Byta vindruta?
Moderator: Redaktion
Byta vindruta?
Behöver byta min vindruta (Model 3).
Fick besked från Ryds bilglas att de kan byta ruta men inte kalibrera kameran som sitter i rutan.
Någon som har en uppfattning vad som är bäst (och snabbast);
1. Låta Ryds bilglas byta ruta och boka en tid hos Tesla för kalibrering
2. Låta Tesla byta ruta och kalibrera vid samma tillfälle.
Vill gärna få rutan bytt så snart som möjligt men slipper gärna åka omkring med en massa varningsljud om att kameran är okalibrerad...
//Jonas
Fick besked från Ryds bilglas att de kan byta ruta men inte kalibrera kameran som sitter i rutan.
Någon som har en uppfattning vad som är bäst (och snabbast);
1. Låta Ryds bilglas byta ruta och boka en tid hos Tesla för kalibrering
2. Låta Tesla byta ruta och kalibrera vid samma tillfälle.
Vill gärna få rutan bytt så snart som möjligt men slipper gärna åka omkring med en massa varningsljud om att kameran är okalibrerad...
//Jonas
Re: Byta vindruta?
Tesla byter inte rutor utan skickar dig till Ryds (sist jag bytte var ett år sedan på en X)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Gustafsson
- Teslaägare
Väntar fortfarande på ruta till min S sedan april. Ryds glas i Linköping får inte fram några. Någon som vet någon som har rutor - lite tröttsamt i längden att köra med sprucken ruta...
PS
Om någon känner till någon bra lackerare som kan spackla och lacka en liten buckla knappt värd att ta på försäkringen, skulle det uppskattas...
DS
PS
Om någon känner till någon bra lackerare som kan spackla och lacka en liten buckla knappt värd att ta på försäkringen, skulle det uppskattas...
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kan ju vara värt att kolla upp med Carglass, dom kan ha nån ruta 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Själva kalibreringen sätter de igång på ett servicecenter. Du måste vara på plats, men det tar bara några minuter. Sen görs kalibreringen när du kör. För mig blev den klar på vägen hem. Min bil är utanför garanti. Det kostade 84 kronor.
MYP
X90d
Tesla bytte min ruta i alla fall för drygt ett halvår sedan.Remuz skrev:Tesla byter inte rutor utan skickar dig till Ryds (sist jag bytte var ett år sedan på en X)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Garantijobb?Teslared skrev:Tesla bytte min ruta i alla fall för drygt ett halvår sedan.Remuz skrev:Tesla byter inte rutor utan skickar dig till Ryds (sist jag bytte var ett år sedan på en X)
Officiellt så byter dom enbart om det är på garantin iaf, frågade för några veckor sedan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja det var på garantin. Rutan var småprickig överallt. De vägrade först men insåg senare att jag hade rätt. Fick åka en gång till 27 mil tor för att de inte hade justerat torkaren på vänster sida rätt. Klantigt! Torkaren slog utanför A-stolpen!
Teslas skadeverkstäder kan hjälpa till också. Kanske de har snabbare leveranser på rutor än bilglaskedjorna? Jag fick min framruta till Model S på ~10 dagar i juni.
De kan även ordna kalibrering. Jag fick hjälp på Werksta i Sätra.
De kan även ordna kalibrering. Jag fick hjälp på Werksta i Sätra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Ska kolla med Teslaförsäkringen om jag kan välja glasverkstad
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16