Meh?HelectriC skrev:Tyckte jag läste att det inte var plats till motorn fram eller nåtBjelke skrev:Inte än iaf, men kanske senare?

Moderator: Redaktion
Meh?HelectriC skrev:Tyckte jag läste att det inte var plats till motorn fram eller nåtBjelke skrev:Inte än iaf, men kanske senare?
Jag trodde också att det var för ont om plats i Id3 och Born men det verkar som att VW redan har provat https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... iftinglageBjelke skrev:Med?HelectriC skrev:Tyckte jag läste att det inte var plats till motorn fram eller nåtBjelke skrev:Inte än iaf, men kanske senare?det vore ju ganska trist isf ju... ingen katastrof kanske men ändå liksom...
Innan premiären fick vi en pratstund med Dr. Werner Tietz, utväcklingschef för Cupra Born, och ställde då frågan om fyrhjulsdrift kan vara aktuellt framöver.
– Tekniskt sett är det möjligt. Just nu undersöker vi marknaden och ser tyvärr att efterfrågan på fyrhjulsdrift är ganska låg. Med det sagt så håller vi koll på hur det utvecklar sig och utesluter det absolut inte, säger Dr. Werner Tietz i en intervju med Recharge.
Med lite tur kanske vi får en fyrhjulsdriven prestandaversion av Cupra Born, likt ID X-konceptet som Volkswagen visat upp.
Tror du på fullt allvar att 0-100 under 6 sekunder spelar någon roll för folk flest?taliz skrev:Mm just prestandan är minst sagt vek.
Över 6 sekunder till 100 på den snabbaste(minst långsamma?) varianten, liksom hallå... det är 2021 nu.
Men så blir det när de är tvungna att fortsätta sälja mestadels avgasbilar, det blir omöjligt att leverera elbilar som presterar bättre, för då skulle alltför många välja dem istället.
Riktigt tråkigt för i övrigt ser den ju helt ok ut IMO, en enorm förbättring vs ID3.
Man kan å ena sidan tycka att det inte spelar någon roll.McFace skrev:Tror du på fullt allvar att 0-100 under 6 sekunder spelar någon roll för folk flest?taliz skrev:Mm just prestandan är minst sagt vek.
Över 6 sekunder till 100 på den snabbaste(minst långsamma?) varianten, liksom hallå... det är 2021 nu.
Men så blir det när de är tvungna att fortsätta sälja mestadels avgasbilar, det blir omöjligt att leverera elbilar som presterar bättre, för då skulle alltför många välja dem istället.
Riktigt tråkigt för i övrigt ser den ju helt ok ut IMO, en enorm förbättring vs ID3.
Här är CUPRA Born. Vår första 100% elektriska modell. Det kommer till marknaden för att ge färg till elektrifieringen av den norska bilparken. Att lägga till nya impulser och väcka nya känslor och passion för körning. Denna passion är central för CUPRAs strategi för elektrifiering och hållbarhet.
Norska priser för CUPRA Born kommer snart att vara klara, och vi uppskattar ett startpris på cirka 270 000 kronor inklusive hemleverans till kunder. Norska kunder kommer också att ha möjlighet att prenumerera på bilen via produkten Born Frii.
Man köper nog inte en Golf R, Cupra Leon R etc om man inte är intresserad av prestandan. Detta är ju den typen av bil, bara utan just prestandan...McFace skrev:Tror du på fullt allvar att 0-100 under 6 sekunder spelar någon roll för folk flest?taliz skrev:Mm just prestandan är minst sagt vek.
Över 6 sekunder till 100 på den snabbaste(minst långsamma?) varianten, liksom hallå... det är 2021 nu.
Men så blir det när de är tvungna att fortsätta sälja mestadels avgasbilar, det blir omöjligt att leverera elbilar som presterar bättre, för då skulle alltför många välja dem istället.
Riktigt tråkigt för i övrigt ser den ju helt ok ut IMO, en enorm förbättring vs ID3.
De svenska priserna är släppta redan och dom känns väl lite mer relevantaZalman3 skrev:Här är CUPRA Born. Vår första 100% elektriska modell. Det kommer till marknaden för att ge färg till elektrifieringen av den norska bilparken. Att lägga till nya impulser och väcka nya känslor och passion för körning. Denna passion är central för CUPRAs strategi för elektrifiering och hållbarhet.
Norska priser för CUPRA Born kommer snart att vara klara, och vi uppskattar ett startpris på cirka 270 000 kronor inklusive hemleverans till kunder. Norska kunder kommer också att ha möjlighet att prenumerera på bilen via produkten Born Frii.
Priser för ID3 i Norge:
Pure
271 600
Pro
305 400
Pro S
349 000
För samma pengar väljer jag en Cupra Born.
Så det verkar vara möjligt iafMaw skrev:Jag trodde också att det var för ont om plats i Id3 och Born men det verkar som att VW redan har provat https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... iftinglageBjelke skrev:Med?HelectriC skrev:Tyckte jag läste att det inte var plats till motorn fram eller nåtBjelke skrev:Inte än iaf, men kanske senare?det vore ju ganska trist isf ju... ingen katastrof kanske men ändå liksom...
Klart det är möjligt, den är designad för det från grunden.Bjelke skrev:Så det verkar vara möjligt iafMaw skrev:Jag trodde också att det var för ont om plats i Id3 och Born men det verkar som att VW redan har provat https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... iftinglageBjelke skrev:Med?HelectriC skrev:Tyckte jag läste att det inte var plats till motorn fram eller nåtBjelke skrev:Inte än iaf, men kanske senare?det vore ju ganska trist isf ju... ingen katastrof kanske men ändå liksom...
Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
![]()
Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?martinot skrev:Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
![]()
Finns väl ingen anledning till att vara sämst i klassen vad gäller laddhastighet?pingflood skrev:Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?martinot skrev:Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
![]()
viewtopic.php?f=29&t=25408&p=531890&hilit=Byd#p531890BYD lanserar sin tredje generation elbilar.
Den har 800V teknik.
65-70 mils WLTP räckvidd.
Kan ladda ca 145km i räckvidd på 5 minuter
Visst, imponerande med större siffror på specen men hur mycket roll spelar det egentligen i praktiken?Zalman3 skrev:Finns väl ingen anledning till att vara sämst i klassen vad gäller laddhastighet?pingflood skrev:Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?martinot skrev:Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
![]()
Kia/Hyundai har ju satt nivån för en hyfsat billig elbil som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Till och med billiga bilar från BYD har snabb 800V laddning som standard.
viewtopic.php?f=29&t=25408&p=531890&hilit=Byd#p531890BYD lanserar sin tredje generation elbilar.
Den har 800V teknik.
65-70 mils WLTP räckvidd.
Kan ladda ca 145km i räckvidd på 5 minuter
Absolut, det är inget fel med att saker blir bättre/snabbare. Men det känns som om "range anxiety" har ersatts lite av "charging anxiety" nu när så många bilar har bra räckvidd. Känns som om folk sitter och oroar sig över specifikationer istället för att titta på hur det fungerar rent praktiskt. Jag skulle hävda att det är ytterst få som har ett genuint behov av extremt korta laddtider. Kör man väldigt långt väldigt ofta eller ej har möjlighet att ladda hemma så kan jag förstå det. Men hur många här faller i en av de kategorierna? Känns lite som om man fattar beslut om vilken bil man ska köpa baserat på nån årlig resa till fjällen istället för vad som faktiskt behövs resten av året.Zalman3 skrev:Visst kan man diskutera hur snabbt man behöver ladda I verkligheten.
Men tydligen är det viktigt för vissa.
1. Folk vill ju här på TCS stämma Tesla för att laddningen går för långsamt.
2. Ur marknadsföringssynpunkt är det jättesvårt att vara trovärdig mot en ny elbilsköpare, med att säga.
Det tar dubblet så lång tid att ladda vår elbil än alla andra nya elbilar på marknaden. Men det spelar ingen roll för de flesta kunderna.
3. Ur en teknisk synpunkt kan det till och med vara billigare att tillverka en elbil med snabb 800V laddning även en med 400V, i stora volymer. Fördubblad spänning minskar behovet av tjocka ledningar för att klara stora strömmar.
Eller åtminstone samma pris om batteriet blir lite dyrare.
4. Inom 3 år tror jag att en majoritet av nya elbilar har 800V laddning och kan ladda till 80% under 15 minuter.
Jag kan inte ladda hemma, och jag är resande.
Jag skulle hävda att det är ytterst få som har ett genuint behov av extremt korta laddtider. Kör man väldigt långt väldigt ofta eller ej har möjlighet att ladda hemma så kan jag förstå det.
Jupp, just nu kör jag regelbundet stockholm-skåne/karlshamn varje vecka, så runt 50-55 mil varje gång, med min EQC tar det runt 7 timmar för en 5.5 timmarssträcka..pingflood skrev:Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?martinot skrev:Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
![]()
Helt riktigt. Förstår dig fullt. Ibland tar vi vår diesel på långresa för att både slippa planera laddstop, och även slippa långa stopp. Skulle vi stoppa att tanka vår dieseltank så klarar vi det på fem minuter. Vår Tesla tar oftast 20-30 min att ladda hyfsat full, och då är den ändå enormt mycket effektivare än den slöa MEB-plattformen.Gargamel skrev:Jupp, just nu kör jag regelbundet stockholm-skåne/karlshamn varje vecka, så runt 50-55 mil varje gång, med min EQC tar det runt 7 timmar för en 5.5 timmarssträcka..pingflood skrev:
Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?
Därför jag tittar lite på en Taycan med sina typ 270 kW-laddning mot eqcns 110 max.