Väggmonterad laddbox

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Väggmonterad laddbox

Inlägg av ceo »

Hej!

Finns det någon som installerat nåt annat än trefas för att ladda bilen?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: Väggmonterad laddbox

Inlägg av matbl »

En laddbox är bara en annan variant på trefas... Enda fördelen är möjligheten att ladda med 32A istället för 16A.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Inlägg av ceo »

matbl skrev:
En laddbox är bara en annan variant på trefas... Enda fördelen är möjligheten att ladda med 32A istället för 16A.
En icke försumbar fördel. ;-)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

En annan fördel är att man slipper ta ut laddutrustningen ur bilen varje gång man ska ladda.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Kan man lösa genom att köpa en ordinarie sladd extra, blir något billigare om man måste beställa ett trefasuttag också. Mycket billigare om man redan har ett trefasuttag bra placerat.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Inlägg av ceo »

Segelflygaren skrev:
En annan fördel är att man slipper ta ut laddutrustningen ur bilen varje gång man ska ladda.
Jag har sladden i väggen hela tiden, så för mig är det inte ett problem. Det jag vill är att använda dubbelladdaren fullt ut och få 11 mil/timme laddning hemma.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare

Inlägg av b232 »

Är det inte någon nackdel att ha sladden i väggen hela tiden?
Ingen risk att den ligger och tjuvdrar ström? (gröna lampan på kabeln lyser)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

Bod skrev:
Kan man lösa genom att köpa en ordinarie sladd extra, blir något billigare om man måste beställa ett trefasuttag också. Mycket billigare om man redan har ett trefasuttag bra placerat.
Jag har köpt ytterligare en laddkabel inkl. extra röd laddare som jag alltid har i garaget och använder för laddning där.
Ordinarie kabel + laddare ligger i bilen, och används på övriga platser.

Tanken med detta är dels att slippa plocka ut kabeln ur bilen varje gång jag laddar hemma, men även för att ha en laddkabel i reserv om den i bilen skulle gå sönder eller bli stulen.
Känns tryggare att veta att jag då kan köra bilen oavsett detta, och inte behöva förlita mig på att få fram ny laddkabel snabbt ;)
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Röd trefas är det man behöver... Kabeln behöver man inte släpa med i bilen hela tiden. Typ bara vid längre resor eller resor där man vet att man är lite på gränsen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

Jag vill gärna ha kabeln i bilen, man vet aldrig om det plötsligt blir aktuellt med en längre resa. Själv har jag köpt en fransk laddbox som klarar 32A, om man trycker på en knapp på boxen så öppnar laddluckan på bilen (grymt bra funktion). Man kan även koppla in den på elmätaren och på så sätt ladda maximalt beroende på vad övriga elförbrukare förbrukar för tillfället. Det visade sig dock finnas en liten hake med den funktionen, den funkar bara om man har en fransk elmätare...
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Inlägg av hasse_h »

Segelflygaren skrev:
Jag vill gärna ha kabeln i bilen, man vet aldrig om det plötsligt blir aktuellt med en längre resa. Själv har jag köpt en fransk laddbox som klarar 32A, om man trycker på en knapp på boxen så öppnar laddluckan på bilen (grymt bra funktion). Man kan även koppla in den på elmätaren och på så sätt ladda maximalt beroende på vad övriga elförbrukare förbrukar för tillfället. Det visade sig dock finnas en liten hake med den funktionen, den funkar bara om man har en fransk elmätare...
Har du en länk?
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare

Inlägg av axel »

Jag tänkte på samma sätt, att jag inte ville behöva komma ihåg kabeln när jag drar iväg. Löste det genom att köpa en till Tesla kabel till. Så nu ligger en alltid i bilen.
Tar oftast med den andra också för att ha en reserv om den ena går sönder eller kommer bort på resan.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

hasse_h skrev:
Segelflygaren skrev:
Har du en länk?
http://www.ve-tronic.fr/store/index.php ... ommon/home
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Inlägg av hasse_h »

Segelflygaren skrev:
hasse_h skrev:
Segelflygaren skrev:
Har du en länk?
http://www.ve-tronic.fr/store/index.php ... ommon/home
Merci!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag har kört min bil sedan Mars. Inte laddat utanför huset en enda gång... Ok på Arlanda men det är bara för parkeringen... Behoven varierar såklart men så har det varit för mig.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

hybris skrev:
Jag har kört min bil sedan Mars. Inte laddat utanför huset en enda gång... Ok på Arlanda men det är bara för parkeringen... Behoven varierar såklart men så har det varit för mig.
Jo, behoven är självklart olika.
Jag har laddat 32 A ungefär 10 gånger sedan slutet av juni, varav ca 5 tillfällen via mode 3 typ 2 och ca 5 tillfällen med 32 A byggström och min franska laddbox. För mig har det varit toppen med dubbelladdare. Sedan har jag laddat ca 10 gånger på supercharger i Arboga. Ett stort antal gånger med trefas 16 A och även ett stort antal gånger med 13 A enfas. Bilen har snart gått 1 200 mil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

hybris skrev:
Kanske dags för ett nytt ord:
P-ladda - ladda sin elbil bara för att komma åt gratis parkeringsplatsen. :lol:
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

TiborBlomhall skrev:
hybris skrev:
Hehe, bra ord. Men vi får väl se hur länge det kommer att gälla när nu fler och fler tar betalt för laddning på offentliga platser, bara se Fortums nya laddstolpar. När jag var i Gävle senaste med Mitshubitsin så var det flera ställen som kostade 10 kr för att starta laddningen. Kanske benämna det B-ladda: Ladda på offentlig laddats som kostar pengar.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Inlägg av ceo »

TiborBlomhall skrev:
hybris skrev:
Står man gratis på Arlanda? (!)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Ja, men bara med elkabeln ansluten, annars får du betala.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar