Inbrott

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Inbrott

Inlägg av TiborBlomhall »

Man ska respektera andras vanföreställningar ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Ett heltäckande nätverk av kameror som alla rapporterar till samma plats, då börjar det bli obehagligt, särskilt om man tänker in möjligheterna att autobehandla materialet med exempelvis mjukvara för att känna igen ansikten, fordon, etc, och kanske till och med korrelerar det med annan data, som mobilmastsinformation.
Skräckscenario för dig men önsketänkande för någon annan.

Tänk så många kriminella man skulle komma åt med ett sådant system som du beskriver.

Kriminaliteten skulle minska drastiskt och hederligt folk skulle slippa att ständigt bli brottsoffer till den lilla del av befolkningen som anser sig ha rätt att ställa sig över de lagar som stiftats för allmänhetens välbefinnande.

Man kan argumentera kring för och nackdelar med det mesta. Men med en ständigt ökande mängd grovt kriminella individer, är det snart dags att välja vilken väg man ska gå.
Ska vi acceptera utvecklingen eller ska vi försöka göra något åt det?
Om nu övervakningskameror skulle vara så bra så borde Storbritannien lösa de flesta brott och ha drastiskt minskad brottslighet enligt dig eller? Nu visar det sig att kamerorna inte har någon drastisk påverkan. Vissa platser fungerar de dock bättre än på andra som t.ex. på parkeringsplatser, andra har de ingen direkt påverkan på. Kamerorna verkar snarare ge en falsk trygghet och gör att man förlitar sig på kamerorna som dock inte hindrar att brott begås.
http://journalistsresource.org/studies/ ... -and-crime
Men i Storbritannien använder man inte det systemet som danni beskrev. (Allt går inte till samma plats där man autobehandlar allt filmmaterial och använder sig av hjälpmedel som igenkänning av ansikte, fordon etc samt mobilpositionering) Det hade säkert varit effektivare om de gjorde så.

Men man har ändå lyckats att göra tunnelbanan i London till den allmänna plats där det är minst sannolikt att du drabbas av ett brott, från att tidigare innan kameraövervakningen infördes, vara en av de vanligaste brottsplatserna.

Jag har inte sagt att jag föredrar ett massövervakningssamhälle, men jag tror att kameraövervakning med effektiva stödsystem, på väl valda platser skulle ha en positiv påverkan på brottsligheten. Allt är inte svart eller vitt. Man behöver inte gå All-In.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Först skriver du att anledningen att den massiva övervakningen i UK inte verkar minska brottsligheten överlag är att de inte gått all-in, sen skriver du att man inte behöver gå all-in. Hmmm. Dessutom känns det överlag inte som att du argumenterar emot det jag skriver överhuvudtaget. Jag är, som jag skrivit, helt okay med begränsad övervakning av enskilda platser. Det är den mer övergripande övervakningen jag ser som problematisk, särskilt när den utförs av staten, och alldeles särskilt när den kopplas ihop med andra former av övervakning (såsom på nätet, mobiltelefoner, etc).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

danni skrev:
Först skriver du att anledningen att den massiva övervakningen i UK inte verkar minska brottsligheten överlag är att de inte gått all-in, sen skriver du att man inte behöver gå all-in. Hmmm. Dessutom känns det överlag inte som att du argumenterar emot det jag skriver överhuvudtaget. Jag är, som jag skrivit, helt okay med begränsad övervakning av enskilda platser. Det är den mer övergripande övervakningen jag ser som problematisk, särskilt när den utförs av staten, och alldeles särskilt när den kopplas ihop med andra former av övervakning (såsom på nätet, mobiltelefoner, etc).
Du har helt rätt. Jag argumenterar inte mot det du skriver och jag argumenterar inte för massövervakning. Jag påtalade bara att det också skulle finnas positiva effekter med ett sammankopplat kameraövervakningssystem som du beskrev, om man gör det på rätt sätt. Jag sa inte att det var något jag ville ha. Vi är helt överens om att kameraövervakning på väl valda platser är okej. Ingenting annat.

Jag tycker bara att det verkar som att några här tror och anser att kameraövervakning på enskilda platser är det samma som massövervakning på sikt. Också kunde jag inte låta bli att skratta när jag tittade på länken med de paranoida Piratpartisterna. Förlåt danni ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tyvärr har ju de paranoida piratpartisterna fått alldeles för många tillfällen att sucka och säga "vad var det vi sa?" de senaste åren...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

danni skrev:
Tyvärr har ju de paranoida piratpartisterna fått alldeles för många tillfällen att sucka och säga "vad var det vi sa?" de senaste åren...
Det är väl som vanligt med den stora massan. Det krävs ganska radikala händelser för att allmänheten ska vakna i politiska frågor.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
När då?

