Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Leverans till kunder har börjat i Norge
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Mycket bra!!heldiggrisen skrev:Snygg laddkurva (på Ionity??).
Blir det kö på framtidens laddstationer, så ska du ställa dig bakom en Ioniq 5.
Grymt imponerande!
På CK och andra stationer (har aldrig varit fullt på SuC, så aldrig behövt köa där), så försöker jag om det går undvika att stå bakom PS2, e-niro, och ID3/ID4 (och andra som bygger på MEB).
Försöker (givet att SuC inte skiljer sig stort) om möjligt istället ställa mig bakom andra Teslor, Taycan och e-tron.
Snart kan man lägga till Ioniq 5 och EV6 till den listan av bilar som normalt är OK att köa bakom, eller kanske de som tom. skall vara #1.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det du som fått din?HelectriC skrev:Leverans till kunder har börjat i Norge
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja vad blir det omräknat till km/h?mati skrev:Hepp, och jag trodde att e-tron laddar snabbt. Det här är ju en helt annan dimension, framförallt när man tar med i beaktande att Ioniq5 har mycket lägre förbrukning än e-tron. Det gäller att kissa ultrasnabbt under laddpausen då.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag får det till 2,2 mil per minut, eller 1320km/h i bästa fall. Dvs 225kW laddeffekt och 1,7kWh/100km i förbrukning. E-tron klarar ganska så prick max 1 mil/minut när allt är perfekt och man kör snålt.Bjelke skrev:Ja vad blir det omräknat till km/h?mati skrev:Hepp, och jag trodde att e-tron laddar snabbt. Det här är ju en helt annan dimension, framförallt när man tar med i beaktande att Ioniq5 har mycket lägre förbrukning än e-tron. Det gäller att kissa ultrasnabbt under laddpausen då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad är det för CK stationer du köat vid som har separata köer till de två laddare som ger mer än 100 kW?martinot skrev:Mycket bra!!heldiggrisen skrev:Snygg laddkurva (på Ionity??).
Blir det kö på framtidens laddstationer, så ska du ställa dig bakom en Ioniq 5.
Grymt imponerande!
På CK och andra stationer (har aldrig varit fullt på SuC, så aldrig behövt köa där), så försöker jag om det går undvika att stå bakom PS2, e-niro, och ID3/ID4 (och andra som bygger på MEB).
Försöker (givet att SuC inte skiljer sig stort) om möjligt istället ställa mig bakom andra Teslor, Taycan och e-tron.
Snart kan man lägga till Ioniq 5 och EV6 till den listan av bilar som normalt är OK att köa bakom, eller kanske de som tom. skall vara #1.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Är seriöst grymt imponerad av E-GMP-plattformen så här långt. Går förbi Tesla och e-tron, och krossar helt den i jämförelse "sunkiga" MEB-plattformen.
Ser ju inga större anledningar att välja en MEB-bil framför en E-GMP-bil (dvs. om man kan få leverans i tid som man behöver bilen).
Prisnivåerna är liknande, men eldrivlinan och effektiviteten hos E-GMP krossar ju MEB helt totalt. Är verkligen imponerad av de stora tekniska framstegen som koreanerna gjort på elbilssidan.
Skall bli intressant att se om de lyckas ta marknadsandelar från VAG och andra europeiska biltillverkare (deras varumärken och reklam är ju inte på riktigt samma nivå, och där har de en del att jobba på).
Ser ju inga större anledningar att välja en MEB-bil framför en E-GMP-bil (dvs. om man kan få leverans i tid som man behöver bilen).
Prisnivåerna är liknande, men eldrivlinan och effektiviteten hos E-GMP krossar ju MEB helt totalt. Är verkligen imponerad av de stora tekniska framstegen som koreanerna gjort på elbilssidan.
Skall bli intressant att se om de lyckas ta marknadsandelar från VAG och andra europeiska biltillverkare (deras varumärken och reklam är ju inte på riktigt samma nivå, och där har de en del att jobba på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Det rullar inte på för biltillverkarna precis....
https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... brist.html
https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... brist.html
Hyundai stoppar vissa produktionslinjer på grund av komponentbrist (Finwire)
2021-06-10 08:11
Sydkoreanska biltillverkaren Hyundai har stoppat fyra av fem produktionslinjer vid fabriken i Ulsan på grund av komponentbrist. Det framgår av ett uttalande, skriver The Korea Herald.
Bakgrunden är ett utbrott av covid-19 bland personalen hos underleverantören Hyundai Mobis, vilket har stört försörjningen till Hyundai.
”Flera Hyundai Mobis-anställda har smittats med covid-19 och stört försörjningen av cockpit-moduler vilket resulterat i ett fabriksstopp”, sade en talesperson.
Hyundai fick också förra månaden stoppa produktionen vid en indisk fabrik i fem dagar på grund av covid-19.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det vanliga backspeglar här i Sverige eller är det val fritt? (såg en recension och där hade de kameror)
Re: Förboka din Ioniq 5
Vanliga. Kanske kamerorna kommer hit i framtiden, vem vet.wannabee skrev:Är det vanliga backspeglar här i Sverige eller är det val fritt? (såg en recension och där hade de kameror)
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Kommer vara spännande att uppleva I5 denna höst !
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Fin skala som börjar på 100kw, det är alltså riktigt långsamt.Zalman3 skrev:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq 5 laddar dubbelt så fort som ID4.
http://www.naf.no
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetes ... -xqut8ZfKY
http://www.naf.no
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetes ... -xqut8ZfKY
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Fina laddsiffror men inte dubbelt så fort om man tittar på km/min t.ex som är mer intressant än SoC. Id.4 har ju större batteri. Värt att tänka på.Zalman3 skrev:Ioniq 5 laddar dubbelt så fort som ID4.
http://www.naf.no
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetes ... -xqut8ZfKY
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Tydligen får Björn ingen I5 förrän 26:e Juli! Och då bara i lite mer än ett dygn så han hinner inte med något 1000km-test då.
Lyssna från 45min i
Lyssna från 45min i
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Tråkigt. Å andra sidan kommer ju leveranserna i Sverige säkerligen ändå inte igång förrän tidigast i september/oktober. Det lär finnas tillräckligt med tid i fall man vill fundera ett varv till.MrRun skrev:Tydligen får Björn ingen I5 förrän 26:e Juli! Och då bara i lite mer än ett dygn så han hinner inte med något 1000km-test då.
Lyssna från 45min i
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jepp så är det. Men det är ju som att vänta jultomten som barn, att vänta på Björns test av en bil man är riktigt intresserad av.mati skrev:Tråkigt. Å andra sidan kommer ju leveranserna i Sverige säkerligen ändå inte igång förrän tidigast i september/oktober. Det lär finnas tillräckligt med tid i fall man vill fundera ett varv till.MrRun skrev:Tydligen får Björn ingen I5 förrän 26:e Juli! Och då bara i lite mer än ett dygn så han hinner inte med något 1000km-test då.
Lyssna från 45min i
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag väntar mest på att kunna känna och klämma på Ioniqen, kanske också provköra om det är möjligt. Björns tester är bra, men jag skulle inte använda mig av hans bedömning när det gäller val av bil. Det är en fingervisning, men inte mer.MrRun skrev:Jepp så är det. Men det är ju som att vänta jultomten som barn, att vänta på Björns test av en bil man är riktigt intresserad av.
Jag köper bilar mest utifrån specifikationerna som är viktigast för mig, dvs dragvikt, lastkapacitet, ekonomi. Resten är känsla, och för att få rätt känsla vill jag se bilen i verkligheten. Det är fullt möjligt att jag ratar Ioniq i slutändan om det visar sig att jag eller sambon får fel vibbar. Så var det t.ex. med ID3. Jag var egentligen fast besluten att köpa en sådan i samband med att e-Golfens leasing gick ut i våras, men efter två provkörningar backade jag ur eftersom det kändes fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Grymt effektfull laddkurva!Zalman3 skrev:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med. Men det är så länge till provkörning är aktuell så att se fram emot och titta på tester får stilla den väntan.mati skrev:Jag väntar mest på att kunna känna och klämma på Ioniqen, kanske också provköra om det är möjligt. Björns tester är bra, men jag skulle inte använda mig av hans bedömning när det gäller val av bil. Det är en fingervisning, men inte mer.MrRun skrev:Jepp så är det. Men det är ju som att vänta jultomten som barn, att vänta på Björns test av en bil man är riktigt intresserad av.
Jag köper bilar mest utifrån specifikationerna som är viktigast för mig, dvs dragvikt, lastkapacitet, ekonomi. Resten är känsla, och för att få rätt känsla vill jag se bilen i verkligheten. Det är fullt möjligt att jag ratar Ioniq i slutändan om det visar sig att jag eller sambon får fel vibbar. Så var det t.ex. med ID3. Jag var egentligen fast besluten att köpa en sådan i samband med att e-Golfens leasing gick ut i våras, men efter två provkörningar backade jag ur eftersom det kändes fel.
Men är den bara lika eller bättre än din etron så slår du väl till antar jag eftersom den bli billigare för dig.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med helt.MrRun skrev:Fina laddsiffror men inte dubbelt så fort om man tittar på km/min t.ex som är mer intressant än SoC. Id.4 har ju större batteri. Värt att tänka på.Zalman3 skrev:Ioniq 5 laddar dubbelt så fort som ID4.
http://www.naf.no
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetes ... -xqut8ZfKY
Riktigt imponerad så här långt av E-GMP vs MEB, men i slutänden så är det ju km/min. som är det enda praktiskt intressanta för bilföraren. Skall bli intressant att se hur dessa E_GMP-bilar presterar i verkligheten gällande både räckvidd och de km/min. som man får vid laddstopp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har inga illusioner att min e-tron högst troligen bjuder på mycket högre komfort, tystare kupé, att den känns mer ombonad osv. Så sett tror jag inte att Ioniq 5 är bättre än e-tron, det har jag svårt att se hur det skulle gå till. Den är ju ändå bara hälften så dyr, några försämringar får man nog acceptera då. Det är helt okej.MrRun skrev:Men är den bara lika eller bättre än din etron så slår du väl till antar jag eftersom den bli billigare för dig.
Men det kan t.ex. vara så enkelt att jag inte får in vovvarna i bilen. Jag räknar faktiskt med att en av dem eventuellt får sitta i baksätet när båda åker med. Så mycket kan jag kompromissa. Men om bagaget råkar vara så konstigt utformat att ingen av hundarna får plats där bak så går bilen bort. Det funkar inte då. Och det är nånting som inte går att veta innan man har provat i verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Vi råkade slå till på en Ioniq 5 i förra veckan. Skrev kontrakt på den sista säljaren fått allokerat i år. Förhoppningsvis leverans sent i höst.
Jag skulle egentligen aldrig få för mig att köpa ny bil (ekonomisk idioti), men att fortsätta köra CO2-bil i form av etanol är inte längre aktuellt. Vi sökte en familjebil med gott om plats, 4wd, dragkrok, rejäl taklast och inte den dyraste som gick att uppbringa.
Lutat mkt åt en Enyaq tidigare. Provkörde en nyss och det är ju en trevlig bil. Bra med plats och bekväm. Fast lite alldaglig. Och en Enyaq med mindre utrustning och sämre laddning blev dyrare än en Ioniq 5 4wd Advance som ju har det mesta trots 4% rabatt utan prut på Enyaqen. Och vi kommer kunna provköra i sep/oktober och trots att vi skrivit på så sa säljaren muntligt att det inte skulle bli något problem att hoppa av om vi ångrar oss. Att sälja den när den finns i hallen skulle inte vara något större problem.
Det som vägde över var: 1.Teknik för pengarna. 800V, assistanssystem, 360 kamera mm.
2. Andrahandsvärde. Tror att Ioniq kommer kännas modernare om 3 år än dagens MEB-bilar och betinga ett högre pris.
3. Nybilsgaranti 5år
4. Design. Den är snygg.
5.Säljorganisationen. Kortfattat så är den lokala Hyundaiförsäljaren väldigt peppad och blir glad för frågor, och Skodaförsäljaren mer tvärtom.
Hoppas vi tycker den är stor nog bara...
Jag skulle egentligen aldrig få för mig att köpa ny bil (ekonomisk idioti), men att fortsätta köra CO2-bil i form av etanol är inte längre aktuellt. Vi sökte en familjebil med gott om plats, 4wd, dragkrok, rejäl taklast och inte den dyraste som gick att uppbringa.
Lutat mkt åt en Enyaq tidigare. Provkörde en nyss och det är ju en trevlig bil. Bra med plats och bekväm. Fast lite alldaglig. Och en Enyaq med mindre utrustning och sämre laddning blev dyrare än en Ioniq 5 4wd Advance som ju har det mesta trots 4% rabatt utan prut på Enyaqen. Och vi kommer kunna provköra i sep/oktober och trots att vi skrivit på så sa säljaren muntligt att det inte skulle bli något problem att hoppa av om vi ångrar oss. Att sälja den när den finns i hallen skulle inte vara något större problem.
Det som vägde över var: 1.Teknik för pengarna. 800V, assistanssystem, 360 kamera mm.
2. Andrahandsvärde. Tror att Ioniq kommer kännas modernare om 3 år än dagens MEB-bilar och betinga ett högre pris.
3. Nybilsgaranti 5år
4. Design. Den är snygg.
5.Säljorganisationen. Kortfattat så är den lokala Hyundaiförsäljaren väldigt peppad och blir glad för frågor, och Skodaförsäljaren mer tvärtom.
Hoppas vi tycker den är stor nog bara...