Volvo ligger efter konkurrenterna när det gäller laddnätverk för de nya elbilsmodellerna. Tesla har ett helt eget nätverk av snabbladdare och flera konkurrenter är delägare i Ionity som i nuläget har 22 snabbladdare längs svenska vägar, och ytterligare en under konstruktion.
Hos Volvo och syskonmärket Polestar finns inget eget laddnätverk och inget av märkena är heller delägare i Ionity, så att ladda där blir relativt dyrt.
Både Volvo och Polestar har tidigare hintat om att någon form av laddnätverk kan vara på gång, och nu verkar det bli verklighet
Är väl ett bra initativ, 175 kW är bättre än inget. Bra att det är öppet för andra märken.
Absolut!
Detta har ju verkligen saknats för Polestar/Volvo/Geely, som inte gått med i vare sig SuC eller Ionity. De har ju stått helt utanför någon egen satsning eller investering i laddinfrastruktur. Skall de bli tagna som seriösa med sin satsning på en omställning av bilindustrin så är detta början på helt rätt väg att gå.
Verkligen positivt totalt sätt för både Volvo och deras elbilskunder.
Återstår att se om alla får samma priser, eller om de gör "en Ionity" (vilket är helt OK, då jag inte tror de tar bidrag eller skattepengar för att sätta upp detta).
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Hade de haft ett laddnätverk kanske jag hade köpt min 12:e Volvo (eller en Polestar). Nu köpte jag en Tesla istället.
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Hade de haft ett laddnätverk kanske jag hade köpt min 12:e Volvo (eller en Polestar). Nu köpte jag en Tesla istället.
Problemet är att de inte kan gå över till att bygga/sälja 100% elbilar över en natt.
De måste sälja avgasbilar i måååånga år till.
De skulle alltså skjuta sig själva i foten om de drev på för hårt.
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Hade de haft ett laddnätverk kanske jag hade köpt min 12:e Volvo (eller en Polestar). Nu köpte jag en Tesla istället.
Problemet är att de inte kan gå över till att bygga/sälja 100% elbilar över en natt.
De måste sälja avgasbilar i måååånga år till.
De skulle alltså skjuta sig själva i foten om de drev på för hårt.
Det är väl ingen som påstått att de skall sälja 100% elbilar inom ett år?
Saken är att om man köper elbil behöver man kunna ladda den. Det verkar bara vara en tillverkare som förstått det.
Innan jag köpte Teslan skickade jag samma frågor till flera olika leverantörer, var laddar jag (Sundsvall - Stockholm - Varberg), hur fort går det och hur mycket kostar det?
Jag fick inte några vettiga svar alls, alla verkade tro att man alltid laddar hemma.
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Hade de haft ett laddnätverk kanske jag hade köpt min 12:e Volvo (eller en Polestar). Nu köpte jag en Tesla istället.
Problemet är att de inte kan gå över till att bygga/sälja 100% elbilar över en natt.
De måste sälja avgasbilar i måååånga år till.
De skulle alltså skjuta sig själva i foten om de drev på för hårt.
Det är väl ingen som påstått att de skall sälja 100% elbilar inom ett år?
Saken är att om man köper elbil behöver man kunna ladda den. Det verkar bara vara en tillverkare som förstått det.
Innan jag köpte Teslan skickade jag samma frågor till flera olika leverantörer, var laddar jag (Sundsvall - Stockholm - Varberg), hur fort går det och hur mycket kostar det?
Jag fick inte några vettiga svar alls, alla verkade tro att man alltid laddar hemma.
Tesla har förstått det för man säljer 100% elbilar. Man behöver inte balansera tillgång och efterfrågan som övriga.
Om Volvo byggt massa laddstationer i Sverige hade det sänt en tydlig signal om framtiden och många avgasbilsköpare hade tvekat att köpa en diesel/bensinbil från Volvo.
Nu när det inte finns några Volvo-laddare slipper folk tänka på det, istället tänker de att det verkar krångligt med elbil - dvs precis vad Volvo önskar.
Jag tycker det är tråkigt att det går åt "ett nätverk per märke"-hållet. Men det beror väl på att lönsamheten är usel på laddning.
Exakt. Idag är det nog mer en kostnad än någon total intäkt. För att få ingång marknaden och övergången så måste bilbolagen subventionera uppbyggnaden av infrastrukturen.
Detta kommer givetvis att förändra sig i framtiden.
När volymen blivit så stor att man går med vinst på sina laddnät så kommer alla att vilja sälja så mycket som möjligt, till så många kunder som möjligt.