Jo, liknelsen är ganska bra. För att sälja elbilar till de tveksamma så sätter de på en stor grill och för att sälja sojaplättar så klär de ut dem till hamburgare. Alltid lurar det någon liksom.Jerka skrev:Jag tycker snarare att vegoburgare är som elbilar - de brukade vara dåliga och folk som inte hängt med tror fortfarande att de är dåliga, men i själva verket är de riktigt bra nu för tiden!LarsL skrev:Vegetariska hamburgare är som grillar på elbilar. De försöker vara något de inte är.
En personlig favorit är Max Crispy No Chicken-burgare.
Tesla hamburgare?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Tesla hamburgare?
Vi också. Prova även med avokadoskivor, majonäs och chilidressing på (för de som inte vill använda bacon). Perfekt!mikebike skrev:Jag gillar halloumiburgare, med bacon på!
Vi har även gjort supergoda fiskburgare (bara att mala fastare fisk som marulk eller kattfisk i köttkvarnen, och göra en färs på det med ägg och ströbröd, och forma till burgare).
Finns så fantastiskt mycket goda fisk- och grönsaksalternativ att man inte behöver hålla på med konstlad fejkmat som köttefterapningar.
Grönsaksriket, och fisk/skaldjursriket, är fantastiskt gott, stort och brett i sig (mycket mer varierat än köttriket). Gäller bara att ha lite fantasi och veta hur man lagar maten (enkelt, om man lägger ner några minuter på det).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Finns så mycket fantastiskt gott att grilla!Mickep skrev:Jag giller sallader till grillat.
Har provat vegansk fuskkött men tycker inte det smakar gott. Tycker inte det mättar.
En tacostånd hade varit ok (börjar med t också)
Är verkligen lite av grillfanatiker, förutom att jag gillar mycket att laga mat, och grillar mycket mer grönsaker och fisk än kött (även om jag gärna gör det också; bilvit rätt duktig på revbensspjäll som jag barbequear i pelletsgrill under 6-8 timmar, och penslar med egen bbq-sås). Stapelvaror att ha på grillen hemma är aubergine och zucchini, men även kål som man grillar långsamt och penslar med smör är fantastiskt gott och mjällt tillbehör.
Vi hade en amerikansk-svenska på besök i helgen (gammal vän som bor i CA), och inget problem att fixa en supergrillmåltid även om hon är vegetarian. Hon var supernöjd!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
”Några forskares beräkningar” är forskarvärldens koncensus, att andra har kommit till en slutsats som passar din världsbild betyder inte att det har förändrats.alseC skrev:Alla som tror att de kommer rädda klimatet med att sluta äta kött och mjölk måste lära sig skilja på hur det framställs. Vi har inte klarat oss utan att ha gräsätare som kan beta och livnära sig på de som växer i de nordiska länderna. Vi kan inte heller göra det som alla tycks tro att odla de växter som vegetarisk/vegansk behöver, för de krävs näringsämnen som vi importerar (fosfor) och det är både bättre och enklare att beta med idisslare och sedan använda den gödseln för att odla vårt behov av ceralier, rotfrukter och grönsaker. Att den allmänna uppfattningen, både bland många forskare, mediafolk och opinionsbildare är att vi ska sluta äta kött och mjölk för att rädda klimatet, i Sverige och EU, bygger på några forskares beräkningar, som dessvärre inte beaktar de komplexa natur och ekosystem som vi är en del av.
Det fanns många gånger mer idisslare, som bisonoxar och mammutar och de påverkade inte klimatet som de ingenjörerna nu har räknat fram, ska rädda klimatet, att ta bort vår matförsörjningstrygghet med inhemska råvaror.
60% av jordens alla däggdjur är boskap, 36% är människor och 4% är vilda djur.
Ser man inte problemet så är det bara att beklaga.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Grundkryddor som lite peppar och enkelt skippar jag aldrig (oavsett fisk, kött eller vegetariskt), men låter som du köper kött av fel kvalitet. Misstänker att du köper odlat kött (smakar sällan något gott). Testa att grilla lite hjort, älg, ren, rådjur, vildsvin. Är ju grymt fantastiskt om du har rätt kvalitet. Behöver knappt några kryddor. Kan njutas nästan med enbart en enkel grönsallad till (som de ofta gör i Italien). Lite ringlad balsamico på både köttet och sidosalladen och du är hemma!Anonymous FTW skrev:Testa kött helt utan kryddor eller marinad. Så gott är det inte, jag står gärna över.
Men en servera gärna ditt grillade vilt med en god rödvinssås eller cognacsås, en hemmagjord potatis/kronärtskocks-gratäng, lite grillad färsk sparris till så har du en mer klassisk huvudrätt. Grymt gott!

Tips:Anonymous FTW skrev:Testa kött helt utan kryddor eller marinad.
Vanligt kött i vanlig marinad är i princip meningslös och utan verkan.
Brukar nästan aldrig marinera kött. Fungerar sällan.
Grönsaker går oftast bättre att marinera (testa att marinera grillad zucchini i lite olivolja, pressad vitlök, lite vitvin eller pressad citron). Skall jag krydda kött så injicerar jag med mariandstruta, eller kör hellre ett torr rubb (egen kryddblandning på).
Fungerar mycket bättre!

-
[/quote][/quote]Fredrik j skrev:Anonymous FTW skrev:Smaken är olika helt enkelt. Du gillar kryddor. Själv har jag lite svårt att äta salt bara som det är. Varför tror du att du måste tycka kött är gott?Fredrik j skrev:
Det är smaken av kött. Vissa påstår att kött är gott. Men vad är kött utan krydda, jag tycker det smakar skit utan krydda, så det kanske är kryddan som är god inte specifikt köttet. Så nej jag håller inte med de som säger att "kött är gott"
Ja jag gillar kryddor, massor av kryddor. Jag har inget problem att äta salt bara som det är, bruka ta en tequila efteråt och på det en citronklyfta, förstår inte alls att någon skulle tycka det skulle vara " svårt" att få i sig heller, men visst vi är alla olika.
Ja det måste var när jag såg en ko slaktas, det såg så gott ut så blev väldigt besviken när det inte smakade som det såg ut.
Jag använder själv i princip aldrig salt. Oavsett om fisk, potatis, kött, grönsaker, etc. Tycker inte om vår svenska bittert söndersaltade mat.Anonymous FTW skrev:"inte så mycket krydda", är även det krydda. Jag brukar inte ha salt när jag kokar rotsaker, men det spelar ingen roll för rotsaker har aldrig räknats som kött och det var kött och dess smak eller avsaknad av denna som det syftades på.Fredrik j skrev:Jag tycker entrecote har en mycket speciell smak som inte behöver så mycket krydda. Samma sak med renkött.Anonymous FTW skrev:Testa kött helt utan kryddor eller marinad. Så gott är det inte, jag står gärna över.
Men viss, lite salt behövs ju i regel. Men det vill man väl har i vattnet när man kokar rotsaker också?
När det gäller korven brukar jag skippa brödet. Det behövs inte. Försöker bara äta kolhydrater jag verkligen vill ha.
Däremot kryddar jag i princip all mat. Oavsett om fisk, potatis, kött, grönsaker, etc.

Grillad zucchini kan vara riktigt gott.
Kött brukar jag krydda med en grillolja på olivolja med lite soyasås och svartpeppar.
Kött brukar jag krydda med en grillolja på olivolja med lite soyasås och svartpeppar.
Kryddar oftast även fisk och grönsaker, så ser inte riktigt var du vill komma?Anonymous FTW skrev:Det är smaken av kött. Vissa påstår att kött är gott. Men vad är kött utan krydda, jag tycker det smakar skit utan krydda, så det kanske är kryddan som är god inte specifikt köttet. Så nej jag håller inte med de som säger att "kött är gott"Fredrik j skrev:Jag menar saltet. När jag steker entrecote använder jag endast salt. Men varför ska man steka kött helt utan kryddor eller marinad om man tycker smakar bra?Anonymous FTW skrev:"inte så mycket krydda", är även det krydda. Jag brukar inte ha salt när jag kokar rotsaker, men det spelar ingen roll för rotsaker har aldrig räknats som kött och det var kött och dess smak eller avsaknad av denna som det syftades på.Fredrik j skrev:Jag tycker entrecote har en mycket speciell smak som inte behöver så mycket krydda. Samma sak med renkött.Anonymous FTW skrev:Testa kött helt utan kryddor eller marinad. Så gott är det inte, jag står gärna över.
Men viss, lite salt behövs ju i regel. Men det vill man väl har i vattnet när man kokar rotsaker också?
När det gäller korven brukar jag skippa brödet. Det behövs inte. Försöker bara äta kolhydrater jag verkligen vill ha.
Sedan finns det alltid dåliga och goda råvaror. Så även med grönsaker, fisk och kött. Smaken sätts redan vid inköpet. Skippa odlat kött, och gå på äkta naturligt vilt kött istället.

- ChristerSjo
- Teslaägare
Intressant statistik. Har du någon källa till det+dd88 skrev:”Några forskares beräkningar” är forskarvärldens koncensus, att andra har kommit till en slutsats som passar din världsbild betyder inte att det har förändrats.alseC skrev:Alla som tror att de kommer rädda klimatet med att sluta äta kött och mjölk måste lära sig skilja på hur det framställs. Vi har inte klarat oss utan att ha gräsätare som kan beta och livnära sig på de som växer i de nordiska länderna. Vi kan inte heller göra det som alla tycks tro att odla de växter som vegetarisk/vegansk behöver, för de krävs näringsämnen som vi importerar (fosfor) och det är både bättre och enklare att beta med idisslare och sedan använda den gödseln för att odla vårt behov av ceralier, rotfrukter och grönsaker. Att den allmänna uppfattningen, både bland många forskare, mediafolk och opinionsbildare är att vi ska sluta äta kött och mjölk för att rädda klimatet, i Sverige och EU, bygger på några forskares beräkningar, som dessvärre inte beaktar de komplexa natur och ekosystem som vi är en del av.
Det fanns många gånger mer idisslare, som bisonoxar och mammutar och de påverkade inte klimatet som de ingenjörerna nu har räknat fram, ska rädda klimatet, att ta bort vår matförsörjningstrygghet med inhemska råvaror.
Ser man inte problemet så är det bara att beklaga.
I Sverige har vi enligt SCB
Preliminärt antal lantbruksdjur efter Region, Djurslag och År
2020
00 Riket
Summa nötkreatur 1 453 834
Summa grisar 1 365 951
Summa får 509 937
Dvs cirka 3,4 miljoner av dessa att ställa i relaltion till Sveriges befolkning på drygt 10 miljoner. EDIT räkna fel på en miljon landbruksdjur

Men vad är boskapsdjur? Ingår kycklingar, höns etc slaktar vi runt 110 miljoner om året av dessa men kycklingar lever ju inte så länge.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
[/quote]martinot skrev:Anonymous FTW skrev:Kryddar oftast även fisk och grönsaker, så ser inte riktigt var du vill komma?Fredrik j skrev:
Det är smaken av kött. Vissa påstår att kött är gott. Men vad är kött utan krydda, jag tycker det smakar skit utan krydda, så det kanske är kryddan som är god inte specifikt köttet. Så nej jag håller inte med de som säger att "kött är gott"
Sedan finns det alltid dåliga och goda råvaror. Så även med grönsaker, fisk och kött. Smaken sätts redan vid inköpet. Skippa odlat kött, och gå på äkta naturligt vilt kött istället.
Det har jag redan skrivit och med det hade jag kommit dit jag ville komma. Förstår faktiskt inte vart du vill komma heller med dina inlägg här, håller du på att skriva en kokbok? Jag är ledsen men jag kommer inte köpa den.
Förstår inte vad du vill komma med dina personangrepp och trista syrliga attityd?Anonymous FTW skrev:
Det har jag redan skrivit och med det hade jag kommit dit jag ville komma. Förstår faktiskt inte vart du vill komma heller med dina inlägg här, håller du på att skriva en kokbok? Jag är ledsen men jag kommer inte köpa den.
Försöker diskutera mat på ett positivt sätt. Men du bara sulkar och surar. Skall du få vara den enda med ensamrätt att diskutera mat i tråden (som du själv gör)?
Skall du vara den enda som skall tala om vad som är gott att äta, eller inte? Eller vilka som skall få salta eller krydda maten?
Sanslöst!

Tips; vill du inte diskutera mat, eller hamburgare, eller matförslag vid SuC; så finns det andra trådar du kan välja istället. Just sayin.

Nu verkar du ju ha en bra mix av mat vilket jag tycker är vettigt, dvs både kött och vegetariskt och fisk.. Men jag tycker man ska vara betydligt mer försiktig med fisk och skaldjur är vad debatten i media speglar, vi har ju snart fiskat ur haven, av den anledningen bör vi äta mindre fisk även om de är nyttigt.martinot skrev:Vi också. Prova även med avokadoskivor, majonäs och chilidressing på (för de som inte vill använda bacon). Perfekt!mikebike skrev:Jag gillar halloumiburgare, med bacon på!
Vi har även gjort supergoda fiskburgare (bara att mala fastare fisk som marulk eller kattfisk i köttkvarnen, och göra en färs på det med ägg och ströbröd, och forma till burgare).
Finns så fantastiskt mycket goda fisk- och grönsaksalternativ att man inte behöver hålla på med konstlad fejkmat som köttefterapningar.
Grönsaksriket, och fisk/skaldjursriket, är fantastiskt gott, stort och brett i sig (mycket mer varierat än köttriket). Gäller bara att ha lite fantasi och veta hur man lagar maten (enkelt, om man lägger ner några minuter på det).
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
mans71 skrev:För att det är ännu en nyhet om att Tesla lägger energi på annat att bygga en bättre bil kanske?MrRun skrev:Varför lyfter inte aktien?

Ioniq 5 FE AWD
Sant!MrRun skrev:mans71 skrev:För att det är ännu en nyhet om att Tesla lägger energi på annat att bygga en bättre bil kanske?MrRun skrev:Varför lyfter inte aktien?Har ju funnits stigningar utan logik tidigare tänkte jag.

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
dd88 skrev:
alseC skrev:
Alla som tror att de kommer rädda klimatet med att sluta äta kött och mjölk måste lära sig skilja på hur det framställs. Vi har inte klarat oss utan att ha gräsätare som kan beta och livnära sig på de som växer i de nordiska länderna. Vi kan inte heller göra det som alla tycks tro att odla de växter som vegetarisk/vegansk behöver, för de krävs näringsämnen som vi importerar (fosfor) och det är både bättre och enklare att beta med idisslare och sedan använda den gödseln för att odla vårt behov av ceralier, rotfrukter och grönsaker. Att den allmänna uppfattningen, både bland många forskare, mediafolk och opinionsbildare är att vi ska sluta äta kött och mjölk för att rädda klimatet, i Sverige och EU, bygger på några forskares beräkningar, som dessvärre inte beaktar de komplexa natur och ekosystem som vi är en del av.
”Några forskares beräkningar” är forskarvärldens koncensus, att andra har kommit till en slutsats som passar din världsbild betyder inte att det har förändrats.
Ser man inte problemet så är det bara att beklaga."
Forskarvärldens konsensus har tyvärr inte den helhetssyn som behövs för att uttala sig om komplexa system.
Per-Inge Svensson, lantbrukare förklarar
"Vi måste komma bort från idéer om att människan är beroende av protein och kalorier för sin hälsa. Människor är mer beroende av animaliska fettsyror och bakterier. Vi måste komma på att naturen utvecklade detta system under miljoner år och att betande djur hjälper till att omvandla solsken till just dessa fettsyror och bakterierna är med i hela processen. Väldigt förenklat".
alseC skrev:
Alla som tror att de kommer rädda klimatet med att sluta äta kött och mjölk måste lära sig skilja på hur det framställs. Vi har inte klarat oss utan att ha gräsätare som kan beta och livnära sig på de som växer i de nordiska länderna. Vi kan inte heller göra det som alla tycks tro att odla de växter som vegetarisk/vegansk behöver, för de krävs näringsämnen som vi importerar (fosfor) och det är både bättre och enklare att beta med idisslare och sedan använda den gödseln för att odla vårt behov av ceralier, rotfrukter och grönsaker. Att den allmänna uppfattningen, både bland många forskare, mediafolk och opinionsbildare är att vi ska sluta äta kött och mjölk för att rädda klimatet, i Sverige och EU, bygger på några forskares beräkningar, som dessvärre inte beaktar de komplexa natur och ekosystem som vi är en del av.
”Några forskares beräkningar” är forskarvärldens koncensus, att andra har kommit till en slutsats som passar din världsbild betyder inte att det har förändrats.
Ser man inte problemet så är det bara att beklaga."
Forskarvärldens konsensus har tyvärr inte den helhetssyn som behövs för att uttala sig om komplexa system.
"Vi måste komma bort från idéer om att människan är beroende av protein och kalorier för sin hälsa. Människor är mer beroende av animaliska fettsyror och bakterier. Vi måste komma på att naturen utvecklade detta system under miljoner år och att betande djur hjälper till att omvandla solsken till just dessa fettsyror och bakterierna är med i hela processen. Väldigt förenklat".
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ursäkta, men om valet står mellan att lita på forskarvärldens konsensus och "Per-Inge Svensson, lantbrukare", så vet iaf jag var jag ståralseC skrev:Forskarvärldens konsensus har tyvärr inte den helhetssyn som behövs för att uttala sig om komplexa system.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Om nu inte forskarvärlden har den helhetssyn som behövs, var menar du att man hittar den?alseC skrev:
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Siffrorna kommer sannolikt från en studie om total biomassa som publicerades 2018:ChristerSjo skrev:Intressant statistik. Har du någon källa till det+
https://www.pnas.org/content/115/25/6506
enligt den är fördelningen av däggdjur precis som dd88 skriver 60/36/4 (mätt i Gt C, dvs massa, inte antal): Sätter man dock däggdjuren i sitt sammanhang, dvs i relation till jordens totala biomassa, så inser man att vi är felräkningssiffror i det stora hela:

X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- markuswesterberg
- Teslaägare
Rolig läsning
Har tänkt länge att de borde öppna nåt liknande McDonald’s, känns som en no brainer. Tänkte själv aldrig ens tanken att det kanske är ”omoraliskt” och fel. Personligen hade jag utan tvekan gärna köpt en McTesla i väntan på snabbladdningen om valet stod mellan Donken eller Tesla. Men om valet stått mellan en Tesla-sallad och Donken, då hade valet inte varit lika självklart. Blir spännande att se vad de gör av detta. Man ska komma ihåg att majoriteten människor och snart även majoriteten elbilister inte är miljöpartister och gröna nissar. Snart är det gemene hen och gemene hen äter tydligen fortfarande helst burgare längs vägen.
Personligen hade jag nog tyckt det var riktigt nice med en 50’s diner där man kan välja både McTesla eller TeslaFresh om man vill vara PK och blir mätt på gräs. Haha nu var jag elak men låt oss välja tänker jag? Inte antingen eller, ge oss båda!

Personligen hade jag nog tyckt det var riktigt nice med en 50’s diner där man kan välja både McTesla eller TeslaFresh om man vill vara PK och blir mätt på gräs. Haha nu var jag elak men låt oss välja tänker jag? Inte antingen eller, ge oss båda!
Om inte annat lär det väl bli skilsmässa från frugan hans då hon är ganska hängiven vegan. Om det skulle dyka på kött på menyn dvs.
Mig personligen skulle det bara stärka mitt förtroende för Tesla stort om det var helt köttfritt. Bara att de hade ditchat läderklädseln till den helt jävla överlägsna veganska ultraleather hjälpte oss ta steget att köpa bilen.
Tumme upp än så länge.
Mig personligen skulle det bara stärka mitt förtroende för Tesla stort om det var helt köttfritt. Bara att de hade ditchat läderklädseln till den helt jävla överlägsna veganska ultraleather hjälpte oss ta steget att köpa bilen.
Tumme upp än så länge.
Ska snart starta tråden "vi som har varit vegetarianer sedan tidigt 90-tal och kommer ihåg nutana korvarna i burk".
Fy satans vad äckligt det var.
Eller dom svintorra sojabitarna som skulle blötläggas och kokas och jävlas med. Hade man tur så kunde man, som bäst, få dom att smaka sågspån.
Nog har vego halvfabrikaten blivit bättre med tiden, det måste man säga.
Eller dom svintorra sojabitarna som skulle blötläggas och kokas och jävlas med. Hade man tur så kunde man, som bäst, få dom att smaka sågspån.
Själv gillar jag tygklädsel i bilar men visst är det smart att lyckas sälja vinylklädslar som "vegansk ultraleather". Hatten av.HX100 skrev:Om inte annat lär det väl bli skilsmässa från frugan hans då hon är ganska hängiven vegan. Om det skulle dyka på kött på menyn dvs.
Tumme upp än så länge.
- lator
- Teslaägare
Nu har jag ju varit vegetarian längre än så men jag har inga skräckfyllda minnen av den tiden sällsynta vegetariska alternativ... Rent gluten i konservburk var en av mina favoriter (Ms Chengs vegofärs eller nåt...), Blå Bands torrfärs i påse gick att göra mycket gott av. Nej, det jag verkligen avskyr är dagens "köttersättning". Smakade kött verkligen så illa?M3apan skrev:Ska snart starta tråden "vi som har varit vegetarianer sedan tidigt 90-tal och kommer ihåg nutana korvarna i burk".
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.