12000 mil med Ioniq

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fader J
elbilist

12000 mil med Ioniq

Inlägg av Fader J »

I fjol vintras gav jag en lägesrapport om livet med en Ionic (28kwh) som elbil, pendlarbil och i praktiken familjens huvudbil. Sedan dess har det gått en pandemi, minskad körning och allt annat som vi alla känner till. Nu inför sommaren har vi kört 12000 mil inalles med bilen. För det mesta landsvägspendling men sommartid också resor till släkt och vänner söderut - vi finns i Jämtland.

Det går fortsatt bra och inget har krånglat med bilen sedan sist. Räckvidden torde ha sjunkit ett par procent sedan sist.

Det är fortfarande klent med snabbladdare norr om Östersund, men det är ju på gång att åtgärdas med bidragspengar - bra för möjligheten att resa norröver utan Tesla.

Och den får ticka vidare i några år till, så länge det fungerar är det ju lämpligt. Det blir ju 3500+ mil/år pandemifria år, så vi får se hur länge det håller med hänsyn till batteridegradering.
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: 12000 mil med Ioniq

Inlägg av HelectriC »

Imponerande!
Laddar ni mycket på offentliga snabbladdare? Det skulle ju bli en helt annan värld för er med en elbil som inte behöver laddas så ofta på långresor.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fader J
elbilist

Re: 12000 mil med Ioniq

Inlägg av Fader J »

Det blir snabbladdare på långresor eller vid dagar (enstaka) med extrabehov. Långresor med barnen (tre st) går bra-de behöver fortfarande rasta lika ofta som bilen behöver laddas. I vardagslag så kör jag 10-20 mil om dagen till/från och i jobbet. Laddplats finns på de flesta ställen, nu även en snabbladdare nära en av mina arbetsplatser. Används enstaka tillfällen, men oftast räcker befintliga typ 2 eller motorvärmarstolpar.
El-ioniq sedan 2018.
Skriv svar