Intressant data är bla. att dubbelt så många PS2 skrotats som M3.
Ren och skär slump (är ju inte så många totalt sätt), eller något annat som kan ligga bakom?
Även förvånande att Volvo ligger i toppen med 58 st. C30. Trodde det skulle vara Tesla, Zoe eller Leaf som låg i toppen (med tanke på antalet tidigare sålda bilar).
C30 började tillverkas från 15 år sedan och fram till för 9 år sedan; känns ändå rätt ungt för att skrotas?
Är det så att elbilar generellt skrotas tidigare än fossilbilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag håller med. Mycket konstigt att 12 stycken PS2 redan skulle ha hamnat på skroten. Det är ju i princip en bil varje månad. Är de överrepresenterade i olycksstatistiken, eller är de så dyra att laga att skrotning är enda alternativet? Eller har nån beställt hem en massa PS2 för krocktester och dessa bilar har råkat hamna i denna statistik?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag försökte köpa en C30 electric för ett par år sedan av en handlare som hade ett antal stående på gården men blev nekad då de inte fick sälja dem.
Så är inte speciellt förvånad att de skrotas, utan antar att det har att göra med varumärket (eller möjligheten att underålla dem) och att man inte vill a dem ute på marknanden.
Finns dock en som rullar i området där jag bor, och blev lite nyfiken nu, så får nog kolla upp ägarförhållande nästa gång jag ser den.
Tror inte man registrerar bilar som ska krocktestas. Men det kan ju vara bilar för andra testbehov som man inte vill ska finnas kvar på marknaden. Och så klart några/någon som krockat.
Jag försökte köpa en C30 electric för ett par år sedan av en handlare som hade ett antal stående på gården men blev nekad då de inte fick sälja dem.
Så är inte speciellt förvånad att de skrotas, utan antar att det har att göra med varumärket (eller möjligheten att underålla dem) och att man inte vill a dem ute på marknanden.
Finns dock en som rullar i området där jag bor, och blev lite nyfiken nu, så får nog kolla upp ägarförhållande nästa gång jag ser den.
Av någon konstig anledning kom jag att tänka på GMs EV1.
Har det slagit er att det skulle kunna vara Volvo som skrotat av ett par testbilar?
Tveksamt, detta brukar vara tillfälliga registreringar och registreringsnummer som återanvänds av bolagen. Tror inte dessa kommer in i någon statistik och tala om.
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Har det slagit er att det skulle kunna vara Volvo som skrotat av ett par testbilar?
Tveksamt, detta brukar vara tillfälliga registreringar och registreringsnummer som återanvänds av bolagen. Tror inte dessa kommer in i någon statistik och tala om.
Exakt. Dessa typer av bilar, precis som konceptbilar och förproduktionsbilar, brukar inte ha normala registreringar som jag fått med mig (rätta mig någon om det är fel).
Man kan ju även försöka söka på vilka regnummer som skrotats, och därmed se vilka som ägt de. Skulle kunna vara rätt intressant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sett till nyreggade senaste året har 5 promille Teslor skrotats (25 av 4751) och 5 promille Polestar (12 av 2258). Inget att se här alltså.
Andra exempel: BMW 7 promille. Hyundai 4 promille.
Bra exempel på att jämföra med antalet registrerade (håller helt om om att man måste sätta det i sitt sammanhang).
Hur många promille ligger M3 på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tycker nog man behöver beakta antal månader i trafik eller liknande. Risken för att en olycka ska inträffa ökar ju med tiden. Bäst vore det ju att kunna jämföra antalet skrotade bilar per körda kilometer.
Med tanke på att få Polestar2 är äldre än 1 år blir det ju en överrepresentation skulle jag tro.
Jag kollade upp samtliga 12 bilar. Var och en ägda av Volvo Personvagnar så man kan ju spekulera vilt i extraordinära orsaker men man skall nog inte dra slutsatser om att det skulle vara någon form av olycksförföljd bil.
Jag kollade upp samtliga 12 bilar. Var och en ägda av Volvo Personvagnar så man kan ju spekulera vilt i extraordinära orsaker men man skall nog inte dra slutsatser om att det skulle vara någon form av olycksförföljd bil.
Tack! Då är det helt klart en medveten sak, och inte några misstag eller olyckor bakom. Bra att vi fick det utrett!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag kollade upp samtliga 12 bilar. Var och en ägda av Volvo Personvagnar så man kan ju spekulera vilt i extraordinära orsaker men man skall nog inte dra slutsatser om att det skulle vara någon form av olycksförföljd bil.
Tack! Då är det helt klart en medveten sak, och inte några misstag eller olyckor bakom. Bra att vi fick det utrett!
När nu ingen av Polestar-bilarna var "normala" skrotningar verkar istället Polestar vara väldigt säker och tursam jämfört med Tesla och de andra...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag kollade upp samtliga 12 bilar. Var och en ägda av Volvo Personvagnar så man kan ju spekulera vilt i extraordinära orsaker men man skall nog inte dra slutsatser om att det skulle vara någon form av olycksförföljd bil.
Tack! Då är det helt klart en medveten sak, och inte några misstag eller olyckor bakom. Bra att vi fick det utrett!
När nu ingen av Polestar-bilarna var "normala" skrotningar verkar istället Polestar vara väldigt säker och tursam jämfört med Tesla och de andra...
Absolut. Är ju 0 promille som skrotats där. Så de leder helt klart!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag försökte köpa en C30 electric för ett par år sedan av en handlare som hade ett antal stående på gården men blev nekad då de inte fick sälja dem.
Så är inte speciellt förvånad att de skrotas, utan antar att det har att göra med varumärket (eller möjligheten att underålla dem) och att man inte vill a dem ute på marknanden.
Finns dock en som rullar i området där jag bor, och blev lite nyfiken nu, så får nog kolla upp ägarförhållande nästa gång jag ser den.
Av någon konstig anledning kom jag att tänka på GMs EV1.
Jo, känns som C30 nog får räknas till samma misslyckande (medvetet, eller inte medvetet, som EV1).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag hyrde en C30 electric för några år sedan via Sunfleet och måste säga att det var en riktigt trevlig bil att köra och absolut ingen dålig bil utan kändes väldigt välbyggd. Den gick tidigare att hyra via Hertz och även sett att Preem hyrde ut den när den var helt ny. Bilen tillverkades i 2 olika versioner med 24kWh batteri varav åtminstone den sista var i samarbete med Siemens och hade 22kW ombordladdare. Mig veterligen har Volvo aldrig sålt dessa bilar utan bara hyrt ut eller leasat till företag. Minns att jag läst prisuppgift på 15.000kr/mån för leasing så man kan undra hur många som nappade på det. Efter att de slutade hyras ut har de endast varit testbilar internt och uthyrda till Volvos egen personal som jag förstått det. Det var aldrig tanken att dessa bilar skulle säljas utan enbart vara en testbänk för tekniken. Väldigt synd då ändå att se dessa bilar skrotas.