Jag återkommer.heldiggrisen skrev:Keep us updated.Skabb1 skrev:Hoppsan.
Jag ska in till en ÅF imorgon och ev lägga en beställning. Detta kan faktiskt vara en deal breaker...
a)Får du lagt beställning med rabatt?
b)leveranstid RWD/AWD?
Hade varit mycket tacksam om du postade svar efter morgondagens möte
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
-
- elbilist
Ser ut som de som hunnit/hinner skriva avtal på Ioniq 5 innan den går slut kan sitta på en ”guldgruva”.Skabb1 skrev:Jag återkommer.heldiggrisen skrev:Keep us updated.Skabb1 skrev:Hoppsan.
Jag ska in till en ÅF imorgon och ev lägga en beställning. Detta kan faktiskt vara en deal breaker...
a)Får du lagt beställning med rabatt?
b)leveranstid RWD/AWD?
Hade varit mycket tacksam om du postade svar efter morgondagens möte
6 månader efter leverans sitter man på en bil som om man vill boka ny har leveranstid 12 månader+ till minst 110k dyrare.
Varför inte en gasbil med drag?mati skrev:Ja, det sticker i ögonen även på mig, med det är ju precis det alternativet jag överväger. E-Golfen har vi såklart alltid kvar som vardagsbil, och den kommer göra bulkjobbet, precis som idag. En några år gammal diesel som dragbil är nog bästa valet om man ser det pragmatiskt. Men rent känslomässigt är det ju såklart ingen höjdare. Det skulle kännas som ett nederlag på bred front, efter att ha kört elbil i 5 år, och inte haft någon fossilbil i över 3 år. Jag har ju slängt ut allt fossildrivet hemma. Det skulle bli en helomvändning, och man vill bara inte gå tillbaka till stenåldern. Men tyvärr ser det ut att vara det bästa alternativet när man börjar inse att verkligheten kommer ikapp. Förnuftet säger dieselbil, men själen skriker nejnejnej.martinot skrev:Ett alternativ, och jag vet att det kommer sticka i en dels ögon, kan ju vara en kombo av en mindre elbil för all vardagskörning, och sedan en bra effektiv dieselbil som du kör sällan med. Köper du dessutom en beg. dieselbil så bidrar ju du inte till att utöka fordonsflottan med en nytillverkad fossilbil, och behöver inte heller lägga så mycket pengar på den. Då kan den användas sällan, men enbart just vid de specifika tillfällen som du behöver lasta mycket, eller dra något med dragkrok (och du slipper samtidigt omaket att behöva hyra en bil). Den kombon skulle ju kunna vara ganska rätt för både dig och miljön.
Knäckfrågan är om jag kan leva med detta eller om jag bara kommer må fruktansvärt dåligt. Risken för det är rätt stor. Och då blir ju konsekvensen att jag i slutändan ändå ganska omgående skaffar en elbil igen, bara för att kunna se mig själv i spegeln igen. Tyvärr är jag inte så pragmatisk som jag borde vara.
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Klokt förslag från @Martinot. Det är bara att ta steget. Jag tyckte det var skitjobbigt i exakt 2 dagar efter vi sålde Teslan men sedan gick det över faktiskt. Jag är i vanliga fall extremt principfast men kunde inte motivera att ha 2 elbilar på firman då vi sedan förra våren jobbar hemifrån till 100% och kommer fortsätta att göra det. Finns annat att lägga pengarna på som inte sjunker i värde som en stenmati skrev:Ja, det sticker i ögonen även på mig, med det är ju precis det alternativet jag överväger. E-Golfen har vi såklart alltid kvar som vardagsbil, och den kommer göra bulkjobbet, precis som idag. En några år gammal diesel som dragbil är nog bästa valet om man ser det pragmatiskt. Men rent känslomässigt är det ju såklart ingen höjdare. Det skulle kännas som ett nederlag på bred front, efter att ha kört elbil i 5 år, och inte haft någon fossilbil i över 3 år. Jag har ju slängt ut allt fossildrivet hemma. Det skulle bli en helomvändning, och man vill bara inte gå tillbaka till stenåldern. Men tyvärr ser det ut att vara det bästa alternativet när man börjar inse att verkligheten kommer ikapp. Förnuftet säger dieselbil, men själen skriker nejnejnej.martinot skrev:Ett alternativ, och jag vet att det kommer sticka i en dels ögon, kan ju vara en kombo av en mindre elbil för all vardagskörning, och sedan en bra effektiv dieselbil som du kör sällan med. Köper du dessutom en beg. dieselbil så bidrar ju du inte till att utöka fordonsflottan med en nytillverkad fossilbil, och behöver inte heller lägga så mycket pengar på den. Då kan den användas sällan, men enbart just vid de specifika tillfällen som du behöver lasta mycket, eller dra något med dragkrok (och du slipper samtidigt omaket att behöva hyra en bil). Den kombon skulle ju kunna vara ganska rätt för både dig och miljön.
Knäckfrågan är om jag kan leva med detta eller om jag bara kommer må fruktansvärt dåligt. Risken för det är rätt stor. Och då blir ju konsekvensen att jag i slutändan ändå ganska omgående skaffar en elbil igen, bara för att kunna se mig själv i spegeln igen. Tyvärr är jag inte så pragmatisk som jag borde vara.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Räckviddstest i Norge. Dom lyckas verkligen köra alla bilar snålt. Kan inte vara någon hög medelhastighet direkt men det ser bra ut för I5 mot andra jämförbara bilar! 
https://motor.no/elbil/motors-rekkevidd ... kte/199348
Utdrag:

Utdrag:
Bil (oppgitt WLTP-rekkevidde) Oppnådd rekkevidde Snitt forbruk
Audi e-Tron GT quattro (468 km) 528,1 km 16,1 kWt/100
Volkswagen ID.4 1st Max (487 km) 532,0 km 14,5 kWt/100
Skoda Enyaq High + Suite (520 km) 522,0 km 14,5 kWt/100
Hyundai Ioniq 5 AWD (460 km) 502,0 km 14,4 kWt/100
Polestar 2 (470 km) 467,0 km 16,6 kWt/100
Tesla Model 3 SR (448 km) 454,4 km 12,2 kWt/100
Mercedes-Benz EQA (417 km) 451,8 km 15,0 kWt/100
Volvo XC40 Recharge (415 km) 445,4 km 17,5 kWt/100
Ioniq 5 FE AWD
Har inte läst artikeln, men vad hamnade M3 AWD LR på för räckvidd?MrRun skrev:Räckviddstest i Norge. Dom lyckas verkligen köra alla bilar snålt. Kan inte vara någon hög medelhastighet direkt men det ser bra ut för I5 mot andra jämförbara bilar!
Utdrag:Bil (oppgitt WLTP-rekkevidde) Oppnådd rekkevidde Snitt forbruk
Audi e-Tron GT quattro (468 km) 528,1 km 16,1 kWt/100
Volkswagen ID.4 1st Max (487 km) 532,0 km 14,5 kWt/100
Skoda Enyaq High + Suite (520 km) 522,0 km 14,5 kWt/100
Hyundai Ioniq 5 AWD (460 km) 502,0 km 14,4 kWt/100
Polestar 2 (470 km) 467,0 km 16,6 kWt/100
Tesla Model 3 SR (448 km) 454,4 km 12,2 kWt/100
Mercedes-Benz EQA (417 km) 451,8 km 15,0 kWt/100
Volvo XC40 Recharge (415 km) 445,4 km 17,5 kWt/100

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jo, dessutom tror jag att man kan göra miljön en tjänst. Genom att man köper en diselbil, men för att endast användas få gånger om året när den verkligen behövs, så plockar man ju bort en fossilbil från marknaden som potentiellt kunde spytt ut avgaser varje dag. Win-win för både mati och miljön.thnis skrev:Klokt förslag från @Martinot. Det är bara att ta steget. Jag tyckte det var skitjobbigt i exakt 2 dagar efter vi sålde Teslan men sedan gick det över faktiskt. Jag är i vanliga fall extremt principfast men kunde inte motivera att ha 2 elbilar på firman då vi sedan förra våren jobbar hemifrån till 100% och kommer fortsätta att göra det. Finns annat att lägga pengarna på som inte sjunker i värde som en stenmati skrev:Ja, det sticker i ögonen även på mig, med det är ju precis det alternativet jag överväger. E-Golfen har vi såklart alltid kvar som vardagsbil, och den kommer göra bulkjobbet, precis som idag. En några år gammal diesel som dragbil är nog bästa valet om man ser det pragmatiskt. Men rent känslomässigt är det ju såklart ingen höjdare. Det skulle kännas som ett nederlag på bred front, efter att ha kört elbil i 5 år, och inte haft någon fossilbil i över 3 år. Jag har ju slängt ut allt fossildrivet hemma. Det skulle bli en helomvändning, och man vill bara inte gå tillbaka till stenåldern. Men tyvärr ser det ut att vara det bästa alternativet när man börjar inse att verkligheten kommer ikapp. Förnuftet säger dieselbil, men själen skriker nejnejnej.martinot skrev:Ett alternativ, och jag vet att det kommer sticka i en dels ögon, kan ju vara en kombo av en mindre elbil för all vardagskörning, och sedan en bra effektiv dieselbil som du kör sällan med. Köper du dessutom en beg. dieselbil så bidrar ju du inte till att utöka fordonsflottan med en nytillverkad fossilbil, och behöver inte heller lägga så mycket pengar på den. Då kan den användas sällan, men enbart just vid de specifika tillfällen som du behöver lasta mycket, eller dra något med dragkrok (och du slipper samtidigt omaket att behöva hyra en bil). Den kombon skulle ju kunna vara ganska rätt för både dig och miljön.
Annars så känns det som en Ioniq 5 kunde vara bra som förmånsbil för mati på sin firma. Det är ju ytterligare ett bra alternativ (kanske tom. något bättre, beroende på hur mycket den körs) för miljön.
Det enda trista är att det blir svårt för mati att köpa och ta i trafik just en Ioniq 5 som förmånsbil innan den 1/7 (den stora beskattningshöjningen som röstades igenom av riksdagens partier idag).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Problemet är ju egentligen inte priset, den är trots allt som sagt bara hälften så dyr som min nuvarande bil, utan det faktum att jag kör så få mil. Svårt att motivera köpet av en bil som man sällan använder.
Ett alternativ hade varit om jag hade bytt med sambon. Hon får Ioniqen att pendla till jobbet med, dvs 6 mil/dag, och jag kan ha e-Golfen hemma för mina små ärenden, dvs typ 2 till 4mil/vecka. Golfen har gått 7000 mil nu, den skulle ju förtjäna att avlastas lite.
Men frågan är om hon ens vill det.
Ett alternativ hade varit om jag hade bytt med sambon. Hon får Ioniqen att pendla till jobbet med, dvs 6 mil/dag, och jag kan ha e-Golfen hemma för mina små ärenden, dvs typ 2 till 4mil/vecka. Golfen har gått 7000 mil nu, den skulle ju förtjäna att avlastas lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tyckte mina ca 1.200 mil/år var lite, men 200...!!!mati skrev:Problemet är ju egentligen inte priset, den är trots allt som sagt bara hälften så dyr som min nuvarande bil, utan det faktum att jag kör så få mil. Svårt att motivera köpet av en bil som man sällan använder.

Jag gillar resonemanget kring vardagsbil och lastbil!
Men sen kommer det ologiska och säger att man ska ha en bil som man tycker om och får köra hela tiden. Och det är som alltid pengarna som styr. Hade jag haft budget (och utrymmet) så hade det blivit en bil för varje tillfälle.

Nej, riktigt så illa är det inte. Det har blivit ungefär 500 mil med e-tron senaste året. Det beror på att jag har ändå varit tvungen att göra några tjänsteresor, och det blev ett antal mil då. Och så nån tur med husvagnen ibland. Men det är klart att det skulle bli annorlunda om vi skulle ta Ioniq som vardags- och pendlingsbil, och e-Golfen som "reserv" för mig att ha hemma. Då skulle i det fallet e-Golfen inte rulla så många mil. Såvida vi inte delar upp det lite mer mellan bilarna. Sammanlagt kör vi ändå 3000 mil/år. Bara att det hittills har varit e-Golfen som har stått för nästan alla dessa mil. Tyvärr är det ju så att e-tron inte används till vardags eftersom den är för stor och klumpig, sambon kan inte tänka sig att ta den till jobbet. Dessutom drar den dubbelt så mycket el. Den är som en lastbil liksom.Eldsig skrev:Jag tyckte mina ca 1.200 mil/år var lite, men 200...!!!![]()
![]()
Allt beror lite på hur Ioniq 5 upplevs. Är den lika stor och klumpig i förhållande till e-Golfen så är det troligt att den inte kommer att ta över rollen som vardagsbil. Och då är det nog bättre att avstå.
-
- elbilist
Att köpa en ny elbil och knappt använda den nu när efterfrågan kommit igång men produktionen är begränsad och det är många som får vänta på sina elbilar för att ersätta fossilbilar är nog ingen miljövinst. Batteritillgången är ju begränsad och optimalt hade varit om batterierna som görs ersatte så många fossilmil som möjligt. Så att köpa en begagnad fossilbil i ditt fall kan vara rimligt både klimatmässigt och ekonomiskt.mati skrev:Problemet är ju egentligen inte priset, den är trots allt som sagt bara hälften så dyr som min nuvarande bil, utan det faktum att jag kör så få mil. Svårt att motivera köpet av en bil som man sällan använder.
Jag håller med.
Lite uppdatering från mig då.
Ska tydliggöra att jag inte lagt beställning utan bara bett om pris.
Enligt han jag pratade med var det ingen begränsning avseende att lägga beställningar med introduktionsrabatt. Så han kände inte till detta. Däremot var väl hans reflektion att den (rabatten) kanske försvinner tidigare då de redan säljer så bra. Men lät mer som en gissning.
Leveranstid var högst oklar men han tyckte jag skulle räkna med kv1 2022. AWD och tex glastak / soltak är sådant som gör att det sannolikt tar längre tid enligt honom. Dvs RWD ligger snabbare i tid pga färre komponenter i dessa bristtider.
Generellt få tydliga besked.
Frågade även om service och han var osäker men troligen kylväska vid 5000 mil cirka.
Jag bad om en broscher för att kunna sälja in dem hemma till sambon men det fanns inte. Kan inte vara lätt att sälja en så dyr produkt utan fakta.
Ska tydliggöra att jag inte lagt beställning utan bara bett om pris.
Enligt han jag pratade med var det ingen begränsning avseende att lägga beställningar med introduktionsrabatt. Så han kände inte till detta. Däremot var väl hans reflektion att den (rabatten) kanske försvinner tidigare då de redan säljer så bra. Men lät mer som en gissning.
Leveranstid var högst oklar men han tyckte jag skulle räkna med kv1 2022. AWD och tex glastak / soltak är sådant som gör att det sannolikt tar längre tid enligt honom. Dvs RWD ligger snabbare i tid pga färre komponenter i dessa bristtider.
Generellt få tydliga besked.
Frågade även om service och han var osäker men troligen kylväska vid 5000 mil cirka.
Jag bad om en broscher för att kunna sälja in dem hemma till sambon men det fanns inte. Kan inte vara lätt att sälja en så dyr produkt utan fakta.
Jo, denna bil är lätt att sälja utan broschyrer. Verkar vara i klass med Systembolaget gällande försäljningen, knappt någon reklam och bra omsättning.Skabb1 skrev:Jag bad om en broscher för att kunna sälja in dem hemma till sambon men det fanns inte. Kan inte vara lätt att sälja en så dyr produkt utan fakta.
Lite så jag tänkte också. Dessutom plockar man bort en, potentiellt välanvänd, fossilbil från marknaden till ett ställe där den kommer köra extremt få mil per år. Win-win för miljön på dubbla punkter.Hmpftfhdns skrev:Att köpa en ny elbil och knappt använda den nu när efterfrågan kommit igång men produktionen är begränsad och det är många som får vänta på sina elbilar för att ersätta fossilbilar är nog ingen miljövinst. Batteritillgången är ju begränsad och optimalt hade varit om batterierna som görs ersatte så många fossilmil som möjligt. Så att köpa en begagnad fossilbil i ditt fall kan vara rimligt både klimatmässigt och ekonomiskt.mati skrev:Problemet är ju egentligen inte priset, den är trots allt som sagt bara hälften så dyr som min nuvarande bil, utan det faktum att jag kör så få mil. Svårt att motivera köpet av en bil som man sällan använder.

Nu har förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida sänkts bortåt 10% för modellen Ioniq 5 AWD 1st Ed (som jag f ö beställt), till strax under 4 000. Kanske, möjligen, eventuellt har det något samband med att jag för några dagar sedan skrev till svenska Hyundai och uttryckte irritation över att Ioniq 5 AWD fått högre förmånsvärde än både Kia EV6 GT-line och ID.4 GTX med en del extrautr., trots att dess båda har högre listpriser. Har dock inte fått något svar men är "nöjd" nu (gillar logiskt skatteförtryck haha).
Absolut vore det bättre att, som Skatteverket själva föreslagit, använda en schablonmässig procentuell reduktion av priset för elbilar, i st f smått godtyckliga "närmast jämförbara bil".
(Men riksdagen brydde sig inte mycket om vad någon tyckte och röstade igenom kraftiga höjningar även för elbilar. Kommer många nu att köpa begagnad diesel från före 2018 (innan malus)?)
Absolut vore det bättre att, som Skatteverket själva föreslagit, använda en schablonmässig procentuell reduktion av priset för elbilar, i st f smått godtyckliga "närmast jämförbara bil".
(Men riksdagen brydde sig inte mycket om vad någon tyckte och röstade igenom kraftiga höjningar även för elbilar. Kommer många nu att köpa begagnad diesel från före 2018 (innan malus)?)
Senast redigerad av i5rast, redigerad totalt 1 gånger.
Intressant!Dodde skrev:Något att titta på under söndagen. Battery Life kör live med Ioniq 5.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jo, SKV hade faktiskt ett mycket bra och bättre förslag än regeringens, och det som klubbades av riksdagen i onsdags. Enkelt (inget krångel i beräkningar, eller tjafs om hur förmånerna för BEV skall sättas), rättvist (gynnade inte de mest rika/resursstarka bilköparna) och tog mer hänsyn till miljö och klimat än S+MP förslag.i5rast skrev:Absolut vore det bättre att, som Skatteverket själva föreslagit, använda en schablonmässig procentuell reduktion av priset för elbilar, i st f smått godtyckliga "närmast jämförbara bil".

-
Håller med, SKV förslag var riktigt bra. SKV brukar dock leverera bra saker men självklart måste regeringen köra sin egna ogenomtänkta väg.
BMW i4 M50 -22
Gissar att regeringen även lägger till Skatteverkets förslag framöver. Troligtvis ganska snart.
Särskilt eftersom Skatteverkets förslag gör att dyrare (el)bilar får höjt förmånsvärde jämfört med det som nu klubbats. Det passar nog bra inför ett valår också att visa handlingskraft i den riktningen
Tror motsatsen (att låta nuvarande nya klubbade regler gälla =dyra bilar fick lägre förmånsvärde nu) inte är så taktiskt att behöva stå och försvara inför ett valår.
Att det inte lades med nu direkt tror jag delvis berodde på ”tidsbrist”.
Särskilt eftersom Skatteverkets förslag gör att dyrare (el)bilar får höjt förmånsvärde jämfört med det som nu klubbats. Det passar nog bra inför ett valår också att visa handlingskraft i den riktningen

Tror motsatsen (att låta nuvarande nya klubbade regler gälla =dyra bilar fick lägre förmånsvärde nu) inte är så taktiskt att behöva stå och försvara inför ett valår.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
De har ju arbetat på det i över ett år. Hur kan det vara tidsbrist? Dessutom; tidsbrist? Det är ju de själva som satt tidplanen!Leo skrev:Gissar att regeringen även lägger till Skatteverkets förslag framöver. Troligtvis ganska snart.
Särskilt eftersom Skatteverkets förslag gör att dyrare (el)bilar får höjt förmånsvärde jämfört med det som nu klubbats. Det passar nog bra inför ett valår också att visa handlingskraft i den riktningen![]()
Om de hade både ett ogenomtänkt förslag (gynnade endast dyraste bilarna, och generellt mycket dålig för miljö/omställning), och dessutom tidsbrist, varför sköt man då inte på beslutet till nyår?
Även SKV och många andra påpekade att det var ett dåligt framstressat förslag, utan vidare konsekvensanalys, och dessutom dålig tidpunkt att införa det mitt i året.

Skatteverkets pressrelease var 15/3 och propositionen lades 26/3 om jag minns rätt. Har för mig att jag till och med läst någon kommentar i underlagen/diskussionsarbetet därefter om att de av tidsskäl valde att inte ”beakta” Skatteverkets förslag. Man hade då nog behövt gå igenom ändra skrivningar/beräkningar/siffror/statistik på många ställen i själva det utskrivna förslaget. (Kvarnarna mal nog inte blixtsnabbt i den världen)
Att man inte ”sköt fram” det finns säkert många (politiska) anledningar till också. Nästa år är valår med uppstart i höst och DÅ brukar man INTE vilja klubba saker som bensinpriser/skatt, tjänstebilar osv. Så man ville nog klubba igenom det innan skulle jag tro.
Rent praktiskt tror jag dock de ganska enkelt kan lägga in de delar av Skatteverkets förslag vi diskuterar nu (=slopa jämförbar bil).
Tycks minnas att det eventuellt fanns med andra delar/synpunkter i Skatteverkets förslag. (Avdragsrätt resor, milersättning mm?) ev blandar jag ihop den delen med en presenterade sommaren 2019 i någon utredning.
Att man inte ”sköt fram” det finns säkert många (politiska) anledningar till också. Nästa år är valår med uppstart i höst och DÅ brukar man INTE vilja klubba saker som bensinpriser/skatt, tjänstebilar osv. Så man ville nog klubba igenom det innan skulle jag tro.
Rent praktiskt tror jag dock de ganska enkelt kan lägga in de delar av Skatteverkets förslag vi diskuterar nu (=slopa jämförbar bil).
Tycks minnas att det eventuellt fanns med andra delar/synpunkter i Skatteverkets förslag. (Avdragsrätt resor, milersättning mm?) ev blandar jag ihop den delen med en presenterade sommaren 2019 i någon utredning.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Menar att de hade gått om tid att ta fram deras egna förslag.
Att SKV är duktigare att få fram vettigare förslag än våra politiker, och dessutom under kortare tid, förvånar mig inte.
Är generellt inte så speciellt imponerad av vår regerings och riksdagspolitikers duglighet.
Att SKV är duktigare att få fram vettigare förslag än våra politiker, och dessutom under kortare tid, förvånar mig inte.
Är generellt inte så speciellt imponerad av vår regerings och riksdagspolitikers duglighet.

Diskussionen om att förmånsbil med tiden skulle ha blivit så skattemässigt billigt för den anställde är lite underlig: i den hittills gällande beräkningen (och även den nyligen beslutade) ingår prisbasbelopp, statslåneränta och bilens pris. Det finns ju ingen komponent som är konstant och urholkas av inflation. Förvisso medför de extremt låga räntorna en liten minskning, men inte mycket (låga räntor innebär ju minskad kostnad även för privat bilägande). Kombinationen av progressiv inkomstskatteskala och det s k lyxbilstillägget gjorde tidigare dyrare bilar ganska oattraktiva som förmånsbilar, en effekt som med det nya systemet märkligt nog minskar och istället är det vanliga bilar för omkring 7,5 pbb som får kraftigast ökning, oväntat.
Det man annars implicit påstår är att kringkostnaderna för privat bilägande ska ha ökat mer än den allmänna inflationen (representerad i form av basbelopp och bilens pris i förmånsvärdesberäkningen), såsom försäkring, service, däck och värdeminskning och att förmånsvärdena därför är för låga i förhållande till kostnaden för privat bilägande. Undrar om det finns något stöd för ett sådant påstående. Annars måste det ju främst handla om politiska poänger och vänsterpopulism. Rödgröna blockets väljare har antagligen förmånsbil i mindre utsträckning och förväntas därför (egoististiskt och principlöst) gilla höjda skatter för förmånsbilister.
Det man annars implicit påstår är att kringkostnaderna för privat bilägande ska ha ökat mer än den allmänna inflationen (representerad i form av basbelopp och bilens pris i förmånsvärdesberäkningen), såsom försäkring, service, däck och värdeminskning och att förmånsvärdena därför är för låga i förhållande till kostnaden för privat bilägande. Undrar om det finns något stöd för ett sådant påstående. Annars måste det ju främst handla om politiska poänger och vänsterpopulism. Rödgröna blockets väljare har antagligen förmånsbil i mindre utsträckning och förväntas därför (egoististiskt och principlöst) gilla höjda skatter för förmånsbilister.