Tesla hamburgare?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Förhoppningsvis veganburgare.

Snurrade en studie för några år sen där man i USA helt raderade nyttan med elbil kontra fossilt om man med familj i elbil stannade och åt miljövidrig mat och man i fossilbilen åt veganskt, minns jag inte helt fel så var det just snabbmatskedja som var till grund för räkneexemplet.

Hade varit intressant att räkna på samma exempel i Sverige då brist på vettig mat kring laddplatser är ett problem i mina ögon.

Att använda det som moralisk snuttefilt för att fortsätta köra fossilt är väl inte heller meningen?

Finns massor man inte "ska" göra. Vi skaffade hund. Det ska man inte heller göra. Inte skaffa barn heller. Så det beror på hur självutplånande man vill bli? De stora förändringarna görs ändå av politikerna som straffar "felbeteenden" och belönar rätt beteende. Så straffskatt på kött är nog bättre för klimatet än några medelklasspersoner med existentiell ångest.
Jerka

Inlägg av Jerka »

LarsL skrev:
Vegetariska hamburgare är som grillar på elbilar. De försöker vara något de inte är.
Jag tycker snarare att vegoburgare är som elbilar - de brukade vara dåliga och folk som inte hängt med tror fortfarande att de är dåliga, men i själva verket är de riktigt bra nu för tiden!

En personlig favorit är Max Crispy No Chicken-burgare.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag giller sallader till grillat.
Har provat vegansk fuskkött men tycker inte det smakar gott. Tycker inte det mättar.
En tacostånd hade varit ok (börjar med t också)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag gillar halloumiburgare, med bacon på! :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

I tacos tycker jag vegetariskt alternativ fungerar. Det är ju mest kryddorna som smakar.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Testa kött helt utan kryddor eller marinad. Så gott är det inte, jag står gärna över.

Brukar ibland köra korvbröd med bara ketchup, senap och räksallad. Visst det låter fattigt, men saknar inte korven för fem öre.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Anonymous FTW skrev:
Testa kött helt utan kryddor eller marinad. Så gott är det inte, jag står gärna över.
Jag tycker entrecote har en mycket speciell smak som inte behöver så mycket krydda. Samma sak med renkött.
Men viss, lite salt behövs ju i regel. Men det vill man väl har i vattnet när man kokar rotsaker också?

När det gäller korven brukar jag skippa brödet. Det behövs inte. Försöker bara äta kolhydrater jag verkligen vill ha.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jerka skrev:
LarsL skrev:
Vegetariska hamburgare är som grillar på elbilar. De försöker vara något de inte är.
Jag tycker snarare att vegoburgare är som elbilar - de brukade vara dåliga och folk som inte hängt med tror fortfarande att de är dåliga, men i själva verket är de riktigt bra nu för tiden!

En personlig favorit är Max Crispy No Chicken-burgare.
Detta! Rekommenderas varmt!
Mickep

Inlägg av Mickep »

Kyckling och fisk(dvs lax) är gott grillat men behöver något till. Viss kött gör sig väldigt bra utan kryddor (det är maillardeffekten, men det är samma som med bruna på bröd)
men i tacos är kött bara en av många beståndsdelar. (majs tomater gurka och en stark sås/kräm är mesta av smaken). Fö stark sås är smaken av smärta.(tar bort allt annat).
Men någon form av snabbmat skulle det bli. Hamburgare är så tråkigt tycker jag, skulle gärna se något annat typ asiatiskt eller varför inte mellanöstern mat.(de har en brödtillagningssätt som är löjligt god).
Skulle vara kul om svensk rulle kom ut i världen. korv med bröd? Glass är dock en nobrainer för att locka barnfamiljerna.
Anonymous FTW

Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:
Jag tycker entrecote har en mycket speciell smak som inte behöver så mycket krydda. Samma sak med renkött.
Men viss, lite salt behövs ju i regel. Men det vill man väl har i vattnet när man kokar rotsaker också?

