Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Swede1

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Off Grid Byggaren skrev:
Problemet är ju att många nu också väljer att resa dagar som normalt inte har mycket trafik.

Då kan det bli laddköer även dessa dagar.

https://feber.se/bil/det-har-med-att-la ... ul/405060/
11 Teslor i kö i Norge, är detta framtiden? Inte kul. Ok, på semestern nån gång kan man väl stå ut om det är bra väder, annars är det nog en deal breaker för mig. Tillfälligt måste det finnas jättemånga snabbladdningsplatser, ambulerande snabbladdare på rätt ställen. Alternativt att man kan ha en Rex tillfälligt på dragkroken eller taket och puttra vidare i 100 km/h. :? Klar försämring mot att köra på bensin.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Problemet är ju att många nu också väljer att resa dagar som normalt inte har mycket trafik.

Då kan det bli laddköer även dessa dagar.

https://feber.se/bil/det-har-med-att-la ... ul/405060/
11 Teslor i kö i Norge, är detta framtiden?
Snarare dåtid (ca. 1,5-2 år sedan om man skall gå på datum för "nyheten").

Finns ju risk på köer vi alla extra högtider, men Tesla försöker ju bygga ut och expandera kraftigt. En annan åtgärd de har i både Sverige och Norge för att hjälpa till med avlastningarna under de mest extrema högtiderna är att sätta upp mobila laddstationer. Rätt smart då det är troligen dyrt att bygga permanenta lösningar som är optimerade för att hantera de 2-3% av timmarna på året då det är som mest besökare. En annan sak de experimenterat med är differentierade laddavgifter under högtiderna, för att undvika köer på de högst belastade laddstationerna.

Så det är inte perfekt. Säkrast/bekvämast är ju att ta en effektiv diesel till fjällen (det vi själva gör), men däremot så tycker jag att Tesla ändå jobbat mycket mer aktivt än alla andra för att försöka lösa de värsta problemen under de värsta topparna. Inte perfekt som sagt, men helt klart flera steg i rätt riktning.

Men ta en bra diesel om du vill helt vara garanterad att slippa bekymmer (även om du kan råka ut för trafikköer vid värsta tiderna). :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Diesel, mja, en bil extra alltså. Njae, gillar Rex lösningen. Men kanske att frunken i elbilar kan utformas så man kan ha en standardiserad Bensingenerator där som man hyr när man behöver den och slipper åka runt med annars. Det tvingar även laddoperatörerna att ha ett lägre pris (Ionity med 8:70 kr/kwh är inte rimligt) än vad bensinen kostar per mil. :idea:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fördelen med diesel är att du slipper tanka och köa helt och hållet i många fall, eftersom räckvidden brukar ligga runt 100 mil. Frågan är om det är värt det. Vill man verkligen köra omkring i en puttrade dieselbil bara för att slippa stå i laddkö max ett par gånger om året? Jag tror inte det, inte om det är enda anledningen att man väljer diesel före elbil.
Men en diesel har ju andra fördelar såsom väsentligt lägre pris, mycket bättre modellutbud, högre dragvikt osv. Och så har vi nackdelarna med diesel...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Fördelen med diesel är att du slipper tanka och köa helt och hållet i många fall, eftersom räckvidden brukar ligga runt 100 mil. Frågan är om det är värt det. Vill man verkligen köra omkring i en puttrade dieselbil bara för att slippa stå i laddkö max ett par gånger om året? Jag tror inte det, inte om det är enda anledningen att man väljer diesel före elbil.
Men en diesel har ju andra fördelar såsom väsentligt lägre pris, mycket bättre modellutbud, högre dragvikt osv. Och så har vi nackdelarna med diesel...
Egentligen, vad är nackdelen med en diesel eller bensin ? Ställer vi den mot elbilen så är det inte mycket om vi skall vara petiga.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

FredrikR skrev:
Tyvärr befarar jag att det är precis så det kommer bli, redan i sommar, men antagligen än värre på höstlov/jul/sportlov. Jag har en resa planerad till Skåne, med barnen, i mitten av Juli. Har aldrig innan haft några problem med laddstolpar på långresor, men befarar att just denna resa kommer bli tuff med mycket väntan.
Tror upplägget kommer få bli lite annorlunda.
Jag tror som du att det blir värre på höst/jul/sport/påsklov. Under sommaren är nog bilresandet lite mer utspritt över tiden, medan topparna är kortare men högre under skollovsveckorna. Jag gissar därför att vi först kommer att se detta problem på allvar under andra resperioder än sommaren.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Nu får Polestar 2 ladda för €0,35 på Ionity från och med 1 juli.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
mati skrev:
Egentligen, vad är nackdelen med en diesel eller bensin ? Ställer vi den mot elbilen så är det inte mycket om vi skall vara petiga.
Ähm, okej. Var ska man börja liksom?
- Släpper ut hälsofarliga och miljövidriga avgaser
- Går på jihad-juice eller Putin-saft
- Låter och vibrerar
- Kräver oljebyten och en massa annan service
- Man kan inte tanka hemma
- Man kan inte producera sin egen diesel/bensin hemma på taket
- Tråkig att köra
- Ineffektiv så in i bänken, dvs slöseri med energi

Räcker det med nackdelarna? Jag kan säkert komma på nåt mer som är lite mindre uppenbart om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Är det bara jag som har varit med om att köa till fossil-mackar?

Innan jag skaffade elbil 2017 så fick jag köa flera gånger till bensinmackar på mina bilsemestrar i Europa.

Jag har ännu (ta i trä) aldrig behövt köa till SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Är det bara jag som har varit med om att köa till fossil-mackar?

Innan jag skaffade elbil 2017 så fick jag köa flera gånger till bensinmackar på mina bilsemestrar i Europa.

Jag har ännu (ta i trä) aldrig behövt köa till SuC.

/fth
Finns ju galet många mackar. Man ska undvika de i direkt närhet till motorvägarna tydligen.

Dessutom går det mycket fortare att tanka så genomströmningen är överlägsen på en mack. Plus att räckvidden på en vanlig dieselbil är 2-3 ggr längre än på en elbil vilket gör att man inte behöver åka till en mack lika ofta heller.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Finns ju galet många mackar. Man ska undvika de i direkt närhet till motorvägarna tydligen.

Dessutom går det mycket fortare att tanka så genomströmningen är överlägsen på en mack. Plus att räckvidden på en vanlig dieselbil är 2-3 ggr längre än på en elbil vilket gör att man inte behöver åka till en mack lika ofta heller.
Allt du skriver är absolut sant, och det var förstås på autobahn raststätten som jag fick köa, men när man färdas på autobahn är det ju dom mackarna som är lätt tillgängliga, jag tror inte många svänger av från motorvägen för att hitta en mack utan kö.

Jag tyckte bara det kändes lite som att köer ansågs vara något unikt för elbilar, vilket alltså iaf inte är min erfarenhet.

Min bensinbil hade dessutom bara marginellt bättre räckvidd än min Tesla, så för mig är övriga skillnader väldigt små.

"Vanliga dieselbilar" utgör ju dessutom endast c:a 25% av den svenska personbilsflottan, det vore intressant att se vad den genomsnittliga räckvidden är, jag killgissar att den är väldigt långt från dom utpräglade långfärdslok som elbilar av någon anledning alltid skall jämföras med.

/fth
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:

Allt du skriver är absolut sant, och det var förstås på autobahn raststätten som jag fick köa, men när man färdas på autobahn är det ju dom mackarna som är lätt tillgängliga, jag tror inte många svänger av från motorvägen för att hitta en mack utan kö.

Jag tyckte bara det kändes lite som att köer ansågs vara något unikt för elbilar, vilket alltså iaf inte är min erfarenhet.

Min bensinbil hade dessutom bara marginellt bättre räckvidd än min Tesla, så för mig är övriga skillnader väldigt små.

"Vanliga dieselbilar" utgör ju dessutom endast c:a 25% av den svenska personbilsflottan, det vore intressant att se vad den genomsnittliga räckvidden är, jag killgissar att den är väldigt långt från dom utpräglade långfärdslok som elbilar av någon anledning alltid skall jämföras med.

/fth
De som kör nere i Europa har nog längre räckvidd på sina avgasbilar än snittet. I vilket fall är du inne på en farlig jämförelse eftersom elbilen kommer förlora stort. Bättre att fokusera på annat.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
De som kör nere i Europa har nog längre räckvidd på sina avgasbilar än snittet. I vilket fall är du inne på en farlig jämförelse eftersom elbilen kommer förlora stort. Bättre att fokusera på annat.
Jag har inga illusioner om att elbilar skulle vara i närheten lika bra på att äta motorvägsmil som en långfärdsdiesel, men jag tycker diskussionen överdriver skillnaderna, och att det i många fall görs orättvisa jämförelser.

/fth
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

fth skrev:
MWall skrev:
Jag har inga illusioner om att elbilar skulle vara i närheten lika bra på att äta motorvägsmil som en långfärdsdiesel, men jag tycker diskussionen överdriver skillnaderna, och att det i många fall görs orättvisa jämförelser.

/fth
Nej ingen idé att jämföra en snåldiesel eller en bensinare med att köra långt med en elbil. Finns för- och nackdelar. Elbilen förlorar direkt när det gäller räckvidd och smidighet
Btw har aldrig under ca 35 år lyckats att behöva köa på en bensinmack. Kör 2000-4000 mil/år. Däremot köade vi många gånger med Teslan på SUC i Tyskland o Frankrike och självklart i Löddeköpinge :D på de tre somrar vi körde långt med Teslan. Killgissar att det kommer vara så på somrarna i Europa fortsättningsvis även om det finns många fler SUC nu. Men även många fler Teslor sålda senaste åren..
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

thnis skrev:
Btw har aldrig under ca 35 år lyckats att behöva köa på en bensinmack. Kör 2000-4000 mil/år. Däremot köade vi många gånger med Teslan på SUC i Tyskland o Frankrike och självklart i Löddeköpinge :D på de tre somrar vi körde långt med Teslan.
Motsatt upplevelse från mig då, jag kör c:a 3500 mil/år, och brukar åka på bilsemester i Europa varje sommar.

Det närmaste jag har kommit att behöva köa var i Middlefart där jag rullade in på sista lediga platsen en gång 2018, sen har det förstås varit hyfsat fullt i Ödeshög ett par gånger, men aldrig kö när jag har varit där.

I Frankrike och Spanien har jag bara rest med Teslan en gång (hösten 2018), då såg jag inte en enda annan Tesla på någon SuC som jag använde i dom länderna, varken på väg ner eller hem, jag var i stort sett ensam på alla SuC i Tyskland den resan också.

/fth
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har heller aldrig köat för en laddplats, men jag har många gånger stått och väntat på en ledig bensinpump. Framförallt vid de mindre bensinstationerna på landsbygden, som bara har en eller två pumpar, är ju risken för köer ganska stor. Det knepiga är ju att det är just vid dessa små bensinmackar man tankar till vardags. Visst, det handlar inte om många minuters väntetid, men ändå. Jobbigt och irriterande som f*n. Man måste ju tanka där, det finns liksom inget alternativ.
En elbil som till vardags laddas hemmavid drabbas aldrig av någon laddkö.
Esterox

Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
- Låter och vibrerar
- Tråkig att köra

Räcker det med nackdelarna? Jag kan säkert komma på nåt mer som är lite mindre uppenbart om det skulle behövas.
- Släpper ut hälsofarliga och miljövidriga avgaser (köper det argumentet även om det låter värre än det ser ut i totalen)
- Går på jihad-juice eller Putin-saft (löjligt)
- Låter och vibrerar (jämför du ny elbil mot gammal fossil då eller ? En gammal tesla låter ju illa den med. En ny fossil låter inte så mycket och är ju konstaterat sen förut ha lägre ljud än många teslor i kupén)
- Kräver oljebyten och en massa annan service ( Och nackdelen är ? Finns mängder med ställen som kan genomföra service m.m. En elbil behöver sin del av kakan också)
- Man kan inte tanka hemma (nä men tar 5 minuter att tanka när det väl behövs och finns lite överallt)
- Tråkig att köra (finns bra många elbilar som är tråkiga att köra, att alla elbilar har körglädje är ju samma lögn som att pengar gör en lycklig)
- Ineffektiv så in i bänken, dvs slöseri med energi (Vad påverkas du utav det ? Tar 5 min och tanka och förbrukningen är ungefär detsamma oavsett hastighet)

Tar vi fördel för fossil så är ju det
- tanka lite vart du vill
- ingen stress över att leta laddare under resan eller när du skall parkera över dagen för att få tillbaka räckvidden
-onödiga extrastopp för att förbrukningen skenade under snöovädret eller regn.
-inte bry sig om laddare som inte fungerar osv
- slipper åka till skumma områden för att leta laddare
- behöver inte vara orolig för om laddaren man satsar på är 50 kw eller 150 kw
- BILLIGARE med råge

OSV.
Jag vill inte gå ifrån min elbil men samtidigt varje gång jag skall göra en långresa så kommer jag på mig själv på hur jäkla bökigt det är att planera resan. Kolla kartor och planera laddstoppen för att ABRP gör flummiga uträkningar och skickar en till 22 kw stolpar i något skumt industriområde. Är vi tillbaka på 80-talet med vägatlas eller ? Eller när man planerar en resa över dagen och tänker att man skiter i att åka för att det inte finns någon vettig laddare som gör att bilen kan laddas medans man gör det ärenden som är tänkt. Eller när grabben skall spela fotboll och man behöver leta laddare någon mil bort för det inte finns i närheten utav fotbollsplanen.

Det mesta med det du säger kräver ju också att man bor i hus. Många i Sverige gör ju inte det pga olika anledningar.
Senast redigerad av Esterox, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

"- tanka lite vart du vill"
Nä, soppan skall in i ett speciellt hål. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

fth skrev:
thnis skrev:
Btw har aldrig under ca 35 år lyckats att behöva köa på en bensinmack. Kör 2000-4000 mil/år. Däremot köade vi många gånger med Teslan på SUC i Tyskland o Frankrike och självklart i Löddeköpinge :D på de tre somrar vi körde långt med Teslan.
Motsatt upplevelse från mig då, jag kör c:a 3500 mil/år, och brukar åka på bilsemester i Europa varje sommar.

Det närmaste jag har kommit att behöva köa var i Middlefart där jag rullade in på sista lediga platsen en gång 2018, sen har det förstås varit hyfsat fullt i Ödeshög ett par gånger, men aldrig kö när jag har varit där.

I Frankrike och Spanien har jag bara rest med Teslan en gång (hösten 2018), då såg jag inte en enda annan Tesla på någon SuC som jag använde i dom länderna, varken på väg ner eller hem, jag var i stort sett ensam på alla SuC i Tyskland den resan också.

/fth
Ja ska kanske förtydliga. Du skrev hösten 2018 ang Frankrike och Spanien. Jag nämnde att det var kö under sommarmånaderna i Frankrike o Tyskland. Däremot aldrig i Spanien under sommaren. Vi var i princip helt själva på alla utom en laddare utanför Madrid där vi fick den sista lediga laddaren. Men vi hade heller inga problem att hitta lediga SUC i Tyskland under en höst som vi bilade dit. Det är nog under juli men främst augusti som det kan bli tjorvigt med laddning när alla Teslaägare är ute och reser.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
- Låter och vibrerar
- Tråkig att köra

- Släpper ut hälsofarliga och miljövidriga avgaser (köper det argumentet även om det låter värre än det ser ut i totalen)
- Låter och vibrerar (jämför du ny elbil mot gammal fossil då eller ? En gammal tesla låter ju illa den med. En ny fossil låter inte så mycket och är ju konstaterat sen förut ha lägre ljud än många teslor i kupén)
- Kräver oljebyten och en massa annan service ( Och nackdelen är ? Finns mängder med ställen som kan genomföra service m.m. En elbil behöver sin del av kakan också)
- Man kan inte tanka hemma (nä men tar 5 minuter att tanka när det väl behövs och finns lite överallt)
- Tråkig att köra (finns bra många elbilar som är tråkiga att köra, att alla elbilar har körglädje är ju samma lögn som att pengar gör en lycklig)
- Ineffektiv så in i bänken, dvs slöseri med energi (Vad påverkas du utav det ? Tar 5 min och tanka och förbrukningen är ungefär detsamma oavsett hastighet)

Tar vi fördel för fossil så är ju det
- tanka lite vart du vill
- ingen stress över att leta laddare under resan eller när du skall parkera över dagen för att få tillbaka räckvidden
-onödiga extrastopp för att förbrukningen skenade under snöovädret eller regn.
-inte bry sig om laddare som inte fungerar osv
- slipper åka till skumma områden för att leta laddare
- behöver inte vara orolig för om laddaren man satsar på är 50 kw eller 150 kw
- BILLIGARE med råge

OSV.
Jag vill inte gå ifrån min elbil men samtidigt varje gång jag skall göra en långresa så kommer jag på mig själv på hur jäkla bökigt det är att planera resan. Kolla kartor och planera laddstoppen för att ABRP gör flummiga uträkningar och skickar en till 22 kw stolpar i något skumt industriområde. Är vi tillbaka på 80-talet med vägatlas eller ? Eller när man planerar en resa över dagen och tänker att man skiter i att åka för att det inte finns någon vettig laddare som gör att bilen kan laddas medans man gör det ärenden som är tänkt. Eller när grabben skall spela fotboll och man behöver leta laddare någon mil bort för det inte finns i närheten utav fotbollsplanen.

Det mesta med det du säger kräver ju också att man bor i hus. Många i Sverige gör ju inte det pga olika anledningar.
Jag håller med i mycket. Elbilar är krångligare. Det som gör att jag helst fortsätter med el är ändå drivlinan. Gasresponsen, avsaknaden av växlingar, vibrationsfritt... Ja och det faktum att elbil passar mig och min situation väldigt bra. Och så kör jag Tesla som är väldigt enkelt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Inte alls. Nästan all olja kommer från skurkstater. Norge undantaget. Du kanske tycker det är löjligt. Jag vill helst inte stödja diktaturer när jag kan undvika det.
Jag pratar inte om ljudet i bilen utan om ljudet utanför.
Ja, men den behöver ingen olja och servicen är betydligt enklare.
Att ladda hemma tar 5 sekunder och närmaste bensinmack ligger 10 km därifrån jag bor. Att slippa tanka och kunna ladda med billig solel hemma är största fördelen med en elbil i mitt tycke.
Om du jämför en elbil med en motsvarande bensinbil är elbilen alltid mycket roligare. Det är klart att det blir annorlunda när du jämför en Zoe med en Lamborghini.
Hur jag påverkas? Skämtar du? Har du aldrig hört att vi måste hushålla med jordens resurser? Energieffektiviteten är en av elbilens största styrkor.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Skurkstatsargumentet är starkt. Likaså utsläppen och energieffektiviteten.

Ska till en personlig katastrof för att jag ska köpa avgasbil igen.
Esterox

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
Inte alls. Nästan all olja kommer från skurkstater. Norge undantaget. Du kanske tycker det är löjligt. Jag vill helst inte stödja diktaturer när jag kan undvika det.

Problemet är att om du skall gå all in i detta så kommer du ha stora problem att kunna köpa eller göra någonting om vi tittar på hela kedjan. Tyvärr.

Står du ofta utanför bilen ?

”OKEJ”

Att ladda hemma tar 5 sekunder och närmaste bensinmack ligger 10 km därifrån jag bor. Att slippa tanka och kunna ladda med billig solel hemma är största fördelen med en elbil i mitt tycke.

Ja och jag har minst 5 mil till närmaste snabbladdare och 3 mil till närmaste laddare. Men inom 3 mil har jag tillgång till säkert 20 mackar. Så när jag bodde i lägenhet kunde jag inte ha elbil. Nu kan jag men man måste tänka större!

Om du jämför en elbil med en motsvarande bensinbil är elbilen alltid mycket roligare. Det är klart att det blir annorlunda när du jämför en Zoe med en Lamborghini.

Så är det alltid men i mångas världar verkar det vara körglädje i alla elbilar och där håller jag inte med. Sen är det ett jäkla snack om 0-100 som man sällan använder sig utav, att det är sega efter 100 vill man inte prata om. Lite som att många säger att Diesel är snabba, men man pratar inte om att det tappar kraft rätt tidigt i registret.

Hur jag påverkas? Skämtar du? Har du aldrig hört att vi måste hushålla med jordens resurser? Energieffektiviteten är en av elbilens största styrkor.

Helt ärligt så påverkar nog inte vi konsumenter så jäkla mycket som många tror. Men jag trodde inte du tänkte i den banan när du pratade om energieffektivitet, speciellt inte när du äger en E-tron 55a själv. Jag vet ju hur förbrukningen på min 50 är. Den är LÅÅÅNGT ifrån bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Helt ärligt så påverkar nog inte vi konsumenter så jäkla mycket som många tror. Men jag trodde inte du tänkte i den banan när du pratade om energieffektivitet, speciellt inte när du äger en E-tron 55a själv. Jag vet ju hur förbrukningen på min 50 är. Den är LÅÅÅNGT ifrån bra.
Jämfört med en del andra elbilar är den inte så effektiv. Och det är e-trons stora nackdel. Men jämfört med en fossilbil är den fortfarande enastående snål. Du kommer nog inte hitta många stora fossil-SUV:ar som går på 2,5liter/100km i årsmedel. Med andra ord, hade en e-tron 55 haft samma energiförbrukning som en Q7 så hade den haft en räckvidd på långt mindre än 10 mil.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

mati skrev:
Esterox skrev:
Jag förstår till fullo dit motiv med olja och skurkstater. Håller helt med dig! Men som vanligt är inte allt så enkelt som man tänker och tror. Kinesiska bolag investerar stort i de vindkraftverk som installeras i Sverige. För mig så är Kina en lika stor skurkstat som de oljeproducerande arabiska skitländerna.. som vanligt i livet så är inte allting så enkelt och svart eller vitt. Tar väl inte lång tid innan de oljeproducerande arabländerna köper upp eller investerar i någon laddoperatör. Så snart de märker att de inte kan sälja lika mycket olja som de gjort tidigare.

När vi hade våran Tesla så berodde det främst på den fantastiska drivlinan, gratis SUC, billig hemmaladdning, billig leasingränta (0,95%), inte gynna skurkstaterna mm. Men på totalen var det inte billigt ändå och gynnade nog inte miljön så mycket som man tror. Elbilar tillverkas inte av änglastoft precis. Det bästa är nog att ha en bil/elbil så länge som möjligt tänker jag.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Skriv svar