Är we charge go gratis, dvs ingen månads avgift? Hur får man de som vw ägare?taliz skrev:Jjonas skrev:Ganska intressant. Helt klart fördel för ps2. Undrar hur Audi/VW ägare känner som måste betala 200:- i månaden för att ladda lika billigt.martinot skrev:Detta var både väldigt positiva nyheter, men också intressant eftersom Volvo börjat bygga ett eget nät.KnightRider skrev:Nu får Polestar 2 ladda för €0,35 på Ionity från och med 1 juli.
Har Volvo/Polestar/Geely gått med som delägare/investerare i Ionity?
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.Esterox skrev:Det stämmer säkert. Men det är alltid så att man kommer välja den inriktning som passar en själv och ens egna värderingar (som såklart ändras och påverkas utav vad man äger själv)Niklas Z skrev:Det du skriver är rätt likt FUD som sprids av diverse företag och thinktanks.Esterox skrev:Det är väldigt lätt att hävda att vindkraft och vattenkraft är väldigt miljövänligt. Men det är så mycket mer som påverkas, dela ytan som vindkraften förstör men sen också hur vindkraften kan skapa onaturliga rörelse utav vinden. Precis lika mycket som vattenkraft kan påverka fiskars rörelsemönster och vattenströmmar.
Det finns mycket i världen som låter bra och ser bra ut på pappret. Men sanningen är något helt annat. Och vi konsumenter kan aldrig vara riktigt säkra tror jag oavsett hur pålästa vi är. För så länge allt handlar om pengar, kommer saker att döljas.
Bara titta tillbaka flera år och ni inser att det ni gjorde för 10-20 år sedan för miljön var inte så miljövänligt.
Jag åker elbil idag, men jag kommenterar aldrig om det är bättre för miljön än en fossilbil. Det är för komplext för att kunna se hela kedjan. Jag har svårt att tro att alla här inne är forskare inom miljö, utan man läser och lyssnar för att bilda sig en uppfattning. Det svåraste i det är att veta exakt vad som är korrekt och vad som inte är vinklat.
Oavsett inriktning i forskning så finns det alltid någon bakom som vill pressa fram sitt resultat, antingen positivt eller negativt.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.Niklas Z skrev:Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.Esterox skrev:Det stämmer säkert. Men det är alltid så att man kommer välja den inriktning som passar en själv och ens egna värderingar (som såklart ändras och påverkas utav vad man äger själv)Niklas Z skrev:Det du skriver är rätt likt FUD som sprids av diverse företag och thinktanks.Esterox skrev:Det är väldigt lätt att hävda att vindkraft och vattenkraft är väldigt miljövänligt. Men det är så mycket mer som påverkas, dela ytan som vindkraften förstör men sen också hur vindkraften kan skapa onaturliga rörelse utav vinden. Precis lika mycket som vattenkraft kan påverka fiskars rörelsemönster och vattenströmmar.
Det finns mycket i världen som låter bra och ser bra ut på pappret. Men sanningen är något helt annat. Och vi konsumenter kan aldrig vara riktigt säkra tror jag oavsett hur pålästa vi är. För så länge allt handlar om pengar, kommer saker att döljas.
Bara titta tillbaka flera år och ni inser att det ni gjorde för 10-20 år sedan för miljön var inte så miljövänligt.
Jag åker elbil idag, men jag kommenterar aldrig om det är bättre för miljön än en fossilbil. Det är för komplext för att kunna se hela kedjan. Jag har svårt att tro att alla här inne är forskare inom miljö, utan man läser och lyssnar för att bilda sig en uppfattning. Det svåraste i det är att veta exakt vad som är korrekt och vad som inte är vinklat.
Oavsett inriktning i forskning så finns det alltid någon bakom som vill pressa fram sitt resultat, antingen positivt eller negativt.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.heldiggrisen skrev:Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.Niklas Z skrev:Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.[/quote]Niklas Z skrev:Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.heldiggrisen skrev:Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
MWall skrev:Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.Niklas Z skrev:Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.heldiggrisen skrev:Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.[/quote]
Den konsensus som fanns var nog mest i industrin, snarare än vetenskapssamhället.
Jag tror den känsla du har stämmer ganska illa med verkligheten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
2019 bilade vi till Kroatien. I Tjeckien stannade vi på en SuC som låg på ett mackområde. Stor mack, massor med pumpar, 6 Superchargers tror jag det var och lika många till publika DC laddare. 4-5 bilar laddade och typ 20 bilar i kö på macken som krööööp fram. Vi var klara före dem som kom samtidigt att tanka. Skillnaden var dock att vi åt grillad smörgås vid ett picknickbord i skuggan från taket vid laddarna medans dom andra satt i antingen i heta bilar från solgass, eller puttrande på tomgång... Vi slapp i alla fall lukten från dom då vi var kanske 50 meter från pumparna.fth skrev:Är det bara jag som har varit med om att köa till fossil-mackar?
Innan jag skaffade elbil 2017 så fick jag köa flera gånger till bensinmackar på mina bilsemestrar i Europa.
Jag har ännu (ta i trä) aldrig behövt köa till SuC.
/fth
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ionitys laddnätverk
Delar inte alls din uppfattning att detta skulle vara omöjligt att lösa. Kanske inte över dagen, men gradvis över ett antal år.Jerker skrev:Att man inte kan undvika att köpa sånt som är tillverkat i Kina har ju tagits upp många ggr här. Vi skulle tvingas gå tillbaka till en slags ekonomi vi hade på 70-talet när "kapitalvaror" verkligen var kapitalvaror och sällanköpsvaror som man gjorde allt för att reparera och hålla liv i eftersom de var så dyra i inköp. Kinas mycket medvetna och långsiktiga satsning på att bli hela världens fabrik med hjälp av snorbillig arbetskraft, säkert t.o.m. slavarbete i vissa fall, har burit frukt nu. Den kinesiska staten har blivit stenrik och är en storägare (kanske den största) av US dollar och håller hela världen i sitt grepp.
Detta är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att göra sig fri ifrån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Sedan har du ju SuC också. Så sammantaget med Ionity + SuC så kanske det fungerar rätt OK i många fall (men inte alla, givetvis).thnis skrev:På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
MWall skrev:Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.Niklas Z skrev:Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.heldiggrisen skrev:Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.[/quote]
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Härligt!Teslaspolen skrev:2019 bilade vi till Kroatien. I Tjeckien stannade vi på en SuC som låg på ett mackområde. Stor mack, massor med pumpar, 6 Superchargers tror jag det var och lika många till publika DC laddare. 4-5 bilar laddade och typ 20 bilar i kö på macken som krööööp fram. Vi var klara före dem som kom samtidigt att tanka. Skillnaden var dock att vi åt grillad smörgås vid ett picknickbord i skuggan från taket vid laddarna medans dom andra satt i antingen i heta bilar från solgass, eller puttrande på tomgång... Vi slapp i alla fall lukten från dom då vi var kanske 50 meter från pumparna.fth skrev:Är det bara jag som har varit med om att köa till fossil-mackar?
Innan jag skaffade elbil 2017 så fick jag köa flera gånger till bensinmackar på mina bilsemestrar i Europa.
Jag har ännu (ta i trä) aldrig behövt köa till SuC.
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.martinot skrev:Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.martinot skrev:Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.MWall skrev:Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.Niklas Z skrev:Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.heldiggrisen skrev:Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
När vi ändå spårar ur totalt från Ionitys laddnätverk
Iaktia:
Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.
Iakita, vad är din åsikt om vad som händer med klimatet och Elsa Widdings kritik?
Klimatmodellerna bra?
Iaktia:
Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.
Iakita, vad är din åsikt om vad som händer med klimatet och Elsa Widdings kritik?
Klimatmodellerna bra?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Du frågade visserligen iAkita, men jag kan inte låta bli att undra över varför du funderar över Elsa Widding, som är verksam på klimatsans, tidigare klimatupplysningen, tidigare Stockholmsinitiativet. Vederhäftigheten hos dessa (eller snarare bristen på vederhäftighet) gick vi igenom i denna tråd:Swede1 skrev:När vi ändå spårar ur totalt från Ionitys laddnätverk
Iaktia:
Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.
Iakita, vad är din åsikt om vad som händer med klimatet och Elsa Widdings kritik?
Klimatmodellerna bra?
viewtopic.php?f=28&t=8055
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht
Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht
Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ju väldigt trevlig läsning. Hoppas att exemplet sprider sig till andra länder snart.mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht
Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.Niklas Z skrev:Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.martinot skrev:Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht
Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning.martinot skrev:En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht
Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.martinot skrev:Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.Niklas Z skrev:Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.martinot skrev:Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity delar varje inkommande matning på 6 laddare. Vill man ha mer än 6 laddare på en station behöver man fler matningar. Varje laddare klarar var för sig 350kw men delar på denna gemensamma matning.Esterox skrev:2 är lite snålt men bättre än inget.thnis skrev:På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?
I praktiken är det bara om Porsche klubben stannar på en station med 6 laddare som matningen inte skulle räcka till.
Alla Ionity stationer förberedda för 6 laddare och vissa 12 förutom Ytterån som är bygd för 4.
Re: Ionitys laddnätverk
6 laddare x 200kW=1.200kW?Hoppsan_84 skrev:Ionity delar varje inkommande matning på 6 laddare. Vill man ha mer än 6 laddare på en station behöver man fler matningar. Varje laddare klarar var för sig 350kw men delar på denna gemensamma matning.Esterox skrev:2 är lite snålt men bättre än inget.thnis skrev:På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?
I praktiken är det bara om Porsche klubben stannar på en station med 6 laddare som matningen inte skulle räcka till.
Alla Ionity stationer förberedda för 6 laddare och vissa 12 förutom Ytterån som är bygd för 4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Smart, två flugor i en smäll med den styrningen av bidrag då alltsåmati skrev:Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning.martinot skrev:En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht
Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, varför skulle man inte kunna gå in i butiken och betala som man kan göra när man köper bensinmati skrev:Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning.martinot skrev:En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht
Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.