Problem med framvagnen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gun o Frank
Teslaägare

Problem med framvagnen?

Inlägg av Gun o Frank »

Jag har en P85 tillverkad september 2014.
Vid några tillfällen har det hänt att det känns som någon slog ett slag med en kraftig slägga mot vänster framvagn. Vid ett tillfälle körde jag framåt, tryckte ner bromsen la i backen och när jag släppte bromsen small det till rejält. Vid ett annat tillfälle körde jag i ca 3 km/h ner från en liten kant med hjulen ställda lite åt höger även här small det till rejält. Jag har aldrig upplevt detta vid normal hastighet.
Är det någon som upplevt liknande problem?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Problem med framvagnen?

Inlägg av Leo »

Nej! Inte på Teslan men på andra bilar.

Har du stålfjädring? Kan vara fjäder som "hoppar till/byter läge" i fjäderskålen vid kraftigt hjulutslag och byte från fram till back. Tror det var vad som skapade ljudet på en annan bil jag hade nyligen. Backar alltid in hemma och den small ofta till på ett liknande sätt när jag vred fullt och backade in.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Har ibland ett rejält knakande ljud precis när bilen rör sig från stillastående men uppfattar det som om det är när bromsarna släpper, så kanske inte samma problem men ändå ett rejält ljud.
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

Har samma på min bil. Smäller till riktigt högt. Har inte orkat ta upp det med SC ännu...
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Gun o Frank
Teslaägare

Inlägg av Gun o Frank »

Ja, jag kanske ska tillägga att jag har nivåreglerad fjädring (luftstyrd) i min bil.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har bilen stått några dar och var nytvättad kan också bromsbeläggen fastnat på skivan och då smäller det till då man åker iväg.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Leo skrev:
Har bilen stått några dar och var nytvättad kan också bromsbeläggen fastnat på skivan och då smäller det till då man åker iväg.
Tycker också att det låter som bromsen släpper på hjulet efter att ha stått. Ofta när det vart fuktigt/kallt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar