FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

backe skrev:
martinot skrev:
Tror det kommer L4/L5-system för slutkonsument både med och utan RADAR (och kan själv inte avgöra vilket koncept som kommer bli vinnande, oavsett vad ni som hatar Elon, eller ni som gillar Elon, säger). Däremot så tror jag inte LIDAR kommer att användas för de flesta L4/L5-system för privatpersoner då den är både dyr och inte minst otymplig att montera på bilar för slutkonsument.
Jag vet inte heller vilket koncept som kommer bli "vinnande" och kommer inte argumentera för något heller, oavsett vilket som blir först så är vi alla vinnare och den som kom först har gjort något rätt oavsett vilken strategi man valt.

Tror däremot att Lidar kommer användas för privatpersoner då priserna krupit ner rejält och bl.a. Volvo och Polestar redan sagt att man ska utrusta sina kommande generationer av bilar med Luminar Lidar, sen om det blir bra eller dåligt får jag helt enkelt vänta och se.
MobilEye har en deal med Luminar för ME's planerade Robotaxis, men kommer att sluta med den så fort Intels SoC Lidar är klar (runt 2025). Det lär bli rejält mycket billigare, och jag gillar form-faktorn.
https://www.wired.com/story/mobileye-li ... hip-intel/
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Här är några snygga "unprotected-lefts" från MobilEye i Jerusalem och München, med Intels VD i bilen, som antagligen både har Lidar och Radar, och kan få ihop besluten med kamerasystemet. ;)

Klart det kommer finnas någon som löser det med Lidar (HD maps) och Radar också. Waymo gör det redan idag på avgrännsade områden vilket kan bli tillräckligt för många Taxi bolag. Vi vet att det fungerar i 99% av alla situationer. Men Tesla måste lösa något som fungerar i 99.9999%.

Men det är inte det Tesla bygger. Tesla har valt det svåra problemet att lösa vilket är generell FSD det handlar inte om kostnaden för komponenterna utan på behovet av HD kartor eller inte.

Som jag förstått det när jag lyssnat på folk som borde kunna saker så som Andrej Karpathy.
Så är Lidar endast användbart om du har HD kartor då den ger en för låg upplösning för att förstå helheten av situationen. Lidar kan hjälpa dig placera dig på rätt ställe på vägen men kräver vision för att kunna fungera för självkörning. Fungerar heller inte i väder som vision inte fungerar i.
Radar fungerar inte utan vision och kan skapa förvirring i vissa situationer. Radar fungerar i lite fler väder leker än vision men eftersom det inte fungerar självständigt så är det inte användbart.

Vad Tesla lyckats med/jobbar på är att ta fram avstånd till alla objekt på vägen med enbart kameror. Dvs bygga Lidar och Radar med hjälp av kameror.

Det intressanta tycker jag när man kollar på filmerna av FSD är inte hur bra bilen kör utan vad den ser. Att jämföra bilden som skapas på skärmen med verkligheten. Oftast så har bilen helt rätt i var alla objekt är och vad det är för objekt men den kör fel av olika anledningar. Detta betyder att Tesla har löst det viktiga problemet.

Om Tesla lyckas eller ej det vet vi inte men det är jävligt kul att någon försöker något annat än alla andra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Detta betyder att Tesla har löst det viktiga problemet.
Lol, den har vi hört förut.
“I really consider autonomous driving a solved problem. I think we are probably less than two years away.”, Elon Musk 2016.

Jag tycker att jag ser rätt mycket "jitter" i FSD-betan fortfarande. Vi får väl se om nästa version är bättre. Dom hintar ju att det ska vara "enorm" skillnad. Jag tror det när jag ser det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:

“I really consider autonomous driving a solved problem,” he said. “I think we are probably less than two years away.” , Elon Musk 2016.
Nu missförstod du mig. De har inte löst FSD och de har en del kvar. Men att ha en bild/förståelse för världen runt bilen är ett väldigt viktigt del.

Men helt ärligt varför hänger du i denna tråd. Det är mycket mer intressant att försöka förstå hur Tesla tänker än att försöka hitta fel i Teslas sätt att lösa problemet. Om de lyckas eller ej vet vi inte och det dröjer ända tills det är bevisat.

