Mycket lättare bil.
0,208 luftmotstånd.
Om den kan ladda i 250 kW i 15 minuter blir i teorin 62,5kWh.
300km i räckvidd på 15 minuter tyder på att det inte går att få i 62,5kWh på 15 minuter.
Gissar att snittet blir över 200kW över 15 minuter.
Och här så lär det väl bli lägre IOM kontakten som dom inte verkar byta ut (inte säkert förvisso)…
Och 42% högre laddhastighet (visst var det så?) klaras väl mest med lägre förbrukning (0,208 osv)…
I övrigt håller jag med om att det mest var en stor gäspning alltihop och jag fattar inte heller varför det stod still
så sjukt länge (och tror också på att det beror på 4680…)…
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
När tror ni teknik från PLAID kommer till Model 3/y? Framförallt när nya batteriet kommer till Y borde väl de kunna kapa 0-100 rejält om de vill.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
När tror ni teknik från PLAID kommer till Model 3/y? Framförallt när nya batteriet kommer till Y borde väl de kunna kapa 0-100 rejält om de vill.
/Henric
När dom har något ännu bättre att stoppa in i premiummodellerna?
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?
Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.
Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en facelift av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Ja, att kalla någon för fanboi ska tydligen vara den ultimata förolämpningen nuförtiden. Fyndigt
Men jag förstår inte varför man skulle vara en fanboi när man säger att Jerome Guillen kanske har fått sparken för att han misslyckats med S/X. Att sprida massa missuppfattningar som många gjort om 4680 här orsakar också bara massa förvirring. Bättre att lyssna till det Tesla säger som tex det här från earnings call i januari:
No, it does not. Although, we are talking with them about making the 4680 form factor, but they -- it is not required. For example, the new S currently uses the 18650 form factor. So they're just a more advanced cell, and we think we'll continue to use that form factor for at least a few years.But we will, over time, be retiring the form factors and try to move to a consistent form factor.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.
Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.
SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Fast är det så jättekul? Jag är grymt besviken på "nya" S/X. Hade så otroligt mycket hoppats på något nytt revolutionerande. Nu är det inte alls säkert jag byter till min tredje X när det är dags om ett drygt år.
Men, att göra reklam för längst räckvidd på en bil som inte finns känns så där. Det Tesla faktiskt gjort den senaste tiden är byggt produktionskapacitet. När Berlin och Texas är klara om typ ett halvår så har de möjlighet producera åtminstone ett par miljoner bilar om året. När kan Lucid göra det? Om fem år? Tio? Aldrig?
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.
Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.
SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Satt bredvid hans skrivbord på Tesla fremont, men var några år sen nu. Kan iaf säga att han ändrats mycket sedan dess..
Jag har elbil på G hemma i min källare. 0-100 på 2s och 1200km på en laddning, 0-80% (800km) på 3min. Version två kan flyga och version tre kommer kunna nå omloppsbana. Jag är 100% säker på att den är klar i december.
(Till er som inte förstår ironin som är en blandning av batteritekniska framsteg som aldrig blir produkter samt Elon självsäkra leveransuppskattning trots att detta är Lucid; FÖRLÅT!)
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.
Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.
SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Satt bredvid hans skrivbord på Tesla fremont, men var några år sen nu. Kan iaf säga att han ändrats mycket sedan dess..
(var ett väldigt rent skrivbord då)
Kul!
Jobbade du på Tesla då, och med vad?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Var shadow under Peter Carlsson - Fick dels vara med i batteriutvecklingen och produktionen för Model X. Lärt mig mycket kring amerikansk företagsekretess efter dess... Jag var ung då
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Ja, att kalla någon för fanboi ska tydligen vara den ultimata förolämpningen nuförtiden. Fyndigt
Men jag förstår inte varför man skulle vara en fanboi när man säger att Jerome Guillen kanske har fått sparken för att han misslyckats med S/X. Att sprida massa missuppfattningar som många gjort om 4680 här orsakar också bara massa förvirring. Bättre att lyssna till det Tesla säger som tex det här från earnings call i januari:
No, it does not. Although, we are talking with them about making the 4680 form factor, but they -- it is not required. For example, the new S currently uses the 18650 form factor. So they're just a more advanced cell, and we think we'll continue to use that form factor for at least a few years.But we will, over time, be retiring the form factors and try to move to a consistent form factor.
Vad sa Elon på Battery day när S Plaid* först lanserades?
Ifall någon skulle ha glömt så går det bra att kika på videon på Youtube, från ca 1.31.
* Senare ändrad till Plaid+.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Var shadow för Peter Carlsson - Fick dels vara med i batteriutvecklingen och produktionen för Model X. Lärt mig mycket kring amerikansk företagsekretess efter dess... Jag var ung då
Kul erfarenhet, och erfarenheter har man alltid nytta av (både positiva och negativa) och lära sig från!
Du har inte fortsatt att jobba för honom inom Northvolt nu?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Var shadow för Peter Carlsson - Fick dels vara med i batteriutvecklingen och produktionen för Model X. Lärt mig mycket kring amerikansk företagsekretess efter dess... Jag var ung då
Kul erfarenhet, och erfarenheter har man alltid nytta av (både positiva och negativa) och lära sig från!
Du har inte fortsatt att jobba för honom inom Northvolt nu?
Absolut! Alltid haft som mål att hjälpa Tesla så gott jag kan och det vet de om, hade varit tokigt annars. Så har bra relation idag.
Vet ärligt inte hur/om jag kan besvara den frågan men "alla vägar bär till rom" blir i mitt liv "alla vägar bär till Tesla + allt runtomkring" - är nog det jag kan säga.
PS. för att vara on-topic - Plaid+ kommer antagligen senare.
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.
Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.
SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Aha. Så det är lagligt? Ok. Då är det ju lugnt. För ingen har ju nånsin missbrukat lagliga substanser...