Beslutsångest

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Beslutsångest

Inlägg av Holve »

Skall ha en ny tjänstebil och velar om jag klarar mig med en SR+ eller om man skall ta en Long Range.
Bor vid Siljan där snö förekommer. Brukar bli lite resor till Idre/Grövelsjön på vintern.

Pendlar 10 mil till jobbet där resor förekommer.

Fixar man detta med en SR+?

Eller skall man satsa på en Long Range?
Den skulle ge mig ett högre förmånsvärde och ca 900kr mer i brutolöneavdrag. Fast det kanske det är värt? Snabbare och fyrhjulsdrift. Bättre ljud?

Den laddar väl även snabbare?

Tacksam för lite råd
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Beslutsångest

Inlägg av bjornnilsson »

Jag är model S-chaufför så kanske inte representativ men om du kan ordna mer mer batteri så är mitt personliga tips att göra det. Mer batteri är alltid bättre. Och med det sagt så får vi se vad model-3-folket har för åsikter ;)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Skall ha en ny tjänstebil och velar om jag klarar mig med en SR+ eller om man skall ta en Long Range.
Bor vid Siljan där snö förekommer. Brukar bli lite resor till Idre/Grövelsjön på vintern.

Pendlar 10 mil till jobbet där resor förekommer.

Fixar man detta med en SR+?
Även om jag föredrar LR, så är denna sträckan inga som helst problem för SR+. Du kommer bli mer än nöjd.

Jag tycker både SR+ och LR är väldigt prisvärda som förmånsbilar, men se till att plocka ut en innan 1/7.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är det 10 mil enkel så kommer du få ladda till hög SOC och ha låg när du kommer hem, särskilt på vintern, med en SR+.
Du kommer säkert klara dig fint, men ju mer batteri man har desto enklare blir det med spontana resor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Är det 10 mil enkel så kommer du få ladda till hög SOC och ha låg när du kommer hem, särskilt på vintern, med en SR+.
Du kommer säkert klara dig fint, men ju mer batteri man har desto enklare blir det med spontana resor.
Jo, fördelen med LR då är att man slipper "leva på marginalen", och har lite mer frihet att inte behöva planera SoC lika noga.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Det är 10mil totalt pendling. Det kan dock bli rätt långa resor i jobbet.
Är bra sugen på att ta Long Range även fast det är dyrt.

Är det någon som kollar om siffrorna stämmer på förmånsvärde.se ?
https://förmånsvärde.se/modeller/tesla-model-3
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Holve skrev:
Har du tillgång till laddning i Grövelsjön eller Idre, eller tänkte du förlita dig på publika laddare?

Varken SR+ eller LR AWD tar sig fram och tillbaka på en laddning vintertid. Och om du låter bilen kallna över natten utan laddning så tappar du ett par mils räckvidd där med. Finns svjks bara en CCS-laddare på vägen, om den strejkar är det SuC i Sälen som är alternativet...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Har tillgång till laddning när jag åker dit.

Har bara provkört LR och den var ju riktigt snabb.

SR har ju LFP batterier. Känns sådär på vintern tycker jag. De skall tydligen vara sämre i kyla.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Det är 10mil totalt pendling. Det kan dock bli rätt långa resor i jobbet.
Är bra sugen på att ta Long Range även fast det är dyrt.

Är det någon som kollar om siffrorna stämmer på förmånsvärde.se ?
https://förmånsvärde.se/modeller/tesla-model-3
De stämmer så långt som jag sett, så du kan nog lita på de (du kan ju även gå direkt till SKVs hemsida och checka om du är osäker).

Tänk bara på att hinna plocka ut en innan 1/7.

Jo, LR är ju fantastisk prisvärt mellanting mellan SR+ och P. Är nog den bil som jag skulle rekommendera de flesta som skall ha den som just förmånsbil. Mycket prisvärd modell.
Bild
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Jag hinner inte plocka ut den före 1/7. Blir inte anställd förens 1/9 :-(
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Jag hinner inte plocka ut den före 1/7. Blir inte anställd förens 1/9 :-(
Prata med arbetsgivaren och se om de inte kan lösa något. Kanske kan anställas, men att starta med obetald semester.
Bild
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

LPF-batteriet i SR+ är ett litet frågetecken vintertid. Det kom en uppdatering i februari/mars som bättrade på laddtiderna så man får se nästa vinter om det fungerar bättre hela vintern. Uppdateringen verkade fungera bra i alla fall enligt vittnesmål här från forumet (en som åkte till fjällen före uppdateringen med väldigt långa laddstop, fick uppdateringen i fjällen och sen åkte hem med normallånga laddstopp).

Företar man sig ofta fjällresor hade iaf jag satsat på LR. Dels är det kallt när man ska till skidorten och då går det åt mer el oavsett batteriteknik, sen är inte laddnätverket så väl utbyggt att det klarar alla sportlovsresenärer utan väntetider. Ju färre laddstopp desto bättre.

Åker man bara till fjällen ibland funkar nog SR+ jättebra. LPF-batteriet går ju ladda till 100% utan att det slits speciellt mycket sägs det, men LRs batterityp bör man hålla kring 80%. SR+ laddad till 100% ger ungefär samma räckvidd som LR laddad till 80%, så i verkliga livet har de ungefär samma räckvidd.

Jag har provat LR och har själv SR+ (med LPF-batteriet), det är ett fruktansvärt tryck i SR+ också. Jag märker ingen skillnad på den och LR upp till skyltade hastigheter iaf, även om det säkert finns en skillnad om man skulle klocka.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jo, klarar man sig med den kortare räckvidden och lite lägre laddeffekten så är SR+ ingen dåligt bil. Tvärt om så får man en extremt mycket och väl utrustad, mycket väl presterande bil för pengarna. Speciellt om man jämför med konkurrenterna.
Bild
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

Kommer du ha tillgång till laddbox hemma? I så fall duger det fint med sr+, det är ändå rätt stor skillnad i kostnad. Om inte, då är det smidigare med LR. Om du har tillgång till laddning på jobbet flera gånger i veckan duger troligen det också för en sr+.
Skriv svar