Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.
4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
Ska Plaid kunna ladda i mer än 250kW.
Då krävs V4 Supercharger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.
4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Om man har en uppdaterad laddare så det är bättre att bygga ut med den istället för att fortsätta utbyggnaden med en gammal. Man kommer ändå behöva ersätta gamla förr eller senare.
Tesla gör garanterat flera förbättringar när de tar fram en ny version. Den kanske inte bara är snabbare utan även billigare att tillverka och effektivare.
Visst. Men om man hade en laddkurva med 250kW som v3 redan kan ge (i teorin) upp till 70-80% så funkar ju dagens lösning alldeles utmärkt.
Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...
Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.
Visst. Men om man hade en laddkurva med 250kW som v3 redan kan ge (i teorin) upp till 70-80% så funkar ju dagens lösning alldeles utmärkt.
Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...
Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.
Har inte tänkt på om det är någon förändring sedan tidigare, men det är faktiskt en liten nyansskillnad mellan färgerna på Plaid och Plaid+ fälgarna.. Har inte noterat detta förrän nu. Högst upp min Plaidbeställning och längst ner min Plaid+ beställning. I mitten nuvarande bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Jomen så var det nog! Silver.. Och jag som trodde jag memorerat allt.. Hade tänkt fälgbyte så inte tänkt så mycket på det men bilen gör sig mycket bättre i helsvart.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Om man har en uppdaterad laddare så det är bättre att bygga ut med den istället för att fortsätta utbyggnaden med en gammal. Man kommer ändå behöva ersätta gamla förr eller senare.
Tesla gör garanterat flera förbättringar när de tar fram en ny version. Den kanske inte bara är snabbare utan även billigare att tillverka och effektivare.
Exakt. Är ju ingen poäng att hålla tillbaka V4, bara för att vissa stationer innan är byggda med V3 eller V2.
Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.
Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.
Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Ja, problemet är inte laddarna, det är bilarna. Den där toppen på kurvan är väl kul för att ta bilder och posta i facebook-grupperna med typ kommentaren "går undan i Markaryd" men det har ju väldigt liten inverkan på hur länge man behöver ladda totalt. Ja, man kan ladda lite så att man tar sig till nästa SuC och hoppa mellan dem men det är ju inte särskilt trevligt eller effektivt det heller. Vissa SuC ligger hemskt avigt till, t ex den i Norrköping och den i Toftaholm. Man tappar mer tid än man tror på att svänga av motorvägen, köra till laddaren, koppla in sig... och sen tillbaka ut igen. Plus att det stör rytmen i körningen.
Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.
Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Fast de flesta batterikemier fungerar inte så att de gärna laddas linjärt om man vill kombinera med en bra livslängd.
Det är helt enkelt en fysisk och kemisk begränsing i många batterityper.
Precis som hos din mobiltelefon och dator. Inget konstigt med det.
Sedan är det ju rätt bra att ha hög effekt i början, för då kan man ladda upp till 50% SoC extremt snabbt och sedan dra vidare.