Vi bor ju inte i Ryssland eller Kina, så jag förstår inte vad problemet är med kameror på alla offentliga platser.
I dagsläget lever vi i en hyfsat bra demokrati och dom kan inte bara sätta in automatiserade system för att veta vad alla befinner sig utan anledning.
Att komma med argumentet att det kan förändras i framtiden är ju helt ointressant.
Låt säga att det inte finns nån kameror alls, och Sverige skulle bli en diktatur som i 1984. Tror du då att det kommer spela nån roll om det finns befintliga system för övervakning eller inte. Om det inte finns så är det ju bara att installera nytt.
Vi måste väl ändå resonera med dom förutsättningar vi har idsh och inte fiktiva föreställningar om vad som kan hända och hur det eventuellt kan missbrukas i framtiden.
Allt bra kan missbrukas på nått sätt. smäller vi upp kameror så kan detta missbrukas av folk som har access till dessas. Detts kan vi bara försöka motverka och ha rätt bestraffning för dessa brott. Å andra sista så utan kameror så kan detta utnyttjas av kriminella. Eftersom dom kan hitta på skit utan att det finns nått som knyter don till platsen.

Det finns gör många brott som hade kunnat klaras upp på nolltid om det funnit kameror. Och det finns redan massor med brott som inte j hade klarats upp om det inte hade varit inspelat..
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Martinen skrev:
danni skrev:
När då?

Vi bor ju inte i Ryssland eller Kina, så jag förstår inte vad problemet är med kameror på alla offentliga platser.
I dagsläget lever vi i en hyfsat bra demokrati och dom kan inte bara sätta in automatiserade system för att veta vad alla befinner sig utan anledning.
Att komma med argumentet att det kan förändras i framtiden är ju helt ointressant.
Låt säga att det inte finns nån kameror alls, och Sverige skulle bli en diktatur som i 1984. Tror du då att det kommer spela nån roll om det finns befintliga system för övervakning eller inte. Om det inte finns så är det ju bara att installera nytt.
Vi måste väl ändå resonera med dom förutsättningar vi har idsh och inte fiktiva föreställningar om vad som kan hända och hur det eventuellt kan missbrukas i framtiden.
Allt bra kan missbrukas på nått sätt. smäller vi upp kameror så kan detta missbrukas av folk som har access till dessas. Detts kan vi bara försöka motverka och ha rätt bestraffning för dessa brott. Å andra sista så utan kameror så kan detta utnyttjas av kriminella. Eftersom dom kan hitta på skit utan att det finns nått som knyter don till platsen.

Det finns gör många brott som hade kunnat klaras upp på nolltid om det funnit kameror. Och det finns redan massor med brott som inte j hade klarats upp om det inte hade varit inspelat..
Det spelar roll att datan från innan diktaturtiden finns där. När vi lever i vår demokrati kan vi uttrycka åsikter som att diktatur är dåligt. När sedan vindarna vänder kan vi få skit för att vi inte redan tidigare insåg hur bra Den Stora Ledaren var. Att vi förstår hur bra Den Stora Ledaren är när det blir farligt att inte förstå det är ju bra, men inte lika bra som att förstå det tidigare, enligt den nya säkerhetspolisen.

Jag tror att man måste tänka på hur alla system kan missbrukas, och ta höjd för det. Man gör det lite lätt för sig om man förutsätter att alla är snälla och ärliga. I det läget behöver vi ju inte någon övervakning ändå. Men man kan gärna kan få övervaka privata parkeringsgarage för min del, särskilt om man är tydlig med att det görs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
danni skrev:
När då?
För att ta ett par exempel så ändamålsglidningen i FRA-lagen, den nya användningen av trängselskattskamerorna, problemen med datalagringsdirektivet (som t.ex. att det strider mot deklarationen om de mänskliga rättigheterna), hela grejen bakom Snowden-affären (de som hävdade att något sådant ens var möjligt blev kallade foliehattar före - och till och med de blev chockade av det som Snowden avslöjade, för verkligheten var så mycket värre)
Martinen skrev:

Fast precis som Nicke påpekat ovan är ju inte allt nödvändigtvis svart eller vitt. Vi måste inte bli en militärdiktatur för att ett övervakningssystem ska komma att missbrukas - nej, i ett sånt läge är det kört vad vi än gjort eller inte gjort tidigare. Men redan idag sker missbruk, och det behöver inte ske någon större förändring för att ett massövervakningssystem skulle missbrukas ännu mer. Vi måste alltså inte bli Ryssland eller Kina för att det ska vara ett problem. Och som Bylund påpekar så kan det ju hända att om en sån förändring nu skulle ske, så kan du råka i trubbel för saker du gjort som registrerats innan förändringen skedde. Ytterligare en aspekt att tänka på är att övervakning och kontroll av medborgarna i sig leder till självcensur och ett ökat förtryck - och därför faktiskt ökar sannolikheten att vi får samhällsförändringar mot det sämre, eftersom folk kanske inte vågar engagera sig emot dem om de är rädda för att registreras i processen. Redan idag kan vi ju faktiskt se såna tendenser - höga företrädare från SD pratar om vad som kommer hända med de som har avvikande åsikter när de väl tar makten. Ju mer övervakning och kontrollorgan vi har på plats idag, desto mer tveksamma kanske folk blir till att säga emot SD i ett sånt läge, eftersom de inte vet vad som isåfall skulle hända efter ett eventuellt maktskifte.

Men för all del, resonera på kring de kameror som vi redan har. Du hävdar att det finns många brott som skulle klaras upp mycket lättare med fler kameror, och att det finns massor med brott som inte hade klarats upp utan dagens kameror. Men vad har du egentligen för belägg för de påståendena? Ta och läs forskningssammanställningen som Svenssons länkade till ovan så kanske du får en anledning att tänka över de saker som du verkar ta för givet. Det finns nämligen inte mycket som pekar på att det faktiskt är som du tror, utan tvärtom så köper du dig nog främst falsk trygghet på bekostnad av frihet och integritet...
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Nog för att det är offtopic redan men måste ni dra in politik? :roll:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kontakten2 skrev:
Japp.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
kontakten2 skrev:
Japp.
:lol:
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

alltid lika kul när det pratas politik o demokrati i sverige sett från Norge (eller vilket annat land) :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

kontakten2 skrev:
alltid lika kul när det pratas politik o demokrati i sverige sett från Norge (eller vilket annat land) :D
Tydligen är vi på väg mot någon typ av totalitärt styre där demokratin sätts ur spel. Jag har helt missat detta och är lite nyfiken på vilket håll det bär. Höger eller vänster?

Om det nu verkligen är så och jag bara är lyckligt ovetande, så får jag väl bege mig till Norge som flykting och söka asyl. :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
kontakten2 skrev:
Tydligen är vi på väg mot någon typ av totalitärt styre där demokratin sätts ur spel. Jag har helt missat detta och är lite nyfiken på vilket håll det bär. Höger eller vänster?

Om det nu verkligen är så och jag bara är lyckligt ovetande, så får jag väl bege mig till Norge som flykting och söka asyl. :?
Var det inte du som sa att allt inte behöver vara svart eller vitt? Övertramp sker precis hela tiden, även i demokratiernas demokrati Sverige. Olagliga utlämningar till CIA, åsiktsregistrering, olagliga polisregister, otillåten telefonavlyssning, med mer, med mer. Du kan inte mena att du missat allt det?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Yeah but the shades were stolen! 8-)
So, now only black&white.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
kontakten2 skrev:

Var det inte du som sa att allt inte behöver vara svart eller vitt? Övertramp sker precis hela tiden, även i demokratiernas demokrati Sverige. Olagliga utlämningar till CIA, åsiktsregistrering, olagliga polisregister, otillåten telefonavlyssning, med mer, med mer. Du kan inte mena att du missat allt det?
Vad är det du vill ha sagt?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det du vill ha sagt?
Att varenda liten befogenhet vi ger eller inte ger staten kommer att missbrukas förr eller senare, och att det redan sker i alldeles för stor omfattning. Det krävs verkligen inte "någon typ av totalitärt styre där demokratin sätts ur spel" för att det ska hända, som du verkar tro. Att ge dem ytterligare befogenheter måste göras väldigt försiktigt, särskilt om det är potentiellt väldigt långtgående befogenheter. Om man i ljuset av allt det missbruket inte tänker till åtminstone två gånger innan man ens tänker tanken så har man missat något. Transparens är ett absolut måste om vi överhuvudtaget ska kunna upprätthålla rättssäkerheten - och transparens är det sista vi fått i den övervakning som införts i landet de senaste åren.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

We shall meet in the place where there is no darkness
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Hade en relativt exklusiv hyrbil över helgen. Parkerade i ett lungt villaområde på en garageuppfart. Kom ut på lördagen och insåg att ratt och sidospeglar var stulna!!

Helt otroligt. Ett beställningsjobb sa polisen. Fick också min portfölj stulen vilket var det värsta. Hade aldrig kunnat tro att nåt sånt kunde hända där...suck.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

znak3 skrev:
Hade en relativt exklusiv hyrbil över helgen. Parkerade i ett lungt villaområde på en garageuppfart. Kom ut på lördagen och insåg att ratt och sidospeglar var stulna!!

Helt otroligt. Ett beställningsjobb sa polisen. Fick också min portfölj stulen vilket var det värsta. Hade aldrig kunnat tro att nåt sånt kunde hända där...suck.
Helt sjukt ändå.
Så jävla tråkigt att sånt ska behöva hända..
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Dom som gjorde det visste vad som gjorde. Inget skadat och bulten till ratten låg prydligt upplagd i mugghållaren.

Får min model s innan nyår. Har den larm som skulle gått igång vid liknande situation?

Hyr- eller köper aldrig mer Mercedes efter det här...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inbrott

Inlägg av e5m1r »

Airbags är dyra :)
Ingen risk att teslas airbags blir poppis då tesla själva måste godkänna en bil efter krock
Fast det var vist mercedes ratt i model s?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

e5m1r skrev:
Airbags är dyra :)
Ingen risk att teslas airbags blir poppis då tesla själva måste godkänna en bil efter krock
Vadå måste godkännas av Tesla efter krock?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

En krockad tesla måste bli godkänd av tesla innan den kan tas i bruk
Detta om någon annan än tesla aukt verkstad utfört lagning

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar