mati skrev:Esterox skrev:mati skrev:Fördelen med diesel är att du slipper tanka och köa helt och hållet i många fall, eftersom räckvidden brukar ligga runt 100 mil. Frågan är om det är värt det. Vill man verkligen köra omkring i en puttrade dieselbil bara för att slippa stå i laddkö max ett par gånger om året? Jag tror inte det, inte om det är enda anledningen att man väljer diesel före elbil.
Men en diesel har ju andra fördelar såsom väsentligt lägre pris, mycket bättre modellutbud, högre dragvikt osv. Och så har vi nackdelarna med diesel...
Egentligen, vad är nackdelen med en diesel eller bensin ? Ställer vi den mot elbilen så är det inte mycket om vi skall vara petiga.
Ähm, okej. Var ska man börja liksom?
- Släpper ut hälsofarliga och miljövidriga avgaser
- Går på jihad-juice eller Putin-saft
- Låter och vibrerar
- Kräver oljebyten och en massa annan service
- Man kan inte tanka hemma
- Man kan inte producera sin egen diesel/bensin hemma på taket
- Tråkig att köra
- Ineffektiv så in i bänken, dvs slöseri med energi
Räcker det med nackdelarna? Jag kan säkert komma på nåt mer som är lite mindre uppenbart om det skulle behövas.
- Släpper ut hälsofarliga och miljövidriga avgaser (köper det argumentet även om det låter värre än det ser ut i totalen)
- Går på jihad-juice eller Putin-saft (löjligt)
- Låter och vibrerar (jämför du ny elbil mot gammal fossil då eller ? En gammal tesla låter ju illa den med. En ny fossil låter inte så mycket och är ju konstaterat sen förut ha lägre ljud än många teslor i kupén)
- Kräver oljebyten och en massa annan service ( Och nackdelen är ? Finns mängder med ställen som kan genomföra service m.m. En elbil behöver sin del av kakan också)
- Man kan inte tanka hemma (nä men tar 5 minuter att tanka när det väl behövs och finns lite överallt)
- Man kan inte producera sin egen diesel/bensin hemma på taket
- Tråkig att köra (finns bra många elbilar som är tråkiga att köra, att alla elbilar har körglädje är ju samma lögn som att pengar gör en lycklig)
- Ineffektiv så in i bänken, dvs slöseri med energi (Vad påverkas du utav det ? Tar 5 min och tanka och förbrukningen är ungefär detsamma oavsett hastighet)
Tar vi fördel för fossil så är ju det
- tanka lite vart du vill
- ingen stress över att leta laddare under resan eller när du skall parkera över dagen för att få tillbaka räckvidden
-onödiga extrastopp för att förbrukningen skenade under snöovädret eller regn.
-inte bry sig om laddare som inte fungerar osv
- slipper åka till skumma områden för att leta laddare
- behöver inte vara orolig för om laddaren man satsar på är 50 kw eller 150 kw
- BILLIGARE med råge
OSV.
Jag vill inte gå ifrån min elbil men samtidigt varje gång jag skall göra en långresa så kommer jag på mig själv på hur jäkla bökigt det är att planera resan. Kolla kartor och planera laddstoppen för att ABRP gör flummiga uträkningar och skickar en till 22 kw stolpar i något skumt industriområde. Är vi tillbaka på 80-talet med vägatlas eller ? Eller när man planerar en resa över dagen och tänker att man skiter i att åka för att det inte finns någon vettig laddare som gör att bilen kan laddas medans man gör det ärenden som är tänkt. Eller när grabben skall spela fotboll och man behöver leta laddare någon mil bort för det inte finns i närheten utav fotbollsplanen.
Det mesta med det du säger kräver ju också att man bor i hus. Många i Sverige gör ju inte det pga olika anledningar.