När det gäller korven brukar jag skippa brödet. Det behövs inte. Försöker bara äta kolhydrater jag verkligen vill ha.
"inte så mycket krydda", är även det krydda. Jag brukar inte ha salt när jag kokar rotsaker, men det spelar ingen roll för rotsaker har aldrig räknats som kött och det var kött och dess smak eller avsaknad av denna som det syftades på.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:

"inte så mycket krydda", är även det krydda. Jag brukar inte ha salt när jag kokar rotsaker, men det spelar ingen roll för rotsaker har aldrig räknats som kött och det var kött och dess smak eller avsaknad av denna som det syftades på.
Jag menar saltet. När jag steker entrecote använder jag endast salt. Men varför ska man steka kött helt utan kryddor eller marinad om man tycker smakar bra?
Anonymous FTW

Mickep skrev:
Kyckling och fisk(dvs lax) är gott grillat men behöver något till. Viss kött gör sig väldigt bra utan kryddor (det är maillardeffekten, men det är samma som med bruna på bröd)
men i tacos är kött bara en av många beståndsdelar. (majs tomater gurka och en stark sås/kräm är mesta av smaken). Fö stark sås är smaken av smärta.(tar bort allt annat).
Men någon form av snabbmat skulle det bli. Hamburgare är så tråkigt tycker jag, skulle gärna se något annat typ asiatiskt eller varför inte mellanöstern mat.(de har en brödtillagningssätt som är löjligt god).
Skulle vara kul om svensk rulle kom ut i världen. korv med bröd? Glass är dock en nobrainer för att locka barnfamiljerna.
Har nog aldrig ätit grillad kyckling utan krydda, eller marinerade som de brukar vara men jag brukar alltid köpa färdiggrillade i butik.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:

Jag menar saltet. När jag steker entrecote använder jag endast salt. Men varför ska man steka kött helt utan kryddor eller marinad om man tycker smakar bra?
Jag äter varken kött, fisk, fågel eller grönsaker utan någon form av kryddor.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Anonymous FTW

Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:

Det är smaken av kött. Vissa påstår att kött är gott. Men vad är kött utan krydda, jag tycker det smakar skit utan krydda, så det kanske är kryddan som är god inte specifikt köttet. Så nej jag håller inte med de som säger att "kött är gott"
Mickep

Inlägg av Mickep »

Smaken är olika. Riktigt bra kött är gott utan kryddor. (men vem äter något utan smaktillsättning nuförtiden)
Köpte mango. det var inte gott!
Gillar meloner, men mango var bara bitter.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Men man får fortfarande äta vad man vill utan att nån annan ska
lägga sig i och försöka få en att få dåligt samvete?
Hoppas verkligen att det är så!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:

Ja, entrecote är nog min favorit också. Men det krävs att den är grillad så att fettet verkligen smälter på rätt sätt. Svårt att få till det på samma sätt i en stekpanna.

Min faster med familj och mina farföräldrar var dock vegetarianer redan i slutet på 70-talet. Även i min familj testade vi att äta vegetariskt under ett år på 80-talet. Det odlades "biodynamiskt" och gud vet allt. Antagligen var de långt före sin tid. Men vill minnas att det som framfördes som fördelar mest var hälsomässiga sådana. Etik och miljö var inte i ropet på det sättet då vad gäller kött.

Apropå kolhydrater så är alla kolhydrater som inte är öl egentligen helt bortkastade. :lol:
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Förhoppningsvis veganburgare.

Snurrade en studie för några år sen där man i USA helt raderade nyttan med elbil kontra fossilt om man med familj i elbil stannade och åt miljövidrig mat och man i fossilbilen åt veganskt, minns jag inte helt fel så var det just snabbmatskedja som var till grund för räkneexemplet.

Hade varit intressant att räkna på samma exempel i Sverige då brist på vettig mat kring laddplatser är ett problem i mina ögon.

Att använda det som moralisk snuttefilt för att fortsätta köra fossilt är väl inte heller meningen?

Finns massor man inte "ska" göra. Vi skaffade hund. Det ska man inte heller göra. Inte skaffa barn heller. Så det beror på hur självutplånande man vill bli? De stora förändringarna görs ändå av politikerna som straffar "felbeteenden" och belönar rätt beteende. Så straffskatt på kött är nog bättre för klimatet än några medelklasspersoner med existentiell ångest.
Att använda elbilen som moralisk snuttefilt för att fortsätta leva som vanligt är väl inte heller meningen?

Men jag håller med, vi behöver styrmedel, men trots att djurindustrin skapar enorma miljö och hälsoproblem så fortsätter vi snarare subventionera branschen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Larofo skrev:
Men man får fortfarande äta vad man vill utan att nån annan ska
lägga sig i och försöka få en att få dåligt samvete?
Hoppas verkligen att det är så!

Eller köra vilken bil man vill... eller flyga vart man vill på semestern... eller...

Jag tror att i vidare samhällsgrupper så är inget av det ovanstående särskilt tabubelagt. Det är mest en liten klick DN-läsare ur den urbana medelklassen som vaktar på varandra. (vi prenumererar på DN sen över 10 år tillbaka själva så att... Vet allt om Björn Wimans alarmism. :ugeek: )
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Anonymous FTW skrev:
Det är smaken av kött. Vissa påstår att kött är gott. Men vad är kött utan krydda, jag tycker det smakar skit utan krydda, så det kanske är kryddan som är god inte specifikt köttet. Så nej jag håller inte med de som säger att "kött är gott"
Det mesta smakar skit utan salt, och i likhet med det mesta annat så kan även kött smaka gott med bara salt som krydda.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:

Att använda elbilen som moralisk snuttefilt för att fortsätta leva som vanligt är väl inte heller meningen?

Men jag håller med, vi behöver styrmedel, men trots att djurindustrin skapar enorma miljö och hälsoproblem så fortsätter vi snarare subventionera branschen.

Har jag gjort det då? Beslutet ligger som sagt inte hos mig heller. Visst kan jag visa lite god vilja och avstå saker frivilligt men det kommer ju inte göra nån som helst skillnad eftersom det bara är en bråkdel som verkligen bryr sig och dessutom tror att deras lilla bidrag gör skillnad.

Att jag valde elbil är faktiskt en sån grej. Vi flyttade till villa och behövde en andrabil. Jag räknade lite (nåja, mycket!) och insåg hur billig en i3 skulle vara och resten är historia. Utan i3 och mina erfarenheter av den så hade jag heller aldrig köpt en Tesla bara 3 månader senare. Hade det inte varit billigare med i3:an än en M135i eller nåt liknande så hade jag ju valt bensinaren på den tiden. Dvs, jag valde inte elbil. Jag valde låga (relativt) kostnader.

Nu höjer de förmånsvärdet och färre kommer göra samma resa som jag gjort.

Vad gäller kött så är det ju ganska dyrt redan. Men det kanske behövs importtullar för utomeuropeiskt kött (Läs från Brasilien och Argentina främst) som gör att det blir, minst, lika dyrt som inhemskt kött? Och så kanske en straffskatt på allt kött ovanpå det? Jag vet inte riktigt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:

Smaken är olika helt enkelt. Du gillar kryddor. Själv har jag lite svårt att äta salt bara som det är. Varför tror du att du måste tycka kött är gott?
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare

Inlägg av alseC »

Alla som tror att de kommer rädda klimatet med att sluta äta kött och mjölk måste lära sig skilja på hur det framställs. Vi har inte klarat oss utan att ha gräsätare som kan beta och livnära sig på de som växer i de nordiska länderna. Vi kan inte heller göra det som alla tycks tro att odla de växter som vegetarisk/vegansk behöver, för de krävs näringsämnen som vi importerar (fosfor) och det är både bättre och enklare att beta med idisslare och sedan använda den gödseln för att odla vårt behov av ceralier, rotfrukter och grönsaker. Att den allmänna uppfattningen, både bland många forskare, mediafolk och opinionsbildare är att vi ska sluta äta kött och mjölk för att rädda klimatet, i Sverige och EU, bygger på några forskares beräkningar, som dessvärre inte beaktar de komplexa natur och ekosystem som vi är en del av.
Det fanns många gånger mer idisslare, som bisonoxar och mammutar och de påverkade inte klimatet som de ingenjörerna nu har räknat fram, ska rädda klimatet, att ta bort vår matförsörjningstrygghet med inhemska råvaror.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Varför lyfter inte aktien?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

MrRun skrev:
Varför lyfter inte aktien?
För att det är ännu en nyhet om att Tesla lägger energi på annat att bygga en bättre bil kanske?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Skriv svar