BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Men var inte den killen typ 197cm lång? För mig spelar det egentligen noll roll eftersom det är mina barn som sitter där bak och dom når inte ner till golvet ändå. Nån gång ibland är någon vuxen med och om dom tycker det är bekvämt eller inte är relativt oviktigt de få gånger och påverkar iaf inte mitt bilval.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 6396
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bild

Det där 'staget' eller vad det är som är fäst i högra skärmen på instrumentbrädan var ju ett ganska rejält 'eye sore'...

Känns dessutom helt onödigt. Första gången jag ser en bil med något sånt trots att det vid det här laget finns massor av bilar med liknande instrumentering...

Lite synd...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Så det är bättre att den som sitter i mitten tre gånger om året kan ha fötterna precis bredvid varandra än att de som sitter på sidoplatserna 99% av året har bättre plats/djup till fötterna? hmm det låter ju som en knasig prioritering.
Nej det säger jag inte, men man kan ha plats för fötterna och sakna kardantunneln faktiskt. Kollar vi på elbilar så tycker jag det inte är mer plats för fötterna i bilarna med kardantunnel, snarare tvärtom. Baksätespassagerare har jag inte många fler gånger än 3 ggr per år till att börja med heller.
Samma sak för mig. Är kanske 75% av tiden så sitter jag endast själv i bilen, och kanske 20+ % av tiden två stycken (men detta är mer hittepå/uppskattning/grov gissning, så ta det med en stor nypa salt). 3-5 stycken i bilen har alla förekommit under två års tid med vår förra M3, men alla relativt få gånger.

Själv gillar jag mest att slippa kardantunnel av två orsaker (förutom att det skapare en lättare bil):

1. Ger mycket bättre utrymmen att försvara saker i mittkonsolen. Älskar de djupa underfacken/bottenfacken i M3. I bakre djupa mittfacket så har jag en växelriktare för AC-uttag, en splitter för 12V-uttag, USB-strömportar, Automile puck + ODB-12v-adapter, etc. I det främre djupa mittenfacket så har jag två stycken Xbox-kontrollers, batteribank, och diverse laddkablar.

2. Gillar att det ger så mycket smidigare utrymme att lasta in kassar och annat. Perfekt med golvet mellan framsäten och baksäten för att ställa många saker, och grymt smidigt att slippa "mittenpuckeln" som annars hade varit lite dumt i vägen ibland.

Katastrof om det fanns kardantunnel?

Nej. Precis som det inte hade varit katastrof och billen haft en gammaldags 1 meter lång radioantenn som man var tvungen att skruva av vid tvätt. Men kan man undvika så är det smidigt och praktiskt att slippa.

Ger även en mer "clean" och mer modern look interiört (även om det är mer ett känsloargument och estetiskt argument, än praktiskt sådant).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?
Med den logiken hade jag inte behövt ett baksäte ens… Men de gångerna på ett år som vi behöver vara 5 i bilen är det klart man gärna har en bil utan tunnel, speciellt eftersom det inte längre går en kardanaxel där som gör att den behövs.
Är ett icke-problem. Och ni tar bara upp det eftersom Tesla inte har en kardantunnel. Är så genomskinligt.
Har inget specifikt med Tesla att göra. Många andra (de flesta) moderna rena BEV saknar det. Nästan alla rena BEV (de arkitekturer/plattformar som är byggd för att endast vara BEV) har inga kardantunnlar. Detta är en märkesoberoende sak, även om du försöker "hetsa" det till att vara något annat.

SuC är däremot märkesunikt (bara Tesla), och att ha nedladdbara appar är märkesunikt (bara Polestar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
en annan fördel med kardantunnel är ofta att man får en mer vridstyv bil, det känner jag i PS2,
Sure.

Andra moderna BEV har en skateboarddesign där hela batteripaket och dess ramar styvar upp hela karossen (se på video från Munro och andra om du inte tror på det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
Jag gillar model 3s släta golv nu på semestern, lätt att flytta skor och väskor från sida till sida. Sen tycker jag kardantunnel ger en instängd känsla.
Exakt. Är sällan fem i bilen (och nästan lika sällan fyra eller tre), men gillar det just för att ställa påsar, väskor och annat där. Supersmidigt med att platt golv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Å andra sidan är väl det Teslas grej, ingen kvalitetskontroll alls.
Bristande (eller väldigt låg) kvalitetskontroll är helt klart en av de mest negativa sakerna med Tesla. Är lite som ett lotteri med bilarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

