäck". Vi har hastighetsgränser av en anledning, och skulle jag (i teorin) köra 140 km/h nästa gång jag åker till Hälsingland skulle det gå en halvtimme snabbare efter E4. Men då skulle jag dels behöva ladda i Gävle Bro i en kvart medan jag kan köra direkt utan att stanna om jag håller skyltad hastighet. För mig är det inte viktigt att komma fram några minuter snabbare på en resa som tar flera timmar. Jag har varit yrkeschaufför i många år och vet att det oftast inte lönar sig nämnvärt att öka hastigheten.MWall skrev:Vad gäller specifikt motorväg så tycker jag det känna odramatiskt att köra 140-150 på en nästan tom svensk motorväg då jag har stenkoll på bilar som potentiellt är på väg att vingla ut i vänsterfilen utan att kolla backspegeln.
Det är däremot viktigt att resan är bekväm, och därför har jag valt att testa de däck som säljer bra i Norge (som har liknande vägbeläggning) eftersom de är bevisat tysta. Och med mitt körsätt så har jag hittills inte märkt någon skillnad i grepp mot originaldäcken. Inte ens när jag tvingades tvärnita i Rotebro då en något övermodig yngling gjorde ett oväntat filbyte utan att använda körriktningsvisare. I en Tesla Model X. Det borde ha plingat ordentligt i bilen för honom. Men han försvann i 140 snart igen så jag kunde återgå till att njuta av turen.
De däck som har hållit absolut bäst hos mig och som samtidigt varit tystast och haft bra väggrepp är Achilles. De kostade ca hälften av märkesdäcken och jag hade de i två uppsättningar över två Model S med 21”. Rekommenderas!MWall skrev:taliz skrev:Just det där med hur länge de håller är väl något som typ aldrig framkommer på däcktest här i Europa.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mm jag tycker man hör mkt mer positivt om budgetdäck av faktiska ägare, än om premiumdäck.
Sånt värderar jag högt.
Sånt värderar jag högt.
taliz skrev:Mm jag tycker man hör mkt mer positivt om budgetdäck av faktiska ägare, än om premiumdäck.
Sånt värderar jag högt.
Gör du lika när det gäller annat? Förkastar vetenskapliga test och går på hörsägen alltså?
Du menar såsom du relaterar till hastighet i ditt raderade inlägg ovan?MWall skrev:taliz skrev:Mm jag tycker man hör mkt mer positivt om budgetdäck av faktiska ägare, än om premiumdäck.
Sånt värderar jag högt.
Gör du lika när det gäller annat? Förkastar vetenskapliga test och går på hörsägen alltså?

"Vetenskapliga test" aka inte sällan sponsrade av stora däcktillverkare.
De brukar allt som oftast inkludera några riktigt usla budgetdäck, för sakens skull.
De budgetdäck som faktiskt kan leverera jämförbar prestanda exkluderas, gissa varför.
Tycker du drar det lite väl långt. Låter som nästa jämförelse blir smart design folket.MWall skrev:taliz skrev:Mm jag tycker man hör mkt mer positivt om budgetdäck av faktiska ägare, än om premiumdäck.
Sånt värderar jag högt.
Det måste väl ändå ligga en del värde i att höra med folk här inne vad för erfarenheter de har?
Model 3-24/Polestar 3-24
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Beror på vilka egenskaper vi talar om. När det gäller t ex buller så kan nog erfarenheter från användare vara bra. När det gäller köregenskaper skulle jag inte fästa mycket värde vid erfarenheter från normala användare. Genomsnittsbilisten inte kompetent att bedöma den saken, förutom sådant som spårning vid normal körning o d. Hur olika däck uppträder vid hård press vet inte normalbilisten.HelectriC skrev:Tycker du drar det lite väl långt. Låter som nästa jämförelse blir smart design folket.MWall skrev:taliz skrev:Mm jag tycker man hör mkt mer positivt om budgetdäck av faktiska ägare, än om premiumdäck.
Sånt värderar jag högt.
Det måste väl ändå ligga en del värde i att höra med folk här inne vad för erfarenheter de har?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Den viktigaste skillnaden mellan ett dyrt och ett billigt däck brukar vara våtgreppet, och det är lätt att sätta upp ett test för att mäta det, men mycket svårt för normalbilisten att bilda sig en uppfattning om det, utan att riskera att krascha bilen. Det är bara hälla ut X mm vatten på en mätplatta och köra över den i olika hastigher och se när däcket tappar greppet. Och precis detta är det däcktestarna gör. Men om man förutsätter att alla däcktester är "riggade" då spelar ju detta ingen roll.
Hur bra eller dåligt ett visst däck är, är en av de saker som många bilförare tror att just de är expert på, vilket förklarar de många och långa trådarna om däck (och motoroljor på ICE-forum, samma sak - man tror sig veta, men egentligen vet man inget).
Min poäng är - kolla våtgreppet i ett däcktest, finns det inget test eller om liknande däck (samma tillverkare, ungefär samma mönster och dimension), köp ett annat däck. Ett däck som är gjort för att funka bra i Shanghai, Texas eller Seuol funkar oftast inte jättebra på en svensk regnvåt väg, för däck kan inte vara bra på allt.
Hur bra eller dåligt ett visst däck är, är en av de saker som många bilförare tror att just de är expert på, vilket förklarar de många och långa trådarna om däck (och motoroljor på ICE-forum, samma sak - man tror sig veta, men egentligen vet man inget).
Min poäng är - kolla våtgreppet i ett däcktest, finns det inget test eller om liknande däck (samma tillverkare, ungefär samma mönster och dimension), köp ett annat däck. Ett däck som är gjort för att funka bra i Shanghai, Texas eller Seuol funkar oftast inte jättebra på en svensk regnvåt väg, för däck kan inte vara bra på allt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
HelectriC skrev:Det måste väl ändå ligga en del värde i att höra med folk här inne vad för erfarenheter de har?
Inte nämnvärt faktiskt. Ja, buller då kanske. Men att testa hur däcken beter sig på och över gränsen så behövs en testbana och korrekt mätning. Inte köra lite halvfort i en rondell och tycka "ja, det där kändes ju bra".
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
I det här testet hamnar budgetdäcket först.
https://www.vibilagare.se/test/dack/tes ... overraskar
Spoiler: Maxxis vinner hela testet. Hifly hamnar solklart sist.
https://www.vibilagare.se/test/dack/tes ... overraskar
Spoiler: Maxxis vinner hela testet. Hifly hamnar solklart sist.
Model Y LR AWD 2022