Min slutsats är att kameror är svaga i regn, motljus och mörker. Lidar är väderpåverkad, men funkar oavsett ljusförhållanden. Radar klarar sig bra oavsett väder. Man behöver med andra ord flera (alla tre?) för att nå L4 som inte är väderkänslig.
Läste bloggen också och visst är det intressant information. Filmen är dock inte i direkt mycket regn, kamerasensorerna fram har tillgång till vindrutetorkare, något som en monterad GoPro inte har vilket vi ser i klippet och därför visar en stor regndroppe i mitten vilket antagligen var meningen att den skulle ha. Bloggen säger också att regn har påverkan för LIDAR vilket syns, mer regn mer påverkan. Snö har än mer påverkan men det lär troligen inte testas i San Francisco.
Det går bevisligen navigera bil på enbart sensorer i synligt ljus vilket Tesla inte är ensamma om. LIDAR, RADAR och SONAR kan inte fungera för redundans då väderberoende och upplösning gör att information går förlorad. Dessa sensorerna kan ge olika fördelar men inget som gör att det går att lösa generell L4/L5 med endast dessa sensorer och det är troligen orsaken till att ingen jobbar med en sådan lösning, alla jobbar med kameror. Redundans är alltså inte aktuell för tex LIDAR.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min slutsats är att kameror är svaga i regn, motljus och mörker. Lidar är väderpåverkad, men funkar oavsett ljusförhållanden. Radar klarar sig bra oavsett väder. Man behöver med andra ord flera (alla tre?) för att nå L4 som inte är väderkänslig.
Lugn, det är pr från ett företag som vill sälja sin lidar. De har rätt i att om man inte väderskyddar sina huvudkameror så kan lidar vara en hjälp. Men ingen utvecklare är så korkad. Alla sätter huvudkameror bakom vindrutan där det finns vindrutetorkare som håller sikten fri. Kameror ser bättre i mörker än människor och bilar är dessutom utrustade med strålkastare. Det är inte ett problem.
För att lösa autonomi så är typ och konfiguration av sensorer totalt ointressant egentligen. Utvecklare väljer de sensorer som deras lösning kräver. Det som är intressant är utvecklingen av AI. Det är det huvudsakliga problemet.
Min slutsats är att kameror är svaga i regn, motljus och mörker. Lidar är väderpåverkad, men funkar oavsett ljusförhållanden. Radar klarar sig bra oavsett väder. Man behöver med andra ord flera (alla tre?) för att nå L4 som inte är väderkänslig.
Lugn, det är pr från ett företag som vill sälja sin lidar. De har rätt i att om man inte väderskyddar sina huvudkameror så kan lidar vara en hjälp. Men ingen utvecklare är så korkad. Alla sätter huvudkameror bakom vindrutan där det finns vindrutetorkare som håller sikten fri. Kameror ser bättre i mörker än människor och bilar är dessutom utrustade med strålkastare. Det är inte ett problem.
För att lösa autonomi så är typ och konfiguration av sensorer totalt ointressant egentligen. Utvecklare väljer de sensorer som deras lösning kräver. Det som är intressant är utvecklingen av AI. Det är det huvudsakliga problemet.
Jag är lugn.
Men det Tesla presenterar är också pr från ett företag, som dessutom säljer sin ofärdiga produkt(FSD) sedan många år.
För att vindrutetorkare ska ta bort regn så måste man även lösa problematiken med regnsensorerna vilket Tesla enligt många har problem med i nuläget.
För att lösa autonomi så är typ och konfiguration av sensorer totalt ointressant egentligen. Utvecklare väljer de sensorer som deras lösning kräver. Det som är intressant är utvecklingen av AI. Det är det huvudsakliga problemet.
Jag tror på, och är tacksam för, redundanta system när jag flyger flygplan, och även när det gäller självkörande bilar. Förklara för mig hur man "ser" i motljus med bara kameror.
För att lösa autonomi så är typ och konfiguration av sensorer totalt ointressant egentligen. Utvecklare väljer de sensorer som deras lösning kräver. Det som är intressant är utvecklingen av AI. Det är det huvudsakliga problemet.
Jag tror på, och är tacksam för, redundanta system när jag flyger flygplan, och även när det gäller självkörande bilar. Förklara för mig hur man "ser" i motljus med bara kameror.
Får bilen svårt att se ska den självklart sänka farten. Det gäller alla sensorer och även kombinationer eftersom det alltid innebär problem om bilen behöver prioritera vilken sensor den ska lita på.
Ps. Redundans för en Tesla är två separata processorer och 5 kameror med sikt framåt. Tesla har valt den konfiguration efter att ha utvecklat självkörande teknik under en längre tid. Det finns inget bevis ännu för att de har valt rätt men det finns inte heller något bevis på det motsatta. Hårdvara spelar heller inte så stor roll. Tesla kan enkelt uppgradera sensorer och processor i bilarna om det krävs. Det är mjukvaran som är det intressanta.
Based on the source code shared by Tesla sleuth u/Sudsington via Reddit the EV automaker might be planning to hike up the price of FSD from $10,000 to $14,000. The company may also be planning to reintroduce Enhanced Autopilot into its driver-assist software lineup with a $4,000 price tag.
Based on the source code shared by Tesla sleuth u/Sudsington via Reddit the EV automaker might be planning to hike up the price of FSD from $10,000 to $14,000. The company may also be planning to reintroduce Enhanced Autopilot into its driver-assist software lineup with a $4,000 price tag.
Förklara för mig hur man "ser" i motljus med bara kameror.
Hur ser du som förare i motljus?
Nu ska vi se... Keps? Polariserande solglasögon hjälper ju lite också. Jag har svårt att se Tesla utrusta front-kamerorona med något av det, men det kanske kommer... Mina ögon kan kisa också, till skillnad från de kameror som sitter i Teslan, det hjälper lite. Jag kan flytta huvudet lite i höjdled, det kan också hjälpa. Sen har vi ju solskydden inne i bilen.
Det går inte blända en fartkamera med helljuset. Det går alltså att lösa.
Fartkameror använder inte kameran för att bestämma avstånd och fart. De har ju en radar som gör det.
Kameran i fartkameran tar bara en bild för identifikation och den tas när helljuset är i en vinkel som gör att det inte längre bländar.
Success rate för fartkamerabilder är väl dessutom ganska låg, skulle inte fungera så bra som förarstöd
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det finns typ ir kameror som inte bländas som vanliga kameror.
ev använder tesla något liknande (vilket inte vore förvånande då skillnaden i pris är minimal). Om de inte används så byts det ganska säkert ut,
Det finns typ ir kameror som inte bländas som vanliga kameror.
ev använder tesla något liknande (vilket inte vore förvånande då skillnaden i pris är minimal). Om de inte används så byts det ganska säkert ut,
Mainstream media som Electrek berättar så klart inte grundorsaken till chip-bristen: Alla chip som går åt för att få in trackers i COVID-vaccinen...
Bevisen är solklara och myndigheterna för oss bakom ljuset, som här t ex https://www.health.gov.au/initiatives-a ... technology