Skall man köpa begagnad M3 i väntan på MY?
Moderator: Redaktion
Skall man köpa begagnad M3 i väntan på MY?
Har bokat en MY för drygt 2 månader sedan och har idag en Mercedes 220d 2017. Har börjat inse med alla förseningar med bygget av Gigafactory i Berlin att det kommer dröja ganska länge innan jag kommer få njuta av min My. Har därmed börjat leka lite med tanken att köpa en begagnad M3 i väntat på att Model Y börjar levereras. Lite för att jag tänker mig att kanske värdet minskar snabbare i min Mercedes än vad det skulle göra med en M3. Farsan tycker jag skall strunta i Tesla och köpa en Audi Q4 E-tron istället, men efter att tittat på den så känner jag mig väldigt oinspirerad att köpa något från de gamla tyska rävarna (MB, Audi, BMW).
Vad tror ni, skulle ni byta till en M3 så länge eller hålla kvar i den gamla dieseln, eller tror ni värdeminskningen på en M3 skulle överträffa den på min gamla diesel som är avbetald och fri från banklån? Har blivit erbjuden 300k för min Merca av en bilfirma.
Anledningen till att jag inte kan nöja mig med en M3 i ett längre lopp är att jag har två grabbar på 10 och 13 år samt två hundar samt så har jag fått frugan och äldsta grabben att börja spela golf så det tar en hel del utrymme.
Vad tror ni, skulle ni byta till en M3 så länge eller hålla kvar i den gamla dieseln, eller tror ni värdeminskningen på en M3 skulle överträffa den på min gamla diesel som är avbetald och fri från banklån? Har blivit erbjuden 300k för min Merca av en bilfirma.
Anledningen till att jag inte kan nöja mig med en M3 i ett längre lopp är att jag har två grabbar på 10 och 13 år samt två hundar samt så har jag fått frugan och äldsta grabben att börja spela golf så det tar en hel del utrymme.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skall man köpa begagnad M3 i väntan på MY?
Jag beställde en MY i oktober och köpte en M3 I december. 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ekonomiskt tror jag de är billigare att köra vidare med din bil du redan har, sällan en bil affär är ekonomisk. Sen kanske känslorna gör att du ändå köper en M3.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nackdelen med M3 är ju att det är en sedan, med det som en sådan bagagelucka medför. Spelar själv golf och går fint att lägga in två golfbagar utan problem. Däremot så är ju cyklar och annat inte möjligt att lägga in (som tex. på en kombi, halvkombi eller SUV). Hundar tror jag också blir problem.mackan_ax skrev:Har bokat en MY för drygt 2 månader sedan och har idag en Mercedes 220d 2017. Har börjat inse med alla förseningar med bygget av Gigafactory i Berlin att det kommer dröja ganska länge innan jag kommer få njuta av min My. Har därmed börjat leka lite med tanken att köpa en begagnad M3 i väntat på att Model Y börjar levereras. Lite för att jag tänker mig att kanske värdet minskar snabbare i min Mercedes än vad det skulle göra med en M3. Farsan tycker jag skall strunta i Tesla och köpa en Audi Q4 E-tron istället, men efter att tittat på den så känner jag mig väldigt oinspirerad att köpa något från de gamla tyska rävarna (MB, Audi, BMW).
Hur många mil kör ni per år, och har ni möjlighet att ladda hemma till bra pris?
Räkna med en värdeminskning på en M3 med ca 50 papp per år, även om sådant är svårt att förutsäga exakt. Men som en referens så har vår M3 AWD LR tappat ca 90 papp efter två år och 2500 mil, om man räknar vad en ny M3 kostar idag och efter miljöbilspremie (det kostar alltså mig ca 90 papp att byta in vår två gamla M3 AWD LR till en splitter ny, efter avdragen miljöbonus).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Med så låg värdeminskning fattar jag inte varför någon köper begagnad M3.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Brukar ju var så i vanliga fall att ju fler bilbyten desto mer pengar har man kastat bort.
Jag tror det är bättre att behålla den gamla bilen tills det är dags att byta till den nya.

Jag tror det är bättre att behålla den gamla bilen tills det är dags att byta till den nya.
Jo, i vanliga fall. Men i detta fallet så går jag i princip +/- 0 på det hela om höjningen av förmånsbeskattningen klubbas igenom av riksdagen den 1/7.Dexter skrev:Brukar ju var så i vanliga fall att ju fler bilbyten desto mer pengar har man kastat bort.![]()
Då får jag dessutom nya däck (som ändå måste bytas för en 15 papp), elbaklucka (5 papp för osäker tredjepartslösning), rattvärme (bryr jag minst om), värmepump (vill gärna ha på hösten/vintern/våren), ny interiör, lite större nyare batteri, ny hårdvara (HW3), och lite annat smått och gott. I princip utan någon kostnad. Samt en ny fräsch bil med 0 mil.
Dock är det lite av en chansning, då våra politiker alltid är ute i sista stund, och är i stort helt oförutsägbara!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Säg det till Tars!Dexter skrev:Brukar ju var så i vanliga fall att ju fler bilbyten desto mer pengar har man kastat bort.![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vid en koll på Blocket så ligger det 121 begagnade M3 ute, undrar om det är nån som faktiskt säljs när man förväntar sig 80-90% av nypris för en flera år gammal bil som dessutom har hunnit få en hel del uppdateringar i senaste version. Ett exempel, en LR 2019 som gått drygt 4000 mil för 530 tkr, samma bil ny efter bonus kostar 550 tkr - låter det lockande?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Ja. Köp en Model 3 så länge. Det är nog bra att sälja Mercan innan priserna på diesel- och bensinbilar rasar. En billig begagnad Model S kan annars vara ett alternativ i väntan på Model Y.mackan_ax skrev:Har bokat en MY för drygt 2 månader sedan och har idag en Mercedes 220d 2017. Har börjat inse med alla förseningar med bygget av Gigafactory i Berlin att det kommer dröja ganska länge innan jag kommer få njuta av min My. Har därmed börjat leka lite med tanken att köpa en begagnad M3 i väntat på att Model Y börjar levereras. Lite för att jag tänker mig att kanske värdet minskar snabbare i min Mercedes än vad det skulle göra med en M3. Farsan tycker jag skall strunta i Tesla och köpa en Audi Q4 E-tron istället, men efter att tittat på den så känner jag mig väldigt oinspirerad att köpa något från de gamla tyska rävarna (MB, Audi, BMW).
Antar att du har provsuttit M3 (samma storlek i kupé som MY?), men jag kan inte sitta bekvämt bakom mig själv i en M3 (är 185) så tänk på hur mycket grabbarna kommer att ha vuxit om 1-2 år.mackan_ax skrev:Anledningen till att jag inte kan nöja mig med en M3 i ett längre lopp är att jag har två grabbar på 10 och 13 år samt två hundar samt så har jag fått frugan och äldsta grabben att börja spela golf så det tar en hel del utrymme.
Vi är fyra i familjen som spelar golf och 4 bärbagar ryms i bagaget utan att fälla sätet. Det är första bilen jag äger som jag får in 4 golfbagar ”på längden” i bagaget (drivern separat).dfa skrev:Antar att du har provsuttit M3 (samma storlek i kupé som MY?), men jag kan inte sitta bekvämt bakom mig själv i en M3 (är 185) så tänk på hur mycket grabbarna kommer att ha vuxit om 1-2 år.mackan_ax skrev:Anledningen till att jag inte kan nöja mig med en M3 i ett längre lopp är att jag har två grabbar på 10 och 13 år samt två hundar samt så har jag fått frugan och äldsta grabben att börja spela golf så det tar en hel del utrymme.
2 hundar är nog mer problematisk dock...

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Jag gjorde nyligen precis detta då jag tröttnade på alla förseningar på min MY jag beställde förra våren.
Budade hem en M3 LR från 2019 med "rätt" konfiguration på kvd till ca 40-50k under "marknadspris" och sålde min V60 CC från 2018.
Jag räknar inte med att förlora särskilt mycket om jag säljer den nästa vår och tar leverans av MY då jämfört med värdeminskning och bränslekostnad på V60:n. Kör ca 2000-2500 mil/år. Risken är väl att andrahandsvärdet på M3 sjunker "över en natt" när alla byter in sina M3:or mot en prissänkt MY och utbudet tillfälligt överstiger efterfrågan.
Däremot kommer jag ha betydligt mycket mer körglädje närmsta året...
Budade hem en M3 LR från 2019 med "rätt" konfiguration på kvd till ca 40-50k under "marknadspris" och sålde min V60 CC från 2018.
Jag räknar inte med att förlora särskilt mycket om jag säljer den nästa vår och tar leverans av MY då jämfört med värdeminskning och bränslekostnad på V60:n. Kör ca 2000-2500 mil/år. Risken är väl att andrahandsvärdet på M3 sjunker "över en natt" när alla byter in sina M3:or mot en prissänkt MY och utbudet tillfälligt överstiger efterfrågan.

Snyggt jobbat!hakon18 skrev:Jag gjorde nyligen precis detta då jag tröttnade på alla förseningar på min MY jag beställde förra våren.

Vad budade du hem M3:an för (med alla avgifter)?