Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Jag var snabb med att säga att svankstödet är borta. Tror inte det är det. Har dock inte kunnat dubbelkolla då jag blivit inlagd på sjukan och inte har tillgång till bilen. Typiskt! Men om ni andra som hämtat säger att det är kvar borde det ju vara så!
Användarvisningsbild
Rally
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2020 16:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Rally »

Hej! Hämtade min M3P idag och på den var det svankstöd på högra stolen också!
Användarvisningsbild
SymbolicDeath
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 maj 2021 21:44
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SymbolicDeath »

Rally skrev:
Hej! Hämtade min M3P idag och på den var det svankstöd på högra stolen också!
Har du de nya dörrpanelerna på din M3P?
2017 Audi S3 Sportback
2021 Tesla Model 3 Performance
Användarvisningsbild
Rally
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2020 16:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Rally »

Jajamän
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bejje »

Plockade ut sn SR+ idag från Tosta.
Spontana reaktioner gentemot föregående (2019 SR+):

Bättre byggkvalite, känns bättre och mer gedigen (kanske för att den andra började bli "gammal"?) inga gap att tala om,
Bättre kameror,
Uppfattar fjädringen som bättre (lite mer responsiv) men det kanske bara är i mitt huvud.
Ingen rattvärme (säljarna sa att det skulle finnas, en av leveransteknikerna sa att han trodde att det skulle komma som valbart tillval motsvarande baksätesvärme men vågade inte lova.
ÄLSKAR bagageluckan, äntligen slipper man att hela bilen studsar till när någon annan ska stänga den!
Svankstöd på höger sida för min del (lagerbil, jag kanske hade tur?)

Myspys med ny bil =)

Ljuduppspelning utvändigt är bara vid backning och ljudet är inte justerbart.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ElbilsChrippe »

martinot skrev:
ElbilsChrippe skrev:
ElbilsChrippe skrev:
Min LR kom tydligen igår till Norrköping - min TA frågade om jag vill hämta tidigare så jag sa så klart JAAAAAA!!! :D

Frågade om den kommer med RR sensor - det hade hon inte hört talas om att det kunde fattas ;)

Återkommer med mer detaljer efter upphämtning - det är en VIN *953* som kom med Lake Fuxian den 23/5

Förstod att alla bilarna går till recond efter resan men min var i topp skick enligt min TA - hoppas det är så 8-)
Japp så nu har jag blitt med Tesla igen... Och woow måste säga att kvalitén har blitt mycket bra!!! Haft en en LR från 2019.03.08 förut och kommer nu till denna och panelgap är såååå borta :D

Allt är mycket bättre - hittade inte DAB radion.. är den borta?

Toppen känsla nu faktiskt, den säger 572km vidd fulladdat (har nya batteriet 82kWh), har dessutom nya dörrsidorna med träinslaget från instrumentpanelen som jag inte hört något alls om.

Gap för baklucka var också okay - inte så enormt som jag sätt bilder på.

Grattis alla som går och väntar - You'll be happy 8-)
Låter bra! :D

Det som försvunnit; är det främst DAB-radio och inställbart svankstöd på höger framstol?
Har jobbat tills nu men nu kan jag pilla och känna på bilen :)

Svankstödet är kvar på passagerarsidan, nya dörrsidor som sagt var, och TuneIn finns men måste aktiveras via ljud inställningarna precis som karaoke och andra val.

Håller med andra som tagit ut om att byggkvalitén är bra mycket bättre även på Fremont byggda bilar jämfört med 2019 års bilar!

Kanske även Radar sensorn är kvar men det är svårt att verifiera - någon som har en antenn och speca för GHz band ? :lol:

Tillägg: Vart är min rattvärme :?: Skulle vara med, är det bara i hårdvara och inte syns i GUI?
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bejje »

En till kommentar, Aero v2 fälgsidorna var ett kliv bakåt. Jösses, svåra att få loss och plasten känns mycket sprödare och ömtåligare.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

Bejje skrev:
En till kommentar, Aero v2 fälgsidorna var ett kliv bakåt. Jösses, svåra att få loss och plasten känns mycket sprödare och ömtåligare.
Var de i övrigt snyggare eller fulare än v1?

Nu skall även jag plocka av de direkt (gillar inte navkapslar i plast), men kul att veta! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av meg768 »

Bara en notis för er som väntar - fick min Tesla Model 3 idag i Malmö. Beställde 16/4. Bytte in en M3 från 2019. Enligt mig är den helt klart tystare och kvalitetskänslan mycket bättre, inget ”klonk” i dörrarna längre (nu nästan som BMW/Audi) och mittkonsolen är klart bättre och inte så känslig för repor. Ja, det finns fler förbättringar såklart men detta var det jag uppskattade mest. Förutom dragkroken såklart. Därför bytet.
Senast redigerad av meg768, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Kul att höra! Gör samma byte. Dock från en LR till en P så antar att vägljudet är högre.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Syncronauten »

martinot skrev:
ElbilsChrippe skrev:

Japp så nu har jag blitt med Tesla igen... Och woow måste säga att kvalitén har blitt mycket bra!!! Haft en en LR från 2019.03.08 förut och kommer nu till denna och panelgap är såååå borta :D

Allt är mycket bättre - hittade inte DAB radion.. är den borta?

Toppen känsla nu faktiskt, den säger 572km vidd fulladdat (har nya batteriet 82kWh), har dessutom nya dörrsidorna med träinslaget från instrumentpanelen som jag inte hört något alls om.

Gap för baklucka var också okay - inte så enormt som jag sätt bilder på.

Grattis alla som går och väntar - You'll be happy 8-)
Låter bra! :D

Det som försvunnit; är det främst DAB-radio och inställbart svankstöd på höger framstol?

Hämtade också ny LR idag. DAB är kvar och svankstödsjustering för passagerare VIN 957.
Bilen är tystare och man hör inte gruset rassla mot plåten längre som på tidig 2019.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Ja, nu bad även jag att familjen skulle dubbelkolla svankstödet och ja, det är kvar :)

Bara detta med räckvidden jag undrar lite över men det kommer väl i nån software update säkert. För visst borde bilen visa 614 km vid 100% SOC egentligen med nya batteriet? Bara att de inte ”låst upp” detta ännu kanske?
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TeslaRoq »

För er som frågade om DAB så är det inte så tydligt i bilen. Man får kolla på radio och zappa till man hittar en kanal där det står DAB i övre högra hörnet och inte FM. Lite luddigt tycker jag som absolut inte vill lyssna på FM utan då hellre kör InTune.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

markuswesterberg skrev:
Ja, nu bad även jag att familjen skulle dubbelkolla svankstödet och ja, det är kvar :)

Bara detta med räckvidden jag undrar lite över men det kommer väl i nån software update säkert. För visst borde bilen visa 614 km vid 100% SOC egentligen med nya batteriet? Bara att de inte ”låst upp” detta ännu kanske?
Bilarna har aldrig visat WLTP, de brukar visa EPA. Finns många trådar om det.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Tellus skrev:
markuswesterberg skrev:
Ja, nu bad även jag att familjen skulle dubbelkolla svankstödet och ja, det är kvar :)

Bara detta med räckvidden jag undrar lite över men det kommer väl i nån software update säkert. För visst borde bilen visa 614 km vid 100% SOC egentligen med nya batteriet? Bara att de inte ”låst upp” detta ännu kanske?
Bilarna har aldrig visat WLTP, de brukar visa EPA. Finns många trådar om det.
Ja det har du ju rätt i, vet jag ju egentligen. Hade glömt bort det för vi har slutat kolla WLTP/EPA på vår 2019 efter alla uppdateringar. Tack!
Användarvisningsbild
denial
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2021 09:45

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av denial »

Hämtade min bil igår och undrar om någon kan förklara hur man får igång radion. Jag ser bara Telefon, Spotify, Caraoke och TuneIn under musikmenyn.

Det borde väl finnas både FM och DAB också?
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av uncle_bob »

Hämtade ut min 3LR igår (4/6) i Mölndal. Min första Tesla och spontana intrycket är att den har mer gemensamt med något man åker på Liseberg än vad den har gemensamt med någon av mina tidigare bilar.

Undrar på version dock, iom att jag beställt via Leaseplan och inget någonsin verkar gå exakt som det skall med dem så vet jag inte riktigt när de beställt bilen ifrån Tesla osv då jag var ute i god tid och skulle egentligen inte byta förrän efter sommaren och samtidigt som jag är väldigt glad att jag slipper stundande höjningen av förmånsvärde så förstår jag att leveranserna är mitt i flera komponentskiften...

VIN är *952*, om jag fattar medföljande exportintyg ifrån tesla så är den tillverkad i USA 14e maj i år, transportstyrelsen säger E3LD som variant och typgodkännandedatum 2021-04-30 samt räckvidd WLTP 614km och 779km räckvidd stadskörning, innebär det att jag fått det nya 82kWh-batteriet?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xeik »

uncle_bob skrev:
Hämtade ut min 3LR igår (4/6) i Mölndal. Min första Tesla och spontana intrycket är att den har mer gemensamt med något man åker på Liseberg än vad den har gemensamt med någon av mina tidigare bilar.

Undrar på version dock, iom att jag beställt via Leaseplan och inget någonsin verkar gå exakt som det skall med dem så vet jag inte riktigt när de beställt bilen ifrån Tesla osv då jag var ute i god tid och skulle egentligen inte byta förrän efter sommaren och samtidigt som jag är väldigt glad att jag slipper stundande höjningen av förmånsvärde så förstår jag att leveranserna är mitt i flera komponentskiften...

VIN är *952*, om jag fattar medföljande exportintyg ifrån tesla så är den tillverkad i USA 14e maj i år, transportstyrelsen säger E3LD som variant och typgodkännandedatum 2021-04-30 samt räckvidd WLTP 614km och 779km räckvidd stadskörning, innebär det att jag fått det nya 82kWh-batteriet?
Ja. ;)
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av uncle_bob »

Xeik skrev:
uncle_bob skrev:
Hämtade ut min 3LR igår (4/6) i Mölndal. Min första Tesla och spontana intrycket är att den har mer gemensamt med något man åker på Liseberg än vad den har gemensamt med någon av mina tidigare bilar.

Undrar på version dock, iom att jag beställt via Leaseplan och inget någonsin verkar gå exakt som det skall med dem så vet jag inte riktigt när de beställt bilen ifrån Tesla osv då jag var ute i god tid och skulle egentligen inte byta förrän efter sommaren och samtidigt som jag är väldigt glad att jag slipper stundande höjningen av förmånsvärde så förstår jag att leveranserna är mitt i flera komponentskiften...

VIN är *952*, om jag fattar medföljande exportintyg ifrån tesla så är den tillverkad i USA 14e maj i år, transportstyrelsen säger E3LD som variant och typgodkännandedatum 2021-04-30 samt räckvidd WLTP 614km och 779km räckvidd stadskörning, innebär det att jag fått det nya 82kWh-batteriet?
Ja. ;)
Trevligt!
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ElbilsChrippe »

Hittade rattvärme i appen :D

Den blir röd när man trycker på den - vet inte hur man slår på i bilen dock :|
Screenshot_2021-06-05-09-41-18-016_com.teslamotors.tesla.jpg
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Är det inte på samma ställe som man sätter på sätesvärmen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

ElbilsChrippe skrev:
Hittade rattvärme i appen :D

Den blir röd när man trycker på den - vet inte hur man slår på i bilen dock :|
Intressant. Blir ratten varm också när du slagit på via appen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Känns som dom första riktiga bilderna på rattvärmen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Henrik P »

Hämtade min Lr 4/6 och är väldigt överraskad över passformen i kaross och glas, inga farliga grejer! Möjligen en bakdörr som skall justeras lite! Ljudnivån i kupen lägre än förväntat även om det inte är i klass med andra bilar man haft men ändå inte frapperande högt!
Stereoljudet är dock inget att höja till skyarna jämfört med andra bilar! Absolut väldigt bra men inte bättre än jämförbara bilar!

Summa summarum: oroade mig i onödan pga alla negativa inlägg här!
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

Hur exakt ska man söka för att se batteri info på bilen man beställt?
Har både reg nummer och vin. Har sökt på carinfo och trafikverket (mina fordon appen) trafikverket ser man all info om bilen i övrigt på carinfo inget visas.

Edit. Sökte på webbsidan transportstyrelsen då ser jag info men vad heter de olika batterier?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar