MobilEye har en deal med Luminar för ME's planerade Robotaxis, men kommer att sluta med den så fort Intels SoC Lidar är klar (runt 2025). Det lär bli rejält mycket billigare, och jag gillar form-faktorn.backe skrev:Jag vet inte heller vilket koncept som kommer bli "vinnande" och kommer inte argumentera för något heller, oavsett vilket som blir först så är vi alla vinnare och den som kom först har gjort något rätt oavsett vilken strategi man valt.martinot skrev:Tror det kommer L4/L5-system för slutkonsument både med och utan RADAR (och kan själv inte avgöra vilket koncept som kommer bli vinnande, oavsett vad ni som hatar Elon, eller ni som gillar Elon, säger). Däremot så tror jag inte LIDAR kommer att användas för de flesta L4/L5-system för privatpersoner då den är både dyr och inte minst otymplig att montera på bilar för slutkonsument.
Tror däremot att Lidar kommer användas för privatpersoner då priserna krupit ner rejält och bl.a. Volvo och Polestar redan sagt att man ska utrusta sina kommande generationer av bilar med Luminar Lidar, sen om det blir bra eller dåligt får jag helt enkelt vänta och se.
https://www.wired.com/story/mobileye-li ... hip-intel/