Han kan ju dock ha rätt även om Tesla har inte löst det på sitt sätt ännu. Redan 2016 hade Google/waymo självkörande bilar som körde runt. Dvs problemet var löst men inte i ett generellt sätt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:

“I really consider autonomous driving a solved problem,” he said. “I think we are probably less than two years away.” , Elon Musk 2016.
Nu missförstod du mig. De har inte löst FSD och de har en del kvar. Men att ha en bild/förståelse för världen runt bilen är ett väldigt viktigt del.

Men helt ärligt varför hänger du i denna tråd. Det är mycket mer intressant att försöka förstå hur Tesla tänker än att försöka hitta fel i Teslas sätt att lösa problemet. Om de lyckas eller ej vet vi inte och det dröjer ända tills det är bevisat.
Bara för att jag inte är lika optimistisk som du så diskvalificerar det mig från att "hänga" i tråden? Jag skirver här för att jag är är allmänt teknikintresserad, gillar autonomi, ML, och Tesla (förutom att jag väntar på FSD som jag köpt till min MX). Jag skulle våga påstå att jag kan mer än dom flesta när det gäller Autonomous Driving.

Enligt min mening är det tillräckligt många som dyrkar Tesla, eller som skriver så mycket försvar av vad allt Tesla gör för att som köpt aktier, så man kan tro att dom är anställda av Tesla.

För mig är Tesla en biltillverkare och jag är kund. Det gör inte att jag måste tro på, eller försvara allt dom gör. Tvärt om.
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:

Bara för att jag inte är lika optimistisk som du så diskvalificerar det mig från att "hänga" i tråden? Jag skirver här för att jag är är allmänt teknikintresserad, gillar autonomi, ML, och Tesla (förutom att jag väntar på FSD som jag köpt till min MX).
Det är tillräckligt många som dyrkar Tesla, eller som skriver så mycket försvar av vad allt Tesla gör för att som köpt aktier, så man kan tro att dom är anställda av Tesla.

För mig är Tesla en biltillverkare och jag är kund. Det gör inte att jag måste tro på, eller försvara allt dom gör. Tvärt om.
Självklart kan man vara kritisk till Tesla och jag förstår verkligen att man är besviken på dem om man har köpt FSD idag. Jag valde att inte göra det till min för dem är verkligen inte där idag.

Sen är det klart att man inte behöver tro på deras väg att gå för att lösa det men vore kul om vi kunde fokusera tråden mer på tekniken än om Tesla gör rätt eller fel. Tycker mer det är intressant att titta på dem problemen dem kommer ha och har kvar från den informationen som finns.
Jag tycker denna discussion är intressant även om vi skiter i om det är Tesla eller inte.

Kan/kommer Tesla eller någon annan lyckas med FSD med sin nuvarande approch? Vad ser vi för problem och kan man komma runt dem problemen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Kan/kommer Tesla eller någon annan lyckas med FSD med sin nuvarande approch? Vad ser vi för problem och kan man komma runt dem problemen?
Ja, om du tar och läser tråden från början så har vi varit där och vänt ett par gånger. :D
Jag tycker tråden i stort är väldigt bra.
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Ja, om du tar och läser tråden från början så har vi varit där och vänt ett par gånger. :D
Låt oss komma tillbaka till det nu :) Så vi håller tråden intressant och rolig!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag hänger här för att se när Tesla levererar det jag köpte sommaren 2017 och ett år senare gav upp och sålde vidare. Jag har inga problem med att folk tror extremt mycket på Tesla och FSD men jag har svårt för en del saker som skrivs i denna tråd om hur lätt det ska vara.

Som jag sagt förut så vill jag gärna ha det jag hade på min AP1-bil tidigt 2017, dvs självkörning i en fil på motorväg utan att jag måste hålla i ratten. Sedan dess har det bara blivit sämre (även ap1)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Låt oss komma tillbaka till det nu :) Så vi håller tråden intressant och rolig!
Jag tycker aldrig vi lämnade det?
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

Remuz skrev:
Jag hänger här för att se när Tesla levererar det jag köpte sommaren 2017 och ett år senare gav upp och sålde vidare. Jag har inga problem med att folk tror extremt mycket på Tesla och FSD men jag har svårt för en del saker som skrivs i denna tråd om hur lätt det ska vara.

Som jag sagt förut så vill jag gärna ha det jag hade på min AP1-bil tidigt 2017, dvs självkörning i en fil på motorväg utan att jag måste hålla i ratten. Sedan dess har det bara blivit sämre (även ap1)
Känns som att det är ett av Teslas problem. AP1 (MobileEye) bilarna är bättre än något dem lyckats tillverka sedan dess. Synd att det sammarbetet inte fungerade.
Används MobileEye idag av någon tillverkare för liknande det AP1 kunde?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Lite info angående radarnBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
Lite info angående radarn
Tack!

Intressant att dom behåller radar på nya bilar för EU och Kina. Varför kan man fråga sig...

Tesla Vision låter för övrigt lite som "3d"-TV i SvT på 80-talet med färgade glasögon... Eller är det bara jag?
397745104_0cd68051-4426-4d74-bb65-2df5ac7c2795.jpg
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

backe skrev:
martinot skrev:
Tror det kommer L4/L5-system för slutkonsument både med och utan RADAR (och kan själv inte avgöra vilket koncept som kommer bli vinnande, oavsett vad ni som hatar Elon, eller ni som gillar Elon, säger). Däremot så tror jag inte LIDAR kommer att användas för de flesta L4/L5-system för privatpersoner då den är både dyr och inte minst otymplig att montera på bilar för slutkonsument.
Jag vet inte heller vilket koncept som kommer bli "vinnande" och kommer inte argumentera för något heller, oavsett vilket som blir först så är vi alla vinnare och den som kom först har gjort något rätt oavsett vilken strategi man valt.

Tror däremot att Lidar kommer användas för privatpersoner då priserna krupit ner rejält och bl.a. Volvo och Polestar redan sagt att man ska utrusta sina kommande generationer av bilar med Luminar Lidar, sen om det blir bra eller dåligt får jag helt enkelt vänta och se.
Kommande generationer =! L5. Den användning som jag sett av lidar, inklusive Volvo/Geely, som jag förstått det (rätta mig gärna om jag har fel), är avsett i mellanperioden där man måste förscanna och förmappa omgivningen (vilket jag menar inte är ens full L4).

För full AD (L4/L5) i en omgivning som inte måste förmappas, förskannas (och sedan eventuellt även övervakas), så känns inte lidar som kanske den lösning de flesta inom branschen idag ser för sig (som jag uppfattat det). Men detta kan ju självklart ändras allt efter som (ingen teknik står helt stilla).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
frippan skrev:
Tack!

Intressant att dom behåller radar på nya bilar för EU och Kina. Varför kan man fråga sig...
Verkligen intressant de borde ju vilja få bort den överallt så fort som möjligt om det nu fungerar bra. Enda anledningen jag kan tänka mig är att alla Maj bilar redan är byggda för EU och sitter på en båt så EU bilarna som kommer Q3 blir utan radar?

Och även S och X.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
frippan skrev:
Tack!

Verkligen intressant de borde ju vilja få bort den överallt så fort som möjligt om det nu fungerar bra. Enda anledningen jag kan tänka mig är att alla Maj bilar redan är byggda för EU och sitter på en båt så EU bilarna som kommer Q3 blir utan radar?

Och även S och X.
Det förklarar ju inte Kina. Jag tror det är något annat, men vi får se. Om nu caset är att spara pengar, vilket jag var inne på tidigare, så targetar man ju volymproduktionen och inte tex nya S/X.
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
frippan skrev:
Tack!

Och även S och X.
Det förklarar ju inte Kina. Jag tror det är något annat, men vi får se.
Ne jag vet. Om jag verkligen skulle killgissa kan det vara för att de gör ändringar i en produktions lina i taget. Så de börjar med att ändra i US för att sen ändra i kina på denna grejer precis som dem började med nya batterier och sånt i kina innan de ändrade i US.

Undra om de gjort några andra uppdateringar i bilen (nya kameror eller liknande).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
frippan skrev:
Tack!

Och även S och X.
Det förklarar ju inte Kina. Jag tror det är något annat, men vi får se.
Ne jag vet. Om jag verkligen skulle killgissa kan det vara för att de gör ändringar i en produktions lina i taget. Så de börjar med att ändra i US för att sen ändra i kina på denna grejer precis som dem började med nya batterier och sånt i kina innan de ändrade i US.

Undra om de gjort några andra uppdateringar i bilen (nya kameror eller liknande).
Om nu caset är att spara pengar, vilket jag var inne på tidigare, så targetar man ju volymproduktionen och inte tex nya S/X. Den linan är ju precis uppgraderad, så den borde snarare vara först isf...
Nya S/X har ju selfie-cam. Vi får se om det även är HD-kameror eller om dom behåller 1280x768.
Det kan ju vara HD-kameror som får dem att bli säkrare på att ro det i mål.

Då undrar man ju raskt om det blir retro-fit på alla äldre HW3/FSD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:

Jag skulle våga påstå att jag kan mer än dom flesta när det gäller Autonomous Driving.

Enligt min mening är det tillräckligt många som dyrkar Tesla, eller som skriver så mycket försvar av vad allt Tesla gör för att som köpt aktier, så man kan tro att dom är anställda av Tesla.

Själv har jag ingen åsikt om radarns vara, eller inte vara (oavsett vad Tesla/Elon, eller någon annan, står i frågan), men ser +/- för båda modellerna.

Vill inte påstå att jag är någon expert (för det är jag verkligen inte), men har tidigare i min karriär jobbat (dock inte som utvecklare) under ett par år specifikt med både ADAS och AD.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:

Jag skulle våga påstå att jag kan mer än dom flesta när det gäller Autonomous Driving.

Själv har jag ingen åsikt om radarns vara, eller inte vara (oavsett vad Tesla/Elon, eller någon annan, står i frågan), men ser +/- för båda modellerna.

Vill inte påstå att jag är någon expert (för det är jag verkligen inte), men har tidigare i min karriär jobbat (dock inte som utvecklare) under ett par år specifikt med både ADAS och AD.
Finns det aldrig någon korrelation mellan vad du skriver om och vad du citerar? :D
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:

Om nu caset är att spara pengar, vilket jag var inne på tidigare, så targetar man ju volymproduktionen och inte tex nya S/X. Den linan är ju precis uppgraderad, så den borde snarare vara först isf...
Nya S/X har ju selfie-cam. Vi får se om det även är HD-kameror eller om dom behåller 1280x768.

Jo det är sant viktigare att ändra i Model 3 för att spara pengar. Känns dock konstigt för mig att man vill ha två spår ett med Radar och ett Utan. Kanske bara att beslutet om att ta bort radarn kom efter att S och X var färdig utvecklade och man inte hunnit designa om ännu. Den som lever får se.

Men om dem ändrat kameror eller något annat så måste det ju bli retro-fit igen...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:

Jo det är sant viktigare att ändra i Model 3 för att spara pengar. Känns dock konstigt för mig att man vill ha två spår ett med Radar och ett Utan. Kanske bara att beslutet om att ta bort radarn kom efter att S och X var färdig utvecklade och man inte hunnit designa om ännu. Den som lever får se.

Men om dem ändrat kameror eller något annat så måste det ju bli retro-fit igen...
Jag tar på mig mina Tesla Vision-glasögon och väntar spänt. ;) Början av juni var det väl?
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:

Jag tar på mig mina Tesla Vision-glasögon och väntar spänt. ;) Början av juni var det väl?
76606508-family-in-3d-glasses-watching-movie-and-eating-popcorn-from-bowl.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:

Finns det aldrig någon korrelation mellan vad du skriver om och vad du citerar? :D
Jag tycker det var en tydlig korrelation:

1. Du är inte den enda som kan något om ämnet.

2. Bara för att man ser +/- med Teslas lösning och vägval så måste man inte vara köpt av Tesla.

Personangrepp ifrån dig väljer jag dock att inte besvara med samma mynt (bara tråkigt att se, oavsett smiley eller inte).
Bild
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Kan det ha att göra med EUs/Chinas godkännande av bilen? Dvs de kan inte bara plocka bort hårdvaran utan att få ett nytt helbilsgodkännande.

Angående AP1s förträfflighet så håller jag inte med. Jag har haft två S med AP1 från 2015 och AP1 hade utan tvekan sina problem. Den största fördelen var den, i princip, totala avsaknaden av spökbromsningar. Annars var den sämre utifrån vad jag upplevde. Största steget tillbaka kom med EUs styrbegränsningar, gäller samtliga versioner.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar