Det blev en Model 3 LR, leverans nu på onsdag. För att vara lite safe, en bil med krok. Känns helt rätt.
En liten fråga. När jag velade mellan bilarna beställde jag via Tibber en Easee laddare. Tänkte att det var smart just då. Långa ledtider för installation.
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?
Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?
Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.
Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).
Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.
Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?
Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.
Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).
Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.
Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:
Det med kabeln på WC är ett bra argument för annan lösning. Misstänker att eventuell ersättningskabel behöver bytas av elektriker och kanske är dyr?
Vad gäller de extra styrmöjligheterna med Easee, fjärrstyrning och fjärrövervaka. Handlar det om extra möjligheter, för det går väl på wc att på samma sätt styra laddningen från bilen?
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?
Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.
Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).
Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.
Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:
Det med kabeln på WC är ett bra argument för annan lösning. Misstänker att eventuell ersättningskabel behöver bytas av elektriker och kanske är dyr?
Vad gäller de extra styrmöjligheterna med Easee, fjärrstyrning och fjärrövervaka. Handlar det om extra möjligheter, för det går väl på wc att på samma sätt styra laddningen från bilen?
Du kan alltid styra laddeffekten i Teslan på skärmen - oavsett vilken AC-anslutning du använder. Det som är dumt är att du dock inte kan styra den fjärr via Teslas app. Idiotiskt, men det är tyvärr så (du kan bara slå av/på laddning vi Teslas app).
Därav att jag gillar att man kan fjärrstyra allt sådant via appen till Typ2-boxen (som i sin tur styr bilen, som är där laddarna sitter).
Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog.
Jo, en bra lastbalansering kan ofta spara rejält med pengar jämfört med att behöva öka på huvudsäkringarna.
Men du kommer hyfsat långt med att bara kunna fjärrstyra effekten från telefonen (och slippa behöva gå ut till bilen). Så kan vara värt att starta där.
Nybliven Teslaägare sedan 24 timmar. Bilen är helt amazing.
Har av naturliga skäl inte hunnit testa en semesterresa med familjen ännu. Så det återstår att få bekräftat om jag gjorde rätt analys.
Det finns en liten grej som förbryllar mig. Det är sommar i Skåne, typ 24 grader. A/C:n i bilen är det klenaste jag varit med om. Hur långt ner jag än ställer temperaturen kommer det bara lite lätt sval luft. Så något är helt säker knasigt. Är det någon som har ett tips på hur man löser det? Eller ska jag helt enkelt göra en felanmälan i appen?
Jag satt just i min ID4 och tänkte på hur mkt snabbare och kraftigare ACn var i min Model 3.
Men den kanske blivit sämre iom den nya värmepumpslösningen?
I min gamla 3 kunde man få ner tempen så det bokstavligen blev som ett kylskåp.
Drog man på ACn efter tex ett strandbesök kunde man sätta sig i iskalla säten, trots att bilen stått i solen i timmar. Mkt behagligt.
Du har kollat så fläkten går på max? Rätt utblås aktiverat etc?
Jag skulle nog lägga en ticket annars ja.
Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog.
Jag laddar enbart på natten (när elen är som billigast, och samhällsnyttan som störst) och satt trefas 10A som Max.
Det ger mig typ 15 mil, något som räcker med råge för mig.
Förstår inte hetsen med att alltid ska ladda med 3fas 16A och betala dyra pengar för antingen lastbalansering eller uppsäkring.
Disclaimer: jag förstår de som kör mycket och/eller har stora elförbrukare som också går under natten, men jag tvekar starkt på att de är av majoritet. Folk flest klarar sig på 3fas 10A utan att lastbalansera/säkra upp.
Trefas 10 A borde ju ge en laddeffekt på knappt 7 kW. Står bilen en hel natt (10 h) så räcker det för att fylla batteriet i stort sett helt, dvs mycket mer än 15 mil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Trefas 10 A borde ju ge en laddeffekt på knappt 7 kW. Står bilen en hel natt (10 h) så räcker det för att fylla batteriet i stort sett helt, dvs mycket mer än 15 mil.
Laddar enbart när elen är som billigast, blir ofta typ 4 timmer mellan 0100 och 0500.
Men självklart kan man fylla bilen om så önskas, men det behövs sällan för min del.
Mitt argument är att många överdimensionerar sin infrastruktur i onödan mätt mot det reella laddbehovet.
Trefas 10 A borde ju ge en laddeffekt på knappt 7 kW. Står bilen en hel natt (10 h) så räcker det för att fylla batteriet i stort sett helt, dvs mycket mer än 15 mil.
Laddar enbart när elen är som billigast, blir ofta typ 4 timmer mellan 0100 och 0500.
Men självklart kan man fylla bilen om så önskas, men det behövs sällan för min del.
Mitt argument är att många överdimensionerar sin infrastruktur i onödan mätt mot det reella laddbehovet.
Det jag skrev var menat att understryka att behovet av laddeffekt hemma ofta inte är så högt. Om jag bodde i villa skulle jag välja ännu lägre strömstyrka än 10 A. För mig skulle 5 A tefas räcka alldeles utmärkt, nästan alla dagar under året.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Dubbelkollat så att själva AC knappen är i tryckt? Jag missade själv detta för någon dag sen.[/quote]
Tack! Håller med, kan vara lätt att missa. Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Tack! Håller med, kan vara lätt att missa. Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Skumt. Hör du kompressorn?
Den sitter framför lite till höger om chauffören, kompressorn kyler också batteriet, så lite tråkigt om den är sönder.
Följ manualen steg för steg (sidan 146) innan du gör en felanmälan. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Prismässigt så är det SR+ mot ioniq 5. om ioniq5 kom in på suc nätverket så skulle det bli svårare. Det säger jag bara. ioniq är suvaktiv och törstigare men har praktiska egenskaper som en del föredrar.
om priserna varit som norge. helt annat.
Prismässigt så är det SR+ mot ioniq 5. om ioniq5 kom in på suc nätverket så skulle det bli svårare. Det säger jag bara. ioniq är suvaktiv och törstigare men har praktiska egenskaper som en del föredrar.
om priserna varit som norge. helt annat.
Jo, det är ju olika bilar. Effektiv sedan vs. stor SUV (som verkar effektiv, för att vara just stor SUV).
Är nog olika användningsområden. Tror en MY SR+ kommer gå mer direkt upp mot denna.
Tack! Håller med, kan vara lätt att missa. Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Skumt. Hör du kompressorn?
Den sitter framför lite till höger om chauffören, kompressorn kyler också batteriet, så lite tråkigt om den är sönder.
Följ manualen steg för steg (sidan 146) innan du gör en felanmälan. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Stort tack, lusteläste tidigare även manualen. Hoppades först att det var skit bakom spakarna. Men tyvärr det handlar inte om inställningar. Har även provat att göra en återställning av bilen. Upplevelsen nu är lite bastu på hjul.
Lite intresserad av hur man lokalisera ljudet från kompressorn. Är detta en metod: A/C på och sedan av med fläktarna på min. Är det så identifierar om kompressorn kör?
Tack! Håller med, kan vara lätt att missa. Men A/C är markerad. Något skumt, kyler men inte tillräckligt för att få ner temperaturen. Men det löser sig helt säkert. Frågan var mest om någon annan hade upplevt det samma och hade en enkel fix.
Skumt. Hör du kompressorn?
Den sitter framför lite till höger om chauffören, kompressorn kyler också batteriet, så lite tråkigt om den är sönder.
Följ manualen steg för steg (sidan 146) innan du gör en felanmälan. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Stort tack, lusteläste tidigare även manualen. Hoppades först att det var skit bakom spakarna. Men tyvärr det handlar inte om inställningar. Har även provat att göra en återställning av bilen. Upplevelsen nu är lite bastu på hjul.
Lite intresserad av hur man lokalisera ljudet från kompressorn. Är detta en metod: A/C på och sedan av med fläktarna på min. Är det så identifierar om kompressorn kör?
Full kräm på kylningen torde räcka, öppna huven och lyssna.