Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
- KatarinaTH
- Teslaägare
Re: Väntrum Model 3
Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Nåja, efter att de fixat det vi hittat fick vi lite mer tid att gå igenom bilen och den åkte in en gång till. Vad vi hittade:
Massa smuts i bilen. Den var alltså smutsigare inuti än vår 13 år gamla nuvarande bil någonsin varit och är. Det mesta gick bort.
Skavanker på lacken. En del inom spec, andra putsades bort eller fylldes i.
Vinterdäcken låg i bilen, utan skydd någonstans. Det var fläckar och skav lite här och där på den vita klädseln. Fläckarna fick vi inte bort, skavet skulle vi ge en vecka och se.
Frunken var sned. Efter att de rättat till det stod den upp en bit högre än fronten så de fick trycka ner den. Blir ju ok vindfångarmässigt, men ser lite roligt ut framifrån.
Ena handtaget var intryckt. Gick att fixa hyffsat.
Gummilist i bagaget som inte var fastsatt riktigt. Det fixades.
Allt som allt är vi nöjda med uthämtningen, teknikern som fixade våra fel var jättetrevlig och hade tid och förklarade och så. Vi är glada att det inte var några större fel ändå, men retsamt att de inte är lika rädda om vår bil som vi är.
Just det ja. Ingen rattvärme, men svankstöd finns!
Nåja, efter att de fixat det vi hittat fick vi lite mer tid att gå igenom bilen och den åkte in en gång till. Vad vi hittade:
Massa smuts i bilen. Den var alltså smutsigare inuti än vår 13 år gamla nuvarande bil någonsin varit och är. Det mesta gick bort.
Vinterdäcken låg i bilen, utan skydd någonstans. Det var fläckar och skav lite här och där på den vita klädseln. Fläckarna fick vi inte bort, skavet skulle vi ge en vecka och se.
Frunken var sned. Efter att de rättat till det stod den upp en bit högre än fronten så de fick trycka ner den. Blir ju ok vindfångarmässigt, men ser lite roligt ut framifrån.
Allt som allt är vi nöjda med uthämtningen, teknikern som fixade våra fel var jättetrevlig och hade tid och förklarade och så. Vi är glada att det inte var några större fel ändå, men retsamt att de inte är lika rädda om vår bil som vi är.
KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Tack för utförligt inlägg

Vad är definitionen på skavanker på lacken inom spec? Borde inte en ny bil vara ny? Alltså orörd lack.
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias73650
Jag får lätt panik när jag läser ovanstående. Speciellt kring lacken, vad menar du med "fylldes i"? Bättringsfärg? Var på bilen satt dessa märken?KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Får man fråga var ni hämtade ut bilen?
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- KatarinaTH
- Teslaägare
Som vi säger här hemma, det är Tesla.kvalité!yeswing skrev:KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Tack för utförligt inlägg![]()
Vad är definitionen på skavanker på lacken inom spec? Borde inte en ny bil vara ny? Alltså orörd lack.

På två ställen hade vi som dammkorn som var under lacken, alltså där lacken har en liten bula. Rätt små, så de var inom spec eftersom det vara var en i området. Hade det varit många hade de lackat om det. Provade ta en bild, men fick det inte att synas på kameran. I ljuset i hallen när vi hämtade den syntes det, har svårt att se det utomhus, så det är ingen stor grej.
Stenskott bakom ena däcket, precis vid kanten, det fyllde de bara i. Det blev okej, man får titta noga för att se det! Tur det inte var mitt på någonstans så det syns mer.
- tobias_rullar
- Teslaägare
KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P!
...
Tragiskt att höra. Det är ju en bil för 700k SEK. Tänk på att ni har ju ångerrätt upp till 2v efter att Tesla gjort bilen tillgänglig.KatarinaTH skrev:Som vi säger här hemma, det är Tesla.kvalité!
På två ställen hade vi som dammkorn som var under lacken, alltså där lacken har en liten bula. Rätt små, så de var inom spec eftersom det vara var en i området. Hade det varit många hade de lackat om det. Provade ta en bild, men fick det inte att synas på kameran. I ljuset i hallen när vi hämtade den syntes det, har svårt att se det utomhus, så det är ingen stor grej.
Stenskott bakom ena däcket, precis vid kanten, det fyllde de bara i. Det blev okej, man får titta noga för att se det! Tur det inte var mitt på någonstans så det syns mer.
Enligt Internet: i framkanten på frunken finns det stöd, de 2 svarta runda plast-"plupparna" i varje framhörn. Skruvar man på de ställer man höjden på dom och därmed frunkens höjd i stängt läge.
Jag trodde alla nya bilar ska komma med rattvärme.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Just nu: E4 norrgående en bit innan Gävle.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Tesla Umeå har blivit en succé.
De säljer rejält med bilar nu!
De säljer rejält med bilar nu!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nirre87 skrev:Hur lång tid brukar det ta generellt från att man får träff på regnummer tills att man får hämta ut den? Och när i leveransprocessen får bilarna ett regnummer? Vid ankomst till Sveriges gräns eller vid uthämtningsstället?
Jag fick en tid som redan var förbokad dvs jag fick själv inte välja vilken tid jag ville ha.
Min bil blev reggad på aminogatan i göteborg den 7/6. Preliminärt skulle den komma med båten först den 14e och upphämtningen är bokad till den 17e. Hört av mig till tesla på leverans och försökt att få hämta min bil tidigare än planerat. Men i dagsläget kunde dom inte ändra upphämtningsdatumet pga att trycket på bilar är väldigt högt just nu sades det. Så det är nog svårt att säga hur lång tid det tar från att bilen reggas tills dess att man får hämta ut bilen. Det beror till största del just nu på i vilken region man ska hämta ut och hur belastningen ser ut på aktuella stället, som det verkar iallafall..
Var detta i Trosta?KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Funkar det så att de åtgärdar saker direkt där på direkten? Det är inget man behöver boka in för i efterhand? Man undrar ju då varför de inte fixat sådana saker innan kunden kommer!?

Hur lång tid tog det allt som allt från att ni kom dit tills att ni åkte därifrån? Är allt utom klädseln fixat nu då eller är det fler återbesök bokade för fix?
- KatarinaTH
- Teslaägare
Nej, det var i Malmö. Min gissning är att det tar för lång tid för dem att gå igenom bilarna, ser inte kunden felen blir det win för dem? OBS, bara min gissning! Men de hade tid att fixa det på plats.ceel skrev:Var detta i Trosta?KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Funkar det så att de åtgärdar saker direkt där på direkten? Det är inget man behöver boka in för i efterhand? Man undrar ju då varför de inte fixat sådana saker innan kunden kommer!?![]()
Hur lång tid tog det allt som allt från att ni kom dit tills att ni åkte därifrån? Är allt utom klädseln fixat nu då eller är det fler återbesök bokade för fix?
Vi har mailkontakt med dem, angående det intryckta i sätet kommer de byta ut sätet om det inte går tillbaka. Fläcken efter vinterdäcken har vi skrivit till dem om, såg det inte på plats. Får se vad de svarar. Har bara provat med vatten och microfiber, ska prova med något medel också.
Det tog 2-3 h innan vi kom därifrån. 3 h, men då satte vi själva på ppf vid bakdäcken. Cirka 2 h tog det med utlämningen, att vi kollade igenom den och att de fixade felen. Då vi har 2h enkel väg till servicecenter tog vi lite längre tid på oss och gå igenom allt. Hellre det än åka en extra gång och ta ledigt från jobb och så.
Sa dom varför de lagt in vinterdäcken oskyddade?KatarinaTH skrev:Nej, det var i Malmö. Min gissning är att det tar för lång tid för dem att gå igenom bilarna, ser inte kunden felen blir det win för dem? OBS, bara min gissning! Men de hade tid att fixa det på plats.ceel skrev:Var detta i Trosta?KatarinaTH skrev:Igår var det dags, vi hämtade ut vår M3P! Bemötandet vid uthämtandet var lite sisådär. Vi var där 45 minuter tidigare, men ändå fick vi knappt någon tid att gå igenom bilen innan de ville köra iväg den och fixa det vi sett hittills.. Att skriva på papprena var också lite "roligt" tjejen som tog emot oss kände igen mig sen provkörningen men inte maken. Han behövde dock inte visa id eller så, bara skriva på. Bilen står på honom.
Funkar det så att de åtgärdar saker direkt där på direkten? Det är inget man behöver boka in för i efterhand? Man undrar ju då varför de inte fixat sådana saker innan kunden kommer!?![]()
Vi har mailkontakt med dem, angående det intryckta i sätet kommer de byta ut sätet om det inte går tillbaka. Fläcken efter vinterdäcken har vi skrivit till dem om, såg det inte på plats. Får se vad de svarar. Har bara provat med vatten och microfiber, ska prova med något medel också.
Det tog 2-3 h innan vi kom därifrån. 3 h, men då satte vi själva på ppf vid bakdäcken. Cirka 2 h tog det med utlämningen, att vi kollade igenom den och att de fixade felen. Då vi har 2h enkel väg till servicecenter tog vi lite längre tid på oss och gå igenom allt. Hellre det än åka en extra gång och ta ledigt från jobb och så.
Jag hämtade min LR i Malmö förra veckan och då låg vinterdäcken i påsar.
Är det svart missfärgning du ser i det vita? Om det är så så är risken att det är mjukgörare som vandrat över. Isåfall sitter det sannolikt djupt och är nog i princip omöjligt att få bort.
Har också en del ”o-tyska ” fel på min men ännu inget som jag inte tror jag kommer stå ut med. Man undrar dock om de som monterat verkligen är utbildade på sina arbetsmoment… (tex tyget är vikt olika på höger/vänster stolpe, filten i bagageluckan har fel mått, saker är inte perfekt justerade mm mm. Men, fick nya rangen, rattvärme och justerbara svankstöd)
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Rättelse.. Det verkar inte som att bilen har inkommit utan att den bara har blivit förregistrerad till slutdestination. Så träff på transportstyrelsen verkar inte vara = att den anlänt. Här hade man förhoppningar om att få hämta ut bilen tidigare, tråkigt!Rudell skrev:Nirre87 skrev:Hur lång tid brukar det ta generellt från att man får träff på regnummer tills att man får hämta ut den? Och när i leveransprocessen får bilarna ett regnummer? Vid ankomst till Sveriges gräns eller vid uthämtningsstället?
Jag fick en tid som redan var förbokad dvs jag fick själv inte välja vilken tid jag ville ha.
Min bil blev reggad på aminogatan i göteborg den 7/6. Preliminärt skulle den komma med båten först den 14e och upphämtningen är bokad till den 17e. Hört av mig till tesla på leverans och försökt att få hämta min bil tidigare än planerat. Men i dagsläget kunde dom inte ändra upphämtningsdatumet pga att trycket på bilar är väldigt högt just nu sades det. Så det är nog svårt att säga hur lång tid det tar från att bilen reggas tills dess att man får hämta ut bilen. Det beror till största del just nu på i vilken region man ska hämta ut och hur belastningen ser ut på aktuella stället, som det verkar iallafall..
Brukar använda våtservetter från ICA att göra rent inne i bile. Funkar bra mot smutsfläckar i taket, säten, och torka av dörrkarmar med.KatarinaTH skrev:
Fläcken efter vinterdäcken har vi skrivit till dem om, såg det inte på plats. Får se vad de svarar. Har bara provat med vatten och microfiber, ska prova med något medel också.
- tobias_rullar
- Teslaägare
Jag vill inte ha vinterdäck inne i kupén min splitter nya bil oavsett påse eller inte. Oavsett hur kunden vill frakta däcken är det inte Teslas personals beslut att ta.ONSatan skrev:Sa dom varför de lagt in vinterdäcken oskyddade?
Jag hämtade min LR i Malmö förra veckan och då låg vinterdäcken i påsar.
Är det svart missfärgning du ser i det vita? Om det är så så är risken att det är mjukgörare som vandrat över. Isåfall sitter det sannolikt djupt och är nog i princip omöjligt att få bort.
Har också en del ”o-tyska ” fel på min men ännu inget som jag inte tror jag kommer stå ut med. Man undrar dock om de som monterat verkligen är utbildade på sina arbetsmoment… (tex tyget är vikt olika på höger/vänster stolpe, filten i bagageluckan har fel mått, saker är inte perfekt justerade mm mm. Men, fick nya rangen, rattvärme och justerbara svankstöd)
Respektlöst! Det är inte min bil så jag ska egentligen inte bry mig men jag sitter och retar upp mig på det respektlösa behandlandet av någon annans nya dyra bil. Är det nån jävla sopbil man köper av Tesla eller är det världens bästa elbil? Får man gå på hur personalen uppenbarligen behandlar den är det det förstnämnda. Vad är nästa steg? Är det ok att pissa i bilen när det är för långt till toaletten? Man kan ju undra...
Om rätt vore rätt så skulle Tesla redan ha en personal på väg med nya säten, dörrsidor och innertak.
Ja det där är inte ok. Ska hämta min bil imorgon och tack vare detta inlägg blir det en noggrann dokumentation. Vinterdäcken köper jag dock privat.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Betalde in slutbeloppet igår och fick sms idag. Bokade 28/6 i Trosta. (Kunde välja 28-30.) VIN 971 vit LR.
Går det att söka på vin på transportstyrelsen utan att registrera sig för någon specifik tjänst?
- tobias_rullar
- Teslaägare
Sök här - https://www.car.infoLipo skrev:Går det att söka på vin på transportstyrelsen utan att registrera sig för någon specifik tjänst?
Får du ingen träff så är din bil inte registrerad ännu. Får du träff så ser du ditt reg.nr och kan använda det när du söker på TrV
- granna_polka
- Teslaägare
Hämtade ut en Svart LR med krok igår 8/6 (beställde 23/4).Köpt via finansiell leasing och fick alla kontrakt att signa med BankID någon timme innan jag kom på plats. På plats i Norrköping ganska exakt 10:00 enligt bokad tid.
Gick igenom kaross och sånt som skulle följa med som alla skriver här och testade alla dörrar att det fungerade bra. Fick hjälp att koppla in mobilen och bra inställningar att ha i början. 10:15 fick jag hjälp att förstå hur jag skulle starta bilen för att åka hem. Tycker det gick klart smidigare än många av mina andra ”vanliga” bilar jag köpt!
Gick igenom kaross och sånt som skulle följa med som alla skriver här och testade alla dörrar att det fungerade bra. Fick hjälp att koppla in mobilen och bra inställningar att ha i början. 10:15 fick jag hjälp att förstå hur jag skulle starta bilen för att åka hem. Tycker det gick klart smidigare än många av mina andra ”vanliga” bilar jag köpt!

Äntligen kom ett sms med bokningslänk för leverans. Blev 23'e för mig, samma datum som stod på slutfakturan. LR, VIN 970*, Mölndal.
Gick in på Tesla store i Göteborg den 17 maj för att snacka lite, blev ett köp. Tur att jag han med innan nuvarande leveranstider.
Gick in på Tesla store i Göteborg den 17 maj för att snacka lite, blev ett köp. Tur att jag han med innan nuvarande leveranstider.
Beställde en röd LR med vit inredning och dragkrok 11:e maj. Fick VIN 972 och fick idag sms om att boka hämtning mellan 28-30 juni, precis innan förmånshöjningen 

-
Vit Lr med dragkrok och 972, inget sms ännu. VartJockeX skrev:Beställde en röd LR med vit inredning och dragkrok 11:e maj. Fick VIN 972 och fick idag sms om att boka hämtning mellan 28-30 juni, precis innan förmånshöjningen
Hämtar du?
Trosta.Herminator skrev:Vit Lr med dragkrok och 972, inget sms ännu. Vart
Hämtar du?