pefreli skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
men för att det ska vara plats till fötterna OCH inte ha kardantunnel så måste i så fall hela golvet vara sänkt och det funkar ju inte på en sedantyp. Eller hur tänker du nu? Om man sitter i SUV så sitter man på ett helt annat sätt så då är det en annan sak, men nu pratar vi sedan. Sen är det inte heller automatiskt att bara för att man har kardantunnel så har man också mer plats till fötterna, det måste självklart vara kombinerat med "fotgarage", dvs frånvaro av batteri just där. Optimalt hade naturligtvis varit helt platt golv med fotgarage, men då får man ju per definition en kardantunnel, även om det antagligen inte blir lika hög.
Fast varför behöver man ett foot garage för att få plats med fötterna? Det handlar ju mer om ifall det finns plats för dem och speciellt kunna få in dem lite under stolen framför. Det var t.ex. något jag tyckte var jobbigt i Taycan, fick aldrig in fötterna ordentligt under stolen framför då jag tyckte man slog i saker men det kanske bara är mina storlek 45,5-46 fötter...

Personligen har jag inga problem med elbilar som har ett högt golv, då har jag mer problem med de som tvingar en i upprätt sittställning i baksätena. Men oavsett höjden på golvet är det ju inget som påverkar fötterna direkt.
Det handlar ju om att slippa sitta med knäna i ansiktet. Hela poängen med fotgarage är att få en mer naturlig vinkel på benen. I Tesla sitter man långt ifrån naturligt med benen bak, knappt nåt stöd under låren och långt upp med knäna. DET är hela grejen, inte att trycka in fötterna långt in under förarstolen.
Har du inte sett filmen om i4 tidigare i tråden?

BMW har BÅDE kardantunnel och dålig benvinkel…

Det sämsta av båda världarna. Baksätet ser ut att vara gjort för 2 pygméer.
Jo, det såg inget vidare ut. Märkligt kombo håller jag med om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
Bild

Det där 'staget' eller vad det är som är fäst i högra skärmen på instrumentbrädan var ju ett ganska rejält 'eye sore'...

Känns dessutom helt onödigt. Första gången jag ser en bil med något sånt trots att det vid det här laget finns massor av bilar med liknande instrumentering...

Lite synd...
Ja, från den vinkeln ser det inte bra ut, men tydligen ska den inte synas från varken förar- eller passagerarstolen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 396
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
legroom.png
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Oavsett vad många verkar tycka, så gillar jag att det kommer fler och fler elektriska alternativ som inte kostar miljonen. Och det är väl också hela poängen med Tesla, att får igång de andra sovande björnarna? Blir kul att se hur i4 upplevs på vägen :) sen är det ju självklart för och nackdelar med alla modeller. En perfekt bil utifrån alla aspekter finns inte och går inte att få till.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

Är väl mest tråkigt att BMW som företag inte är vad det en gång var. Själv anser jag att dom peakade under F-generationen, andra skulle nog säga olika stadier under E-generationen, men de flesta är överens om att G-generationen är en tillbakagång på många sätt.

Och då lägger jag ingen vikt alls vid design, utan vad som tidigare har varit BMWs DNA.

Sen kan dom fortfarande träffa helrätt, som M2CS och att dom näst intill tjurskalligt fortfarande lägger en vikt vid att inte överdriva specifikationer på ett sätt som blivit standard i branschen.

I4 känns som en bil som hade varit perfekt för 3 år sen (med tidsenliga specifikationer då givetvis)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Är väl mest tråkigt att BMW som företag inte är vad det en gång var. Själv anser jag att dom peakade under F-generationen, andra skulle nog säga olika stadier under E-generationen, men de flesta är överens om att G-generationen är en tillbakagång på många sätt.

Och då lägger jag ingen vikt alls vid design, utan vad som tidigare har varit BMWs DNA.

Sen kan dom fortfarande träffa helrätt, som M2CS och att dom näst intill tjurskalligt fortfarande lägger en vikt vid att inte överdriva specifikationer på ett sätt som blivit standard i branschen.

I4 känns som en bil som hade varit perfekt för 3 år sen (med tidsenliga specifikationer då givetvis)
Jag har bara kört G31 och tycker då att den var betydligt trevligare än F11 som känns betydligt tyngre.

Är nya trean sämre än F30? Knappast väl? Vad är egentligen problemet?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Spelar nog ingen roll. Model 3-fantasterna hittar alltid något fel på konkurrenterna. Särskilt om det är en tysk bil... Jag ser i4 som en väldigt mycket bättre bil än Model 3. Men sen är det det där med SuC...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Spelar nog ingen roll. Model 3-fantasterna hittar alltid något fel på konkurrenterna. Särskilt om det är en tysk bil... Jag ser i4 som en väldigt mycket bättre bil än Model 3. Men sen är det det där med SuC...
Och tysk-fantasterna kan tydligen avgöra att en bil är "väldigt mkt bättre" än en annan utan att överhuvudtaget ha sett den i verkligheten. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Spelar nog ingen roll. Model 3-fantasterna hittar alltid något fel på konkurrenterna. Särskilt om det är en tysk bil... Jag ser i4 som en väldigt mycket bättre bil än Model 3. Men sen är det det där med SuC...
Och tysk-fantasterna kan tydligen avgöra att en bil är "väldigt mkt bättre" än en annan utan att överhuvudtaget ha sett den i verkligheten. :lol:
Du får tycka vad du vill.
SwedishAdvocate
Inlägg: 6396
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
Oavsett vad många verkar tycka, så gillar jag att det kommer fler och fler elektriska alternativ som inte kostar miljonen. Och det är väl också hela poängen med Tesla, att får igång de andra sovande björnarna? /...
Det tror jag de flesta här är överrens om. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ObscureEconomist
Inlägg: 396
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

dd88 skrev:
Är väl mest tråkigt att BMW som företag inte är vad det en gång var. Själv anser jag att dom peakade under F-generationen, andra skulle nog säga olika stadier under E-generationen, men de flesta är överens om att G-generationen är en tillbakagång på många sätt.

Och då lägger jag ingen vikt alls vid design, utan vad som tidigare har varit BMWs DNA.

Sen kan dom fortfarande träffa helrätt, som M2CS och att dom näst intill tjurskalligt fortfarande lägger en vikt vid att inte överdriva specifikationer på ett sätt som blivit standard i branschen.

I4 känns som en bil som hade varit perfekt för 3 år sen (med tidsenliga specifikationer då givetvis)
Nu har jag inte kört en själv men nya M3/M4 har väl fått otroligt bra omdömen.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
Jag har bara kört G31 och tycker då att den var betydligt trevligare än F11 som känns betydligt tyngre.

Är nya trean sämre än F30? Knappast väl? Vad är egentligen problemet?
G3x är ju ändå en väldigt tidig G, tycker det är stor skillnad mellan den och bilarna som kommer ut nu.

Problemet är väl egentligen att en BMW trivs bäst med en rak sexa som helst är ackompanjerad av en manuell låda, vilket inte ligger i tiden längre. Sen så tror jag att en betydligt större andel av köparna idag skiter i om det sitter en turboladdad fyra i deras framhjulsstyrda bil med automat, så länge det sitter en BMW-logga på huven.

Personligen så gillar jag nya 3-serien, men inte alls lika tydligt steg som mellan E90 och F30. Har definitivt tappat lite av sin karaktär på vägen men stor del av det är ju att det krävs att man går upp till en baby-M eller M3 för att få den där bilen som känns BMW. En kompis har en gammal manuell M135, kör man den back to back med dagens 1-serie så kan man knappt tro att det är samma märke.

Hade definitivt kunnat tänka mig en M3, men inte på fel sidan miljonen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
benke_berguv
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: BMW i4

Inlägg av benke_berguv »

Ang att bmws modellserier ”var bättre förr” så brukar det låta så vid varenda modellbyte. Ändå säljer de bara fler och fler.
Jag tror mest det beror på att vi köpare är nostalgiska och förskönar gamla minnen. Minns fortfarande när jag fick lägga händerna på den första BMW e39 i stan. Trodde världen peakade för alltid då. Kan väl säga att det nog inte skulle va samma intryck om jag provade en igen nu

//benke
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1750
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: BMW i4

Inlägg av pefreli »

ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Then you win.”
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 851
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: BMW i4

Inlägg av Elof »

benke_berguv skrev:
Ang att bmws modellserier ”var bättre förr” så brukar det låta så vid varenda modellbyte. Ändå säljer de bara fler och fler.
Jag tror mest det beror på att vi köpare är nostalgiska och förskönar gamla minnen. Minns fortfarande när jag fick lägga händerna på den första BMW e39 i stan. Trodde världen peakade för alltid då. Kan väl säga att det nog inte skulle va samma intryck om jag provade en igen nu BildBild

//benke
Grejen är väl inte den att BMW är sämre nu än förr, men att det var en väldig skillnad i känsla mellan en BMW och, exempelvis, en Volvo år 1996 eller 2006. Jag anar att skillnaden känns mindre mellan bilarna av årets modell.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Oavsett vad många verkar tycka, så gillar jag att det kommer fler och fler elektriska alternativ som inte kostar miljonen. Och det är väl också hela poängen med Tesla, att får igång de andra sovande björnarna? Blir kul att se hur i4 upplevs på vägen :) sen är det ju självklart för och nackdelar med alla modeller. En perfekt bil utifrån alla aspekter finns inte och går inte att få till.
Kan bara instämma 100% med allt du skriver ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 396
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

pefreli skrev:
ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
pefreli skrev:
ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Luftfjädring? Really?
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar