Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.joel80 skrev:SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.Fredrik j skrev:Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Nej de har inget sånt uppdrag.Jerker skrev:Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.joel80 skrev:SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.Fredrik j skrev:Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Nej, det står naturligtvis inte i uppdragsbeskrivningen, men det har säkert stor betydelse i den politiska debatten om public service.joel80 skrev:Nej de har inget sånt uppdrag.Jerker skrev:Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.joel80 skrev:SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.Fredrik j skrev:Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
Re: Artikel i media
Ibland misstänker man ju att det är journalistens eget behov av fler klick.joel80 skrev:Nej de har inget sånt uppdrag.Jerker skrev:Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.joel80 skrev:SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.Fredrik j skrev:Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
Vad har du själv för alternativ förklaring?
Re: Artikel i media
Har väl ingen solklart förklaring men är nog inne på lite av det du säger, att det är journalistens val/vinkling. Tror det också beror på okunskap. Alltså att journalisten inte heller vet precis som hon som är med i artikeln så det blir platt och lite ensidigt.Fredrik j skrev:Ibland misstänker man ju att det är journalistens eget behov av fler klick.joel80 skrev:Nej de har inget sånt uppdrag.Jerker skrev:Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.joel80 skrev:SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.Fredrik j skrev:Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
Vad har du själv för alternativ förklaring?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Varför köper SVT reklam på Facebook isf?joel80 skrev:Nej de har inget sånt uppdrag.Jerker skrev:Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.joel80 skrev:SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.Fredrik j skrev:Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
Re: Artikel i media
De har i tidigare intervjuer kring det (de har blivit kritiserade för att använda skattepengar till reklam) förklarat sig med "Public service har i uppdrag att rikta sig till landets alla målgrupper med sitt utbud."d3marcus skrev:Varför köper SVT reklam på Facebook isf?joel80 skrev:Nej de har inget sånt uppdrag.Jerker skrev:Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.joel80 skrev:SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.Fredrik j skrev:Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
Alltså att de för att kunna nå vissa målgrupper behöver vara på de platser där den målgruppen finns, dvs på sociala medier.
Så här skriver de kring budgeten för digital marknadsföring. (Den större delen lägger de på utomhusskärmar, inte sociala media).
”SVT använder extern marknadsföring för att nå grupper som är svåra att nå i våra egna kanaler. SVT är till för alla därför riktar vi primärt våra medieköp mot den yngre delen av publiken.
SVT har en budget för externa medieköp som senaste åren har legat på mellan 7-8 miljoner. Den är mycket liten jämfört med andra medieföretag och i relation till det stora antalet titlar som SVT lanserar. Den mesta av vår marknadsföring sköter vi i egna kanaler. Hur vi fördelar budgeten redovisar vi inte av avtalsskäl, med det sagt så kan jag ändå berätta att den större delen av vår budget har lagts på DOOH (digitala utomhusskärmar) under 2019 och även 2020 och en mindre del av vår budget har vi lagt på medieköp i digitala kanaler.”
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Nja, de bryr sig faktiskt om både antalet både läsare och tittare på alla sina digitala plattformar.joel80 skrev:SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.Fredrik j skrev:Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
De måste slåss om uppmärksamhet med andra media, och även visa att de gör skäl för sina skattepengar genom att visa på en relevant andel publik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
SVT har aktivt sökt nya elbilsägare.Esterox skrev:Jag är mest nyfiken över dessa artiklar. Är det personen i artikeln som kontaktar SVT eller söker SVT aktivt upp dessa människor ?
Lite som jag såg på Aftonbladet att prinsen hade photobombat ett kort på ett brudpar, brudparet var fullt medvetna om det och fotografen till och med gjorde det med flit istället för att vänta.
HUR kan sånt här bli en nyhet ? Jag förstår inte.
När min E-tron fick spel och stannade så ringde jag inte nyheterna, jag ringde bärgare. Precis samma sak när min helt nya Ford som gått 50 mil inte startade, bärgare och inte nyheterna.
viewtopic.php?f=41&t=25238&p=529070&hilit=SVT#p529070
Artikel i media
Kommer inte åt sektionen. Är det enbart för tesla-ägare ?LarsL skrev:SVT har aktivt sökt nya elbilsägare.Esterox skrev:Jag är mest nyfiken över dessa artiklar. Är det personen i artikeln som kontaktar SVT eller söker SVT aktivt upp dessa människor ?
Lite som jag såg på Aftonbladet att prinsen hade photobombat ett kort på ett brudpar, brudparet var fullt medvetna om det och fotografen till och med gjorde det med flit istället för att vänta.
HUR kan sånt här bli en nyhet ? Jag förstår inte.
När min E-tron fick spel och stannade så ringde jag inte nyheterna, jag ringde bärgare. Precis samma sak när min helt nya Ford som gått 50 mil inte startade, bärgare och inte nyheterna.
viewtopic.php?f=41&t=25238&p=529070&hilit=SVT#p529070
Konstigt att det söker ägare och tar en som hyrt bil.
Re: Artikel i media
Det kan bli dyrt att stämma en bilhandlare.
https://motor.no/a/200860
Högsta domstolen avvisade fordringar från bilköpare:
Eirik måste betala över en miljon till sin bilförsäljare
Bilkunden Eirik Skjærseth förlorade i högsta domstolen när han försökte upphäva en svidande dom av hovrätten.
Han dömdes också till att betala bilhandlaren så mycket som 800 000 kronor i rättegångskostnader och ersättning, förutom att han skulle behöva betala sina egna rättegångskostnader.
Den slutliga räkningen var över en miljon kronor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Detta är vad de sökte efter:Esterox skrev:Kommer inte åt sektionen. Är det enbart för tesla-ägare ?
Konstigt att det söker ägare och tar en som hyrt bil.
Vi funderar på att göra ett konsumentinriktat nyhetsinslag om det stora intresset för elbilar. Har ni någon färskt elbils-ägare som vi skulle kunna intervjua.
Det är inget hyllningsreportage om Tesla dock - mer om hur man som bilägare resonerar kring laddstolpar, kostnader, räckvidd och så vidare.
Max 1 timme från Stockholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkurs
Cirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
Detta har jag förutspått länge, och tror detta är bara början på bensinmacksdöden.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkursCirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.
Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Vissa kan konvertera till laddställen, om de ligger strategiskt till i förhållande till där de resande har behov att ladda längs vägen.dd88 skrev:Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.
Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Alla kommer nog dock inte kunna det, då de kanske ligger på ställen som inte har många resande som passerar förbi.
De som har tillräckligt stor del av affärsverksamheten som baseras på dagligvaruförsäljning kanske kan konvertera till en reguljär dagligvaruhandel/närbutik, men troligen så kommer inte alla ha tillräckligt stor omsättning och vinstmarginal för att klara den transitionen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.taliz skrev:De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Artikel i media
Ja det är det jag menar, det är ju kringförsäljningen de tjänar på.Grimlos skrev:Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.taliz skrev:De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att svänga förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.taliz skrev:Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.martinot skrev:Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.taliz skrev:Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Re: Artikel i media
Det är inte sällan så att det är antingen eller. Det finns en bemannad mack, eller så finns det en automatstation. Inte både och.Fredrik j skrev:Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.martinot skrev:Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.taliz skrev:Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Främst i/kring städer man kan välja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Dom bemannade mackarna i mindre samhällen har haft det lika tufft som livsmedelshandlare eller butiker generellt. Förr kunde det ju finnas flera konkurrenter på varje ort. Numera har ju ofta allt, livsmedel, kiosk, postkontor, bensinmack fått slås ihop till en verksamhet.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7252
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.
https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I
/fth
https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
När det finns ömsesidiga intressen blir det ju inte så svåra förhandlingar.fth skrev:Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.
https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I
/fth
Samma med etanolsatsningen när det begav sig. Det spelade ju Saab rakt i händerna. Ingen slump.