Däcktryck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 mar 2015 22:49

Däcktryck

Inlägg av eTron »

Vad ska man ha för däcktryck i Teslas 19" Hakka friktions/vinterdäck på P85D? Hittar inte det någonstans... Någon som vet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Däcktryck

Inlägg av Bjelke »

I en annan tråd för däck och fälgar (minns inte exakt vad tråden hette) hänvisar man till Sondell:s sida där han skriver en del om just detta (han har skrivit en hel del om en massa
bra saker!) och där kommer man fram till 3,2-3,3 i tryck och det har jag oxo (och många andra här) kört med och funkar bra :)
Länk till Sondells sida finns bland länkarna här på TCS-sajten :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av danni »

Det sitter väl, som på många andra bilar, en klisterlapp på B-stolpen när du öppnar förardörren?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Däcktryck

Inlägg av Toja »

Jag hämtade min P85D ny förra veckan med Hakka2 på 19" fälg. Det var 3.1 runtom.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 2 gång.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Däcktryck

Inlägg av Leo »

Kör 3,3 i mina Conti.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8695
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
I en annan tråd för däck och fälgar (minns inte exakt vad tråden hette) hänvisar man till Sondell:s sida där han skriver en del om just detta (han har skrivit en hel del om en massa
bra saker!) och där kommer man fram till 3,2-3,3 i tryck och det har jag oxo (och många andra här) kört med och funkar bra :)
Länk till Sondells sida finns bland länkarna här på TCS-sajten :)
Mäter man alltid trycket vid 20 grader eller är det vid arbetstemperatur? Fyller man på vid 0 grader så ökar ju trycket med 0,2 bar när tempen är 20 grader och 0,4 bar om man kommer upp till 40 grader i arbetstemperatur. Jag fick fel en gång när jag inte tänkte på detta och körde i till macken direkt ifrån en motorväg och fyllde på först vänster bak och sedan lite strul osv och sist vänster fram vilket resulterade i att vänster fram fick 0,2 bar högre tryck.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Mäter man alltid trycket vid 20 grader eller är det vid arbetstemperatur? Fyller man på vid 0 grader så ökar ju trycket med 0,2 bar när tempen är 20 grader och 0,4 bar om man kommer upp till 40 grader i arbetstemperatur. Jag fick fel en gång när jag inte tänkte på detta och körde i till macken direkt ifrån en motorväg och fyllde på först vänster bak och sedan lite strul osv och sist vänster fram vilket resulterade i att vänster fram fick 0,2 bar högre tryck.
Rekommendationerna gäller vid "kalla" däck. Men jag har också funderat på detta, klar skillnad när det är -20 eller +20 ute och man fyller på luft i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 mar 2015 22:49

Re: Däcktryck

Inlägg av eTron »

På min bil står trycket bara i dörren vad som gäller vid 21" vilket är det bilen levererades med. Märkligt att 19" inte är med.

Ja, undrar också vad definitionen av "kalla" däck = 3,3bar är.... är det +20 grader eller 0 grader?

När jag fick mina v-däck från Tesla var det 2,9 - 3,5 i tryck i dom. Dvs olika i alla 4 däck. Så borde justera till det...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7402
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Däcktryck

Inlägg av TiborBlomhall »

Det bör vara 3.3 vid 0 grader:
http://teslaclubsweden.se/kolla-trycket/
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Däcktryck

Inlägg av Toja »

På min P85D som jag köpte med 19" fälgar står det att det ska vara 3.1
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av Designer »

Jag försöker febrilt hitta funktion med däcktrycks angivelse till höger på
lilla displayen , men hur jag än gör hoppar bilden tillbaka till energikurvorna.
Provat trycka, snurra på lilla hjulet, trycka på knappar, allt :cry:
Måste man ställa in på settings, eller vad gör jag för fel? :?:
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av bylund »

Designer skrev:
Jag försöker febrilt hitta funktion med däcktrycks angivelse till höger på
lilla displayen , men hur jag än gör hoppar bilden tillbaka till energikurvorna.
Provat trycka, snurra på lilla hjulet, trycka på knappar, allt :cry:
Måste man ställa in på settings, eller vad gör jag för fel? :?:
Du kanske inte avslutar med att klicka på skrollhjulet när du hittat den app du vill visa (Car Status i detta fall)?
1. Håll inne hjulet på den sida av instrumentbrädan du vill byta vy för att få fram appväljaren
2. Snurra på hjulet för att välja app du vill visa
3. Klicka på hjulet för att bekräfta
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Däcktryck

Inlägg av leiflodde »

Vid service sänkte man från 3.2 till 2.9 för att man tycket det var för högt i GBG.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av Designer »

bylund skrev:
Designer skrev:
Jag försöker febrilt hitta funktion med däcktrycks angivelse till höger på
lilla displayen , men hur jag än gör hoppar bilden tillbaka till energikurvorna.
Provat trycka, snurra på lilla hjulet, trycka på knappar, allt :cry:
Måste man ställa in på settings, eller vad gör jag för fel? :?:
Du kanske inte avslutar med att klicka på skrollhjulet när du hittat den app du vill visa (Car Status i detta fall)?
1. Håll inne hjulet på den sida av instrumentbrädan du vill byta vy för att få fram appväljaren
2. Snurra på hjulet för att välja app du vill visa
3. Klicka på hjulet för att bekräfta
jo jag gör precis så men den defaultar tillbaka till energikurvorna, får svänga förbi SC :roll:
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Däcktryck

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
Vid service sänkte man från 3.2 till 2.9 för att man tycket det var för högt i GBG.
intressant! på min HÖJDE dom från 2.9 till 3.1
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Däcktryck

Inlägg av joel80 »

Kalla däck är väl olika olika säsonger. Nu på vintern är det typ 0-gradigt. Jag ser till att fylla ett par tiondelar extra om jag kört några km innan jag fyller på. På sommaren får man väl se kalla däck som runt 15-20 grader.. Och har man kört några km är det även då idé att fylla på ett par tiondelar extra. Så länge man ser till att kompensera för om man kört däcken varma (vilket ett par km räcker med) får man nog i typ rätt mängd, oavsett säsong.
Största felet man kan göra är nog att kolla för sällan. Skulle nog säga att man bör kolla typ var 3-400ade mil, alternativt varannan månad.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Däcktryck

Inlägg av sondell »

leiflodde skrev:
Vid service sänkte man från 3.2 till 2.9 för att man tycket det var för högt i GBG.
Tesla rekommenderar ju 3.1. Eller 45 psi. Så det var märkligt. Så kan man förbättra väghållningen genom att öka lite, 10 % skriver nokian t.e.x. jag kör 3.3. Ökade direkt till det efter att SC sänkt till 3.1. Kändes direkt på väghållningen och lite på förbrukning. Med väghållningen menar jag att jag får bakhjulssladd vid små gaspådrag. Hjälper med lite mer tryck där.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av Alx »

Mina 19" fick 3,3 på sc
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Däcktryck

Inlägg av leiflodde »

Jag höjde också till typ 3.3 efter att jag litat på forumet, men klippte ut (nedan) vad som står i servicerapporten från 25/1 så håller med det känns konstigt att man gör olika på olika verkstäder och på samma företag.

- Kontrollerat och justerat däcktryck: 42psi Fram, 42psi Bak.

Men skall in på service nu till våren och blir då sista innan garantin :( (8000 mil) går ut sen får man väl hoppas att farkosten håller...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däcktryck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

sondell skrev:
leiflodde skrev:
Vid service sänkte man från 3.2 till 2.9 för att man tycket det var för högt i GBG.
Tesla rekommenderar ju 3.1. Eller 45 psi. Så det var märkligt. Så kan man förbättra väghållningen genom att öka lite, 10 % skriver nokian t.e.x. jag kör 3.3. Ökade direkt till det efter att SC sänkt till 3.1. Kändes direkt på väghållningen och lite på förbrukning. Med väghållningen menar jag att jag får bakhjulssladd vid små gaspådrag. Hjälper med lite mer tryck där.
Var rekommenderar Tesla 3,1 bar?
Den enda rekommendationen jag sett är den som sitter på dörrstolpen och den säger 2,9 bar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Var rekommenderar Tesla 3,1 bar?
Den enda rekommendationen jag sett är den som sitter på dörrstolpen och den säger 2,9 bar.
Det är faktiskt olika på olika bilar på den etiketten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däcktryck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Var rekommenderar Tesla 3,1 bar?
Den enda rekommendationen jag sett är den som sitter på dörrstolpen och den säger 2,9 bar.
Det är faktiskt olika på olika bilar på den etiketten.
Märkligt om det handlar om 19" på alla bilar.
Men var/när/hur har Tesla rekommenderat 3,1 bar?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Var rekommenderar Tesla 3,1 bar?
Den enda rekommendationen jag sett är den som sitter på dörrstolpen och den säger 2,9 bar.
Det är faktiskt olika på olika bilar på den etiketten.
Märkligt om det handlar om 19" på alla bilar.
Men var/när/hur har Tesla rekommenderat 3,1 bar?
Bilar väger olika p.g.a. Olika batteri och hårdvara och detta återspeglas på trycket
Det är också olika för AWD och RWD
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däcktryck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Var rekommenderar Tesla 3,1 bar?
Den enda rekommendationen jag sett är den som sitter på dörrstolpen och den säger 2,9 bar.
Det är faktiskt olika på olika bilar på den etiketten.
Märkligt om det handlar om 19" på alla bilar.
Men var/när/hur har Tesla rekommenderat 3,1 bar?
Bilar väger olika p.g.a. Olika batteri och hårdvara och detta återspeglas på trycket
Det är också olika för AWD och RWD
Då uppstår frågan för vilka bilar Tesla rekommenderar 3,1 bar som de sägs göra, tidigare i tråden?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8695
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av Pontus »

På min står det 3,1 eller 3,2 (får kolla imorgon) och det är en 85D med lagom utrustning och 19"
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar