Bara pga allt negativt struntprat om elbilars prestanda och krav på laddmöjligheter varje 25 km har jag fyra förslag som kanske inte riktigt följer intentionen i tråden. Jag har varit på de fyra ställen. Alla är "must see" för alla som bor i Sverige enligt min helt personliga uppfattning.
Tossebergsklätten mellan Sunne och Torsby. Sägs vara Sverges brantaste asfaltväg. Mycket fint ställe med utsiktstorn och café. 200 meter stigning på två km. Billig snabbladdning vid Coop i Torsby. Koordinater: 59.978678, 13.09018
Nipfjället, sommarparkeringen. Högsta vägen i Sverige, 1003 m o h. Grusväg. Man måste ju inte ta en veckas fjällvandring med 20 kg ryggsäck. En promenad på 1,5 km från parkeringen upp till Lillnipen är en mycket fin upplevelse för både barn och vuxna. Eller så tittar man bara efter renar genom bilrutan. Mycket regenerering på vägen ner till Idre

Närmaste snabbladdare är i Särna. 61.960161, 12.848521
Är man i Särna eller Idre får man inte missa Njupeskärs vattenfall i Fulufjällets Nationalpark. Det är 93 meter och är ett av Sveriges högsta. Det är 2 km vandring enkel väg till vattenfallet. 61.634169, 12.722565
Flatruetvägen över fjället Flatruet i Härjedalen, 975 meter över havet är Sveriges högst belägna allmänna väg. Det är en grusväg. Snabbladdare i Ljungdalen och Funäsdalen. 62.740141, 12.741126
Ett litet tips till eventuella nybörjare som kör elbil med litet batteripack. Ladda när du kan, inte när du måste. Då slipper man långsamladdning om man inte kan snabbladda där man tänkte göra det.
Ha en skön elblssommar!