Vi har jobbat i ca 3 år nu med Teslas API och lagt ner mycket på att skapa egna algoritmer och egna API-baserade lösningar för att koppla upp mot Teslas bilar.
För några år sedan hade jag allt kopplat till bilen från huset, då satte bilen igång värmaren och fixade laddning etc själv - När huset inte förbrukade mycket så gick Teslans laddning igång etc (proppen gick när bastu och tvätt & diskmaskin var igång..)
Nyligen så lanserade vi en produkt som använder sig av att koppla upp mot Teslas API och kom på att vi har ett helt kit för att kunna bygga en lokal "styrenhet".
Jag ser framför mig i framtiden att körjournal (har företagsägd bil) och mycket annat ligger lokalt på datorn och inte genom någon prenumerationstjänst eller någons moln... (Utan man får bestämma själv). Säkrare så också. Kör enbart token, tänker också lägga in mail-autentisering.
Så tog fram ett litet någorlunda proffsigt verktyg på en terminal/central som man kan ha i köket/datorn/jobbet/ touchskärm etc utan att behöva känna sig osäker på sitt Teslakonto. (Inte signat windows-appen så den kommer väl tjura lite när man öppnar)
Ser också framför mig att man ta ut mer än från OBD genom ett trick så att man slipper koppla in i bilen och se batteridata/loggar från sängen ist!
Tänker att de som är intresserade kan prova om de vill, kan lägga in ALLT. Precis ALLT. Men frågan är också.. är det värt? Det är det tycker jag om folk uppskattar det.
Henrik
Ladda ner här:
https://www.nuxon.se/controller
Lite bilder nedan.